Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Turniej wiedzy i sprawności

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1467 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

    Różnorodność zastosowanych w nim treści i form umożliwia każdemu dziecku wykazanie się swoją aktywnością, pomysłowością, inteligencją sprytem i sprawnością fizyczną. Zadania starałam się tak dobrać, aby uzyskać efekt dobrej zabawy.
Na przeprowadzenie tej imprezy wykorzystałam PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY.

Z OKAZJI PIERWSZEGO DNIA WIOSNY

WIELKI TURNIEJ WIEDZY I SPRAWNOSCI – „BŁYSK”
Szkoła Podstawowa w Pieckach
Opracowała: Wisława Romankiewicz
Wszechstronny, harmonijny rozwój osobowości – to sedno edukacji. Aby nauka i wychowanie były skuteczne i trwałe, trzeba do pracy zaprzęgnąć pozytywne emocje, które towarzyszą dobrej zabawie.

Wychodząc z tego założenia – poszukując pomysłu, aby zachęcić uczniów do kreatywnego działania, dostarczyć wielu pozytywnych emocji , które będą źródłem energii do dalszej pracy w szkole, a także impulsem do samokształcenia – opracowałam Wielki Turniej Klas IV „BLYSK”.
Różnorodność zastosowanych w nim treści i form umożliwia każdemu dziecku wykazanie się swoją aktywnością, pomysłowością, inteligencją sprytem i sprawnością fizyczną. Zadania starałam się tak dobrać, aby uzyskać efekt dobrej zabawy.
Na przeprowadzenie tej imprezy wykorzystałam PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY.

Cel główny:
· Kształtowanie osobowości ucznia w sposób kompleksowy, poprzez:
szerokie spektrum oddziaływań (różne dziedziny, różne formy zadań, różne formy wypowiedzi),
stopniowanie trudności ( i łatwe, i trudne),
rozwijanie poczucia estetyki.
Cele szczegółowe:
· Zwiększenie motywacji uczniów do zdobywania wiedzy.
· Kształtowanie kreatywności.
· Uatrakcyjnienie i urozmaicenie zajęć edukacyjnych poprzez zabawę.
· Zdobywanie umiejętności sprawnego, szybkiego, trafnego, zespołowego działania w formie fizycznej i intelektualnej.
· Integracja klasowa i międzyklasowa.
· Wzmocnienie więzi między uczniami a wychowawcą.
· Wyszukiwanie liderów w klasach do kierowania grupą podczas rozwiązywania problemów.
· Nauka szanowania rywala i pozytywnego kibicowania.
· Wdrażanie do sprawiedliwego, obiektywnego oceniania.



Wielki Turniej Klas IV „BŁYSK”

Regulamin

Zasady ogólne

Wszystkie oddziały klasy IV na dwa tygodnie przed terminem turnieju otrzymują regulamin i przygotowują się do rywalizacji.

Turniej składa się z trzech części:
I. Autoprezentacja klasy,
II. Łamigłówki mądrej główki,
III. Zapasy IV klasy.

Przygotowania do turnieju odbywają się na godzinach wychowawczych i innych lekcjach wg potrzeb.
Miejsce turnieju – hala sportowa
Czas turnieju – trzy lekcje
Punktacja jawna, podawana na bieżąco z uzasadnieniem i widoczna dla wszystkich uczniów (na dostatecznie dużej planszy – tablicy)
Ustawienie zespołów klasowych – w półkolu naprzeciw jury i tablicy z punktacją z uwzględnieniem miejsca potrzebnego do rozegrania zadań ruchowych.

Przebieg turnieju

I. Autoprezentacja klasy.

Każda klasa, kolejno, wykonuje rundę honorową prezentując:
1. Przebranie
2. Transparent
3. Okrzyk
4. Piosenkę klasową.
We wszystkich elementach autoprezentacji uczestniczą obowiązkowo wszyscy uczniowie.
Jury przyznaje do 5 punktów za każdy element autoprezentacji.

II. Łamigłówki mądrej główki.

1. Pytania z różnych dziedzin – każda klasa otrzymuje kopertę z takim samym zestawem pytań – pytania są umieszczone na kilku kartkach, aby zaangażować wszystkie dzieci i przyspieszyć wykonanie zadania.
Zadanie należy zakończyć, gdy jedna z klas odda swoje kartki lub upłynie czas regulaminowy (np. 3 min.).
Przykłady pytań w załączniku.
2. Przysłowia i powiedzenia – osoba prowadząca czyta fragment przysłowia lub powiedzenia, a klasa która pierwsza prawidłowo je uzupełni – otrzymuje punkt.
3. Oblicz (zadanie matematyczne) – osoba prowadząca czyta głośno tekst zadania. Klasa oddaje kartkę z odpowiedzią. Jury przyznaje punkty za prawidłowość i szybkość rozwiązania zadania.
Przykład: Na ile części trzy proste nierównoległe dzielą płaszczyznę? (odp. Na 6 lub 7 części).
4. Odgadywanie gatunku roślin po liściu, korze, gałązce, po owocach. Uczniowie podchodzą do miejsca, na którym są wyłożone fragmenty rośli i robią listę rozpoznanych gatunków. Np.: liść brzozy, kora brzozy, gałązka daglezji, owoce jarzębiny, liście jarzębiny, itp.
Za każdą prawidłową odpowiedź klasa otrzymuje punkt.
5. Kalambury – odgadywanie tytułu bajki lub baśni. Każda klasa typuje ucznia, który losuje bajkę lub baśń, a następnie – bez słów – przedstawia.
Punkt otrzymuje klasa, która pierwsza odgadnie tytuł. Np. Roszpunka, Brzydkie Kaczątko, O Rybaku i Złotej Rybce, Księżniczka na ziarnku grochu, Czerwony Kapturek itp.

III. ZAPASY IV KLASY”:

1. Ile osób zmieści się na skrzyni ?
Miejsce – dwie części skrzyni gimnastycznej zabezpieczone dookoła materacami.
Klasy wykonują to zadanie w wylosowanej kolejności.
Wykonanie – w czasie 30 sekund jak najwięcej uczniów z klasy ustawia się na skrzyni. Klasa wykonuje zadanie na komendę START ,a po komendzie STOP musi utrzymać się na skrzyni przez 3 sekundy. Klasa otrzymuje jeden punkt za każdego ucznia, który utrzymał się na skrzyni (nie dotykając materaca) w czasie ocenianych 3 sekund.
2. Sztafeta matematyczna
W tej konkurencji uczestniczy 12 uczniów z każdej klasy. Uczeń przechodzi przez bramkę, biegnie do kartki umieszczonej na półmetku (na kartce znajdują się symbole działań matematycznych i znaki równości) i wpisuje jedną liczbę w wolne miejsce, po czym wraca i ponownie przechodzi przez bramkę. Rusza kolejny zawodnik i wykonuje te same czynności. Wpisane liczby muszą utworzyć prawdziwe równanie. Na półmetku sędziowie czuwają, aby jeden uczeń wpisał tylko jedną liczbę. Klasa otrzymuje dwa punkty za każde prawdziwe działanie i dodatkowe punkty za szybkość.
3. Wyścig węży.
Węże składające się z jednakowej liczby uczniów, pokonują wyznaczoną trasę (np. obiegają słupek na półmetku).
Punkty przyznaje się wg kolejności ukończenia zadania
Wygrywa wąż, którego ogon, jako pierwszy przekroczy linię mety. Wąż nie może się rozerwać!
4. Podaj cegłę. Jednakowa ilość uczniów każdej klasy ustawia się w równych odstępach na wyznaczonym odcinku. Zadanie polega na podawaniu piłki lekarskiej z rąk do rąk jak najszybciej tam i z powrotem. Sędziowie kontrolują prawidłowość wykonania zadania.
Punkty przyznaje się wg kolejności ukończenia zadania.
5. Wędrująca obręcz. Uczniowie każdej klasy tworzą okrąg trzymając się za ręce. Na okrąg złożony z uczniów założone jest koło gimnastyczne, które bez przerwania chwytów ma przejść dwukrotnie dookoła przez wszystkich uczniów. Uczeń od którego zaczyna się ruch obręczy oznaczony jest szarfą.
Punkty przyznaje się wg kolejności ukończenia zadania.
6. Skoki przez linę. Dwóch wybranych uczniów kręci liną (o długości ok. 5 m) Uczniowie wskakują pojedynczo, tworząc możliwie jak największą grupę skaczących.
Punktujemy maksymalną ilość osób skaczących jednocześnie.
Każda klasa ma prawo do dwóch prób. Liczy się wynik lepszej próby.

Po rozegraniu wszystkich konkurencji następuje podsumowanie i ogłoszenie wyników.


Załącznik 1.
Kartki z pytaniami umieszczane w kopertach

Koperta 1.
Łamigłówki mądrej główki I. Klasa .................

Wpisz czytelnie odpowiedzi:

1. Wymień państwa graniczące z Polską. .........................................................................

................................................................................ ...............................................................

2. Jak nazywa się najwyższy szczyt w Polsce? .............................................

3. Jak nazywa się największe polskie jezioro? .............................................

4. Jak nazywa się najwyższy polski wodospad? .............................................

5....Jaka jest następna liczba w ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, ... ? ..........................



Koperta 2.
Łamigłówki mądrej główki II. Klasa .................


Wpisz czytelnie odpowiedzi:

1. Jak nazywa się nauka wspomagająca historię, która bada dzieje na podstawie wykopalisk?
......................................................


2. Jakie są polskie symbole narodowe? ..............................................................................

.............................................................................. ..................................................................

3. Jakie znasz rodzaje zegarów? ............................................................................. ..........

............................................................................. ..................................................................

4. Od jakiego wydarzenia liczy się nasza era? .................................................................

5. Do czego Kaczce Dziwaczce potrzebny był maczek? ......................................................

6. Dlaczego Pan Słowik spóźnił się na kolację? ................................................................




Koperta 3.
Łamigłówki mądrej główki III. Klasa ...............

Podkreśl prawidłową odpowiedź:

1. Który z wymienionych niedźwiedzi odżywia się wyłącznie mięsem?
A/ grizzly, B/ baribal, C/ niedźwiedź polarny.

2. Który z ptaków może latać we wszystkich kierunkach, także do tyłu?
A/ orzeł, B/ koliber, C/ emu.

3. Które z wymienionych zwierząt jest największe?
A/ żuraw olbrzymi, B/ kałamarnica atlantycka, C/ płetwal błękitny.

4. Dlaczego świetliki świecą?
A/ żeby oświetlić sobie drogę
B/ żeby odstraszyć drapieżnika
C/ żeby zwabić partnerkę.

5. Która pustynia jest największa?
A/ Sahara, B/ Gobi, C/ Kalahari.

6. Które z wymienionych zwierząt są latającymi kręgowcami?
A/ nietoperze, B/ ćmy, C/ jaszczurki.

7. Które z latających zwierząt pojawiły się na Ziemi najwcześniej?
A/ owady, B/ ptaki, C/ nietoperze.

8. Który gaz jest pobierany przez rośliny w procesie fotosyntezy?
A/ tlen, B/ dwutlenek węgla, C/ azot.

9. Które z wymienionych ptaków chwytają owady w locie?
A/ czaple, B / papugi, C/ jaskółki.

10. Które zwierzę należy do żyworodnych?
A/ gupik, B/ kozica, C/ krokodyl.





Załącznik 2.
Przykładowe pytania konkursowe, odpowiedzi oraz sposób punktowania.

Geografia
1. Wymień państwa graniczące z Polską.
(Rosja, Litwa, Białoruś, Ukraina, Słowacja, Czechy, Niemcy.) 7 pkt.

2. Jak nazywa się najwyższy szczyt w Polsce? 1 pkt.
(Rysy 2499.)

3. Jak nazywa się największe polskie jezioro? 1 pkt.
(Śniardwy.)

4. Z jakich chmur leje deszcz? 2 pkt.
(warstwowo-deszczowe (nimbostratus), kłębiaste burzowe (*****ulonimbus)).

5. Jak nazywa się najwyższy polski wodospad? 2 pkt.
(Siklawa 70 m.)


Historia

1. Jak nazywa się nauka wspomagająca historię, która bada dzieje na podstawie wykopalisk?
(Archeologia) 1 pkt.

2. Jak nazywa się twórca hymnu narodowego „Mazurka Dąbrowskiego”?
(Józef Wybicki) 1 pkt.

3. Jakie są polskie symbole narodowe? 3 pkt.
( hymn „Mazurek Dąbrowskiego”, godło „Orzeł Biały”, flaga biało-czerwona)

4. Jak nazywała się żona Piasta?
(Rzepicha)

5. Jakie znasz rodzaje zegarów?
(słoneczne, wodne, piaskowe, wahadłowe, itp.)

6. Od jakiego wydarzenia liczy się nasza era?
(od narodzin Chrystusa)

7. Ile lat temu odbył się chrzest Mieszka I?
(2004 – 966 = 1038)


J. Polski

1. Na jakie pytanie odpowiadają przysłówki?
( jak? , gdzie? , kiedy?)

2. Podaj nazwiska Polaków, laureatów Literackiej Nagrody Nobla.
(Henryk Sienkiewicz, Władysław Reymont, Czesław Miłosz, Wisława Szymborska)

3. Do czego Kaczce Dziwaczce potrzebny był maczek?
( „...by pisać list drobnym maczkiem.”)

4. Dlaczego Pan Słowik spóźnił się na kolację?
( bo szedł piechotą)

5. Podaj osoby, przez które odmieniają się czasowniki w liczbie pojedynczej.
(1 os. ja, 2. os. ty, 3 os on, ona, ono)

6. Bo, ponieważ, że – to: A/ spójniki, B/ partykuły, C/ liczebniki.


Przyroda

1. Który z wymienionych niedźwiedzi odżywia się wyłącznie mięsem?
A/ grizzly, B/ baribal, C/ niedźwiedź polarny.

2. Który z ptaków może latać we wszystkich kierunkach, także do tyłu?
A/ orzeł, B/ koliber, C/ emu.

3. Które z wymienionych zwierząt jest największe?
A/ żuraw olbrzymi, B/ kałamarnica atlantycka, C/ płetwal błękitny.

4. Dlaczego świetliki świecą?
A/ żeby oświetlić sobie drogę
B/ żeby odstraszyć drapieżnika
C/ żeby zwabić partnerkę.

5. Która pustynia jest największa?
A/ Sahara, B/ Gobi, C/ Kalahari.
6. Które z wymienionych zwierząt są latającymi kręgowcami?
A/ nietoperze, B/ ćmy, C/ jaszczurki.

7. Które z latających zwierząt pojawiły się na Ziemi najwcześniej?
A/ owady, B/ ptaki, C/ nietoperze.

8. Który gaz jest pobierany przez rośliny w procesie fotosyntezy?
A/ tlen, B/ dwutlenek węgla, C/ azot.

9. Które z wymienionych ptaków chwytają owady w locie?
A/ czaple, B / papugi, C/ jaskółki.

10. Które zwierzę należy do żyworodnych?
A/ gupik, B/ kozica, C/ krokodyl.


Matematyka

1. Jaka jest następna liczba w ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, ... ?
(32)

2. Na ile części trzy proste nierównoległe dzielą płaszczyznę?
(na 7 cz.) (na 6 cz.)



Podsumowanie
W mojej szkole impreza ta podoba się uczniom i nauczycielom, i na stałe weszła do kalendarza szkolnych imprez.
Na przykładzie tego turnieju opracowano podobne imprezy dla klas V i VI. Co roku zestawy pytań i zadań są nieco zmieniane.

Autor: Wisława Romankiewicz
Szkoła Podstawowa w Pieckach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie