Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ścieżka edukacyjna w gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1522 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

PROJEKT
SZKOLNEGO PROGRAMU ŚCIEŻKI REGIONALNEJ
W GIMNAZJUM

PROGRAM AUTORSKI

ŚCIEŻKA EDUKACYJNA DO GIMNAZJUM

EDUKACJA REGIONALNA
– DZIEDZICTWO KULTUROWE W REGIONIE

Cele edukacyjne:
1. Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową.
2. Nawiązanie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i regionalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka.
3. Ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej.
4. Rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny.

Zadania szkoły:
1. Wprowadzanie w świat tradycji regionu i należących do niej wartości.
2. Wskazywanie przykładów umożliwiających integrację z kulturą regionu.
3. Wspieranie kontaktów z osobami i instytucjami zajmującymi się ochroną i pomnażaniem dziedzictwa kulturowego w regionie.

Treści nauczania:
1. Położenie i zróżnicowanie przestrzenne elementów środowiska geograficznego regionu.
2. Rola regionu i jego związki z innymi regionami Polski.
3. Charakterystyka i pochodzenie społeczności regionalnej.
4. Elementy historii regionu i jego najwybitniejsi przedstawiciele.
5. Język regionalny, gwary i nazewnictwo regionalne, miejscowe nazwy, imiona i nazwiska.
6. Elementy dziejów kultury regionalnej, regionalne tradycje, obyczaje i zwyczaje, muzyka.
7. Główne zabytki przyrody i architektury w regionie.
8. Historia i tradycja własnej rodziny na tle historii i tradycji regionu.

Osiągnięcia:
1. Odnajdywanie wartości, jaką stwarza wspólnota lokalna i jej kultura w życiu człowieka.
2. Prezentowanie własnego regionu i jego walorów oraz cech wyróżniających.
3. Działanie na rzecz ochrony regionalnego dziedzictwa kulturowego.
4. Udział w lokalnych inicjatywach kulturalnych.
5. Wybrane umiejętności regionalne (tańce, śpiewy)

WSTĘP

Niniejszy program autorski został opracowany w oparciu o podstawy programowe Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (dla gimnazjów zał. Nr 2) z dnia 15 lutego 1999r. (z ostatnią zmianą z dnia 26 lutego 2002r.) Podstawa programowa wprowadziła ścieżki edukacyjne, które integrują cele, treści i umiejętności z wielu przedmiotów. Wprowadzenie ścieżek edukacyjnych oznacza, że wszyscy nauczyciele mają obowiązek realizacji programu tych ścieżek i są za tę realizację odpowiedzialni. Ścieżka „Edukacja regionalna” jest ważna dla autentycznego bycia dzieci i młodzieży w regionie. Ścieżka między przedmiotowa „Edukacja regionalna” – dziedzictwo kulturowe w regionie” wzmacnia autonomię szkoły.
Inspiracją do napisania programu jest możliwość wykorzystania w praktyce umiejętności zdobytych przeze mnie w czasie kursu „Edukacja regionalna w szkole”.

„Lecz aby drogę mierzyć przyszłą
Trzeba nam pomnieć, skąd się wyszło”.
C. K. Norwid

Słowa te, pisane na emigracji przez obywatela nie istniejącego na ówczesnych mapach państwa Polskiego nabierają znaczenia także dzisiaj – w dobie walki o własną tożsamość grup narodowych, społecznych i regionalnych, które w ostatnim ćwierćwieczu podlegają coraz większej unifikacji. Posłużą mi one za motto wszelkich działań związanych z tym programem edukacji regionalnej.
Program uwzględnia stopniowe, planowe poszerzanie i pogłębianie wiedzy o rejonie zamieszkania ucznia rozpoczynając od miejscowości w której mieszka, po granice powiatu i województwa.
Uczeń w sposób świadomy obserwuje i nazywa obiekty, procesy i działalność człowieka w środowisku przyrodniczym. Rozwija zainteresowania badawcze i świadomie podejmuje badania. Uczniowie stawiani są w sytuacjach wymagających oceny rzeczy i zjawisk w różnych aspektach. Na każdym etapie realizacji programu kształci się umiejętność rejestrowania obserwacji, zestawianie wyników, prowadzenia ich analizy, wnioskowania i planowania zmian.

WARUNKI REALIZACJI

Program przeznaczony jest do realizacji na III etapie kształcenia w klasach od I do III w wymiarze 6 godzin w każdej z klas w jednym semestrze (lub w ciągu roku).


Celem edukacji regionalnej
jest ukierunkowanie procesu edukacyjnego na poznanie przez uczniów otaczającej ich rzeczywistości przyrodniczej i społecznej, zrozumienia jej, akceptowania, opisywania, to również przygotowywanie do uczestniczenia w życiu lokalnego społeczeństwa i społeczności najbliższych obszarów, które wiąże wspólna tradycja, wspólna pamięć przeszłości. Również kształtowanie poczucia własnej tożsamości ucznia jako podstawy zaangażowania się w funkcjonowanie we własnym środowisku, a także autentycznego otwarcia się na inne społeczności i kultury. Edukacja regionalna, której celem jest uświadomienie uczniowi wartości własnego dziedzictwa regionalnego ma tez swój narodowy wymiar. Kultura narodowa nie istnieje ani „poza” kultura regionalną, ani „obok” tej kultury, ale obie współegzystują ze sobą. Kultura narodowa wyrosła na podłożu kultur regionalnych, natomiast kultura regionalna jest naturalna „częścią składową” kultury narodowej.

Cele szczegółowe programu
- określenie własnej przynależności kulturowej,
- świadomość dziedzictwa własnego regionu,
- zainteresowanie kulturą i językiem,
- zainteresowanie przeszłością regionu,
- poznanie przynależności „małej Ojczyzny”,
- szacunek do symboli narodowych i regionalnych,
- przekonanie, że środowisko należy tak wykorzystać, aby zachować je dla przyszłych pokoleń,
- pogłębianie wiedzy o własnym regionie i jego społeczeństwie: przyrodzie, gospodarce, kulturze, dziedzictwie kulturowym oraz wspólnocie kulturowej,
- pielęgnowanie tradycji,
- ukazywanie walorów i specyfiki regionu,
- wprowadzanie ucznia w świat wartości jakim jest własny region,
- pogłębienie więzi emocjonalnej ze „swym miejscem na Ziemi”,
- rozwijanie aktywności artystycznej, twórczości w różnych dziedzinach kultury,
- rozwijanie poczucia estetyki, dostrzeganie pozytywnych przykładów gospodarowania w regionie,
- dostrzeganie związków tradycji rodzinnych z tradycjami regionalnymi,
- rozwijanie i pogłębianie poczucia odpowiedzialności za własne działanie w okolicy, w regionie.

Przewidywane efekty
Uczeń:
- pamięta najważniejsze wydarzenia z dziejów regionu, potrafi je powiązać z historią Polski,
- odczytuje i analizuje mapy,
- potrafi korzystać z literatury i materiałów źródłowych,
- potrafi porządkować i wykorzystywać informacje o swoim regionie,
- współdziała w zespole i efektywnie pracuje w grupie,
- przedstawia specyficzne cechy regionu,
- dostrzega związki tradycji swojej rodziny z tradycjami regionalnymi,
- uświadamia sobie własne „korzenie”,
- dostrzega wpływ wartości dziedzictwa kulturowego we własnym życiu,
- podejmuje działania na rzecz ochrony dziedzictwa regionu,
- ma świadomość konieczności ochrony zabytków dla przyszłych pokoleń,
- dostrzega związki swojego regionu z innymi regionami w Polsce,
- jest otwarty i tolerancyjny dla innych społeczności regionalnych czy lokalnych,
- potrafi określać i przestrzegać obowiązków wobec szkoły, rodziny i otoczenia,
- okazuje szacunek do symboli regionalnych, narodowych i państwowych,
- przestrzega prawa ludzi,
- uczestniczy w obchodach świąt państwowych, narodowych, szkolnych, religijnych i rodzinnych,
- potrafi dostrzegać we własnym życiu wpływ wartości związanych z kultura swego regionu,
- potrafi posługiwać się nowoczesnymi metodami prezentowania i promowania swojego regionu,
- wzbogaca własne życie przez odnajdywanie własnej tożsamości kulturowej i narodowej,
- dostrzega swoje możliwości i talenty w zachowaniu i pomnażaniu dziedzictwa kulturowego w regionie.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

Realizacja programu ma wyposażyć uczniów w wiadomości i umiejętności niezbędne człowiekowi współczesnej cywilizacji. Wymaga ona stosowania metod aktywizujących ucznia w procesie lekcyjnym. Dużą uwagę należy zwrócić na przeprowadzenie zajęć w terenie. Treści powinny być po części realizowane na lekcjach – wycieczkach po najbliższej okolicy, powinna rozbudzić zainteresowania regionem i możliwość obcowania z pięknem przyrody i zabytkami. Ważne jest stosowanie dyskusji, debat, wywiadów z ciekawymi ludźmi oraz technik pracy grupowej.
Przy realizacji tematyki regionalnej posługujemy się metoda projektu. Proponuję coroczne opracowanie od jednego do dwóch projektów w każdej klasie. Jest to metoda stosunkowo młoda, która oznacza duże zadanie realizowane samodzielnie przez uczniów, lecz przygotowane i kontrolowane przez nauczyciela. Ze względu na swój rozmiar jest ona realizowana przez grupy uczniów, choć istnieją przykłady projektów indywidualnych. Od tradycyjnego zadania domowego projekt różni się przede wszystkim tym, że uczniowie samodzielnie zdobywają informację o jakimś szerszym niż zwykle zagadnieniu, opracowują je (nie tylko w formie pisemnej), a następnie prezentują innym. Ponadto projekt opiera się na rozbudowanej instrukcji rozbudowanej przez nauczyciela i jest realizowany w dłuższym okresie. Dobrze przygotowany daje szanse rozbudzenia zainteresowania uczniów, pozwala rozwijać ich umiejętności w korzystaniu z różnych źródeł informacji, krytycznym analizowaniu faktów i oceny ich wiarygodności. Daje możliwość ćwiczenia różnych sposobów prezentacji zebranych materiałów (esej, rysunek, diagram, wywiad itp.), przygotowania i praktykowania wystąpień oraz podejmowania decyzji.
Instrukcja projektu powinna zawierać wszystkie informacje ważne dla treści i formy realizowanego tematu. Może zostać zapisana na wiele różnych sposobów, najważniejsze jest aby uczniowie wiedzieli na jej podstawie co maja robić, by ich projekt był najwyższej jakości, tak by mogli otrzymać najwyższą ocenę. Na instrukcje składa się :
- temat projektu i jego cele,
- zadania, które maja wykonać uczniowie, by osiągnąć cel,
- źródła do których powinni sięgnąć uczniowie by osiągnąć cel,
- terminy prezentacji oraz ewentualne terminy poprzedzających ja konsultacji z nauczycielem,
- możliwe sposoby prezentacji projektu,
- kryteria oceny projektu.
Materiał nauczania realizowany będzie na lekcjach dodatkowych w jednym semestrze od 6 do 7 godzin w każdej klasie.
W trakcie realizacji programu należy zastosować różne środki dydaktyczne: mapy i plany miejscowości, książki i czasopisma, zdjęcia i filmy o tematyce regionalnej, albumy i fotografie, eksponaty muzealne, a także współczesne środki przekazu – adresy stron www i multimedia.

EWALUACJA PROGRAMU

Ewaluacja programu prowadzona jest na bieżąco oraz po zakończeniu realizacji poszczególnych projektów. Uzyskane wyniki ewaluacji powinny być analizowane i wykorzystywane do wprowadzenia zmian w programie. Ewaluacji będzie podlegała atrakcyjność programu dla uczniów, stosowane metody pracy nauczycieli, użyteczność programu w życiu (czy program wyposaża uczniów w wiadomości i umiejętności praktyczne). Wymiernym efektem pracy uczniów będzie drzewo genealogiczne , folder – przewodnik, album. Zorganizowana zostanie wystawa prac i materiałów zebranych przez uczniów dotyczących regionalizmu.
Narzędzia służące ewaluacji to: ankiety, wywiady, rozmowy z uczniami i rodzicami, hospitacje zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych przez dyrektora szkoły.

UWAGI KOŃCOWE

Program oparty jest na założeniu ścisłej współpracy z rodzicami (wywiady, przekazy, historia rodziny), indywidualnymi osobami, twórcami, towarzystwami regionalnymi, Urzędem Gminy, proboszczem.
Trudno liczyć na efekty poznawania regionu, kiedy ograniczymy się do zajęć w klasie. Uczeń powinien dokonać konfrontacji teorii z praktyką. W tym celu musi wyjść poza teren szkoły. Wycieczka jest tą forma nauczania, która eliminuje nudę i znużenie występujące w klasie. Niezwykłość sytuacji spotkana podczas wycieczki wyzwala aktywność poznawczą uczniów, objawiająca się w dociekliwości obserwacyjnej, stawianiu wielu pytań, wymianie poglądów.
Największym osiągnięciem po realizacji planu będzie zbiór wszystkich prac i zorganizowanie wystawy nie tylko dla społeczności szkolnej ale i lokalnej.


Klasa 1

Treści podstawy programowej Temat projektu Treści do tematu Forma Wiadomości i umiejętności ucznia Współpraca
Elementy dziejów kultury regionalnej, regionalne tradycje, obyczaje i zwyczaje, muzyka.Historia i tradycja własnej rodziny na tle historii i tradycji regionu. „Ja i historia mojej rodziny” 1. Moje drzewo genealogiczne2. Losy mojej rodziny na tle historii Polski i regionu3. Ciekawe wydarzenia w rodzinie4. Święta i obrzędy w mojej rodzinie (tradycje, obyczaje)5. Wystawa pamiątek rodzinnych Drzewo genealogiczne,wywiad,spotkania rodzinne,wigilia w klasie, wystawa. · potrafi opowiedzieć o swojej rodzinie, umie przeprowadzić wywiad z członkiem rodziny, zredagować go do gazetki szkolnej,· zna i rozumie podstawowe zasady układania drzewa genealogicznego,· zna historię swojej rodziny,· umie przygotować wystawę z pamiątkami rodzinnymi,· potrafi wyszukiwać informacje,· kształtuje szacunek dla własnej rodziny,· rozumie znaczenie tradycji świątecznych i rodzinnych oraz je kultywuje,· bierze udział w imprezach regionalnych (festynach),· zna lokalne i rodzinne tradycje i obyczaje RodzinaBibliotekaProboszczHistorykPolonistaInformatykWładze lokalne


Klasa II

Treści podstawy programowej Temat projektu Treści do tematu Forma Wiadomości i umiejętności ucznia Współpraca
Elementy historii regionu i jego najwybitniejsi przedstawiciele.Główne zabytki przyrody architektury w regionie „Przewodnik turystyczny po naszym regionie – Cudze chwalicie swego nie znacie” 1. Pomniki przyrody w regionie2. Zabytki architektury3. Wybitne postacie regionu4. Miejsca pamięci narodowej5. Historia regionu6. Planowanie wycieczki Wycieczka,referat,wywiad,folder, przewodnik,mapy,plany. · potrafi wymienić zabytki architektoniczne i pomniki przyrody,· korzysta z różnych źródeł informacji (albumy, internet, multimedia, roczniki statystyczne),· zna najważniejsze dzieje swojego regionu,· potrafi przedstawić sylwetki wybitnych postaci regionu,· zna miejsca pamięci narodowej,· potrafi zareklamować ciekawe miejsca,· potrafi samodzielnie zaplanować wycieczkę,· potrafi sporządzić mapę i plany BibliotekaHistorykInformatykGeografBiologSpołeczność lokalnaUrząd GminyZwiązek Kombatantów

Klasa III

Treści podstawy programowej Temat projektu Treści do tematu Forma Wiadomości i umiejętności ucznia Współpraca
Charakterystyka i pochodzenie społeczności regionalnej.Język regionalny, gwary i nazewnictwo regionalne, miejscowe nazwy, imiona i nazwiska. „Stara fotografia – mój region i jego mieszkańcy” 1. Pochodzenie ludności mojej miejscowości, gminy.2. Samorząd lokalny i jego rola w życiu mieszkańców.3. Miejscowe nazewnictwo, pochodzenie nazwisk.4. Miejscowe zwyczaje.5. Twórczość regionalna. Referat, wycieczka, wywiad, plansza, wystawa. · zna strukturę demograficzną regionu,· potrafi przyporządkować nazwiska okresowi historycznemu,· potrafi korzystać z materiałów archiwalnych,· dostrzega i wskazuje związki teraźniejszości z przeszłością,· potrafi korzystać z różnych źródeł (rocznik statystyczny i inne),· orientuje się w twórczości regionalnej,· rozumie przyczyny i skutki migracji w regionie,· umie wskazać pochodzenie miejscowych nazw,· potrafi wyjaśnić znaczenie wyrażeń regionalnych,· posiada świadomość rozwoju języka,· rozumie proces przenikania się kultur i potrafi przekazać jego przykłady,· potrafi przeprowadzić wywiad i zredagować go do gazetki szkolnej,· kształtuje poczucie szacunku dla własnej rodziny,· zna strukturę i rolę samorządu lokalnego, potrafi określić zalety samorządności. ProboszczArchiwaWładze lokalneZwiązek KombatantówRodziceBibliotekaHistorykInformatykLokalni twórcy ludowi



Małgorzata Adamowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie