Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy tryby czasownika

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 17695 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji.


Temat: POZNAJEMY TRYBY CZASOWNIKA.


Cale lekcji:
Poznawczy – poznanie trybów czasownika;
Kształcący – kształcenie umiejętności odmiany czasownika przez
tryby;
Wychowawczy – prawidłowe stosowanie trybów czasownika w
wypowiedzi ustnej i pisemnej.

Pomoce dydaktyczne; kartki z wierszem K.I. Gałczyńskiego „ Gdybym miał
jedenaście kapeluszy”.



Tok lekcji:

1. Wprowadzeniem do lekcji jest rozdanie przez nauczyciela kartek z tekstem wiersza Gałczyńskiego i przeczytanie go.


Gdybym miał jedenaście kapeluszy,
pierwszy schowałbym w szafie, żeby się nie kurzył.
Drugi nadałbym przez pocztę w postaci paczki.
Trzeci byłby na drobnostki i drobiażdżki.
Czwartego używałbym wyłącznie do sztuk magicznych et cetera.
Piąty zamiast klosza, do przykrywania sera.
Szósty kapelusz – dla Jadwisi.
Siódmy bym powiesił. Niech wisi.
Ósmy przerobiłbym na nastrojowy abażurek.
W dziewiątym hodowałbym jeża lub coś z zoologii w ogóle.
Co do dziesiątego, to jeszcze nie mam pomysłu.
A jedenasty kapelusz porwałby mi wiatr nad Wisłą.
Bo powiedziała o mnie jedna poetka z Krakowa:
„ To głowa nie do kapeluszy! To taka posągowa głowa”.


Uczniowie wyszukują czasowniki i próbują odpowiedzieć na pytanie, co nowego dostrzegają w ich formach ( cząstki bym, by).
Dalej nauczyciel pyta, czy można w tych formach określić czas i osobę? ( czasu nie można, osobę tak).
Pada pytanie: Dlaczego nie można określić czasu? (bo jest to tylko przypuszczenie).
2. Następuje wyjaśnienie, że jest właśnie tryb przypuszczający czasownika. Dotychczas uczniowie poznawali czasowniki w trybie orzekającym, gdzie można było określić czas. Na tablicy zapisuje pełną odmianę czasownika w trybie przypuszczającym. Zwraca przy tym uwagę uczniów na łączną pisownię z cząstką bym, byś.


ja kupiłbym my kupilibyśmy
ty kupiłbyś wy kupilibyście
on kupiłby oni kupiliby


3. Nauczyciel prosi uczniów o odszukanie w tekście wiersza czasownika, który jest napisany osobno z cząstką bym („ Siódmy bym powiesił”) i spróbowanie sformułowania zasady, kiedy cząstkę bym, byście, byś pisze się razem, a kiedy osobno (razem po czasowniku, osobno przed czasownikiem). Uczniowie ćwiczą odmianę czasowników w trybie przypuszczającym.
4. Następuje omówienie trybu rozkazującego. Jak sama nazwa wskazuje tryb rozkazujący to taki, za pomocą którego się rozkazuje. A ponieważ rozkazuje się komuś, a nie sobie, więc pierwszej osoby liczby pojedynczej nie ma. Uczniowie próbują zamienić tryb przypuszczający wiersza na rozkazujący, wstawiając po kolei osoby czasownika w liczbie pojedynczej i mnogiej.

Mam jedenaście kapeluszy,
Pierwszy schowaj w szafie, żeby.......

5. Po tej zabawie językowej uczniowie przy pomocy nauczyciela zapisują odmianę
Czasownika w trybie rozkazującym.

6. Na koniec lekcji Uczniowie ćwiczą odmianę czasowników w różnych trybach.
Nauczyciel informuję, że następna lekcja będzie poświęcona utrwaleniu zdobytych wiadomości.




opracowała

mgr Jarosława Gawin

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie