Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
„Reduta Ordona” - propozycja opracowania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1908 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Małgorzata Iskra
Szkoła Podstawowa
w Owczarach



(lekcja druga)


Część I
Oto mapa malarza - stratega.


Na podstawie fragmentu z pamiętnika adiutanta wyodrębnij, a następnie nanieś na mapę rzeczowe składniki krajobrazu.

(dwieście harmat, szeregi ruskiej artylerii, ich wódz, ściśniona piechota, reduta Ordona, sześć armat)

Odkryj to miejsce, gdzie rozgrywa się przedstawiona sytuacja.

(pole bitwy)
Teraz je określ.
(np. ponure, straszne, przygnębiające...)

Z poetyckiego opisu wybierz kolejne składniki krajobrazu.
(bomby, kule, kartacze, granat)

Oceń skutki ich działania.
(śmiercionośne, przerażające, pustoszące pole bitwy ...)

Uporządkuj elementy na mapie kierując się emocjonalnymi skojarzeniami.

Część II

(odczytanie fragmentu z pamiętnika adiutanta charakteryzującego władcę, który podjął decyzję o militarnym starciu)
„Gdzież jest król, co na rzezie tłumy te wyprawia?
................................................................................”

Zidentyfikuj bohatera, którego zachowanie sportretował adiutant?
(car)

W jaki sposób został on scharakteryzowany przez narratora?
(bezpośredni i pośredni)

Wyróżnij w tekście te określenia cara, którymi posłużył się piszący pamiętnik.
(„Król wielki samowładnik świata połowicy”,
„Mocarzu jak Bóg silny, jak szatan złośliwy!”)

Określ czemu służą wymienione środki językowe?
(pytania retoryczne wyrażają refleksję narratora, apostrofy zaś ukazują jego stosunek do cara)

Wskaż od czego są uzależnione jego decyzje wagi państwowej.
A teraz Ty oceń na podstawie zachowania względem poddanych jakim jest on monarchą.

Swoje propozycje wpisz do notesu.
(od nastroju, stanu emocji...)

Zbadaj jaką funkcję pełni ten fragment w pamiętniku.
(refleksyjną)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na placu bitwy walka nie ustaje.
(odczytanie fragmentu opisującego redutę)
„Ura! ura! Patrz, blisko reduty, już w rowy...”

Nanieś na mapę malarza stratega kolejne posunięcie wrogich armii.

Ze względu na znaczenie posłuż się również odpowiednimi barwami i symbolami. Do legendy mapy wpisz swoje skojarzenia z nimi związane.

Na podstawie warstwy językowej tego fragmentu ustal etap bitwy.
(zbliżający się koniec)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Otwórz pamiętnik żołnierza na kolejnej stronie.

Zacytuj zdanie ujawniające jego stan emocji.
(„Pociemniało mi w oczach – a gdym łzy ocierał,
Słyszałem, że coś do mnie mówi mój jenerał.”)

Określ generalskie zadanie powierzone adiutantowi.
(obserwacja reduty Ordona)

Objaśnij wagę tego polecenia.

Ustal w jakich okolicznościach poznajemy oficera Ordona?
(z dialogu adiutanta i generała poprzedzającego wysadzenie reduty)

Określ zadanie które mu przypadło.
(wysadzenie składu amunicji w celu uniemożliwienia przekazania jej w ręce wroga)

Zamień się rolą z adiutantem. Zrelacjonuj własnymi słowami przebieg kolejnych wypadków (posłuż się odpowiednim fragmentem).

Uwidocznij je na mapie za pomocą graficznych znaków.
Na podstawie warstwy językowej tego fragmentu ustal etap bitwy.
(to koniec)

Wskaż w dzienniku naocznego świadka tych wydarzeń próbę oceny wyczynu jego rodaka.
(„...wiem. Gdzie dusza Ordona. // On będzie patron szańców! –
Bo dzieło zniszczenia // W dobrej sprawie jest święte, jak dzieło tworzenia//”)

Zinterpretuj jego rolę.
Uczniowie zapisuj ą w swoich notesach:
(Uwznioślenie czynu poprzez bezpośrednią ocenę)

Bitwa skończona.
(odczytanie przez nauczyciela końcowego fragmentu utworu:
„Bóg wyrzekł słowo stań się, Bóg i zgiń wyrzecze...”)

Nazwij funkcję jaką pełni ostatni fragment pamiętnika adiutanta.
(refleksyjna)


Część III
Oto mapa malarza - stratega.

Na podstawie fragmentu z pamiętnika adiutanta wyodrębnij a następnie nanieś na mapę symboliczne składniki krajobrazu.
(morza brzegi, ptak ze zwiniętym skrzydłem, lawa błota nasypana iskrami bagnetów, sępy, czarne chorągwie, biały wąski głaz)

Odkryj to miejsce, gdzie rozgrywa się przedstawiona sytuacja.
(to pole walki)

Teraz je określ.
(niespotykane, tajemnicze, napawające lękiem...)

Z poetyckiego opisu wybierz kolejne składniki krajobrazu.
(byk ryjący, miotający się boa, anioł śmierci)
Oceń skutki ich działania.
(śmiercionośne, przerażające, pustoszące pole bitwy...)

Uporządkuj elementy na mapie kierując się emocjonalnymi skojarzeniami.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie