Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wyprawa w Średniowiecze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1413 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Przedsięwzięcie dydaktyczno - wychowawcze
przeznaczone dla uczniów klas szóstych



WSTĘP

Program nauczania plastyki kładzie nacisk na świadome wykorzystywanie posiadanych umiejętności, rozszerzając je o nowe środki i techniki, wzbogacając jednocześnie wiedzę ucznia o teorię obejmującą między innymi historię sztuki od prehistorii po czasy współczesne. Wiedza ta nierozerwalnie łączy aspekt poznania, przeżywania i doświadczania podczas zajęć praktycznych. Treści dotyczące plastyki winny być korelowane z innymi przedmiotami bloku humanistycznego, przede wszystkim z muzyką (co pozwoli nauczycielowi realizować integracyjnie przedmiot sztuka), a także z językiem polskim, historią, które wspólnie stanowią wielkie dziedzictwo kulturowe i cywilizacyjne.


DIAGNOZA

Przedsięwzięcie powstało z myślą o atrakcyjnym przybliżeniu uczniom klas szóstych epoki Romanizmu i Gotyku (szczególnie tym, którzy interesują się historią, architekturą i różnymi dziedzinami sztuki).

CELE:

Jednym z głównych zadań proponowanego przedsięwzięcia jest kształtowanie postawy twórcy oraz świadomego odbiorcy poprzez poznanie, aktywność i ekspresję, rozwój estetyczny.

PLANOWANE CELE:

rozbudzanie zainteresowań sztuką i architekturą,
poznawanie historii i kultury własnego narodu,
poznawanie zabytków Podlasia,
łączenie wiedzy nabytej w szkole z praktycznym obcowaniem z „żywą” sztuką,
wzbogacanie wrażliwości i wyobraźni,
kształcenie percepcji wizualnej – odbieranie i analiza dzieł plastycznych,
rozwijanie szacunku i poczucia dumy z dziedzictwa kulturowego swojego kraju,
integracja grupowa,
wyrabianie samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych.

PRZEDSIĘWZIĘCIE BYŁO REALIZOWANE POPRZEZ:
1) Cykl lekcji ze sztuki:
a) „Sztuka romańska” – lekcja teoretyczna
b) „Makieta budowli romańskiej” – kształtowanie form przestrzennych
c) „Diabeł – wyobrażenie człowieka średniowiecznego” – impresje rzeźbiarskie,
d) „Sztuka gotycka” – lekcja teoretyczna,
e) „Rozeta – kompozycja symetryczna” – projektowanie elementów dekoracyjnych,

2) Lekcje z historii:
a) „W cieniu katedr” – lekcje utrwalające wiedzę.
3) Wycieczki do Malborka, Gdańska, Fromborka i Olsztyna.
4) Poznanie architektury kościoła farnego w Białymstoku.
5) Zorganizowanie trzech wystaw prac uczniów:
a) „Makieta budowli romańskiej”,
b) „Diabeł – wyobrażenie człowieka średniowiecznego”,
c) „Nasze witraże”.

CELE OPERACYJNE
Po zakończonym cyklu zajęć uczeń potrafi:
 rozróżnić i wymienić cechy charakterystyczne architektury, rzeźby, malarstwa romańskiego i gotyckiego,
 omówić znaczenie niektórych pojęć związanych z architekturą średniowiecza,
 wyjaśnić technikę powstawania średniowiecznych witraży,
 wykonać kompozycję symetryczną inspirowaną formą witraża gotyckiego z portali kościołów – rozetą,
 właściwie zachować się na wystawach, w muzeach, zabytkowych wnętrzach,
 dostosować się do regulaminu wycieczki,
 współdziałać w grupie rówieśniczej,
 dbać o bezpieczeństwo swoje i innych,
 estetycznie wykonywać prace zespołowe na bazie wiadomości z historii sztuki,
 prawidłowo i dokładnie wykonywać passe – partou do ekspozycji prac.


EWALUACJA:
 przedsięwzięcie spełniło oczekiwania moje oraz uczniów i ich rodziców,
 realizowana tematyka zajęć była przekazana w jasny i zrozumiały sposób;
 uczniowie włożyli wiele wysiłku w wykonanie makiet i witraży, w efekcie były bardzo usatysfakcjonowane ze swoich prac;
 wystawa makiet wzbudziła duże zainteresowanie uczniów, nauczycieli i rodziców;
 „witrażowa dekoracja szkoły zachwyciła oglądających pomysłowością i atrakcyjnością wykonania;
 najmniej ciekawym elementem przedsięwzięcia wg uczniów było zapamiętywanie terminologii z zakresu historii sztuki;
 największe zainteresowanie dzieci wzbudziło zwiedzanie zamku w Malborku i poznawanie codziennego życia średniowiecznych rycerzy.

WNIOSKI:

 Proponowane lekcje są na tyle uniwersalne, że po odpowiednim dostosowaniu ich do wieku i możliwości uczniów, mogą być prowadzone we wszystkich klasach starszych szkoły podstawowej, a także gimnazjum.
 Dzieci najchętniej uczą się poza murami szkoły. Połączenie teorii z praktycznym obcowaniem ze sztuką i historią poszerza horyzonty myślowe ucznia i pozwala przyswajać wiedzę bez zbędnego wysiłku, w sposób naturalny i spontaniczny.
 Nie powinno się przeciążać umysłu dziecka zbyt dużą ilością informacji teoretycznych. Należy różnicować formy przekazu oraz umożliwić uczniom „relaks umysłowy”.
 Ta grupa dzieci, która lepiej opanowała materiał teoretyczny na lekcjach sztuki i historii aktywniej uczestniczyła w poznawaniu zabytków, z większym zainteresowaniem słuchała przewodników i częściej zadawała pytania.
 Uważam, że podobne przedsięwzięcia, w których następuje integracja treści z różnych przedmiotów i w zróżnicowanej formie, powinny być realizowane jak najczęściej.
 Aby przedsięwzięcie spełniło oczekiwania autora, uczestników i rodziców powinno być dobrze zaplanowane i zorganizowane.

Mirosława MAZIEWSKA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie