Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Co może wyczarować wyobrażnia?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8443 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji dla klasy I gimnazjum

Temat : Co może wyczarować wyobraźnia ?

Cele :
Uczeń :
- poznaje najistotniejsze fakty z życia Z. Herberta
- potrafi zdefiniować pojęcie „wyobraźnia”
- korzysta ze słownika wyrazów bliskoznacznych
- wskazuje w wierszu przenośnie, epitety, porównania
- umie odczytać sens metafory
- uzupełnia notatkę do lekcji

Metody : praca z tekstem, „burza mózgów”, pantomima

Formy pracy : praca indywidualna, praca w grupach

Materiały : „Słownik wyrazów bliskoznacznych” pod red. S. Skorupki


Przebieg lekcji

I Wprowadzenie

1. Wybrany uczeń odczytuje pracę domową – dialog na temat życia i twórczości
Z. Herberta
2. Chętni uczniowie prezentują scenki pantomimiczne:
- Wypadek w lesie
- Upragniony prezent – piesek
- Wygrana w totolotka
Komentarz nauczyciela :
Co było potrzebne, aby prawidłowo odczytać sytuacje przedstawione przez koleżanki? (wyobraźnia, wrażenia wzrokowe )
3. Co to jest wyobraźnia? Wybierz jedną z odczytanych definicji.
( załącznik nr 1 )
4. Zapis tematu lekcji.

II Część właściwa lekcji

1. Odczytanie przez nauczyciela wiersza Z. Herberta pt. „Pudełko zwane wyobraźnią”.

2. Pierwsze reakcje uczniów.

3. Jak rozumiecie tytuł utworu?
- wiersz jest pudełkiem zwanym wyobraźnią,
- zawiera w sobie nieograniczoną fantazję

4. Jakim innym słowem można zastąpić wyraz pudełko?
- „burza mózgów” - uczniowie podają swoje propozycje
- jeden uczeń odczytuje wyrazy bliskoznaczne na podstawie słownika frazeologicznego
5. Podaj określenia do wyrazów: pudełko, szkatułka, kuferek, puszka, skrzynia.
pudełko – cukierków
szkatuła – drogocenna
kuferek – zaczarowany
puszka – Pandory
skrzynia – czarodziejska

6. W jakich utworach literackich spotykacie szkatuły, kufry, puszki?
( baśnie, mity )

7. Powrót do wiersza – uczniowie czytają utwór z podziałem na role.

8. Jakie obrazy wywołały koleżanki?
Zapisanie w zeszycie obrazów :
- I drzewa, lasy, kukułka
- II rzeka, góry, doliny
- III miasto, wieża, mur
- IV śnieg, drzewa, wieża, zegar

8. Skąd znacie wymienione elementy krajobrazu?
( z otaczającej nas rzeczywistości)

9. Przez 10 minut uczniowie samodzielnie wypełniają Kartę prac.

Karta pracy ucznia

Celem ćwiczenia jest wskazanie w wierszu środków stylistycznych.
1. W jaki sposób w wierszu mówi się o lesie? Wypisz przenośnię.
................................................................................ ...........................................
2. Jak określa autor rzekę? Wypisz przenośnię.
................................................................................ ...........................................
3. Jakie są wieża, dom? Wypisz epitety, porównanie.
................................................................................ ...........................................
4. Co dzieje się ze śniegiem? Wskaż przenośnię.
................................................................................ ............................................


Nauczyciel ocenia efekty pracy trzech uczniów, następnie formułuje wniosek:
Rzeczywiste elementy krajobrazu przedstawione są w poetycki sposób.

10. Kto wywołał obrazy przedstawione w utworze?
(czarodziej – podmiot liryczny )

11. W jaki sposób czarodziej wywołał te obrazy? Podaj cytaty.
( Podmiot liryczny zastosował słowa – klucze, zaklęcia – czasowniki
w trybie rozkazującym.)

12. Przyjrzyj się kompozycji wiersza. Przeczytaj pierwszą i ostatnią strofę. Jaki element się
powtarza? ( zegar )

13. Co symbolizuje zegar ?
( upływający czas, przemijanie )

14. Jak poeta nazywa zegar ? Dopisz skojarzenia do tych wyrazów.
zegar --------------- sowa krajobrazu


przemijanie mądrość świat

15. Jaka myśl została zawarta w tej metaforze?
- przemijanie jest mądrością świata
- jest ponad wszystkim ( na szczycie ), wszystko mu podlega

III Podsumowanie rozważań

Nauczyciel rozdaje kartki z tekstem. Uczniowie mają uzupełnić notatkę i wkleić ją do zeszytu.

„Pudełko zwane wyobraźnią” ukazuje potęgę ................. ludzkiej, moc ............, która zdolna jest wywołać ....................... ........................... . Wiersz zawiera filozoficzną sentencję : przemijanie .......... .................. ..................... (załącznik nr 2)

IV Praca domowa
Do wyboru:
1. Jesteś znanym plastykiem. Na kartce A4 namaluj ilustrację do wiersza ”Pudełko zwane wyobraźnią”. Twoja praca ozdobi klasową galerię.
2. Puść wodze fantazji i napisz „Bajkę na dobry sen”.




Załącznik nr 1
I
Wyobraźnia to twierdzenie niezgodne z rzeczywistością, wypowiedziane
z zamiarem wprowadzenia kogoś w błąd.
II
Wyobraźnia jest to zdolność tworzenia w myśli pewnych obrazów.
III
Wyobraźnia to zgodność z rzeczywistością, prawdziwość, brak kłamstwa, udawania.

Załącznik nr 2
„Pudełko zwane wyobraźnią” ukazuje potęgę myśli ludzkiej, moc wyobraźni, która zdolna jest wywołać fantastyczne obrazy. Wiersz zawiera filozoficzną sentencję: przemijanie jest mądrością świata.

Autor:
Dorota Prajsnar

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie