Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ niechęci do czytania lektur szkolnych na ubożenie języka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1485 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
TEMAT:
Wpływ niechęci do czytania lektur szkolnych na ubożenie języka wypowiedzi ustnej i pisemnej uczniów klas początkowych.

Dziecko współczesnych lat nie lubi sięgać po słowo pisane. Obraz jest formą po którą sięgają uczniowie już w klasach początkowych. Często gry komputerowe , filmy czy też komiksy to jedyny kontakt z dziełami literackimi. Często w klasie trzeciej mając do przeczytania lekturę szkolną sięgają do gotowych streszczeń , które pojawiły się na rynku wydawniczym. I te gotowe opracowania wyręczają uczniów mojej klasy w samodzielnym czytaniu lektur. A co za tym idzie dziecko zwalnia się tym sposobem z samodzielnego myślenia, hamuje u niego rozwój umiejętności stylistycznych , ogranicza zakres słownictwa i czytania tekstu ze zrozumieniem .
Problem ten w mojej klasie pojawił się wtedy gdy na rynku wydawniczym ukazały się różnego rodzaju streszczenia. Zamiast przeczytać tekst lektury uczniowie sięgali po opracowania. Praca na zajęciach i analiza pierwszych prac pisemnych opartych na danej lekturze ukazała mi jak mały zakres wiadomości posiadają moi wychowankowie. Znają tylko najważniejsze fakty z lektury , nie potrafią napisać krótkich tekstów dotyczących lektury i ich słownictwo nie ulega rozszerzeniu. Po wnikliwym przeanalizowaniu tych czynników ujrzałam jak „ droga przez skróty ”staje się bardzo negatywnym zjawiskiem w mojej klasie.
Analizując karty czytelnicze z biblioteki szkolnej zauważyłam grupę dzieci wypożyczających 1,2 książki w półroczu. Klasa w rankingu klas najlepiej czytających zajmowała jedną z ostatnich lokat w szkole.
Na zajęciach nauczania zintegrowanego w mojej klasie mam rozwijać u moich uczniów samodzielność myślenia , twórczą , indywidualną pracę z utworami z zestawu lektur szkolnych, rozumienia czytanego tekstu i umiejętność korzystania na zajęciach z tekstu. Korzystanie z gotowych opracowań odbiera moim uczniom możliwość spotkania się z indywidualnym stylem danego autora , zaciera najważniejszy przekaz tekstu, negatywnie wpływa na poziom wiedzy jak i wielu umiejętności dotyczących korzystania z lektury. Tak więc zastąpienie oryginalnego teksu opracowaniem wpływa na ubożenie słownika moich dzieci , zaniża poziom stylistyczny ich prac i odbiera sens zajęć polonistycznych w nauczaniu zintegrowanym.
Ciche przyzwolenie ze strony nauczyciela na pewno odbije się
niepowodzeniami ucznia w starszych klasach. Oraz wpłynie na
bylejakość ich prac. Zaczęłam jako pedagog zastanawiać się nad
dwoma stronami tego zjawiska:
-Pozytywna to poprawa poziomu prac pisemnych uczniów , ich wypowiedzi ustnych, umiejętności analizowania utworów i czytania ich ze zrozumieniem, bogacenie słownictwa.
- Negatywna to zubożenie słownictwa uczniów , brak samodzielności , nieumiejętność analizowania, wyrażania własnych opinii i sądów.
Celem nauczyciela nauczania zintegrowanego jest podniesienie kompetencji uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem .
Należy więc urozmaicić formy podsumowywania znajomości lektur np. tworzenie gier planszowych dotyczących danej lektury, tworzenie banku pytań. Przybliżyć w miarę możliwości omawiane lektury poprzez wykorzystywanie środków audio-wizualnych. Organizować konkursy, prace plastyczne tak lubiane przez młodsze dzieci dotyczące lektur, zwiększyć ilość ćwiczeń słownikowo - frazeologicznych i gramatyczno- stylistycznych, wzbogacić gabinet klasowy o egzemplarze lektur, różnego rodzaju słowniki, leksykony Prowadzić zajęcia metodami aktywnymi przy omawianiu bloku tematycznego związanego z daną lekturą.
A przede wszystkim należy sięgnąć po wizualne przedstawienie zadań takich jak:

· Uświadomienie uczniom celowości czytania lektur
· Udowodnienie dzieciom jak spłycone są przekazy w opracowaniach.
· Organizowanie konkursów plastycznych dotyczących przeczytanych lektur.
· Systematyczna i szczegółowa analiza prac pisemnych uczniów.
· Prezentacje słowne wybranych fragmentów lektur.
· Opracowanie i prezentacja scenek fragmentów lektur.
· Tworzenie gier planszowych, quizów dotyczących lektur.
· Wyjazdy do kina , teatru.
· Korzystanie z taśm i kaset audiowizualnych.
· Spotkania z autorami książek.
· Założenie i prowadzenie zeszytu lektur.
· Zacieśnienie współpracy z biblioteką szkolną, dzielnicową.
A na pewno w niedługim czasie zaczniemy zauważać symptony zmian takich jak:
· Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów
· Współpraca z biblioteką- spotkania warsztatowe.
· Udział uczniów w konkursach czytelniczych, plastycznych związanych z wybranym tekstem literackim.
· Prowadzenie dzienniczków lektur
· Wzrost poziomu organizowanych uroczystości szkolnych.
· Udział w organizowanych konkursach krasomówczych.
· Kontrola wypożyczeń w szkolnej bibliotece

Złożoność opisywanego przeze mnie problemu nie pozwoliła mi w pełni osiągnąć pozytywnej prognozy. Dużym sukcesem jest zwiększenie ilości wypożyczanych książek.
Podjęte działania musza być na bieżąco modyfikowane i kontynuowane przez nauczycieli w klasach starszych , którzy uczyć będą moje dzieci później. Istotnym czynnikiem będzie oddziaływanie zespołowe nauczycieli ale i także rodziców.

Opracowała
Katarzyna Janecka



LITERATURA:
A.Faber , E.Mazlish- Jak mówić , żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać ,żeby dzieci do nas mówiły - Poznań 1993
Praca zbiorowa pod redakcją T.Parnowskiego - Dziecko i młodzież w świetle zainteresowań czytelniczych - Nasza Księgarnia 1960

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie