Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wewnątrzprzedszkolny Program Dziedzictwo Kulturowe Regionu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2029 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

program ujmujący zagadnienia dziedzictwa kulturowego w edukacji przedszkolnej opracowny przez nauczycielki Miejskiego Przedszkola nr8 w PionkachElżbietę Głuszek, Danute Karwicką, Bożenę Lenarczyk


„PIONKI I OKOLICE”


PREZENTOWANY PROGRAM MA CHARAKTER MODELOWEJ
PROPOZYCJI, KTÓRA MOŻE BYĆ W ZALEŻNOŚCI OD WARUNKÓW
I POTRZEB ZMODYFIKOWANIA I UDOSKONALANA

PROGRAM TEN JEST PRZEZNACZONY DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH


ELŻBIETA GŁUSZEK
DANUTA KARWICKA
BOŻENA LENARCZYK


WSTĘP
Ustawa z dn. O7.09.1971 o systemie oświaty mówi: „Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu (...) poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata...”
Wiek przedszkolny, to dobry moment na rozpoczęcie edukacji społecznej, Dziecko od dzieciństwa wszak żyje sprawami najbliższego środowiska i poznaje swoją ulicę, miasto – to jego „mała ojczyzna”.
Od rzeczy i spraw najbliższych, do dostrzegania i rozumienia tego, co ważne dla całego kraju.
POLSKA TO WSZYSTKO CO SERCU DROGIE,
DLATEGO DROGIE BO „SWOJE” – pisał Leopold Staff.
Jednakże kształtowanie pojęcia „Polak” należy zacząć od najbliższego otoczenia społecznego, elementów kultury, tradycji rodzinnych i regionalnych.

Program ten oparty jest na obowiązującej Podstawie programowej MEN i Programie Wychowywania Przedszkolnego XXI wieku autorstwa Anny Łada – Grodzickiej.


CELE EDUKACYJNE

1. Zapoznanie dzieci z najbliższym środowiskiem.
2. Dostrzeganie specyfiki przyrodniczej i kulturowej najbliższej okolicy i regionu.
3. Uwrażliwienie na wartości kulturowe środowiska rodzinnego.
4. Kształcenie emocjonalnego związku z rodzinnymi stronami.
5. Budzenie zainteresowań historią i kulturą własnego środowiska.
6. Rozwijanie i wzmacnianie aktywnego udziału dziecka w życiu wspólnot – rodzinnej, przedszkolnej (grupowej), lokalnej.
7. Kształcenie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń wraz z potrzebą ochrony tradycji.
8. Rozwijanie wrażliwości estetycznej.
9. Rozwój wyobraźni, fantazji, ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach (teatr, muzyka, plastyka, taniec itp.)
10. Przybliżenie dzieciom niektórych zwyczajów, tradycji, obrzędów.
11. Przygotowanie dzieci do kultywowania spuścizny kulturowego naszego regionu w dorosłym życiu.

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEZNACZONE DLA DZIECI

1. Dom rodzinny – dziecko jako członek rodziny
· dom – miejsce zamieszkania i jego otoczenie
· moja rodzina, więzi pokoleniowe, uroczystości rodzinne, dzieje rodziny – opowiadania starszych
· udział i rola dziecka w kultywowaniu tradycji rodzinnych (zachowanie pamiątek rodzinnych, zdjęć, rysunków itp.), kontynuowanie rodzinnych zainteresowań
· zajęcia i zawody członków rodziny (teraz i w przeszłości)
2. Miejscowość – dziecko jako współmieszkaniec

· nazwa miejscowości, jej historia, umiejscowienie na mapie (z jednoczesnym pokazaniem stolicy, Wisły, gór, morza; pokazanie Polski na mapie Europy)
· miejscowe podania, legendy i inne utwory dotyczące miejscowości, herb miasta
· miejsca użyteczności publicznej, urzędy, zabytki, miejsca kultury i pamięci
· zajęcia zawodowe i praca mieszkańców (teraz i w przeszłości)
· przyroda wokół nas i fazy jej ochrony
· krajobraz okolicy (naturalny i kulturowy)
3. Zabawy i zajęcia dzieci
· wędrówki piesze po okolicy
· poznawanie wytworów kultury, sztuk, rzemiosła artystycznego
· zbieranie eksponatów do kącika regionalnego
· gry i zabawy ruchowe wykorzystujące bogactwo zabaw dawnych, ludowych
· zajęcia wyzwalające ekspresję twórczą w różnych dziedzinach kultury – teatr, plastyka, taniec – wykorzystujące tradycje i folklor

PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW

Preferowane metody to metody aktywizujące i pobudzające zainteresowanie i działania dzieci. Pozwalają one na stymulowanie aktywności poznawczej i wdrażają dzieci do twórczej postawy podczas procesu uczenia się. Aby aktywizować i pobudzać zainteresowania dzieci problematyką dziedzictwa kulturowego będą stosowne:
· zajęcia w terenie
· wycieczki krajoznawczo – turystyczne, w czasie których dzieci poznają swoją miejscowość i najbliższą okolicę
· spotkania z ciekawymi ludźmi
· inscenizacje wybranych obrzędów ludowych
· zwiedzanie wystaw muzealnych
· zajęcia edukacyjne w muzeach regionalnych


Edukacja regionalna będzie realizowana we współpracy z:
· muzeami, skansenami, bibliotekami, izbami pamięci
· indywidualnymi osobami, twórcami, reprezentantami folkloru
· rodzicami (rozmowy, przekazy, historia rodzin)


OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ DZIECI

Po realizacji zadań z edukacji regionalnej – dziedzictwa kulturowego, dzieci:
· znają legendy o swojej miejscowości, okolicy, herb i jego historię
· wskazują na mapie Polski – Warszawę, swoja miejscowość, Wisłę, góry, morze; wskazują na mapie Europy – Polskę
· czytają nazwę swojej miejscowości, ojczyzny; odczytują nazwy ulic w swojej miejscowości
· znają i rozumieją pojęcia: ojczyzna, tradycja, obrzęd, muzeum, skansen, eksponat
· znają miejsca pamięci narodowej, miejsca użyteczności publicznej, pomniki przyrody w swojej miejscowości
· potrafią zachować się w miejscach pamięci narodowej i miejscach użyteczności publicznej
· znają osobliwości przyrodnicze, które można znaleźć w okolicy
· rozumieją potrzebę poszanowania pracy innych
· dostrzegają znaczenie domu rodzinnego (rozumieją wieloznaczność pojęcia dom)
· wypowiadają się z szacunkiem o osobach starszych
· znają zwyczaje i obrzędy związane z różnego rodzaju świętami, (Wielkanoc, Boże Narodzenie, Andrzejki, Zielone Świątki, witanie wiosny itp.)
· znają i wykorzystują w codziennej zabawie gry i zabawy swoich dziadków i rodziców

FORMY SPRAWDZANIA ZDOBYTEJ WIEDZY

· wypowiedzi ustne dzieci
· prace plastyczne
· konkursy
· testy
· krzyżówki
· rebusy i zagadki



BIBLOGRAFIA
1.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zatwierdzona przez MEN(Dz.U.Nr.2/2000- Rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 1999)
2.Program wychowania przedszkolnego XXI wieku. A.Łada – Grodzicka (red)
3.Pionki i okolice. Przewodnik historyczno – krajoznawczy .A. Traczyk



HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DLA PROGRAMU
„PIONKI I OKOLICE”

Sposób realizacji Termin Osoby współpracujące
1. „Moje miasto dawniej i dziś” wrzesień Autor przewodnika historyczno – krajoznawczego ”Pionki i okolice” – A.Traczyk
2. „Z wizytą w pionkowskiej izbie regionalnej” wrzesień Nauczyciel historii Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, kierownik internatu
3.Wycieczka do Urzędu Miasta i spotkanie z panem burmistrzem(wręczenie wykonanych przez dzieci herbów miasta i rozmowa z p. burmistrzem) październik Sekretariat Urzędu Miasta
4. „ A mój tata jest policjantem”-( z cyklu: poznajemy zawody naszych rodziców i miejsca użyteczności publicznej) październik Policjant drogówki (ojciec jednego z wychowanków)
5. „Czcimy pamięć zmarłych”(zapoznanie z miejscami pamięci narodowej w naszym mieście, wyjaśnienie znaczenia tych miejsc) listopad
6. „Andrzejkowe wróżby”( z cyklu: poznajemy zwyczaje i obrzędy) listopad
7. „Moja mama pracuje na poczcie”(cd. poznajemy zawody rodziców i miejsca użyteczności publicznej;wycieczka na pocztę: droga listu, jakie usługi świadczy poczta, praca poczty od „kuchni” grudzień Mama jednego z wychowanków pracująca na poczcie
8. „Wieczór Wigilijny”- zajęcie otwarte z udziałem rodziców grudzień p.kucharki, Rada Rodziców, dyrektor
9. „ W pracowni rzeźbiarza”(twórcy ludowi naszego regionu, wycieczka do pracowni pionkowskiego rzeźbiarza p. T. Cygana styczeń Artysta – rzeźbiarz:T. Cygan
10. „Przyroda wokół nas”- spotkanie z pracownikiem Kozienickiego Parku Krajobrazowego i projekcja filmu „Cztery pory roku w Puszczy Kozienickiej” styczeń Pracownik Kozienickiego Parku Krajobrazowego
11. „Żegnaj zimo – witaj wiosno”- poznajemy obrzędy związane z powitaniem pierwszego dnia wiosny(topienie Marzanny w pobliskiej rzece – Zagożdżonce)- zajęcie było poprzedzone konstruowaniem kukły z różnego tworzywa(miało na celu także wyrabianie postaw proekologicznych i pogłębianie doświadczeń plastycznych) marzec
12. „W pracowni malarza”- wizyta w pracowni malarki ludowej p. L. Styś marzec Twórczyni ludowa p. L. Styś
13. W galerii „FORMAT”-podziwianie prac atrystów eksponowanych w pionkowskiej galerii(uczenie się obcowania ze sztuką) kwiecień Kierownik galerii „FORMAT”
14. „Wielkanoc”-zwyczaje i obrzędy kwiecień
15. „ U strażków”- wycieczka do remizy straży pożarnej(cd. Cyklu poznajemy zawody naszych rodziców i instytucje użyteczności publicznej) maj Komendant Zawodowej Straży Pożarnej
16. „ Piknik w puszczy”- wycieczka do Izby Dydaktyczno – Muzealnej Kozienickiego Parku Krajobrazowego w Augustowie(impreza z udziałem rodziców)[cele imprezy: poznanie roślin i zwierząt terenu Puszczy Kozienickiej, znamy zasady szanowania przyrody, umiemy dobrze bawić się z najbliższymi w innych niż zwykle warunkach] maj Pracownik Izby, rodzice
17. „ Mini konkurs wiedzy o Pionkach”- połączony z otwarciem wystawy prac dzieci w galerii „FORMAT” czerwiec Kierownik galerii „FORMAT”, dyrektor przedszkola
18. Wystawa poświęcona Pionkom(wyeksponowanie starych zdjęć, widokówek i innych pamiątek przynoszonych przez dzieci w ciągu całego okresu realizowania programu) czerwiec Dyrektor przedszkola, rodzice

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie