Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekt świetlicy środowiskowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8666 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Zasadniczym elementem przeciwdziałania utrwalaniu się ubóstwa w naszej społeczności na który jako dyrektor szkoły mogę mieć wpływ jest zagospodarowanie czasu wolnego uczniów oraz organizacja dla nich zajęć pozalekcyjnych, kółek zainteresowań, zajęć sportowych i rekreacyjnych.

Centrum Kształcenia Praktycznego w Skarżysku-Kamiennej rozpoczęło pracę w marcu 2002r. i jego głównym zadaniem statutowym jest kształcenie młodzieży ponadgimnazjalnej ze szkół zawodowych powiatu skarżyskiego w zakresie praktycznej nauki zawodu. Placówka zlokalizowana jest w obrębie osiedla, w którym ponad 35 % dorosłych mieszkańców nie posiada pracy lub znajduje się na emeryturach lub rentach inwalidzkich.
Bieda i pogłębiający się marazm tego środowiska daje każdego dnia dowody wielu negatywnych zjawisk z tym związanych takich jak alkoholizm, agresywne zachowania, wzrost przestępczości. Najbardziej pokrzywdzoną częścią tej społeczności są dzieci i młodzież. Rodzice i opiekunowie starają się im w miarę nikłych możliwości zapewnić jedynie niezbędne wyżywienie i ubranie (i to nie wszyscy). W bardzo wielu rodzinach (już patologicznych lub poważnie zagrożonych patologiami) nie starcza środków, a często wiedzy i sił aby objąć te dzieci i młodzież pożądaną opieką wychowawczą i edukacyjną. Pozostawione same sobie z braku zagospodarowania wolnego czasu niszczą i dewastują między innymi budynki naszej placówki jak i otaczające je drzewa i krzewy. Tak między innymi odreagowywane są frustracje powstające w wyniku dysproporcji pomiędzy tymi dorosłymi mieszkańcami którzy mają pracę i ich dziećmi, a pozostałymi, często trwale bezrobotnymi, a więc najbardziej biednymi.

• Cel projektu

Celem projektu jest uruchomienie świetlicy środowiskowej dla młodzieży z otaczających nas osiedli. Zarówno moje jak i społeczności nauczycielskiej oraz rodziców obserwacje tego lokalnego środowiska, opublikowane badania społeczne dzieci i młodzieży naszego miasta, a także dane policji jednoznacznie wskazują na wielką potrzebę realizacji tego projektu w tej lokalizacji.
Każda placówka oświatowa, a więc i Centrum są statutowo zobowiązane do działalności profilaktycznej wobec swoich uczniów jak i najbliższego środowiska.
Za element misji Centrum uważam podejmowanie działań, aby szkoła i podmioty z nią związane takie jak projektowana świetlica w większym stopniu niż dotychczas przygotowywały dzieci i młodzież nie tylko do następnego etapu edukacji, ale przede wszystkim do lepszego, mądrego, odpowiedzialnego za siebie, innych oraz środowisko życia.
Zasadniczym elementem przeciwdziałania utrwalaniu się ubóstwa w naszej społeczności na który jako dyrektor szkoły mogę mieć wpływ jest zagospodarowanie czasu wolnego uczniów oraz organizacja dla nich zajęć pozalekcyjnych, kółek zainteresowań, zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Jest to według mnie inwestycja, która da efekty tu i teraz w postaci włączenia dzieci i młodzieży do współgospodarzenia i odpowiedzialności zarówno za otaczające nas środowisko naturalne jak i to zbudowane ręką człowieka. Jeszcze ważniejszym efektem w dłuższym planie czasowym będzie wdrożenie młodzieży do aktywnego zdobywania wiedzy i rozumienia przez nią, że jest to prosta i pewna droga do zajęcia dobrej pozycji na rynku pracy. Powielanie biedy jakie jest udziałem naszego środowiska można zatrzymać i ograniczać poprzez wspomaganie rodziców w ich działaniach wychowawczych i edukacyjnych.
 Analiza SWOT przedsięwzięcia
Aby uzasadnić w sposób możliwie obiektywny celowość realizacji projektu przeprowadziłem analizę SWOT organizacji osiedlowej świetlicy środowiskowej poprzez zidentyfikowanie jedynie czynników kluczowych, które mogą mieć decydujący wpływ na powodzenie przedsięwzięcia.
 czynniki wewnętrzne pozytywne - mocne strony (Strengths)
1. Centrum dysponuje doskonale zlokalizowanym budynkiem, posiadamy wystarczające warunki do otwarcia na jego parterze świetlicy, posiadamy również dostateczną ilość dobrze wyposażonych pomieszczeń socjalnych (szatnia, ubikacje, pomieszczenie dla pielęgniarki). Użytkowany przez nas obiekt znajduje się w sąsiedztwie dwóch innych szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjum. Jest położony na całkowicie wydzielonej, ogrodzonej, zagospodarowanej działce o powierzchni 1500 m2.
2. Posiadamy warunki do przygotowania uczestnikom świetlicy herbaty i drugiego śniadania.
3. Dysponujemy infrastrukturą, kadrą pedagogiczną, wiedzą, kontaktami ze sponsorami i ludźmi dobrej woli, zbiorem pomysłów, entuzjazmem i zapałem ludzi.
4. Możemy dodatkowo dla potrzeb świetlicy współpracować z nauczycielami – woluntariuszami, którzy w ramach swoich staży zawodowych związanych z realizacją awansu zawodowego mogą wzbogacić pracę świetlicy o indywidualne, oryginalne przedsięwzięcia.
5. Świetlica może działać pod nadzorem dyrektora Centrum z wykorzystaniem podległej mi służby księgowej i administracji do jej obsługi finansowej i administracyjnej (bez dodatkowych środków finansowych na ten cel).
 Czynniki wewnętrzne negatywne - słabe strony (Weaknesses)
1. Brak pieniędzy na remont i zakup niezbędnego wyposażenia Sali komputerowej
2. Brak pieniędzy na ogólne doposażenie świetlicy (stoliki, krzesła, tablice, lampy, itp.)
3. Brak pieniędzy na wynagrodzenie dla nauczycieli-opiekunów w świetlicy
 Czynniki zewnętrzne pozytywne - szanse w otoczeniu (Opportunities)
1. Zakończone wybory samorządowe i “dobra pogoda” dla takich inicjatyw jak mój projekt wśród naszych władz i pracowników samorządowych
2. Zbliżająca się integracja z Unią Europejską, realnie rosnąca oferta związanych z projektem programów wspomagających
3. mamy nawiązaną ścisłą współpracę ze Świętokrzyskim Oddziałem Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.
 czynniki zewnętrzne negatywne – zagrożenia w otoczeniu (Threats)
1. Silnie ograniczone możliwości budżetu gminy i powiatu
2. Bardzo uboga społeczność i zaniedbana edukacyjnie i wychowawczo młodzież
3. Duże i stale rosnące koszty utrzymania infrastruktury
Jak wynika z powyższej analizy istnieje znaczna przewaga mocnych stron projektu i szans w otoczeniu nad jego słabymi stronami i zagrożeniami.
• Charakterystyka rodzin i osób których dotyczy projekt

Człowiek biedny jest zdominowany potrzebami dnia codziennego i często nimi ograniczony. Istniejąca sytuacja widocznej w otoczeniu na każdym kroku biedy ma wpływ na kształtowanie błędnych postaw młodego pokolenia, które w wyniku tego ma niewielkie szanse na osiągnięcie wykształcenia podobnego do ich rówieśników w dużych aglomeracjach, a co się z tym wiąże uzyskania stałej pracy, nie mówiąc już o pracy dobrze płatnej.
Skutkiem biedy wśród wielu mieszkańców osiedla rejestruje się zjawiska włamań i kradzieży, rozbojów, kłusownictwa, wycinania drzew na opał, czy też widocznego wokół nas pozbywania się śmieci w lasach i parkach, aby nie płacić za ich wywóz.
Jest to tym bardziej negatywne, że ludzie dorośli w działaniach tych nie zważają na skutki wychowawcze takiego postępowania w relacji do dzieci i młodzieży.
Wszystkie kategorie wiekowe dorosłych i młodzieży w tym środowisku są albo dotknięte albo silnie zagrożone alkoholizmem i innymi uzależnieniami, agresją, pospolitą przestępczością.

• Przewidywane działania w ramach projektu
- Celem profesjonalnego przygotowania się do prowadzenia świetlicy przeprowadzono szereg konsultacji ze specjalistami w zakresie psychologii, pedagogiki, medycyny, a także przedstawicielami policji oraz samorządu gminnego i powiatowego.
- W świetlicy planujemy realizować podstawową opiekę pedagogiczną i wychowawczą adresowaną do jej wychowanków i polegającą głównie na zajęciach politechnicznych w zakresie napraw samochodów i motocykli, nauce jazdy, prowadzeniu sali komputerowej, prowadzeniu zajęć z zakresu edukacji środowiskowej, nauki języka angielskiego, edukacji europejskiej.
- Zaplanowaliśmy również aby świetlica była równolegle przyjaznym miejscem spotkań z okolicznymi mieszkańcami, rodzicami, pedagogami, przedstawicielami służby zdrowia, kościoła i policji.
- Jesteśmy przygotowani do prowadzenia zajęć dostosowanych do percepcji wychowanków z zakresu edukacji ekologicznej, profilaktyki uzależnień, poznawania i likwidowania źródeł agresji i patologicznych postaw oraz zachowań, przestrzegania przepisów prawa itd.
- W przypadku uzyskania pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na wyposażenia świetlicy w sprzęt komputerowy z niezbędnym oprogramowaniem uruchomimy zajęcia praktyczne i konsultacje dla młodzieży i dorosłych w obszarze wykorzystania techniki komputerowej we współczesnej szkole i życiu (dla wielu osób będzie to jedna z niewielu możliwości kontaktu z komputerem).
- Istnieje na naszym terenie grupa najbardziej zaniedbanej młodzieży szczególnie zagrożonej przestępczością. Poprzez zorganizowanie wspólnie z nią w ramach świetlicy sali rekreacyjnej do ćwiczeń siłowych ( młodzi ludzie odnieśli się do tego przedsięwzięcia z wielkim entuzjazmem) będzie możliwość skutecznego oddziaływania wychowawczego na nich, zaistnieje szansa wyrwania ich z kontynuowania po rodzicach „mechanizmu biedy” i życia na granicy prawa, będą mogli poznać często nieznane im obecnie lepsze strony życia od tego, którego teraz są uczestnikami.

• Czas realizacji

Rozpoczęcie działania świetlicy przewiduję na dzień 1 lutego 2005 roku.

• Szacunkowy koszt projektu i źródła jego finansowania

Na szacunkowy koszt projektu składają się następujące wydatki:
Zorganizowanie świetlicy (wydatek jednorazowy):
- Uzupełnienie wyposażenia świetlicy, dostosowanie pomieszczenia rekreacyjnego do potrzeb ćwiczeń siłowych, zakup 6 stanowisk komputerowych - 40 tys. złotych
Prowadzenie świetlicy:
na początek planuję zatrudnienie 1 nauczyciela na godziny, czas pracy świetlicy: poniedziałek do piątku od godz.1300 - 1800
- wydatki rzeczowe (woda, energia, itp.) 700 zł/miesięcznie
- docelowo planuję zatrudnić 1 nauczyciela na pełnym etacie i 1 nauczyciela na ½ etatu,
wtedy świetlica będzie dostępna od poniedziałku do piątku od godz. 1200 – 2000 i w soboty od godz. 9 00 – 14 00
Przewiduję pozyskiwać środki finansowe z następujących źródeł:
- Urząd Miejski w Skarżysku – Kamiennej
- Starostwo Skarżyskie
- Powiatowy Urząd Pracy w Skarżysku - Kamiennej
- Urząd Wojewódzki w Kielcach
- Sponsorzy (przedsiębiorstwa, organizacje, osoby prywatne)
- Dochody własne (zbiórka surowców wtórnych, organizacja imprez)

• Wnioski

Przedłożony projekt jest materialną postacią naszej długofalowej wizji łączącej różne działania prowadzące do walki z ubóstwem oraz ochrony naszego najbliższego środowiska.
W płaszczyźnie działań edukacyjnych i wychowawczych za które czuję się odpowiedzialny zarówno jako dyrektor szkoły jak i człowiek synonimem dla mnie walki z ubóstwem i ochrony środowiska są działania na rzecz takiego wychowania przyszłych obywateli naszego kraju, aby byli i czuli się mu potrzebni.
Zależy mi, aby wokół i wśród dzieci i młodzieży w miejsce agresji, braku tolerancji i widocznego na każdym kroku chamstwa, wszechogarniającej dewastacji i brudu powstało i utrwaliło się poczucie bezpieczeństwa socjalnego, zbudowane zostało zadbane otoczenie, manifestowane były postawy przyjaźni i społecznej wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka i środowiska, a uśmiechnięci ludzie realizowali się zawodowo i osobiście.
Niektóre marzenia, zarówno dorosłych jak i dzieci, jeśli tylko na nich nie kończy się działanie - spełniają się.
Mam podstawę twierdzić, że realizacja mojego projektu (i osób, które mi w tym mogą i chcą pomóc) może być jednym z tych spełnionych marzeń.

Zdzisław Kobierski
Dyrektor
Centrum Kształcenia Praktycznego
w Skarżysku-Kamiennej

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie