Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zielona Szkoła - program autorski

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1802 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Wioletta Bas
Halina Kulbida – Pietrzak
Nauczycielki nauczania zintegrowanego
w SP nr 1 w Żarach



Zielone Szkoły

Stosując różnorodne formy integracji wewnątrz i międzyklasowej ( kl. III a i III d ) postanowiłyśmy połączyć je wszystkie poprzez zorganizowanie Zielonej Szkoły.
Pomysł spodobał się dzieciom, a także ich rodzicom. Zatem nie pozostawało nam nic innego, jak rozpocząć działania w tym kierunku. Do tego zaangażowałyśmy rodziców, a także dziadków naszych dzieci, pedagoga szkolnego, organizacje współpracujące ze szkołą, pozyskałyśmy sponsorów. Dzięki tym poczynaniom znalazłyśmy odpowiednią bazę w Dziwnówku, całkowite pokrycie kosztów pobytu dla 20% naszych uczniów oraz bezpłatny środek transportu.
Radość w oczach naszych dzieci, wspaniałe recenzje po pierwszym pobycie zaowocowały w kolejnym roku szkolnym następnym wyjazdem. Tym razem z klasami pierwszymi zorganizowałyśmy Zieloną Szkołę nad jeziorem Sławskim w Lubiatowie.
Na bazie zdobytych doświadczeń w tym roku już po raz trzeci przygotowujemy się do wyjazdu z drugimi klasami w Kotlinę Kłodzką do Międzygórza.
Co dają wyjazdy na Zieloną Szkołę?
Na pewno integrują grupę.
Stwarzają możliwość lepszego wzajemnego poznania się. ( N Dz Dz )
Stwarzają szansę na nawiązanie nowych przyjaźni.
Wyrabiają samodzielność, samodyscyplinę, odpowiedzialność.
Zdobycie pełniejszej wiedzy opartej na przeżyciu i bezpośrednich doświadczeniach na łonie przyrody.
Wiemy też, że dla niektórych naszych dzieci, jak do tej pory były jedyną okazją wyjazdu poza miejsce zamieszkania.

Program Zielonej Szkoły

Dziwnówek 2002


Regulamin prawidłowego zachowania nad morzem

1.Zwiedzamy brzeg morza tylko z kimś dorosłym. Przypływy, prądy i fale mogą być niebezpieczne. Bądź cały czas uważny!
2.Patrz na znaki ostrzegawcze i czytaj wszystkie informacje.
3.Nie wdrapuj się na wydmy, trzymaj się od nich z daleka.
4.Uważaj na skały pokryte wodorostami- mogą być śliskie, stąpaj więc ostrożnie.
5.Nie niepokój zwierząt żyjących na brzegu morza-staraj się je obserwować. Nie zbieraj żywych zwierząt.
6.Nie zostawiaj śmieci i nie rozpalaj ognia na plaży.
7.Zostaw w spokoju ptasie gniazda i pisklęta.
NEPTUNALIA –CHRZEST MORSKI


1.Wybór Neptuna i nimf wodnych.
2.Dobór odpowiednich stojów i praca nad charakteryzacją w poszczególnych grupach.
3.Wymarsz Neptuna z orszakiem na plażę.
4.Zapoznanie uczestników z czekającymi ich zadaniami.
5.Realizacja zadań i nadanie przez Neptuna imion.
6.Wspólna zabawa nad brzegiem morza.
7.Powrót śpiewającego orszaku do pensjonatu.



RAMOWY PLAN DNIA


1.Pobudka.
2.Toaleta poranna.
3.Zbiórka-gimnastyka na plaży.
4.Śniadanie.
5.Zapoznanie z planem dnia.
6.Zajęcia dydaktyczne.
7.Zabawy nad morzem.
8.Obiad.
9.Odpoczynek poobiedni.
10.Podwieczorek.
11.Spacer nad morzem.
12.Kolacja.
13.Praca w sekcjach.
14.Apel-podsumowanie dnia.
15.Toaleta wieczorna.
16.Cisza nocna.


Temat: Poznajemy Dziwnówek.


Cele:
Uczeń-zna obowiązujący regulamin i przestrzega go.
- nawiązuje kontakty z dorosłymi i rówieśnikami
- potrafi posługiwać się mapą
- dokonuje wyboru informacji istotnych od mniej ważnych
- potrafi zgodnie współpracować w grupie



1. Zapoznanie z obiektem- miejscem naszego pobytu
- zatwierdzenie obowiązującego regulaminu.
2. Spacer ulicami Dziwnówka oraz ,,spotkanie” z morzem
- sporządzanie notatek o interesujących miejscach, obiektach
- przeprowadzanie wywiadu z mieszkańcami Dziwnówka
3. Usytuowanie Dziwnówka na mapie Polski
- posługiwanie się mapą
- znaki umowne na mapie
4. Tworzenie informatora o Dziwnówku.
5. Matematyczna karta pracy.
6. Odwiedziny w szkole w Dziwnowie- wręczenie drobnych upominków związanych z Żarami.
7. Zajęcia w sekcjach.
8.Czas wolny.
9. Apel- podsumowanie dnia.


Temat: Na wybrzeżu Bałtyku. Neptunalia.

Cele:
Uczeń- poznaje elementy krajobrazu nadmorskiego
- rozumie konieczność ochrony brzegu morskiego oraz roślinności nadmorskiej
- rozwija swoją pomysłowość w formie plastycznej
- chętnie uczestniczy w zabawach

1. Wysłuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej ,,Morze” oraz rozmowa na jego temat.
2. Określenie położe4nia Morza Bałtyckiego charakterystyka wybrzeża polskiego.
3. Omówienie pogody nad morzem.
4. Wydmy elementem krajobrazu nadmorskiego.
5. Ochrona przyrody nadmorskiej- zał. nr1.
6. Tworzenie obrazu morza i plaży z prac plastycznych dzieci na temat: ,,Moje spotkanie z morzem”.
7. Nauka piosenki:,,Morze, nasze morze”.
8. Matematyczna karta pracy.
9. Zajęcia w sekcjach.
10. Czas wolny.
11. NEPTUNALIA- chrzest morski według ustalonego planu.
12. Apel- podsumowanie dnia.




Temat: Praca portu morskiego.

Cele:
Uczeń: - zna okolice Dziwnówka – Dziwnów, Świnoujście, Międzyzdroje
- potrafi wymienić urządzenia znajdujące się w porcie
- wie, na czym polega praca ludzi zatrudnionych w porcie i funkcjonowanie portu
- poprawnie posługuje się pojęciami: reda, port, stocznia, latarnia morska,
marynarz, nabrzeże, obrotnice, baseny portowe

1. Zapoznanie dzieci z planem dnia.
2. Przygotowanie do wycieczki- Świnoujście, Międzyzdroje.
3. W Świnoujściu- obejście wybrzeże, portu- rozmowa z marynarzami, rybakami.
4. Omówienie części składowych portu i ich podział.
5. W Międzyzdrojach- Aleja Gwiazd, Muzeum Figur Woskowych, molo.
6. Powrót do Dziwnówka.
7. Analiza i podsumowanie zdobytych wiadomości.
8. Karta pracy- zał. nr 2.
9. Matematyczna karta pracy.
10. Zajęcia w sekcjach.
11. Czas wolny.
12. Apel- podsumowanie dnia.


Temat: Poznajemy środki transportu wodnego.

Cele:
Uczeń- docenia rolę transportu wodnego
- zna różne rodzaje statków
- potrafi samodzielnie ułożyć wielozdaniowa wypowiedź na podany temat
- jest twórcą oryginalnych pomysłów inspirowanych marzeniami

1. Rozwiązywanie zagadek i krzyżówek.
2. Wypowiedzi uczniów na temat podróży drogą wodną na podstawie własnych doświadczeń.
3. Historia transportu wodnego.
4. Rola transportu wodnego w dawnych czasach.
5. Podział środków transportu wodnego.
6. Rodzaje statków ze względu na ich przeznaczenie- zał. nr3.
7. Układanie kilkuzdaniowej wypowiedzi: ,,Hurra! Zostałem marynarzem…”
8. Zabawa ruchowa: ,,Regaty”.
9. Nauka piosenki: ,,Płynie łódź moja”.
10. ,,Podróż moich marzeń”- łączenie różnych technik plastycznych.
11. Matematyczna karta pracy.
12. Zajęcia w sekcjach.
13. Czas wolny.
14. Apel- podsumowanie dnia.


Załącznik nr 1.

Uzupełnij zdania:
Morze Bałtyckie stanowi………granicę Polski. Polskie wybrzeże ciągnie się od wyspy……do……………. .Brzeg morski jest przeważnie płaski z szerokimi i piaszczystymi…………… . W kilku miejscach wybrzeże jest wysokie i ……………….. .
Taki piękny, wysoki brzeg można spotkać np. w …………. .Morze podmywa wysoki brzeg i ………………… go. Dlatego chronimy wybrzeże przed niszczącym działaniem ……………,
budując ………….. albo betonowe ………….. .Na polskim wybrzeżu znajduje się dużo miejscowości wypoczynkowych, w których są …………. i …………… plaże pokryte drobnym piaskiem. W lecie, gdy panują upały chętnie wypoczywamy nad ………………. ,
aby wypoczywać i oddychać …………… powietrzem.

Załącznik nr 2.

1. Wypisz nazwy środków transportu wodnego:
...................................................
...................................................
...................................................

2. Wymień te środki transportu wodnego, które służą do przewożenia ludzi
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................

3. Wymień nazwy miast, w których znajdują się:
a) porty handlowe
...................................................
...................................................
b) porty rybackie
...................................................
...................................................

4. Jaki statkami wypływają rybacy na połowy ryb?
...................................................
...................................................
...................................................

5. Wyjaśnij słownictwo:
port - ...............................................................
reda - ..............................................................
basen portowy - .......................................................................
latarnia morska - .....................................................................

Załącznik nr 3 – Transport wodny

1. Wpisz do tabeli nazwy statków:

Statki handlowe Statki pasażerskie Statki rybackie





2. Uzupełnij zdania:

Ze względu na miejsce pływania środki transportu wodnego dzielimy na ....................... i ............................... . Transport ............................... odbywa się po ........................ i kanałach, transport ........................ po morzach i ............................ .


3. Podkreśl środki transportu, które są najbardziej przyjazne dla środowiska:
- tankowiec, żaglówka, prom, masowiec, jacht, drobnicowiec, kajak, motorówka, kontenerowiec.
4. Jakie środki transportu wykorzystuje się w transporcie śródlądowym, a jakie w morskim?
................................................................................ ................................................................. ................................................................................ .................................................................
5. Napisz, co przewożą te statki:
a) drobnicowce
b) kontenerowce
c) masowce
d) tankowce


PODSUMOWANIE POBYTU NA ZIELONEJ SZKOLE

QUIZ WIEDZY Z DZIAŁU – MORZE BAŁTYCKIE

1. Jak nazywa się miejscowość, w której zorganizowana została Zielona Szkoła?
............................................................................... ..................................................................
2. Jest to wieś – miasto (podkreśl)
3. Gmina.................., powiat .................., województwo ................................... .
4. Do jakiego parku narodowego należy ta miejscowość?
................................................................................ .................................................................
5. Czym zajmują się ludzie w tej miejscowości?
................................................................................ .................................................................
6. Wymień okoliczne miasta i wioski
................................................................................ .................................................................
7. Co zaliczamy do transportu wodnego?
.................................... .................................... ....................................
.................................... .................................... ....................................
.................................... .................................... ....................................

8. Jaki rodzaj portu znajduje się w Świnoujściu?
................................................................................ .................................................................
9. Czym zajmują się rybacy?
................................................................................ .................................................................
10. Wymień rośliny spotykane:
a) na wybrzeżach morza
................................................................................ .................................................................
b) w morzu
................................................................................ .................................................................
11. Uzupełnij:
Północną granicę Polski stanowi ................................................ ......... .
Południową granicę stanowi .....................................................
Na mapie wody zaznaczone są kolorem ...........................................

Opracowanie:
mgr Wioletta Bas, mgr Halina Kulbida – Pietrzak
nauczycielki nauczania zintegrowanego z SP nr 1 w Żarach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie