Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dzieci i ich obrazki - obraz jako środek komunikacji.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2691 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

„Gryzmoły są podstawą każdego języka obrazkowego. Rozwija się on, podobnie jak i język werbalny ,według własnych praw ,mając własną, przekonywującą i wewnętrzna logikę.
„Gryzmolenie” to niekończące się kreślenie linii, spirali, bez odrywania kredki od papieru. Jest to poruszenie kredki w różne strony, poziomo, pionowo, bez końca jednej linii do drugiej, także w formie krzyżującej się; jest to wicie się, zygzakowanie, kołysanie się linii; są to także punkciki albo kreseczki ,krótkie rytmiczne, ucięte ruchy kredki.
Ten pierwotny splot wykonywany przez około dwuletnie dziecko ,wyraża odczucia niemowlęcia w tym okresie, kiedy nie było ono jeszcze świadome jakichkolwiek granic oraz nie posiadało orientacji w przestrzeni. W tej wczesnej fazie rozwoju wydaje się ono tworzyć jedność ze swoim otoczeniem.
Wraz z możliwością stworzenia ludzkiej dziecko ma do dyspozycji wszystkie środki tworzenia .
Dziecko nauczyło się w poprzednich fazach rysować podstawowe formy geometryczne ,z których można wszystko zestawić. Może więc ono przedstawić wszystko to ,co chce. Przy tym jest ono mniej zainteresowane tym, by dopasować się do przedstawionych przez siebie obiektów ,to znaczy dokładnie je obserwować i odpowiednio do tego ,prawidłowo narysować. Na płaszczyźnie twórczości dziecko raczej dopasowuje swój zewnętrzny świat do swoich wewnętrznych potrzeb. Maluje ono przedmioty nie takie ,jakie one są, lecz takie jakie w danym momencie odpowiadają jego przeżyciom.
Mniej więcej między czwartym i dwunastym rokiem życia u dziecka występuje „schematyczny sposób przedstawiania”. Znaczenie w rozwoju dziecięcych rysunków mają nie znajdowane w otoczeniu ,wizualne wzory ,ale wynikające z kłębiących się linii bodźce dla nowych form. Dziecko nie odtwarza, lecz tworzy. Stwarza więcej niż naśladuje. Przy tym nie wychodzi od tego ,co widzi aby to skopiować na papierze i w miarę możliwości przedstawić tak ,jak wygląda to od zewnątrz. Punktem wyjścia dziecka są raczej przeżycia ,jakie przedmiot w nim wywołuje .Malowanie przez znaki określają sens jego wiedzy na temat swojego otoczenia, czego w nim doświadczył, i czego się w nim spodziewa. Dziecko przekłada rzeczywistość na swój język, ale nie kopiuje jej. Rysuje ono to, co wydaje mu się istotne, i próbuje ukazać swoje rozumienie świata za pomocą symboli, którym nadaje określony sens.
Charakterystyczne dla rysunków w tym wieku są ukazane w zbliżeniu formy geometryczne, poprzez które dziecko może przedstawić swoją rzeczywistość. W trakcie tej fazy pojawiają się następujące cechy charakterystyczne:

v Wyrazistość
Przedmioty są przedstawiane w jak najbardziej charakterystyczny i wyraźny
sposób . Np. na tym samym rysunku znajdziemy zwierzęta widziane z boku ,
natomiast ulice i grządki kwiatowe –z loty ptaka.

v Antropomorfia
Dziecko ma skłonność identyfikowania się ze wszystkimi żywymi istotami.
Dlatego też zwierzęta przedstawia się na podobieństwo człowieka.

v Perspektywa symultaniczna
Postaci i przedmioty są przedstawiane jednocześnie z wielu punktów widzenia, z najróżniejszych perspektyw. Są opuszczone w dół fasady domów przy ulicy, złożone do góry ogrody, twarze widziane jednocześnie
i z przodu, i z boku.

v „Zdjęcie rentgenowskie”
Dziecko nie waha się pokazać jednocześnie tego, co znajduje się wewnątrz I na zewnątrz. Powstają więc domy z przezroczystymi ścianami, choinka z leżącymi pod nią prezentami, widzianymi od zewnątrz i od wewnątrz.

v Proporcje wyrazu
To, co wydaje się ważne, jest rysowane w większych rozmiarach. Mniej ważne figury zajmują mało miejsca . Np. kot może przybrać rozmiary kościoła.

v Opowiadanie
Mowa obrazków zastępuje słowa, ale najczęściej pozostaje takie samo pragnienie: informować, opowiadać, pozostawić po sobie znaki, być rozumianym.
Rysowanie i malowanie to bardzo osobista czynność. Każdy obrazek odzwierciedla elementy osobowości autora. I odwrotnie: każda interpretacja zależy zawsze od punktu widzenia obserwatora. Dlatego też każdy obraz dopuszcza różne interpretacje.

Jakie są możliwości zbliżenia się do ukrytych w rysunkach dzieci prawd, przy przysparzających nam zmartwień, aby wczuć się w to, co nie zostało wypowiedziane albo co jest niemożliwe do wypowiedzenia.


· Jedna z nich polega na tym, by „wyrobić sobie zdanie od zewnątrz” oraz naświetlić centralne punkty – rzucające się w oczy elementy, formy, kolory, intensywność treści rysunku i jego podział.
· Cierpliwość, zdolności empatyczne oraz żywe zainteresowanie są koniecznością do wejścia na drogę zrozumienia. Uwzględnienie sytuacji życiowej, związków w rodzinie, szkole odgrywa przy tym tak samo ważną rolę, jak chwilowa faza rozwoju, szczególnie wydarzenia oraz sytuacje konfliktowe w życiu malującej osoby. Obserwowanie zachowania i uważne słuchanie w trakcie procesu rysowania mogą nam również dostarczyć wielu informacji.
· Dorosły powinien odnieść do siebie samego treści wykonywanych przez dzieci rysunków i w przedstawionych w nich wydarzeniach spróbować rozpoznać własny udział.

Przy pierwszym oglądaniu rysunku zasadnicze pytanie brzmi:
ü Jakie uczucia wywołuje we mnie ten obraz?

Po bliższym przyjrzeniu się jego treściom , można zadać kolejne pytania:
ü Co nietypowego można w nich zauważyć?
ü Co znajduje się w centrum?
ü Czego nie ma ?
ü Jakie przeszkody można zaobserwować?
ü Jaka jest wielkość i kształt przedstawionych obiektów i w jakim kierunku się one poruszają?
ü Czy są widoczne różne perspektywy, pominięte elementy, cieniowanie, coś odciętego, zamkniętego, podkreślonego, przezroczystego, odwrotne kierunki rysunków, zniekształcone formy?
ü Jaki element jest wciąż powtarzalny?

Przy analizowaniu rysunków pomocne może być uwzględnienie podziału obrazu i przestrzeni, symboliki kolorów wykorzystanego materiału oraz policzenie powtarzających się przedmiotów.
W pewnym sensie można potraktować rysunek jak życie człowieka: czy jest on wypełniony, czy też pusty, czy przestrzeń została wykorzystana w odpowiedni sposób? Wypełniony obraz może ukazać radość życia albo wyrażać jej pragnienie.
Zapełnianie brzegów kartki można porównać z ograniczaniem się, wahaniem, powściągliwością oraz z częściowym tylko angażowaniem się. Wymazywanie i ścieranie mogą wskazywać na konflikty i niespełnione życzenia.

Oglądając rysunek, który zwrócił naszą uwagę, powinniśmy uwzględnić trzy podstawowe zasady:
Ř Zapamiętać pierwsze wrażenie, jakie on na nas wywarł, ale nie ograniczyć się do niego; „wsłuchać się” w obraz, wczuwać, oglądać jak badacz, bez pośpiechu poznawać jego treść.
Ř Uwzględnić wielkość i format kartki papieru, jakość wykorzystanego materiału, zwrócić uwagę na punkty centralne oraz na wypowiedz autora na temat rysunku, także jego zachowanie w trakcie jego powstawania.
Ř Powiązać informacje o poszczególnych komponentach, w celu stworzenia z nich pewnej całości.

W zasadzie nie należy wyciągać przedwczesnych wniosków. Ważne w naszym zachowaniu w stosunku do dzieci i ich rysunków jest pozostawienie im wystarczająco dużo czasu, w którym będą one pracować we własnym tempie, wykorzystując własny język form. Chodzi o to abyśmy niczego nie domalowywali, nie narzucali, nie krytykowali a przede wszystkim nie sugerowali propozycji dotyczących treści i realizacji rysowanych przez dzieci prac.

Literatura:
Rose Fleck-Bangert: „O czym mówią rysunki dzieci-dostrzeganie i
rozumienie zawartych w nich znaków.



Opracowała: Danuta Krawczyk
nauczycielka nauczania zintegrowanego
Szkoła Podstawowa
w Pieckach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie