Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauczanie matematyki po reformie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1698 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 1. Wybór podręcznika i programu nauczania.
W czerwcu 2002 r. przed każdym nauczycielem stanął problem wyboru podręcznika, który najpełniej odpowiedziałby zreformowanej szkole średniej i przygotował do „nowej matury”. Wydawnictwa szkolne zasypały nauczycieli podręcznikami, ale zbyt późno, by mogli podjąć mądrą i przemyślaną decyzję. W dodatku wydawnictwa nie wydały jeszcze komentarzy metodycznych dla nauczycieli na temat obowiązującego programu z właściwym uzasadnieniem. Był koniec roku szkolnego, zbyt mało czasu, aby w pełni przeanalizować programy i podręczniki, przedyskutować w zespołach przedmiotowych. Ponadto wydawnictwa przygotowały podręczniki tylko do klasy pierwszej, w związku z tym nauczyciele nie mieli obrazu całości, stąd rodziły się wątpliwości i rodzą nadal.
Nie wiadomo czy wybór był trafny, nawet po roku pracy z podręcznikiem. Reforma oświaty nie szła w parze z pracą nad podręcznikami. Odbyły się wprawdzie spotkania z przedstawicielami wydawnictw, z których każde zachwalało swój „towar” jak w reklamie, potem dyskusje z udziałem metodyków, ale sprawę wyboru pozostawiono nauczycielom.
W szkole, w której uczę matematyki wybraliśmy podręcznik zawierający materiał w zakresie podstawowym i rozszerzonym, chociaż z uwagi na siatkę godzin jesteśmy zobowiązani realizować tylko poziom podstawowy. Nie jestem w pełni zadowolona z wyboru podręcznika, gdyż zawiera zbyt mało odpowiednich zadań do ćwiczeń na lekcjach i w domu, w związku z czym korzystam dodatkowo ze starych wypróbowanych zbiorów zadań. Czas pokaże czy decyzja była słuszna.

2. Nowa matura – poziom podstawowy i rozszerzony.
Uczniowie uczący się w naszej szkole ze względu na obowiązującą siatkę godzin mają ograniczone możliwości przystąpienia do egzaminu maturalnego z matematyki w zakresie rozszerzonym (9 godzin w cyklu kształcenia). W zasadzie skazani są tylko na poziom podstawowy. Nauczyciele stają przed problemem jak pracować z młodzieżą, aby realizować także tematy z zakresu rozszerzonego i tym samym wyrównać szanse z uczniami innych szkół ponadgimnazjalnych.
Chodzi również o wyrównanie szans w dostaniu się na wybrany kierunek studiów. Wymaga to dodatkowej pracy nauczycieli z uczniami ( po lekcjach, w ramach kół zainteresowań, bezpłatnie z uwagi na brak środków), samodzielności ze strony uczniów. Wydaje się, że reforma została przeprowadzona w interesie uczniów przeciętnych. A co ze zdolnymi?


Materiał w zakresie podstawowym został „okrojony” między innymi o :
* indukcje matematyczną
* równania i nierówności z wartością bezwzględną
* wzory Viete’a
* równania trygonometryczne
* pochodna
* równanie okręgu
* prawdopodobieństwo warunkowe
* wzór na prawdopodobieństwo całkowite
* niezależność zdarzeń
* schemat Bernoullego itp.

Jeżeli zostają skreślone z programu pewne hasła, należałoby także skreślić te, które są logiczną konsekwencją. Czy zatem nie obniży to poziomu matematyki w szkołach pondgimnazjalnych.
Niepokojące jest to, że mimo wydłużonego o jeden rok nauczania ( 6 lat szkoły podstawowej plus 3 lata gimnazjum) w szkołach średnich obserwuje się coraz niższy poziom absolwentów gimnazjum. Trudno czasami realizować podstawę programową bez gruntownej znajomości podstaw matematycznych. W tym kontekście uważam za słuszną decyzję o odejściu od obowiązkowego zdawania matematyki na egzaminie maturalnym.
Kolejne pytanie, które mnie niepokoi to czy „dzieci reformy” nie będą miały kłopotów na studiach, na tych kierunkach, na których matematyka jest przydatna lub jest przedmiotem obowiązkowym.
Z wielką obawą oczekuję na weryfikację po 2005 roku.
Renata Koniarska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie