Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pisanie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1617 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PISANIE W KLASIE
Pisanie ‘DERBY’- lekcje języków obcych



Nauczyciele języków obcych wiedzą z doświadczenia jakie problemy mają uczniowie z pisaniem w języku obcym. Napisanie jednego paragrafu jest równie trudne jak napisanie pracy badawczej. Problemy te związane są z jasnością wypowiedzi, poprawnością gramatyczną, ortografią i interpunkcją. Czynniki te rodzą obawy przed pisaniem i spowalniają proces nauki pisania.
Nauka języka, już od początku, związana jest z koniecznością pisania notatek, listów, esejów i prac badawczych. Obawa uczniów przed pianiem powoduje blokadę, która uniemożliwia koncentrację. Aby pomóc uczniom w skoncentrowaniu się na treści, a nie formie, proponuję technikę, którą nazywam „pisanie Derby”.
Pisanie Derby jest to strategia zaprezentowana przez Holta (1992) i nazwana Composition Derby. Holt wykorzystywał tę technikę na zajęciach z uczniami na poziomie elementarnym nauki języka, aby pokonać ich obawę przed popełnianiem błędów gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych. Holt zaobserwował, iż po wcześniejszych wahaniach, jego uczniowie zaczęli pisać bardziej płynnie i efektywnie niż uprzednio. Niespodziewanym efektem było to, że najsłabsi uczniowie (sklasyfikowani jako słabo piszący) osiągali największe sukcesy w Composition Derby. Byli oni uczniami najbardziej kreatywnymi i pisali znacznie szybciej niż pozostali uczniowie. Odwrotnie, część uczniów uprzednio najlepszych była powolna i miała spore problemy ze swobodą pisania.
Analizując wyniki Holta, zaadaptowałam jego technikę. Kiedy stosuję tę technikę po raz pierwszy, piszę Pisanie Derby (oczywiście w języku obcym, którego uczę) na tablicy i pytam czy ktokolwiek słyszał o „derby”. Zazwyczaj jest ktoś, kto słyszał o wyścigach konnych Derby i wtedy tłumaczę uczniom, że pisanie Derby to wyścig pisania.
Klasa może być podzielona na dwie grupy, przed ogłoszeniem wyników każdy z uczniów danej grupy liczy słowa, które napisał, nauczyciel notuje je na tablicy i sumuje liczby każdej z grup. Grupa, która posiada największą liczbę słów, wygrywa. Kolejną propozycją może być pisanie indywidualne. Za każdym razem kiedy wykonujemy to ćwiczenie, uczniowie porównują swoje osiągnięcia aby sprawdzić swój postęp licząc i analizując liczbę zapisanych słów.
Ćwiczenie:
1. Uczniowie biorą kartki papieru i ołówki.
2. Przed rozpoczęciem ćwiczenia nauczyciel wyjaśnia zasady:
a. Piszcie tak szybko jak to możliwe, aż nauczyciel powie „Stop!”
b. Pisz na jakikolwiek temat, lecz pisz w zdaniach nie twórz listy słów.
c. Nie martw się o łączenie swoich myśli logicznie. Pisz tak jak przychodzą do głowy.
d. Nie przestawaj pisać. Jeśli nie wiesz co napisać, pisz zdanie „Nie wiem co napisać”, aż coś przyjdzie ci na myśl.
e. Nie wymazuj i nie skreślaj słów, nie używaj skrótów ponieważ są one liczone jako jedno słowo.
f. Nie martw się o gramatykę, ortografię czy interpunkcję.
g. Jeżeli nie pamiętasz słowa w danym języku (np. angielskim) napisz słowa w swoim języku ojczystym i kontynuuj w języku obcym.
3. Po wpływie określonego przez nauczyciela czasu, mówi on „Stop!” Po zakończeniu zadania, uczniowie zaczynają dzielić się spostrzeżeniami i próbują pracować więcej aby przygotować się do następnego pisania Derby. Z doświadczenia wiem, że w przypadku klas gdzie uczniowie prezentują różny poziom zaawansowania języka, to ćwiczenie pomaga im uzyskać pewność siebie w pisaniu i pokonać obawy związane z pisaniem własnej wypowiedzi w języku obcym.
Zachęcam państwa gorąco do wykorzystania tej metody, ucząc swoich uczniów pisania.

Nina Opuchlik
nauczyciel języka angielskiego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie