Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2806 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny wynikające z programu nauczania geografii w gimnazjum do programu DKW-4014-161/99 – wyd. Nowa Era

Geografia - klasa I gimnazjum



WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
WYNIKAJĄCE Z PROGRAMU NAUCZANIA GEOGRAFII W GIMNAZJUM DO PROGRAMU
DKW-4014-161/99 – wyd. Nowa Era

Geografia - klasa I gimnazjum

Dział I. Wiadomości wstępne

1. Temat :Geografia jako nauka . Źródła wiedzy geograficznej.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca-zdefiniować termin geografia i wymienić nauki pomocnicze;
-wskazać źródła informacji geograficznej, tradycyjne i nowoczesne;
Ocena dostateczna-nazwać najważniejsze dyscypliny geografii i określić czym się
zajmują;
Ocena dobra- wyjaśnić wpływ odkryć geograficznych i wypraw badawczych na rozwój
nauk geograficznych
Ocena celująca-korzystać z różnych źródeł informacji geograficznej;

2. Temat: Mapy jako źródło wiedzy o Ziemi.
i
3. Temat: Mapa i jej praktyczne zastosowanie.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -podać definicję skali i mapy;
-wymienić rodzaje skali;
-porównywać wielkość skal;
-czytać podstawowe znaki stosowane na mapach;
-zdefiniować terminy: siatka geograficzna, siatka kartograficzna;
-podać sposoby wykorzystania map;
-czytać treść map ogólnogeograficznych
Ocena dostateczna- zamieniać skale;
-obliczać odległości na podstawie skali;
-analizować mapy tematyczne;
-odczytać informacje przedstawione na mapie za pomocą różnych technik
graficznych;
-opisać cechy południków i równoleżników;
-uzasadnić konieczność stosowania map ściennych i atlasów w procesie
edukacyjnym;

Ocena dobra -porównać cechy siatki geograficznej i kartograficznej
-posługiwać się mapą topograficzną i turystyczną własnego regionu;
-posługiwać się mapą samochodową;
-określić wybrane cechy regionu korzystając z legendy mapy;
Ocena bardzo dobra -porównywać treści map tematycznych
-interpretować wykresy statystyczne;
-dobrać właściwą technikę graficzną do przedstawienia wybranego zjawiska;
Ocena celująca-wykreślać i analizować wykresy z wykorzystaniem programów
komputerowych


Dział II. Wszechświat i Ziemia

4. Temat: Ziemia we Wszechświecie

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca-podać definicję gwiazdy, planety, Wszechświata, Układu Słonecznego;
-wymienić rodzaje ciał niebieskich we Wszechświecie;
-wymienić planety Układu Słonecznego;
-wyjaśnić różnicę między teorią geocentryczną a heliocentryczną;
Ocena dostateczna-zdefiniować terminy: galaktyka, satelita, kometa, planetoida, meteor;
-porównać cechy różnych ciał niebieskich (np. gwiazdy i planety;
-objaśnić model Układu Słonecznego;
-omówić zależności pomiędzy odległością od Słońca a istnieniem życia w Układzie
Słonecznym
Ocena dobra -przedstawić teorie powstania Wszechświata;
-opisać planety tworzące Układ Słoneczny;
Ocena bardzo dobra-wyjaśnić wpływ dzieła M. Kopernika na rozwój myśli ludzkiej;
-porównywać i interpretować informacje o ciałach niebieskich;
-analizować dane statystyczne dotyczące wielkości astronomicznych;
Ocena celująca -przygotować i przedstawić informacje o najnowszych odkryciach
astronomicznych;

5.Kształt i wielkość Ziemi. Określanie położenia geograficznego

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -określić kształt Ziemi;
-podać podstawowe wymiary Ziemi;
-wymienić nazwy elementów siatki geograficznej i narysować je na globusie
indukcyjnym oraz wskazać na globusie hipsometrycznym;
-określić kształt Ziemi;
-podać podstawowe wymiary Ziemi;
-wymienić nazwy elementów siatki geograficznej i narysować je na globusie
indukcyjnym oraz wskazać na globusie hipsometrycznym;
Ocena dostateczna -przedstawić argumenty potwierdzające kulisty kształt Ziemi;
-zdefiniować terminy: elipsoida, geoida
-zdefiniować długość i szerokość geograficzną oraz podać ich zakres wartości;
Ocena dobra-przedstawić poglądy na kształt Ziemi w ujęciu historycznym;
-porównać kształt kulisty i elipsoidalny Ziemi;
Ocena bardzo dobra -wyszukać i przedstawić informacje o dokonaniach największych
podróżników i odkrywców;
Ocena celująca -korzystać z różnych źródeł informacji geograficznej;

6-7. Ćwiczenia w określaniu współrzędnych geograficznych

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wskazać na globusie kierunki główne;
-wskazać na mapie świata i na globusie półkulę: wschodnią, zachodnią,
północną, południową;
Ocena dostateczna
-określić położenie geograficzne dowolnego punktu na mapie w stopniach;
-zapisać współrzędne dowolnego punktu na Ziemi według oznaczeń
międzynarodowych;
Ocena dobra określić położenie geograficzne dowolnych punktów i obszarów na mapie w
stopniach i minutach;
-lokalizować punkty na mapach znając ich współrzędne geograficzne;
Ocena bardzo dobra -opracować trasę podróży, wykorzystując współrzędne geograficzne;
Ocena celująca -wyjaśnić czym jest oraz do czego służy GPS;

8.Ruch obrotowy Ziemi. Następstwa Ruchu obrotowego Ziemi.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -zdefiniować ruch obrotowy Ziemi i podać czas obrotu;
-demonstrować ruch obrotowy na globusie;
-podać dwa przykłady następstw ruchu obrotowego;
Ocena dostateczna -omówić wpływ ruchu obrotowego na kształt Ziemi;
-wyjaśnić zależność między długością geograficzną a czasem słonecznym;
Ocena dobra -omówić dzienną wędrówkę Słońca dla konkretnego miejsca na Ziemi;
Ocena bardzo dobra -uzasadnić przyczyny zróżnicowania czasu na Ziemi;
-wyjaśnić zmianę daty;
Ocena celująca -wyjaśnić znaczenie siły Coriolisa;

9. Obliczanie różnic długości geograficznej i różnic czasu słonecznego.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -odczytywać czas z mapy stref czasowych;
Ocena dostateczna -obliczyć różnicę czasu słonecznego na podstawie różnicy długości
geograficznej;
Ocena dobra -określać różnice między czasem słonecznym, strefowym, urzędowym;
Ocena bardzo dobra -określić datę, godzinę w danym miejscu przy przekroczeniu linii
zmiany daty;

10.Ruch obiegowy Ziemi. Następstwa ruchu obiegowego Ziemi.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -zdefiniować ruch obiegowy Ziemi i podać czas jego trwania;
-podać dwa przykłady następstw ruchu obiegowego;
-podać daty kiedy, Słońce jest najwyżej i najniżej nad horyzontem w Polsce;
Ocena dostateczna -podać więcej niż dwa następstwa ruchu obiegowego;
-wyjaśnić różnicę w długości trwania roku zwykłego i roku przestępnego;
-podać daty przesilenia letniego i przesilenia zimowego oraz zrównania dnia z
nocą;
Ocena dobra -podać założenia kalendarza juliańskiego i gregoriańskiego;
-wyjaśnić przyczyny zmian długości dnia i nocy;
Ocena bardzo dobra-wyjaśnić zjawisko dnia i nocy polarnej;
Ocena celująca -zdefiniować peryhelium, aphelium i podać ich daty;

11.Zmiany oświetlenia Ziemi w ciągu roku.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić strefy oświetlenia Ziemi;
-wskazać strefy oświetlenia na globusie i na mapie i nazwać równoleżniki
będące ich granicami;
Ocena dostateczna -scharakteryzować strefy oświetlenia Ziemi;
-obliczyć wysokość górowania Słońca w dniach równonocy;
Ocena dobra -obliczyć wysokość górowania Słońca w dniach przesileń;
-opisywać oświetlenie Ziemi w dniach równonocy i przesileń;
Ocena bardzo dobra -opisywać oświetlenie Ziemi przez Słońce w ciągu roku na różnych
szerokościach geograficznych;
Ocena celująca-odczytywać na tle jakiego gwiazdozbioru znajduje się Słońce w danym
dniu;

12. Wszechświat i Ziemia - lekcja powtórzeniowa

Uczeń potrafi: -
jak wyżej w tematach od 1 do 11

Dział III. Sfery Ziemi – ich współistnienie i wzajemne oddziaływanie

13. Sfery Ziemi – ich współistnienie i wzajemne oddziaływanie

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca - wymienić sfery Ziemi i krótko je scharakteryzować;
Ocena dostateczna - wskazać związki między sferami powłoki ziemskiej w najbliższym
otoczeniu;
Ocena dobra -określać wpływ człowieka na funkcjonowanie sfer ziemskich;
-wskazać na przykładach sposoby oddziaływania sfer na siebie;
Ocena bardzo dobra -wskazać pozytywne i negatywne przykłady oddziaływania człowieka
na środowisko;
- określać jak można przeciwdziałać negatywnym zmianom;
Ocena celująca - analizować etapy rozwoju poszczególnych sfer ziemskich i ich ewolucji;


14. Atmosfera. Klimat i jego składniki.

Uczeń potrafi:
Ocena dopuszczająca -wymienić nazwy warstw atmosfery, od których zależy życie na Ziemi;
-podać skład atmosfery ziemskiej;
-zdefiniować pogodę i klimat;
-wymienić składniki pogody i klimatu;
Ocena dostateczna -ocenić rolę tlenu oraz innych pierwiastków i związków chemicznych w
atmosferze;
-wymienić główne cechy troposfery;
-wytłumaczyć znaczenie warstwy ozonowej dla życia na Ziemi;
Ocena dobra-scharakteryzować na podstawie schematu warunki w poszczególnych
warstwach atmosfery;
Ocena bardzo dobra -opisać prawdopodobne konsekwencje niszczenia warstwy ozonowej;
Ocena celująca -przewidzieć następstwa nasilającego się zanieczyszczenia atmosfery;

15. Temperatura powietrza.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić metody pomiaru temperatury powietrza;
-określić różnice w -charakteryzować na podstawie map rozkład temperatur na
Ziemi;
-obliczać amplitudę temperatury i średnią roczną temperaturę powietrza;
-wyjaśnić związek między kątem padania promieni słonecznych a temperaturą
powietrza;
-wyjaśnić termin izoterma;
Ocena dobra -wykonać wykres zmian temperatury powietrza dla wybranych stacji
meteorologicznych
-odszukać w różnych źródłach informacje o skrajnych wartościach temperatury
powietrza;
-obliczać zmiany temperatury wraz z wysokością;
Ocena bardzo dobra -analizować mapy izoterm;
-wyjaśnić i podać przykłady zależności temperatury powietrza od sąsiedztwa
mórz i oceanów, prądów morskich, pokrycia terenu, ukształtowania powierzchni;

16.Ciśnienie atmosferyczne.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -zdefiniować wyż i niż baryczny, ciśnienie atmosferyczne;
-wyjaśnić, co to jest wiatr i podać przyczynę jego powstania;
Ocena dostateczna -wyjaśnić termin izobara
-narysować ( za pomocą izobar) i opisać ośrodki wysokiego i niskiego ciśnienia;
-wskazać na mapie pasy stałego ciśnienia;
-wskazać na mapie obszary występowania pasatów;
-zdefiniować front atmosferyczny: ciepły i zimny;
Ocena dobra -omówić schemat cyrkulacji powietrza na kuli ziemskiej;
-opisać zmiany pogody na frontach atmosferycznych
Ocena bardzo dobra -wyjaśnić przyczyny odchylenia kierunków wiatru;
-wyjaśnić częste zmiany pogody w naszej strefie klimatycznej;


17. Opady na kuli ziemskiej.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić rodzaje opadów i osadów atmosferycznych;
-rozróżnić podstawowe grupy chmur;
Ocena dostateczna -wyjaśnić termin izohieta;
-omówić proces powstawania opadów;
-wytłumaczyć powstawanie deszczów zenitalnych w strefie równikowej
-wskazać na mapie opadów na kuli ziemskiej obszary o najwyższej i najniższej

rocznej sumie opadów;
-obliczać sumę opadów;
Ocena dobra -odszukać w różnych źródłach informacje o skrajnych wartościach opadów
zanotowanych na Ziemi;;
Ocena bardzo dobra -wyjaśnić istnienie pory deszczowej i pory suchej na obszarach
podrównikowych
-wytłumaczyć przyczyny malej ilości opadów w strefie zwrotnikowej;
-wymienić przyczyny zróżnicowania opadów w strefie umiarkowanej;

18.Czynniki kształtujące klimat.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić czynniki klimatotwórcze;
-objaśnić termin monsuny;
Ocena dostateczna -wskazać na mapie obszary występowania monsunów;
-określić cechy klimatu monsunowego;
-omówić znaczenie monsunów dla działalności człowieka;
Ocena dobra -wyjaśnić zasadę powstawania wiatrów i opadów monsunowych;
Ocena bardzo dobra -porównać wiatry monsunowe z bryzą;
-omówić na wybranych przykładach czynniki klimatotwórcze;
-rozróżnić przyczyny strefowości i astrefowości klimatu;
Ocena celująca -wyjaśnić przyczyny powstawania tajfunów i trąb powietrznych;
-narysować i objaśnić schemat powstawania wiatru fenowego;

19.Strefy klimatyczne na kuli ziemskiej.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić nazwy stref klimatycznych i typów klimatu;
Ocena dostateczna -wskazać na mapie strefy klimatyczne oraz obszary występowania
głównych typów klimatu;
Ocena dobra -omówić cechy wybranych typów klimatów;
-charakteryzować strefy klimatyczne;
-czytać i interpretować mapy klimatyczne;
Ocena bardzo dobra -charakteryzować na podstawie danych roczne zmiany pogody i
określać typ klimatu;
Ocena celująca -wskazywać skutki anomalii pogodowych w różnych miejscach na Ziemi;


20.Powietrze, które nas otacza-lekcja powtórzeniowa

Uczeń potrafi:
Jak wyżej w tematach od 13 do 19

21.Zasoby wodne Ziemi-morza i oceany.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -opisać obieg wody w przyrodzie;
-podać nazwy oceanów na kuli ziemskiej i wskazać je na mapie i na globusie;
-wskazać na mapie świata obszary o najwyższym i najniższym zasoleniu
-wymienić ruchy, jakie wykonuje woda;
-zdefiniować terminy: prąd ciepły, prąd zimny;
-podać przykłady gospodarczego wykorzystania wód wszechoceanu;
Ocena dostateczna podać różne typy mórz i wskazać na mapie ich przykłady;
-wymienić formy ukształtowania powierzchni dna oceanicznego i wskazać na
mapie fizycznej świata przebieg wybranych grzbietów i najgłębszych rowów
oceanicznych;
-podać przykłady ciepłych i zimnych prądów morskich i wskazać je na mapie
świata;
-podać przykłady niszczącej i budującej działalności fal morskich na
wybrzeżach;
Ocena dobra -wymienić główne przyczyny powstawania ruchów wody;
-wyjaśnić przyczyny powstawania prądów morskich;
-omówić przyczyny zróżnicowania zasolenia wód morskich;
-ocenić wpływ prądów morskich na klimat wybrzeży oraz na rozmieszczenie
łowisk;
Ocena bardzo dobra -nazwać i wskazać na mapie różne rodzaje wybrzeży;
-objaśnić schemat powstawania przypływów i odpływów;
-charakteryzować proces powstawania delt rzecznych;
-porównać typy ujść rzecznych i wyjaśnić różnice w ich tworzeniu;
Ocena celująca -powiązać krążenie wody pomiędzy sferami Ziemi z cyrkulacją powietrza;
-wyjaśnić wpływ El Nińo na zjawiska przyrodnicze;

22. Wody podziemne i sposoby ich wykorzystania.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wyjaśnić swoimi słowami pojęcia: warstwa wodonośna, wody
zaskórne, wody gruntowe, wody głębinowe;
Ocena dostateczna -omówić sposób powstawania wód mineralnych i cieplicowych;
-wyjaśnić, co to są zjawiska krasowe i w jakich warunkach występują;
-wskazać na mapie typowe obszary występowania studni artezyjskich,
gejzerów i zjawisk krasowych;
Ocena dobra -opisać i zilustrować wody artezyjskie;
-opisać i zilustrować powstawanie gejzerów;
Ocena bardzo dobra -przytoczyć przykłady możliwości wykorzystania różnych rodzajów
wód podziemnych (szczególnie w swoim regionie);
Ocena celująca -opisać proces krasowienia oraz poszczególne formy krasowe;


23.Wody powierzchniowe – rzeki, jeziora, lodowce i lądolody

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca-podać nazwy największych rzek i jezior na poszczególnych
kontynentach i wskazać je na mapie;
-zdefiniować termin jezioro, lodowiec, lądolód;
-wymienić różne typy jezior;
Ocena dostateczna -zdefiniować terminy: rzeka główna, system rzeczny, dopływ, dorzecze,
zlewisko, dział wód;
-opisać na rysunku elementy lodowca górskiego i wymienić warunki konieczne
do jego powstania;
-wskazać na mapie największe lądolody i lodowce górskie
Ocena dobra -omówić genezę wybranych typów jezior na świecie;
-opisać proces zanikania jezior;
-wyjaśniać procesy w strefie akumulacji i ablacji lodowca górskiego;
-podać przykłady form utworzonych w wyniku niszczącej i budującej
działalności lodowca górskiego;
Ocena bardzo dobra -omówić na wybranych przykładach wpływ klimatu na ustrój rzeki;
-opisać rozwój zakola i powstawania starorzeczy;
-analizować procesy rzeźbotwórcze na kolejnych odcinkach biegu rzeki;
Ocena celująca -opisywać formy powstałe w niszczącej i budującej działalności lądolodu;

24.Zanieczy-szczenie wód powierzchniowych

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić sposoby oczyszczania wód;
Ocena dostateczna -wyjaśnić wpływ zanieczyszczeń naturalnych na środowisko wodne;
Ocena dobra -wyjaśnić na przykładach działalność człowieka, która powoduje degradację
wód;
Ocena bardzo dobra -objaśnić sposoby oczyszczania wód;
Ocena celująca -przedstawić działania zmierzające do ochrony wód podejmowane we
własnym regionie

25.Woda wokół nas- lekcja powtórzeniowa

Uczeń potrafi:
Jak wyżej w tematach od 21 do 24


26.Budowa wnętrza Ziemi. Skały i minerały znajdujące się w litosferze.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić i wskazać na rysunku warstwy wnętrza Ziemi;
-wyjaśnić pojęcia: minerał, skała;
-rozpoznaje podstawowe rodzaje skał;
Ocena dostateczna -omówić budowę litosfery;
-nazwać skały występujące w najbliższej okolicy;
-wyjaśnić proces powstawania węgla kamiennego i soli kamiennej;
Ocena dobra -dokonać podziału skał w zależności od ich pochodzenia i podać przykłady skał
w każdej grupie;
-potrafi wymienić najważniejsze grupy surowców mineralnych oraz podać
przykłady skał w poszczególnych grupach;
-podać zmiany składu chemicznego, temperatury i ciśnienia wraz z
głębokością;
Ocena bardzo dobra -wyjaśnić proces ciągłej przebudowy skał w skorupie ziemskiej;
-scharakteryzować rolę litosfery;
-wskazać na mapach obszary ukształtowane w czasie kolejnych orogonez;
Ocena celująca-określać występowanie różnych skał na podstawie map geologicznych

27.Dzieje Ziemi.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -podać przypuszczalny wiek Ziemi i wiek wszechświata;
-wymienić jednostki czasu geologicznego;
-podzielić dzieje Ziemi na ery;
-podać po jednym przykładzie najważniejszych wydarzeń w dziejach Ziemi;
-prawidłowo czytać tablicę stratygraficzną;
Ocena dostateczna -objaśnić terminy: skamieniałość, skamieniałość przewodnia;
-podać nazwy okresów geologicznych Ziemi;
-podać najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi;
Ocena dobra -wyjaśnić różnicę między wiekiem względnym a bezwzględnym;
-uporządkować najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi;
-wyjaśnić rolę skamieniałości przewodnich w poznawaniu dziejów Ziemi;
Ocena bardzo dobra - opisać proces powstawania skamieniałości;


28.Ukształtowanie powierzchni Ziemi jako efekt procesów geologicznych

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -nazwać czynniki powodujące zewnętrzne procesy kształtowania
powierzchni Ziemi;
-zdefiniować podstawowe formy ukształtowania powierzchni (niziny, wyżyny,
góry);
-podać nazwy lądów i oceanów, ich wielkość i wskazać je na mapie;
-zdefiniować terminy: trzęsienie Ziemi, wulkan;
Ocena dostateczna -wyjaśnić przyczyny przemieszczania się płyt litosfery;
-wskazać na mapach strefy subdukcji i ryftów;
-wskazać obszary czynne sejsmicznie i wulkanicznie;
-opisać elementy stożka wulkanicznego;
-odczytywać na mapach nazwy pasm górskich, najwyższych punktów na
kontynentach, najważniejszych wulkanów;
Ocena dobra -opisać proces tworzenia się gór fałdowych i zrębowych;
-wyjaśnić przyczyny powstawania trzęsień ziemi i wybuchów wulkanów;
-opisać produkty wybuchu wulkanu;
-opisać proces wietrzenia i jego następstwa;
-wyjaśnić proces erozji;
Ocena bardzo dobra -opisać zmiany położenia kontynentów od paleozoiku do
współczesności;
-wytłumaczyć na przykładach współzależności pomiędzy zewnętrznymi
procesami geologicznymi a klimatem, rodzajem skał, rzeźbą terenu;
Ocena celująca -analizować odsłonięcia skalne, podając prawdopodobne procesy
geologiczne;
-wyszukać i przygotować opisy wybuchów wulkanów i trzęsień ziemi w
czasach historycznych i obecnie;

29.Gleby i ich znaczenie dla rozwoju flory i fauny.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -zdefiniować termin gleba;
-podać rodzaje gleb występujących w regionie;
-omówić znaczenie gleb dla rolnictwa;
Ocena dostateczna -wyjaśnić pochodzenie i znaczenie poziomu próchniczego;
-opisać warstwy profilu glebowego;
-podać przykłady gleb strefowych i astrefowych;
-wskazać na mapie obszary występowania najżyźniejszych gleb na świecie;
Ocena dobra -określać od czego zależy rodzaj gleb strefowych i astrefowych;
-omówić etapy powstawania gleby;
-wskazać na mapie rozmieszczenie gleb strefowych i astrefowych;
-ocenić przydatność dla rolnictwa poszczególnych typów gleb;
Ocena bardzo dobra -scharakteryzować właściwości wybranych typów gleb; porównać
żyzność i urodzajność gleby;
Ocena celująca - przygotować informacje na temat erozji gleb;

30.Bogactwo biosfery.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić i pokazać na mapie największe kompleksy leśne na Ziemi,
największe pustynie;
-wymienić strefy krajobrazowe na kuli ziemskiej;
-opisywać na podstawie ilustracji cechy krajobrazu;
-podać przykłady nazw zwierząt żyjących na poszczególnych kontynentach;
Ocena dostateczna -wskazać na mapie przebieg stref roślinnych na kuli ziemskiej;
-charakteryzować krajobrazy na kuli ziemskiej;
Ocena dobra -podać przykłady zmian w biosferze dokonanych przez człowieka oraz ocenić
ich następstwa;
Ocena bardzo dobra -rozpatrzyć przykłady współzależności między roślinnością,
warunkami klimatycznym, wodami, glebami i ukształtowaniem powierzchni;
Ocena celująca -przedstawić informacje o rzadkich gatunkach roślin i zwierząt;
-wykorzystywać informacje z różnych źródeł na temat strefowości i
piętrowości roślinności;

31.Obserwacje litosfery i biosfery w najbliższej okolicy-lekcja powtórzeniowa

Uczeń potrafi:
Jak wyżej w tematach od26 do 30

32.Środowisko przyrodnicze i jego ochrona.

Uczeń potrafi:

Ocena dopuszczająca -wymienić przykłady wpływu środowiska przyrodniczego na warunki
życia człowieka;
-wymienić sposoby ochrony środowiska przyrodniczego;
Ocena dostateczna -wymienić parki narodowe i rezerwaty oraz parki krajobrazowe w swoim
regionie;
-podać przykłady zagrożeń dla bytu ludzi i innych organizmów
spowodowanych nadmiernym wykorzystaniem poszczególnych elementów
środowiska;
Ocena dobra -wymienić i pokazać na mapie największe parki narodowe na świecie;
Ocena bardzo dobra -ocenić pozytywne i negatywne skutki przemian w środowisku
przyrodniczym wywołanych działalnością człowieka w regionie;
Ocena celująca -porównywać treści map tematycznych;

Opracowanie: Danuta Kornas

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie