Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zindywidualizowane podejście do motywowania uczniów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1506 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Jak identyfikować imotywować uczniów zdolnych

opracowanie mgr Anna Staniszewska

Dynamiczne przemiany naukowo-techniczne oraz towarzyszące im przemiany społeczno-kulturowe stwarzają zapotrzebowanie na wyższą jakość pracy zawodowej i coraz większą liczbę ludzi zdolnych i inteligentnych.
Zbliżające się w maju wejście do Unii Europejskiej podnosi poprzeczkę dla młodych ludzi opuszczających mury szkolne. Aby sprostać wysokim wymaganiom rynku pracy , nasze społeczeństwo musi kłaść duży nacisk na oświatę oraz jej jakość.
Potencjałem twórczym i aspiracjami młodych ludzi należy odpowiednio pokierować, rozwinąć i wykorzystać. Zadaniom tym musi sprostać szkoła i nauczyciel. Jeśli świadomie będziemy tworzyć zainteresowania i optymalnie wykorzystywać pracę w kołach zainteresowań uczniów uzdolnionych będzie coraz więcej.
Identyfikacji uczniów zdolnych możemy dokonać w trzech sytuacjach:
- Uczniowie zdolni sami ujawniają swoją wiedzę , inteligencję, zainteresowania. Nauczyciel tę sytuację akceptuje, obserwuje, potwierdza uzdolnienia i stymuluje ich rozwój.
- Uczniowie do zidentyfikowania. Nauczyciel przypuszcza , że uczeń jest zdolny lecz ma wątpliwości . Przypuszczenia potwierdza lub odrzuca.
- Uczniowie, których trzeba odkryć, odnaleźć uzdolnienia i rozwinąć tak, aby ich zdolności zaczęły się ujawniać.
Kryteria identyfikacji uczniów zdolnych , które wykorzystuję w swojej pracy to między innymi:
- pamięć i jej rozwój,
- umiejętność wysuwania wniosków,
- rozwój myślenia abstrakcyjnego,
- wyobraźnia przestrzenna,
- łatwość kojarzenia faktów znajdujących się w różnych dziedzinach matematyki,
- dociekliwość naukowa,
- umiejętność koncentracji nad rozważanym problemem,
- umiejętność analizy i syntezy,
- motywacja do nauki.

Uczeń bardzo zdolny, pracowity i systematyczny uzyskujący wysokie noty za swoją pracę nie motywowany, pozbawiony bodźców wyższych, rezygnuje z dalszego wysiłku i drzemiące w nim zdolności mogą nigdy nie zostać uaktywnione. W celu uniknięcia takich sytuacji ważną rolę odgrywają nauczyciele.
Motywacja to zespół czynników uruchamiających celowe działanie, proces polegający na tym , że zachowanie jest ukierunkowane na ważne cele lub zaspokojenie potrzeb.
Motywujące sposoby pracy z uczniem zdolnym można prowadzić
- podczas lekcji,
- na kołach zainteresowań,
- inne.
Podczas lekcji:
- uczniowie zdolniejsi , którzy szybciej wykonują pracę mogą wolny czas
przeznaczyć na rozwiązywanie opracowanych specjalnych zestawów
zadań,
- zróżnicowanie zadań domowych,
- zróżnicowanie prac klasowych w zależności od uzdolnień lub dodatkowe zadania,
- uczniowie zdolni wspierają pracę grup w czasie takich lekcji i sprawują opiekę nad uczniami słabszymi,
- przygotowują i przeprowadzają fragmenty lekcji.


Na zajęciach kół zainteresowań:
- rozwiązujemy problemy i zadania dot. ważnych i ciekawych pojęć, twierdzeń matematycznych z którymi uczniowie nie spotkają się w normalnym toku nauki,
- poznajemy życie i dorobek naukowy twórców matematyki dawnych i współczesnych,
- wykonujemy pomoce naukowe,
- wydajemy gazetkę.

Inne:
- uczniom zdolnym przydzielamy zadania do samodzielnego rozwiązania przez dłuższy czas i wymagające sięgnięcia do dodatkowej literatury,
- organizujemy pogotowie naukowe czyli pomoc uczniom mającym trudności w nauce.

Nauczyciele mogą podejmować szereg działań mających na uwadze wzbudzenie i wzmocnienie motywacji uczniów, aby przywrócić im chęć uczenia się, aby mieli pozytywne nastawienie wobec siebie samych i zdolność do kierowania sobą. Niemal wszystko co nauczyciel czyni w klasie ma znaczenie dla motywacji uczniów :
- sposób prezentowania materiału,
- rodzaje stosowanych ćwiczeń,
- sposób kontaktowania się z uczniami,
- stwarzanie możliwości pracy samodzielnej bądź w grupach.
Uczniowie reagują na to, kim jest ich nauczyciel, co robi i na to jak czują się w klasie. Nauczyciel jako osoba motywująca musi stworzyć uczniom warunki umożliwiające wydobycie ich naturalnych tendencji do nauki, rozwoju i do brania odpowiedzialności za własne uczenie się. Wydaje się to proste, ale w rzeczywistości działania takie nie zawsze są łatwe do realizacji i mogą przysporzyć nauczycielowi wiele trudności. Zasadniczo polegają one na zastosowaniu takiego podejścia do nauczania, które zachęcałoby uczniów do dokonywania wyboru.
Aby stworzyć uczniom warunki do samostanowienia , sam nauczyciel musi podejmować pewne ryzyko. Musi być gotowy od nowa przemyśleć stare, tradycyjne stereotypy dotyczące przeciwieństwa między władzą nauczyciela a władzą ucznia. Przekazanie uczniom pewnej władzy nad sytuacją w klasie nie oznacza, że „wszystko jest dopuszczalne”. Oznacza to, że uczniowie mają indywidualną kontrolę nad własną nauką , a nauczyciel stwarza im warunki do tego, by mogli wnieść wkład w organizację własnego procesu uczenia się. Gdy nauczyciel sam zorientuje się, jak ważne są dla uczniów autokontrola, możliwość decydowania i podejmowania odpowiedzialności za własną naukę, wówczas zmiana tradycyjnych poglądów będzie znacznie łatwiejsza i przyjemniejsza.
Ponieważ tradycyjny obraz ucznia jako biernego odbiorcy wiedzy uległ zmianie, modyfikuje się również pogląd o nauczycielu jako o źródle wiedzy. Nauczyciele traktują teraz swoją rolę raczej jako niosących pomoc uczniom w dotarciu do wiedzy , doradzających w nauce i porządkowaniu informacji.
Szczególnie ważna może okazać się w obecnym procesie uczenia się indywidualna zdolność ucznia.

Opracowała
mgr Anna Staniszewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie