Szkoła, która uczy myśleć
Nie tylko przekazujemy wiedzę, ale uczymy łączyć fakty i doświadczenia oraz samodzielnie wyciągać wnioski. Wymaga to pracy wykraczającej poza obowiązujący program, oparty o system encyklopedyczno-restrykcyjny. Opanowaniu informacji podręcznikowych, poznawaniu formuł
i wzorów powinno towarzyszyć rozumienie skąd one się wzięły, jakie istnieją powiązania między zjawiskami niekiedy pozornie od siebie odległymi, krótko mówiąc opieranie zdobywanej wiedzy
o szerszą refleksję. Chcemy przygotowywać naszych uczniów do dokonywania wyborów w oparciu o własne przemyślenia i własne wartości.
Szkoła, która uczy współpracować
System oparty na cyfrowych wskaźnikach osiągnięć
w nauce skłania do „wyścigu szczurów”. Szkoła Leonardo da Vinci pokazuje, o ile więcej można osiągnąć współpracą. Grupowe rozwiązywanie problemów stanowi regułę na wielu zajęciach. Mickiewiczowskie „Serca niebieskie poi wesele, kiedy je razem nić powiąże złota. Razem, młodzi przyjaciele!…” jest w naszej szkole codzienną praktyką.
Szkoła, która uczy komunikować się
Umiejętność klarownej i skutecznej komunikacji międzyludzkiej nie jest jeszcze powszechna w polskiej kulturze, przykłady można mnożyć od polityki, poprzez informacje urzędowe aż po życie rodzinne. Przekazywanie informacji w sposób rzeczowy, zrozumiały, oparty na faktach, nie zniekształcony emocjami to niezwykle ważne narzędzie współżycia społecznego. Naszych uczniów uczymy słuchać i przekazywać informacje. Uczymy rozumieć i być rozumianymi. Uczymy dyskusji i polemiki poszukującej zrozumienia
i porozumienia. Przygotowujemy ludzi komunikatywnych, których nasze społeczeństwo tak bardzo potrzebuje.
Szkoła, która uczy asertywności
Prezentowanie swoich przekonań z szacunkiem dla oponentów oraz z otwarciem na ich argumenty to sztuka niełatwa i nieczęsto spotykana. Jest to wyższa szkoła komunikacji i nie ma nic wspólnego z agresywnością. Wymaga dogłębnej znajomości reprezentowanego stanowiska ale też umiejętności odróżnienia przypuszczeń od faktów, słuchania kontrargumentów i rzeczowości
w dyskusji z nimi. No i wysokiej kultury osobistej. Takiej właśnie, prawdziwej asertywności uczy nasza szkoła.
Szkoła, która uczy się uczyć
Jest pewna porcja wiadomości, którą trzeba sobie przyswoić
w szkole, choć tylko część jej pozostaje w pamięci. Ale prawdziwa edukacja przychodzi później, z wielu źródeł i przez wiele lat. Stąd tak ważne jest oddzielanie „ziarna od plew” w zalewie informacji, umiejętność krytycznego i twórczego rozszerzania i pogłębiania wiedzy. Ale przede wszystkim uczenie się musi dawać radość. Tego właśnie uczy nasza szkoła – szukania wiedzy i cieszenia się nią.
Od formuł matematycznych po formy artystyczne
Wysoki poziom nauk ścisłych to rzecz oczywista. Absolwenci Leonardo da Vinci z łatwością przyjmowani są do najlepszych liceów, a dawniej gimnazjów. Uważamy jednak, że nieodzowne jest także wykształcenie wrażliwości artystycznej. Wiemy, że umiejętności plastyczne, muzyczne wspierają rozwój intelektualny i emocjonalny w o wiele szerszym zakresie i zwiększają efektywność uczenia się w innych dziedzinach. Szkolny chór i kółko teatralne dają dalsze możliwości wyżycia się artystycznego.
Program edukacyjny realizowany w naszej szkole zawiera podstawę programową pełną zalecaną przez MEN. Wszystkie tzw. Zajęcia dodatkowe stanowią naczynia połączone. Rozszerzona muzyka z grą na instrumentach to baza matematyki i języków obcych, zajęcia ruchowe to szansa uczenia w ogóle.
W klasach IV-VIII realizujemy rozszerzone programy z elementami dwujęzyczności, profil matematyczno-przyrodniczy oraz 4 języki obce, a w ramach zajęć dodatkowych prowadzimy: kółko matematyczne, kółko historyczne, kółko przyrodnicze, kółko muzyczne, kółko plastyczne, kółko teatralne, kółko lekkoatletyczne, basen, zajęcia wyrównawcze z ortografii oraz matematyki. Zgodnie
z porozumieniem zawartym z klubem BUDOKAN dla uczniów naszej szkoły prowadzone są zajęcia karate.
Uczenie się to proces wykorzystujący doznania i doświadczenie. Bazą dla formowanego rozumienia, z której rozwija się koncepcja i myślenie tworzą „doświadczenia" naszych zmysłów. Małe dziecko raczej się uczy niż bawi. Można je nauczyć absolutnie wszystkiego co prezentuje się mu w sposób rzetelny za pomocą faktów. Fakty są podstawą wiedzy.
|