Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nowoczesne metody rozwiązywania zadań tekstowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3531 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Jadwiga Czechowicz-Kaczmarek
nauczycielka nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej w Siemirowicach


Zadania tekstowe towarzyszą uczniom już od początku nauki w szkole. Stanowią podstawę pracy na lekcjach matematyki, zarówno przy wprowadzaniu nowego materiału, jak i przy stosowaniu nabytych wiadomości. Z doświadczenia wiem, że najczęściej stosowanymi metodami rozwiązywania zadań tekstowych są metoda syntetyczna i metoda analityczna oraz metoda analityczno – syntetyczna, która jest połączeniem wyżej wymienionych metod.
Należy jednak pamiętać, że stosowanie przez dłuższy czas tych samych metod prowadzi w rezultacie do ukształtowania reakcji schematycznych, które hamują wszechstronny rozwój intelektualny. Natomiast różnicowanie metod nauczania i form pracy dobranych do możliwości uczniów jest korzystne dla rozwijania aktywności i samodzielności umysłowej uczniów, a także pozwala zaciekawić dzieci, rozwinąć ich zdolności, a w efekcie uzyskać dobre wyniki nauczania. Dlatego warto od czasu do czasu oprócz tradycyjnych metod rozwiązywania zadań zastosować na lekcjach inne metody.
Moim zdaniem bardzo ciekawym i atrakcyjnym dla uczniów sposobem pracy z zadaniem tekstowym jest metoda „kruszenia”, która polega na modyfikowaniu zadania, tzn. zwiększaniu lub zmniejszaniu liczby danych i ich wartości, zastępowaniu danych innymi, rezygnacji z niektórych danych, a także przekształcaniu zadania, jego odwracaniu, wprowadzaniu nowych związków i zależności.
Proces kruszenia rozpoczyna się zawsze od tzw. zadania bazowego, które jest najczęściej złożone, otwarte, niestandardowe i nigdy nie zawiera pytania.
Pani profesor Jadwiga Hanisz proponuje pięć wersji metody „kruszenia”, przy czym dodaje, że liczba ta nie wyczerpuje wszystkich odmian, bowiem w trakcie stosowania jej na lekcjach matematyki rodzą się nowe pomysły.



Wersje metody „kruszenia”

Wersja I
Na podstawie zadania bazowego dzieci układają jak największą liczbę pytań szczegółowych, a następnie działania do tych pytań.

Wersja II
Na podstawie zadania bazowego uczniowie układają jak największą liczbę działań, a potem pytania do tych działań.
Wersja II jest odwrotnością wersji I.

Wersja III
Na podstawie zadania bazowego dzieci wymyślają nowe zadania tekstowe szczegółowe i przedstawiają je w formie zakodowanej (oś liczbowa, drzewko, graf itp.), a później słownie je określają.

Wersja IV
Na podstawie zadania bazowego uczniowie wymyślają odpowiedzi na pytanie:
Co by było, gdyby...?

Wersja V
Na podstawie zadania bazowego dzieci układają jak największą liczbę pytań szczegółowych jednocześnie dokładając swoje dane liczbowe.

W mojej pracy wykorzystuję głównie wersję I i II. W ostatnich dwóch latach od czasu do czasu korzystałam także z pozostałych wersji, ponieważ w klasie miałam kilkoro dzieci uzdolnionych matematycznie.

Przykład rozwiązania zadania tekstowego metodą „kruszenia”

Zadanie bazowe
Dzieci z II klasy robiły ozdoby choinkowe. Sześć dziewczynek zrobiło po 3 gwiazdki, 3 dziewczynki po 4 bałwanki. Chłopcy zrobili 3 razy więcej ozdób choinkowych niż dziewczynki.



Wersja I
Układanie pytań:
1. Ile zrobiły dziewczynki gwiazdek?
2. Ile bałwanków zrobiły dziewczynki?
3. O ile więcej zrobiły dziewczynki gwiazdek niż bałwanków?
4. Ile ozdób choinkowych zrobiły dziewczynki?
5. Ile zabawek na choinkę zrobili chłopcy?
6. O ile więcej zabawek zrobili chłopcy niż dziewczynki?
7. Ile ozdób choinkowych zrobiły dzieci z klasy II?
8. Ile ozdób musiałaby zrobić każda dziewczynka, aby wszystkie dziewczynki miały tyle samo zabawek na choinkę co chłopcy?


Wersja II
Układanie działań
1. 6 . 3 = 18
2. 3 . 4 = 12
3. (6 . 3) – (3 . 4) = 6
4. (6 . 3) + (3 . 4) = 30
5. 3 . (6 . 3 + 3 . 4) = 3 . (18 + 12) = 3 . 30 = 90
6. (6 . 3 + 3 . 4) + 3 . (6 . 3 + 3 . 4) = (18 + 12) + 3 . (18 + 12) = 30 + 3 . 30 = 30 + 90 = 120
7. 90 – (6 . 3 + 3 . 4) = 90 – (18 + 12) = 90 – 30 = 60
8. 90 : (6 + 3) = 90 : 9 = 10

Wersja III
Obmyślanie zadań szczegółowych do zadania bazowego i przedstawianie ich w zakodowanej formie, np.: na osi liczbowej, drzewku, grafie




Wersja IV
Zabawa Co by było, gdyby...?
 Gdyby chłopcy zrobili 3 razy mniej ozdób choinkowych niż dziewczynki?
 Gdyby każda dziewczynka zrobiła po 5 zabawek na choinkę?
 Gdyby dziewczynki zrobiły jeszcze 8 łańcuchów?

Wersja V
Układanie pytań szczegółowych jednocześnie dokładając swoje dane liczbowe.
 Ile ozdób choinkowych muszą jeszcze zrobić dzieci, aby było ich 100?
 Ile zabawek na choinkę mogą dzieci podarować przedszkolakom, jeśli tylko połowę zrobionych ozdób zawieszą na klasowym drzewku?
 Ile ozdób przez siebie wykonanych powieszą na choince dziewczynki, jeśli 4 gwiazdki i 5 bałwanków podarują pierwszakom?

Wszystkim zainteresowanym, pragnącym lepiej poznać istotę i liczne walory tej nowoczesnej metody polecam literaturę, z której korzystałam.

Literatura

Hanisz J.: Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych metodą „kruszenia”. „Życie Szkoły” 1990, nr 8
Stucka – Bogdan E.: Metoda „kruszenia” w rozwiązywaniu zadań tekstowych. „Życie Szkoły” 1997, nr 7
Stucka – Bogdan E.: Zastosowanie metody „kruszenia” do rozwiązywania zadań tekstowych. „Życie Szkoły” 1993, nr 7
Szpiter M.: Edukacja matematyczna w klasach początkowych. WSP, Słupsk 1997

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie