Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kinezjologia edukacyjna - co to takiego?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1966 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Z greckiego "kinesis" oznacza ruch, "logos" - nauka, a więc kinezjologia to nauka
o ruchu, o tym jak rozwija się dziecko i dorosła osoba, gdy wykorzystuje ruch. Kinezjologia edukacyjna zajmuje się ruchami bardzo specyficznymi, takimi, których wykonanie aktywizuje i stymuluje odpowiednie obszary mózgu,
co powoduje zwiększanie ilości połączeń nerwowych między prawą i lewą półkulą. Dzięki temu poprawia się jakość pracy mózgu jako całości.
Jest to wielka szansa dla dzieci dyslektycznych i dysortograficznych, nadpobudliwych, opóźnionych w rozwoju, mających problemy z uczeniem się.
Twórcą kinezjologii edukacyjnej jest Amerykanin Paul Dennison i jego żona Gail.

W połowie lat 60-tych, pracując z dziećmi dyslektycznymi Dennison zauważył ,
że gdy nauka takich dzieci, odbywa się w ruchu, sprawia ona im znacznie mniej trudności niż w spoczynku. Dennison zaobserwował, które ruchy posiadają najbardziej zbawienny wpływ na dzieci i opierając się na tym stworzył kanon podstawowych ćwiczeń, nazywając je "Brain Gym", czyli gimnastyka mózgu.
"Ruch jest drzwiami do uczenia się" - twierdzi Dennison.
Najważniejszym osiągnięciem Dennisona było odkrycie dwóch podstawowych ruchów, to jest tzw. naprzemiennego i jednostronnego.

Mówiąc jeszcze inaczej, wchodząca w skład kinezjologii edukacyjnej, gimnastyka mózgu, to program rozwoju ruchowego, ukierunkowany na łatwe uczenie się dzieci
i stymulowanie ich rozwoju. Chodzi o program aktywizacji układu nerwowego
i uwalniania od stresu. Jest to bardzo efektywna metoda. Najbardziej zadziwiające wyniki to znaczna poprawa w zakresie poczucia własnej wartości
i zdolności koncentracji. Dodatkową zaletą tej metody okazuje się to, iż jej stosowanie wcale nie jest ani pracochłonne, ani czasochłonne. Gimnastyce mózgu wystarczy poświęcić kilkanaście minut dziennie, by w krótkim czasie osiągnąć wymierne, zauważalne rezultaty.
Same tylko ruchy naprzemienne - podstawowe ćwiczenie z metody Dennisona - powodują, że przepływ informacji z jednej półkuli mózgowej do drugiej następuje nawet 28 razy szybciej, a jednocześnie dzieje się to przy znacznie mniejszym wydatku energetycznym. Myślimy więc szybciej, sprawniej, a męczymy się znacznie mniej.
Wpływ stresu na problemy z uczeniem się.

Codzienne życie pokazuje, jak wszechobecny w nim jest stres i co jest bardziej niepokojące, dotyczy to coraz młodszych obywateli naszej społeczności. Strach przed przemocą, chęć bycia najlepszym, trudności w radzeniu sobie z własnymi emocjami, z obrazem własnej osoby, są potęgowane przez środki masowego przekazu. Potem okazuje się, że bardzo łatwo dostępną alternatywą stresu
i nadpobudliwości są różnego rodzaju środki farmakologiczne.
Stres powoduje napięcie mięśni ciała, następuje blokada przepływu bodźców,
co z kolei prowadzi do powstawania problemów w uczeniu się.
Ćwiczenia zaproponowane przez P.Dennisona powodują rozciągnięcie mięśni
i niwelują ich napięcie. Gdy człowiek odczuwa stres, mięśnie się kurczą,
nie pracują, blokują przepływ bodźców i uniemożliwiają uczenie się.
Zlikwidowanie napięcia mięśniowego sprawi, że mózg może wykorzystać całą energię do przyswajania i przetwarzania nowych informacji.
Potrzeba ruchu w uczeniu się
Aby myśleć, tworzyć i uczyć się - ludzie muszą się ruszać. Uczenie się, myślenie, twórczość i inteligencja to procesy nie tylko mózgu, ale całego ciała.
Wielu z nas, kiedy zastanawia się nad procesem myślenia, uważa, że jest on całkowicie oderwany od ciała, jakby stanowiło ono tylko zewnętrzną oprawę.
Ciało gra integralną rolę w całej naszej aktywności intelektualnej, poczynając od niemowlęctwa, aż do późnej starości.
Poprzez zmysły naszego ciała, dostarczamy do mózgu bodźce z otoczenia potrzebne do zrozumienia otaczającej nas rzeczywistości, a poprzez to możemy tworzyć nowe możliwości.
Ruch znacznie zwiększa nasze możliwości poznawcze.
Współczesna nauka pomaga nam w uznaniu roli ciała i potrzeby ruchu w uczeniu się, ale dzisiejsze życie pokazuje, że korzystanie z tego zrozumienia jest trudne. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że spędzanie przez dzieci i młodzież dużej ilości czasu przed telewizorem, przy komputerach lub grach video, co rozwija styl życia, który nie sprzyja regularnej aktywności fizycznej.
Mówiąc o ruchu wspomagającym procesy myślowe, mamy na myśli specyficzne ruchy, które opisał Paul Dennison, tworząc metodę kinezjologii edukacyjnej - gimnastyki mózgu. Są to ruchy, które przekraczają linię środkową ciała i wykorzystują zgodnie strony mózgu jednocześnie uaktywniając sieć nerwową w całym mózgu.


Gimnastyka mózgu jest efektywna dla każdego. Poprawia efektywność uczenia się i wyniki we wszystkich poznawczych przedsięwzięciach, twórczości, muzyce, sporcie i tańcu. Ponieważ ćwiczenia uwalniają od stresu i pomagają go opanować, gimnastyka mózgu przyczynia się również do poprawy ogólnego stanu zdrowia. Jest niefarmakologiczna, prosta i bardzo efektywna.

Jak to się dzieje, że ćwiczenia są w stanie w tak dużym stopniu poprawić pracę mózgu?

Otóż nasz mózg bardzo precyzyjnie współpracuje z ciałem. Przez impulsy
w układzie nerwowym informacja dociera do wszystkich zakątków organizmu. Jednocześnie ośrodki znajdujące się w lewej półkuli mózgu zawiadują prawą stroną naszego ciała, a ośrodki z prawej półkuli - kierują jego lewą półkulą.
Gdy wykonujemy ruch lewą nogą, impuls nerwowy dociera do prawej półkuli;
w przypadku ruchu prawą ręką - dochodzi on do półkuli lewej.
Jeśli natomiast na przemian wykonujemy ruchy lewą nogą oraz prawą ręką
i jesteśmy przy tym w stanie utrzymać równowagę, dochodzi do szybkiego przełączania prawej i lewej półkuli. Tworzą się nowe połączenia nerwowe,
a stare, już istniejące, udrażniają się i umacniają. W ten sposób następuje
lepsza integracja pracy obu półkul mózgu.
W rezultacie jego część intuicyjna zaczyna lepiej współpracować z częścią analityczną. W ten sposób nauka dla dzieci dyslektycznych, czy dysortograficznych przestaje być przyczyną stresu, staje się łatwiejsza.

Okazuje się, że ilość połączeń między lewą i prawą półkulą mózgu jest bardzo istotna dla procesów uczenia się. Oczywiście, gdy liczba połączeń jest mniejsza, mózg też sobie radzi, gdyż jest doskonałym organem, niemniej jednak,
po wytworzeniu nowych połączeń nerwowych na styku półkul wszystko odbywa się szybciej i ze znacznie mniejszym wysiłkiem.

Kto powinien stosować gimnastykę mózgu?
Gimnastykę mózgu powinni stosować właściwie wszyscy. Ma ona pozytywny wpływ dosłownie na każdego, gdyż daje nam harmonijną współpracę między lewą i prawą półkulą mózgową.
Szczególne jednak znaczenie gimnastyka mózgu posiada dla tych, u których współdziałanie obu półkul mózgowych jest zakłócone lub niepełne, czyli
u dyslektyków, dysortografików, dzieci nadpobudliwych mających problemy
z uczeniem się. Dzięki bardzo prostym ćwiczeniom niedostatki przy współpracy obu półkul mózgowych mogą zostać prędko nadrobione, a trudności z uczeniem się szybko zanikają. Dziecko rozwija się bardziej harmonijnie, bez zahamowań.


Przyczyny małej ilości połączeń w mózgu.

Jedną z przyczyn zbyt małej ilości połączeń nerwowych u niektórych dzieci są ruchy naprzemienne nie przerobione w dzieciństwie. Większe ryzyko takich przypadłości występuje u dzieci, które rodziły się w wyniku cesarskiego cięcia oraz tych, które mało raczkowały i zbyt szybko zostały przesadzone do tzw. "chodzika".
Poród naturalny jest najlepszą szkołą ruchów naprzemiennych, podobnie raczkowanie. Jeśli tego zabraknie, odpowiednia ilość połączeń nerwowych
w mózgu nie ma szansy się rozwinąć. W późniejszym wieku prowadzi to do dysleksji, dysortografii, nadpobudliwości.

Proces wychodzenia z problemów szkolnych związanych z uczeniem się przy zastosowaniu systematycznych ćwiczeń trwa parę tygodni, a w najgorszym razie kilka miesięcy.

Woda – wspomaga uczenie się i myślenie

Pierwszym krokiem w ćwiczeniach z gimnastyki umysłu jest picie wody.
Woda wspomaga uczenie się i myślenie, podnosi energetykę naszego ciała
i znakomicie dotlenia mózg. Kto pije za mało wody , posiada niedotleniony mózg, jest więc on dla procesu uczenia się magicznym eliksirem, można powiedzieć "tajemniczą miksturą".
Ilość wody (w szklankach), jaką powinniśmy wypijać dziennie obliczamy, dzieląc masę naszego ciała przez 11.

Kinezjologia edukacyjna znana jest na całym świecie jako metoda wspierająca uczenie się, rozwój i zdrowie człowieka.
W 1990 roku została włączona w Stanach Zjednoczonych do obowiązującego programu szkolnego.
W Polsce, Centrum Pomocy Pedagogiczno – Psychologicznej MEN włączyło kinezjologię edukacyjną do programu szkolenia w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych pedagogów, nauczycieli nauczania zintegrowanego, nauczycieli przedszkoli i rodziców.
Kinezjologia wzbudza coraz większe zainteresowanie wśród nauczycieli
i rodziców. Powinni oni dostrzec w tej metodzie bezcenne koło ratunkowe dla dyslektycznych i dysortograficznych dzieci.


M. Tutko

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie