Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz z otwarcia Klubu Europejskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1606 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz z otwarcia Szkolnego Klubu Europejskiego w Szkole Podstawowej w Stykowie w dniu 9.05. 2002r.

Udział biorą: chór szkolny, uczniowie kl. V, uczniowie kl. VI

Prowadząca :
Serdecznie witamy wszystkich zgromadzonych na uroczystości otwarcia Szkolnego Klubu Europejskiego. Edukacja Europejska jest nowym nurtem, który w polskiej szkole pojawił się po 1989r. kiedy to nasze państwo za jeden z priorytetów polityki zagranicznej przyjęło integracje z organizacjami europejskimi, zwłaszcza z Unią Europejską i NATO. Dlatego też nasza szkoła, pragnąc włączyć się w procesy integracyjne, postanowiła przybliżyć uczniom wizerunek krajów, które tworzą owe wspólnoty, Wzbogacić ich wiedzę na temat sytuacji społeczno-politycznej Europy, a także stworzyć możliwości i warunki do twórczo otwartych działań o szerszym niż dotąd zasięgu terytorialnym.

Uczennica 1 :
Idea integracji gospodarczej krajów europejskich narodziła się tuż po II wojnie światowej. Już w 1946 r. premier Wielkiej Brytanii Winston Churchil mówił O potrzebie stworzenia "pewnego rodzaju Stanów Zjednoczonych Europy". Minister spraw zagranicznych Francji Robert Schuman 9 maja 1950 r. wystąpił z planem utworzenia Wspólnoty Europejskiej. Miała to być organizacja nadzorująca produkcję węgla i stali dla Niemiec i Francji. Wkrótce w 1951 r. sześć krajów: Belgia, Holandia, Luksemburg, Republika Federalna Niemiec, Francja i Włochy, utworzyło wspólnie Europejską Wspólnotę Węgla i Stali (EWWiS). Następnie państwa te powołały Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Euratom) i Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG). Głównym celem tych organizacji było stworzenie w Europie Zachodniej wspólnego rynku. Oznaczało to stopniowe znoszenie ograniczeń w handlu (zniesienie ceł), poruszaniu się osób (zniesienie wiz) i przepływie kapitału pomiędzy krajami członkowskimi. W 1973 r. przyjęto do UE : Wielką Brytanię, Irlandię, Danię, w 1981 r. Grecję, w 1986 r. Hiszpanię i Portugalię. W 1993 r. nastąpiło niezwykłe wydarzenie-wszedł w życie Traktat z Maastrich powołujący Unię Europejską oparta na Trzech Wspólnotach. W 1994 r. Polska złożyła oficjalny wniosek o członkowstwo w Unii Europejskiej. W 1995 r. przyjęte zostały do UE trzy kolejne państwa: Szwecja, Finlandia i Austria. W 1998 r. Polska wraz z grupą państw (Czechy, Węgry, Słowenia, Estonia i Cypr) rozpoczęła oficjalne negocjacje w sprawie przystąpienia do Unii Europejskiej. O członkostwo w Unii starają się też inne państwa : Litwa, Łotwa, Słowacja, Bułgaria i Turcja.

Prowadząca :
Walutą w 12 państwach Unii Europejskiej jest euro, zwany " dolarem " Europy. Graficznym symbolem euro jest grecka litera epsilon przecięta poziomo dwiema równoległymi liniami . Oznacza ona jedną z najważniejszych walut świata, jest też oznaką pogłębienia integracji europejskiej. Hymnem UE jest fragment " Ody do radości "- ostatnia część IX Symfonii Ludwika van Beethovena.

Chór :
" Oda do radości "- fragment Finału IX Symfonii L. van Beethovena.

Prowadząca :
Flagę UE coraz częściej spotykamy w Polsce. Mimo zwiększenia się liczby państw członkowskich ( obecnie jest ich 15 ) ilość gwiazd (12) na niebieskim polu nie uległa zmianie. Symbolizuje ona pełnię, doskonałość i harmonię. A teraz poznacie państwa należące do UE :

Rekwizyty ( każdy uczeń trzyma w ręce flagę danego państwa )

Uczeń I :
Ze środkowej Europy przybywa do was Republika Federalna Niemiec. Jestem sąsiadką Polski. Wspólna nasza granica biednie wzdłuż rzeki Odry. Stolicą moją jest Berlin. Na obszarze ponad 350 tys. km 2 mieszka około 81 mln mieszkańców. Językiem urzędowym jest niemiecki. Do niedawna walutą Niemiec była marka, obecnie, tak jak w 12 krajach Unii Europejskiej jest euro. Z Niemcami kojarzą wam się takie nazwiska jak : Peter Paul Rubens- malarz portrecista, Johannes Brahms, Ryszard Wagner-wielcy muzycy; Georg Hegel-wybitny filozof, Albert Einstein-twórca teorii względności. W sporcie wyróżnia się: Martin Schmitt, Sven Hanawald.

Uczeń II :
Mimo że przybywam z północy Europy witam was ciepło i serdecznie. To ja- Finlandia! Chcielibyście poznać mnie bliżej ? Jestem krajem leżącym na Płw. Skandynawskim i częściowo za kołem podbiegunowym. Stolicą moją są Helsinki. Językiem urzędowym jest : fiński i szwedzki. Mam dużą powierzchnię, ale małą liczbę ludności. Zapytacie dlaczego? Już odpowiadam- nazywają mnie krajem jezior , bagien i lasów. Lasy zajmują 70% powierzchni i najchętniej osiedlają się tu renifery, łosie, niedźwiedzie a nie ludzie. Z Finlandii pochodzą znani sportowcy : Janne Ahonen, Matti Hautamaeki.

Uczeń III :
Z Płw. Skandynawskiego pozdrawia was Szwecja. Co roku jesienią oczy całego świata zwrócone są na moją stolicę-Sztokholm. Tu przyznaje się Nagrodę Nobla. Alfred Nobel by genialnym uczonym i wynalazcą. Opatentował 350 wynalazków m.in. dynamit. Ze Szwecji pochodziła również, zmarła niedawno pisarka, Lindgren Astrid. Była autorką wielu książek m.in. "Fizia Pończoszanka", "Pippi", "Dzieci z Bullerbyn"

Uczeń IV :
Ze środkowej Europy przybywa do was Austria. Stolicą moja jest Wiedeń. Jestem, oczywiście republika. Liczba ludności nie przekracza 8 mln. mieszkańców, wśród których 2% to Chorwaci, Słowacy i Węgrzy. Wszyscy Austriacy zajadają się strudlem wiedeńskim i tortem Sachera, z których słynę w całej Europie. Z Austrii związani byli światowej sławy muzycy-Mozart, Haydn, Beethoven.

Uczeń V :
Witam was! To ja Francja! Chcielibyście poznać mnie bliżej? No więc jestem krajem o powierzchni 547 tys.km , położonum w centrum Europy. Liczba mieszkańców mego kraju to ponad 56 mln. osób. Moją stolicą jest Paryż. Kraj mój słynie z wielu wybitnych, znanych osób. Należą do nich : polityk Jaques Chirac, piosenkarka Edith Piaf, aktor Luis de Fines. Mogę poszczycić się wieloma pięknymi zabytkami. Do najważniejszych należą ; Wieża Eiffla, Luwr, Wersal, Katedra Notre Dame. Potrawami w których gustuje cały świat, są ciasteczka francuskie czy trufle. Nie można, oczywiście pominąć ślimaków i żabich udek.

Uczeń VI :
Z Europy Zachodniej przybywa do was Holandia. Moją stolicą konstytucyjną jest Amsterdam, ale siedziba rządu i parlamentu znajduje się w Hadze. Nazywają mnie krajem serów i tulipanów. To właśnie w Holandii- w Rotterdamie znajduje się największy port przeładunkowy świata. Jestem krajem nizinnym, 38% powierzchni kraju leży poniżej poziomu morza, czyli w depresji. Z Holandią kojarzą się wam nazwiska sławnych artystów :V.van Gogh,Rembrand

Uczeń VII :
Pozdrawia was Wielkie Księstwo Luksemburga. Chociaż w pełnej nazwie mam przymiotnik" wielkie" tak naprawdę należę do jednych z najmniejszych państw w Europie.W stolicy- Luksemburgu mieszka 76 tys. mieszkańców. Jezykiem urzędowym jest : francuski, niemiecki, luksemburski ( dialekt niemieckiego). W Luksemburgu mają swoje siedziby międzynarodowe instytucje finansowe.

Uczeń VIII :
Z Europy Zachodniej przybywa do was Belgia. Moją stolicą jest Bruksela. Tu swoją siedzibę ma Unia Europejska i NATO. Językiem urzędowym jest francuski i flamandzki. Jestem wysoko rozwiniętym krajem przemysłowym z nowoczesnym rolnictwem.

Uczeń IX :
Z Półwyspu Jutlandzkiego pozdrawia was Dania. Mam morski, łagodny klimat i średnio żyzne gleby. Moje rolnictwo należy do najlepiej rozwiniętych na świecie. W stolicy znajduje się słynna rzeźba -Syrenka-jest to symbol Kopenhagi. Stąd pochodził H.Ch.Andersen.

Uczeń X :
Witam was! To ja Grecja! Przybywam z południa Europy. Zapewne znany jest wam smak moich owoców cytrusowych? Stolicą są Ateny-kolebka naszej cywilizacji. Tu znajdują się ruiny Partenonu -wspaniałej świątyni Ateny.

Uczeń XI :
Prosto z Płw. Iberyjskiego przybywa do was Hiszpania! Jestem krajem posiadającym wiele różnorodnych atrakcji. Turyści odwiedzają tu m.in. malownicze wybrzeża, zwłaszcza Morza Śródziemnego, malownicze krajobrazy górskie, zabytki z różnych okresów. Stolicą moją jest Madryt.

Uczeń XII :
Irlandia, zwana zieloną wyspą, leży na Oceanie Atlantyckim. Stolicą moją jest Dublin. Języki urzędowe to: irlandzki i angielski. Od 1973r jestem członkiem UE. Należę do najszybciej rozwijających się gospodarczo państw Europy. Z Irlandii pochodzi znany zespół muzyczny U2

Uczeń XIII :
Z Europy Południowo- Zachodniej pozdrawia was Portugalia. Stolicą moją jest Lizbona. Na rynkach światowych znane są portugalskie sardynki i wyroby z dębu korkowego. Tu znajduje się Fatima- ważne miejsce pielgrzymkowe katolików.

Uczeń XIV :
Witam was! To ja Wielka Brytania. Składam się z 4 krain historycznych: Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii Północnej. Stolicą moją jest Londyn. Wielka Brytania jest monarchią konstytucyjną. Obecnie zasiada na tronie królowa Elżbieta, a następcą tronu jest jej syn książę Karol. Stąd pochodził m.in.W.Szekspir, Dickens

Prowadząca :
Dziś dokładniej przyjrzymy się jednemu państwu Unii Europejskiej. A są to Włochy- słoneczna Italia.

Uczeń XV :
Włochy-zajmują Półwysep Apeniński, południową część Alp oraz wyspy: Sycylię ,Sardynie i wiele mniejszych. W ukształtowaniu powierzchni Włoch przeważają góry. Są one średniej wysokości, zbudowane z piaskowców i wapieni. Krajobraz urozmaicają stożki czynnych i wygasłych wulkanów między Rzymem a Neapolem. Nad Zatoką Neapolitańską malowniczo położony jest Wezuwiusz. Uważany za nieczynny, wybuchł on niespodziewanie w 79 r. zasypując popiołem i lawą pobliskie miasta - Pompeję i Herkulanum. Na wzgórzach zbudowanych z tufów wulkanicznych położony jest Rzym- stolica Włoch. Górzyste są również wyspy. Sycylia z najwyższym w Europie wulkanem Etną oraz Sardynia. Pod względem gospodarczym Włochy charakteryzuje dysproporcja występująca Miedzy częścią północną i południową. Część północna ma doskonale rozwinięty przemysł i nowoczesne rolnictwo, a mieszkająca tu ludność należy do najzamożniejszych na świecie. Największym miastem północy jest Mediolan, będący jednocześnie największym ośrodkiem przemysłowym i handlowym kraju. W Turynie ma swoją siedzibę dyrekcja koncernu FIAT. Do innych ważnych ośrodków północy należą Genua, Wenecja, Triest, Bolonia. Część południowa Włoch jest słabo rozwinięta w porównaniu z północą. Do głównych ośrodków przemysłowych należy tu Rzym i Neapol. Rzym ma wiele zabytków o światowym znaczeniu, świadczących o wspaniałym rozwoju cywilizacji śródziemnomorskiej, np.Forum Romanum, Koloseum, Panteon. Miasto gości co roku miliony turystów. Południe Włoch słynie z upraw winorośli oraz drzew cytrusowych i oliwnych. W produkcji wina Włosi zajmują czołowe miejsca na świecie. Są też jednym z największych producentów i eksporterów owoców cytrusowych i warzyw. Z Włoch wywodzi się wielu znanych artystów m.in. Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael, odkrywców m.in. Marco Polo,Krzysztof Kolumb, Amerigo Vespucci. Uczeni : Galileusz , Marconi również pochodzili z Włoch. W muzyce światową sławą cieszą się takie nazwiska jak : Vivaldi, Rossini, Paganini, Maria Callas, Pavarotti. Włochy kojarzą się również z makaronem. Jednak makaron nie jest podstawą odżywiania się Włochów, jak się zwykło sądzić. Podobnie jak w innych krajach Europy, każdy region ma swoją specjalność kulinarną. Bolońskie kiełbaski, parmeński prosciutto (solona szynka)czy mediolańska minestrone to tylko kilka typowych przykładów. Większość Włochów w restauracji nie zamawia makaronu, woli skosztować raczej najlepszych owoców, warzyw czy owoców morza, które oferuje ich własny kraj.

Chór :
Piosenka- " Volare "-śpiew i układ taneczny

Prowadząca :
Dlaczego wybór padł na to państwo? Stąd wywodzi się jeden z symboli naszego kraju: Mazurek Dąbrowskiego. Tu walczyli polscy żołnierze pod Monte Cassino

Scenka I ( przy ognisku żołnierze i jeden uczeń )

Uczeń (półszeptem):
Jeszcze Polska nie zginęła
kiedy my żyjemy
Co nam obca przemoc wzięła
szablą odbierzemy

Żołnierz I :
W Reggio to my inaczej śpiewali. Kiedy ten, co tę pieśń ułożył Józef Wybicki pierwszy raz ją prezentował to się śpiewało :
Jeszcze Polska nie umarła
Kiedy my żyjemy
Co nam obca moc wydarła
szablą odbijemy

Uczeń :
Generałowi Dąbrowskiemu , w Reggio, we Włoszech śpiewaliście?

Żołnierz II :
A juści, że Dąbrowskiemu- Janowi Henrykowi, temu co Legiony Polskie na ziemi włoskiej pod broń powołał.

Uczeń :
Zaraz , zaraz to i pan tam był we Włoszech ?

Żołnierz II :
Nie mów mi pan, bo się tak u nas w Legionach nikomu nie mówiło, jeno "obywatelu Ano byliśmy w onym Reggio i przy nas ta pieśń po raz pierwszy śpiewana była.

Uczeń :
To kiedy właściwie i z jakiej okazji powstał Mazurek Dąbrowskiego ?

Żołnierz III :
Dokładnie, co do dnia to ci nie powiem, bo nie pamiętam, ale musiało to być gdzieś w połowie lipca 1797 roku bo wtedy właśnie generał Dąbrowski z legionistami odkomenderowany został przez Bonapartego do włoskiego miasta Reggio.I tu właśnie Wybicki przyjechał z Paryża spotkać się z nami.

Żołnierz I :
Tego dnia, kiedy Wybicki do nas zawitał, wziął go zaraz generał Dąbrowski na plac, gdzieśmy musztrę odbywali i kazał nam przemaszerować przed gościem. Tośmy szli z takim zapałem, z takim ogniem, że kiedyśmy do mijali to uniósł się na koniu i zawołał : " Bracia moi. Jeszcze Polska nie umarła, kiedy taki w was duch ".

Uczeń :
To stąd się wzięły pierwsze słowa pieśni ?

Żołnierz III :
A czy to można wiedzieć, kto komu serce otworzył i słowa podpowiedział : on nam, czy my jemu

Uczeń :
Ale skąd ta melodia ?

Żołnierz II :
Bo ja wiem....Było nas tam wtedy sporo chłopów w legionowej służbie. A jak tęsknota do rodzinnych stron człeka przycisnęła, to się śpiewało krakowiaki, Kujawiaki, mazurki. Może która z tych piosenek wpadła Wybickiemu w ucho.

Uczeń :
A kiedy i kto pierwszy tę pieśń zaśpiewał ?

Żołnierz III :
Widzi mi się , że chyba sam Wybicki któregoś dnia zaśpiewał ją oficerom, legionowej starszyżnie. Od oficerów poznaliśmy tę pieśń my , żołnierze. Odtąd już szła z nami na dolę i niedolę żołnierską.

Uczeń :
Aż zaszła i do kraju

Żołnierz I :
Ano zaszła. Jak ten ptak doleciała.

Uczeń :
No to sprawdziły się słowa :
Marsz , marsz Dąbrowski
z ziemi włoskiej do Polski

Żołnierz I :
Sprawdziły się dla tych, co los ich oszczędził.

Chór :
Piosenka - " La macchina "
La macchina del capo 3x
haun bucco nella gomma ,
ripariamo , ripariamo
con la chewing gum...

Prowadząca :
We Włoszech znajduje się najmniejsze państwo świata - Watykan. Głową tego państwa jest nasz rodak- Karol Wojtyła, czyli papież Jan Paweł II. Dedykujemy temu Wielkiemu Polakowi wiersz i utwór instrumentalny Vivaldiego pt."Wiosna"

Uczeń :

KON INKIOSTRO SIMPATIKO
SULLA LAWANIA DEI KŁORI
A TE IL SANTO PADRE
SKRIWO A NOME DI TUTTI NOJ

DEWE SAPERE KE
KE KOZA CZI SI SUCZCZEDE....
RAKKOLTA DEL GRANO E FINITA ?
IL WENTO TIRA IN MONTANIA ?

E KOME SI SWORCA ONIUNO
UNO SOLO IL SINIORE WEDE
PERKE DŻIAN PAŁLO NON PŁO
WERGONIARSI PER NOJ DAWANTI AL. TUTTO MONDO

DALLA MONTANIA AL. MARE
LA PATRIA SI METTE IN DŻINOKKIO
PER RECZITARE INSIEME ANDŻELUS
PER IL NOSTRO PAPA

INWITIAMO IL PAPA ALLA POLONIA

Chór :
" Wiosna "( fragm.) A. Vivaldi - instrumentalne opracowanie na klarnet, flety i dzwonki.

Prowadząca :
Czy można sobie wyobrazić bardziej romantyczne miejsce niż rodzinne miasto Romea i Julii ? Do Werony przyjeżdżają tysiące turystów, by obejrzeć zabytkową Kamienicę, zwaną Domem Julii. Cierpliwie czekają, by wejść na balkon z którego ponoć piękna Julia rozmawiała z ukochanym. Szkolny kabaret zaprezentuje fragment współczesnej wersji Romea i Julii

Romeo :
Czy wam też tak bardzo nie chce się rano wstawać do szkoły ?

(potwierdzenie ze strony publiczności )

Romeo :
Kamień spadł mi z serca, bo to znaczy, że dopadło mnie przesilenie wiosenne. A już się bałem , że to lenistwo.

Prowadząca :
Romek, co ty wyprawiasz ?! Zaczynaj według scenariusza.

Romeo :
Nie jestem Romek tylko Romeo.

Prowadząca :
Acha...... i co nam dziś przedstawisz?

Romeo :
"Historię dwojga kochanków z Werony " według własnego scenariusza.

Prowadząca :
Cudownie ! Oto współczesny Romeo.

Romeo :
Cicho ! Co to za odgłosy
To moje słońce - moja Julia
Słyszę : mówi coś . O przemów znowu
Jasny aniele !

Julia :
Napraw wreszcie tę barierkę na balkonie !

Romeo ( rapuje ) :
I znowu chyba będzie źle
Cóż babo jeszcze chcesz ?
Już kocham cię tyle lat
Na przemian w mroku i śpiewie
Może to już jest osiem lat
A może dziewięć - nie wiem
Julia :
O naiwny jak dziecko we mgle. Mnie to się marzy ktoś śliczny jak Michael Jackson.

Romeo :
Nie dość ,że Murzyn to jeszcze biały.

Julia :
Rasista

Romeo :
Realista, Julio , realista

Julia :
Może być Mel Gibson albo Patryk Swayze......

Romeo :
Mężczyzna nie może być nachalnie przystojny.

Julia :
To może choć taki wysoki jak Shaquil O 'Neal

Romeo :
Nie - za wysoki dla ciebie

Julia :
Dlaczego ?

Romeo :
Bo jak się będziesz z nim kłócić, to kark cię będzie bolał

Julia :
Z bogatym było by mi do twarzy.

Romeo :
To chyba chcesz królewicza z bajki

Julia :
To dobry pomysł . Mnie to się marzy lamborgini albo alfa romeo

Romeo :
Mogę cię przewieźć starym maluchem.

Julia :
Też pomysł !

Romeo :
Dziewczyno miary ci brak. Kuszą cię sklepy, ładne sukienki.

Julia :
Duże dochody nie wyszły z mody.

Romeo :
A może masz ochotę na pizzę ?

Julia :
Ostatecznie może być

Romeo : ( dzwoni i zamawia pizze )
Halo , czy to pizza na telefon ? ( czeka na odpowiedz w słuchawce)
Poproszę pizzę z pieczarkami. Tak dużą

(Wchodzi dostawca )
Dostawca :
Oto pizza na telefon. ( rzuca pizze na aparat telefoniczny )

Julia : ( do Romea )
I ty myślisz ,że ja to zjem .O nie koniec z nami.
( śpiewa)
ciao , ciao Bambino
chłopczyku cześć !
musisz wyjechać
nie ujrzysz łez.
Nie będę płakać
nie będę szlochać
arrivederci , czyli wynocha.
Ciao , ciao bambino
finito i szluz .
Nie warto wzdychać
do zwiędłych róż.
Mój casanovo, zbieraj się już
koniec wakacji
Ciao, addio !

Chór:
Piosenka - " Felicita " Prowadząca :
Włosi słyną ze swojej klasy i smaku w doborze stroju Zresztą na zakup ubrań i butów przeznaczają o wiele większe sumy niż mieszkańcy pozostałych 14 krajów UE. Popatrzmy co proponują włoscy kreatorzy mody na nadchodzący sezon.
( prezentacja mody )

Chór :
Piosenka z układem tanecznym : L'Italiano

Prowadząca :
Gorącymi włoskimi rytmami kończymy nasz program

Chór :
Taniec w wykonaniu par z klasy VI

Prowadząca :
Dziękujemy państwu za uwagę . Zapraszamy przybyłych gości do zwiedzania szkoły, na degustację potraw włoskich , a chętnych do sali gimnastycznej na tańce w rytmie włoskich przebojów.

mgr Anna Kubala
mgr Barbara Prokop
Szkoła Podstawowa im. S. Żeromskiego w Stykowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie