Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Bohaterowie ulubionych bajek.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8790 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Cele ogólne:
- utrwalenie i wykorzystanie wiadomości na temat bajek w czasie wykonywanych zadań
- rozwijanie procesów poznawczych u dzieci
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie w nowej sytuacji

Cele operacyjne:

Dziecko:
- rozwiązuje zagadki
- podejmuje zadania twórcze
- zna wybrane bajki i ich bohaterów
- współdziała w zespole
- wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w działaniu.

Metody pracy: słowna – instruktaż
czynna – zadań stawianych dziecku do wykonania
praktyczna – działalność dziecka
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: karta pracy dla każdego dziecka, kukiełki: Czerwony Kapturek, babcia, wilk, leśniczy, ilustracje do zagadek, puzzle do układania, papierowe pierniki różnych kształtów, nożyczki, klej, strój wróżki, rekwizyty dla rodziców: kapturek, koszyczek, strzelba, strój wilka, łóżko.

Przebieg zajęcia:

1. Powitanie piosenką „Wszyscy są witam was” (materiały własne z warsztatów „Pedagogika zabawy”)

Uczestnicy spotkania stoją w kole, prowadząca wita wszystkich, którzy:
- znają bajki
- lubią słuchać bajek
- wiedzą jak nazywają się postacie znanych bajek
- potrafią wymyślić bajkę

Wymienieni występują krok do przodu i machają ręką.

2. Zaproszenie do świata bajek.

Prowadząca w stroju wróżki zaprasza wszystkich do krainy bajek:

Idzie, idzie bajka w świat
W czarodziejskiej szacie
Przyjrzyjcie się dobrze –
Może ją poznacie?...”

3. Opowiadanie wróżki.

Na krainę bajek, z której pochodzę spadło wielkie nieszczęście. Otóż zły czarodziej Kadabra rzucił na nią klątwę. W bajkowej krainie wszystko się pomieszało:

- królewna Śnieżka wypadła ze swej bajki
- wilk zgubił się w lesie
- Jaś i Małgosia nie lubią już pierników
- Czerwony Kapturek zgubił koszyczek

Nikt teraz nie wie, w jakiej mieszkał bajce i nie może do niej wrócić. To straszne i smutne, ale jest na to rada. Naszym bohaterom mogą pomóc dzieci, które dobrze znają bajki. Czy chcecie im pomóc i zdjąć zaklęcie z bajkowej krainy? Jeżeli tak, to musicie wykonać wszystkie zadania złego czarodzieja Kadabry.

4. Zagadki Kadabry

Zagadka A

Jestem królewną,
Lecz nie mieszkam w pałacu
Moje imię podobne jest do śniegowego płatka
Kto je odgadnie – ten dobry koleżka
Nazywam się królewna ................ (Śnieżka)

Zadanie A

Już wiemy, o kogo chodzi, ale Śnieżka uwięziona jest wśród innych postaci. Teraz zapraszam trzech odważnych śmiałków. Jeżeli w 3 minuty zjecie jabłko zawieszone na sznurku (bez pomocy rąk) uwolnicie z czarów Śnieżkę i będzie mogła wrócić do chatki krasnoludków.

Wybrane dzieci wykonują zadanie. Po wykonaniu przypinają sylwetę Śnieżki obok domku krasnoludków.

Zagadka B

Z jakiej wyszliśmy bajki?
To my - brat i siostrzyczka
Znaleźliśmy w lesie „słodką” chatkę
I zjedliśmy z jej dachu pierniczka
Nie mamy na imię Staś i Zosia,
Bo my jesteśmy ................. (Jaś i Małgosia)

Zadanie B
Jeśli chcecie by Jaś i Małgosia byli wolni, musicie pomóc naprawić im dach domku Baby Jagi. Trzeba wśród wielu pierników wyszukać te, które mają kształt serca.

Dzieci – ochotnicy wyszukują papierowe pierniki w kształcie serca małego i dużego, i przypinają na dachu domku. Jeżeli dach domku będzie cały naprawiony, to sylwetę Jasia i Małgosi można przypiąć obok domku Baby Jagi.

5. Zabawa przy muzyce „Samolot” (z pedagogiki zabawy)

Wybieramy się w podróż do krainy bajek, gdzie po lesie błąkają się postacie bajkowe, zabieramy je do samolotu i lecimy dalej, aż w końcu wracamy do przedszkola.

6. Zagadki Kadabry – ciąg dalszy

Zagadka C

Mała jak paluszek w płatkach róży spała
Gdy spadła do ogrodu
Żaba ją porwała
Czy wiesz jak na imię ta panienka miała?............. (Calineczka)
Tak, ona się Calineczka nazywała

Zadanie C

Calineczka wróci do swojej bajki, jeśli odgadniecie, jakie postacie z tej bajki schowały się w kopertach. Musicie je ułożyć z puzzli i nazwać. Dzieci podzielone na 4 grupy układają z pociętych części postacie: chomika, jaskółki, myszy i żaby.

Po wykonaniu zadań sylweta Calineczki może być przypięta obok domku – kwiatka.

7. Prawda czy fałsz?

Teraz zły czarodziej chce się dowiedzieć czy naprawdę znacie bajki. Prowadząca opowiada krótkie fragmenty bajek – często zmieniając bohaterów i myląc fakty. Po wysłuchaniu danego fragmentu dzieci oceniają czy mówi prawdę. Jeżeli tak, to klaszczą w dłonie, jeżeli nie – kładą dłonie na kolanach.

8. Zagadki Kadabry – ciąg dalszy

Zagadka D

Szła do chorej babci, wilka się nie bała
Czerwoną czapeczkę na głowie miała................... (Czerwony Kapturek)

Tak, to ja – Czerwony Kapturek (nauczycielka pokazuje kukiełkę). Tak się boję, zabłądziłam w lesie i nie wiem, jak mam wrócić do mojej bajki. A może wam uda się wymyślić nową bajkę o mnie?

Zadanie D

Kto chce pomóc Czerwonemu Kapturkowi? Zapraszam do mnie – oto kukiełki przedstawiające główne postacie bajki.

Nauczycielka zaczyna opowiadać bajkę w sposób tradycyjny, bez wprowadzania zmian, dalej wybrane dzieci układają nowe przygody Czerwonego Kapturka, używając kukiełek.

9. Praca indywidualna przy stolikach.

Dzieci rozwiązują „bajkowy” rebus. Na kartach pracy umieszczone są postacie z bajek. Dzieci wklejają obrazek – symbol związany z daną bajką, np.:

Kopciuszek – pantofelek,
Czerwony Kapturek – koszyczek,
Śnieżka – jabłko
Jaś i Małgosia – piernik

10. Powrót bohaterów do krainy bajek.

Nauczycielka podsumowuje wykonanie zadań przez dzieci, dziękując im, że pomogły wszystkim postaciom wrócić do swoich bajek.

11. Czy rodzice znają bajki?

Propozycja dla rodziców, aby przedstawili dzieciom tradycyjną wersję bajki „Czerwony Kapturek” i wcielili się w rolę jej bohaterów.

12. Przedstawienie w wykonaniu rodziców.

13. Słodki poczęstunek.

14. Ewaluacja zajęcia.

Z przygotowanych żetonów uczestnicy zajęcia wybierają „buźkę”, która oddaje ich nastrój po zajęciu i przypinają w wyznaczonym miejscu.

:) :( :|


opracowała Małgorzata Noga
nauczycielka
Przedszkola nr 8
w Mysłowicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie