Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Świebodzinie jest jednym z największych tego typu w Polsce. Nasz ośrodek jest placówką publiczną
dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu
lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim w wieku od 7 do 24 lat. Przyjmujemy dzieci
i młodzież na podstawie orzeczenia wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
Ośrodek umożliwia:
Udział w interesujących zajęciach dydaktycznych uwzględniających poziom rozwoju psychofizycznego ucznia.
Naukę i terapię w specjalistycznych pracowniach wyposażonych w nowoczesny sprzęt. Ośrodek posiada pracownię EEG biofeedback, 2 gabinety terapii pedagogicznej, gabinet Integracji Sensorycznej, 3 gabinety logoterapii, 2 sale doświadczania świata (Świebodzin oraz DPS Toporów), suchy basen, salę gimnastyki korekcyjnej, gabinet psychologa, gabinet higieny szkolnej. Zatrudniamy rehabilitanta masażystę dla dzieci młodszych.
Rozwijanie zainteresowań w oparciu o bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych. W ramach ośrodka działają koła: informatyczne, plastyczne i hafciarskie, europejskie, grupa teatralna ZETów Chochliki, grupa wsparcia dla rodziców prowadzona metodą Weroniki Sherborne, sekcja sportowa KUSY, sekcja sportowa PTTS Sprawni razem.
Udział w uroczystościach, konkursach, zawodach sportowych i wycieczkach oraz udział w polsko-niemieckiej wymianie młodzieży.
Szkoła podstawowa i Gimnazjum
W budynku szkoły podstawowej i gimnazjum znajduje się
nowocześnie wyposażona pracownia komputerowa z dostępem do Internetu.
Nasi wychowankowie mają tu możliwość skorzystania z porad specjalistów:
psychologa, pedagoga, logopedy, reedukatora, pielęgniarki.
Zajęcia wczesnego wspomagania
W celu stymulowania rozwoju dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami będą organizowane w naszym Ośrodku zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Skierowanie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wydaje organ prowadzący na podstawie wniosku rodziców i opinii wydanej przez placówkę stwierdzającą konieczność prowadzenia takich zajęć.
Zajęcia wczesnego wspomagania będą prowadzone przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz specjaliści (psycholog, logopeda, inni), którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje dyrektor szkoły lub placówki, przy której zespół został zorganizowany.
Nauczyciele i specjaliści w oparciu o przygotowany na podstawie diagnozy program pracy rewalidacyjnej realizują zajęcia oraz we współpracy z innymi specjalistami (audiologiem, okulistą, pediatrą) przeprowadzają analizę efektów oddziaływań i ewentualną modyfikację programu pierwotnego. Od 2012 zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju ze specjalistami
z SOSW i PPP.
Uczniowie uczestniczą również w
zajęciach korekcyjnych, których celem jest wytworzenie nawyku
prawidłowej postawy ciała, zapobieganie wadom postawy, poznawanie przez uczniów
różnorodnych form aktywności fizycznej.
W skład naszego ośrodka wchodzą:
- Publiczna Szkoła Podstawowa Specjalna
- Publiczne Gimnazjum Specjalne
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
- Grupy Wychowawcze (internat) przy ul. Sobieskiego
- Zespoły Rewalidacyjno-Wychowawcze w DPS Toporów
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
- Oddziały Szkoły Podstawowej i Gimnazjum przy LORO w Świebodzinie (szkoła przyszpitalna)
Szkoła Zawodowa i SPDP
W naszej Szkole Zawodowej uczniowie mają możliwość nauki
w zawodach:
stolarz, tapicer, kucharz małej gastronomii (kucharz), krawiec, piekarz oraz
pracownik pomocniczy obsługi hotelowej. Uczniowie uczący się specjalności stolarz-tapicer
odbywają praktyki w Lubuskich Fabrykach Mebli.
Specjalności
kucharz małej gastronomii i krawiec odbywają praktyki w
odpowiednio wyposażonych pracowniach na terenie obiektów ośrodka. Pracownia kucharzy znajduje się
w Szkole Podstawowej i Internacie. Praktyki uczniowie odbywają
w stołówce. Pracownia krawiecka znajduje się
w Internacie Szkoły Zawodowej. Jest wyposażona w maszyny przemysłowe oraz pomoce i sprzęty konieczne do nauki zawodu.
Nasza szkoła zawodowa uczestniczy w
Partnerskiej Współpracy Szkół Socrates Comenius. Bierzemy udział w
wymianie uczniowskiej wraz z Zawodową Szkołą Specjalną z Frankfurtu nad Odrą.
Współpracujemy również z Zawodową Szkołą Specjalną z
Neuenhagen w ramach programu
Jugendwerk.
Metody terapeutyczne, które stosujemy to:
- integracja sensoryczna
- Sala Doświadczania Świata
- BFB EEG
- "Mała szkółka"
- glottodydaktyka
Grupy wychowawcze (Internat)
W Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym im. Lecha Wierusza w Świebodzinie funkcjonują Grupy wychowawcze (internat) dla dzieci ze szkoły podstawowej i gimnazjum oraz dla młodzieży ze szkoły zawodowej specjalnej i szkoły przysposabiającej do pracy.
W internacie zapewnione jest wyżywienie i całodobowa opieka. Wychowankowie funkcjonują w grupach wychowawczych,
w których otoczeni są fachową opieką, sprawowaną przez
w pełni wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną. Na miejscu korzystają z posiłków przygotowywanych
w kuchni internatu.
W internacie funkcjonują świetlice, sala komputerowa, siłownia, przy budynku znajduje się boisko do siatkówki i koszykówki. Teren wokół internatu jest ogrodzony, bezpieczny dla mieszkańców.
Świetlica szkolna
Celem działalności świetlicy szkolnej jest
zapewnienie opieki uczniom w bezpiecznym i miłym otoczeniu oraz stworzenie warunków do
wypoczynku, relaksu i odrabiania prac domowych.
Zajęcia świetlicowe
wzbogacają wiadomości, rozwijają umiejętności i wychowują. Dotyczą one najbliższego otoczenia dzieci -
rodziny, szkoły, kolegów, obejmują wiadomości o miejscu zamieszkania, ojczyźnie, miejscu Polski w Europie i świecie. Rozwijają ponadto zainteresowania
przyrodnicze i kulturalne.
Zabawa jest, obok nauki,
podstawową formą aktywności uczniów. Dlatego uczestnicy zajęć w świetlicy mają czas na
dowolną zabawę zgodnie ze swoimi upodobaniami, które kształtowane są poprzez rozmowy o
ciekawych sposobach spędzania czasu, proponowanie różnorodnych zabaw i gier, które
wzbogacają wiadomości i doświadczenia uczniów, kształtują umiejętności, angażują emocjonalnie.
Zajęcia świetlicowe wyrabiają
spostrzegawczość, ćwiczą logiczne myślenie, wypowiadanie się, pamięć, uwagę, pobudzają wyobraźnię, a także wyrabiają wrażliwość estetyczną. Gry
i zabawy ruchowe podnoszą zaś
sprawność fizyczną u uczniów.