Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jeszcze raz o dyslekcji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1702 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

 Coraz wiecej jest w Polsce uczniów , którzy mają trudności w czytaniu (dysleksja) , opanowaniu poprawnej pisowni (dysortografia0 oraz opanowaniu kaligraficznego pisma 9 dysgrafia) .

Czym objawia się dysleksja ?
     Dzieci , u których się ją rozpoznaje , często są obureczne , maja problemy z samodzielnym wypowiadaniem sie , przestawiają głoski i sylaby , mylą kierunki , mają trudności w zapamiętywaniu materiału . Robia słabe postepy w czytaniu , nie radzą sobie z nauką pisania , mają kłopoty z koncentracją uwagi przy dużym wysiłku intelektualnym .
     O tym , że dziecko jest dyslektykiem lub dysgrafikiem , rodzice dowiadują się dosyć póżno , gdy chodzi ono do klas I - III . Jednak wtedy ma juz na swoim koncie duże niepowodzenia, dyslesja bowiem uniemożliwia poprawne czytznie , dysgrafia powoduje trudności z opanowaniem samej techniki pisania . Te niedostatki rozwojowe występują dosyć często. Im wcześniej jednak zostaną zauważone , tym łatwiej je usunąć .
      U sześciolatka można już zaobserwować pewne objawy wskazujące na ryzyko wystąpienia dysleksji czy dysgrafii .
    Objawy , które mogą świadczyć o dysleksji rozwojowej, i które powinny zainteresować rodziców oraz nauczycili można podzielić na kilka grup :
  • zaburzenia mowy ,
  • zaburzenia funkcji wzrokowej,
  • zaburzenia funkcji słuchowej,
  • zaburzenia funkcji ruchowej,
  • zaburzenia procesu lateralizacji czyli pr4zewagi czynnosciowej jednej strony ciała nad drugą .
     Jak twierdzą psychologowie , przyczyny tych trudnosci nie zostały do końca poznane. Prawdopodobnie są to mikrouszkodzenia lub niedokształcenia układu nerwowego powstałe w okresie ciąży .
     Problem dyslesji wsród uczniów jest również zauważalny przez coraz szersze grono świadomtch nauczycieli, których odpowiednie podejście ułatwia pokonywanie trudności przez dzieci dyslektyczne i motywuje je do nauki .
     Warto przypomnieć zasady postępowania z uczniem dyslektycznym. Oto najważniejsze z nich :
  • należy bazowac głównie na odpowiedziach ustnych przy ocenianiu,
  • upewnić się , że uczeń zrozumiał treść polecenia , oraz stosować dodatkowe pytania porządkujące tok myślenia dziecka ,
  • w przypadku prac pisemnych wydłużać czas pisania sprawdzianów o 50 %
  • nie oceniać poziomu graficznego pisma i jakości prowadzenia zeszytu
  • nie wymagać od ucznia głośnego czytania na forum klasy ,
  • zapisywać polecenia zadania domowego na tablicy i upewnić się , że uczeń zapisał jego treść ,
  • w przypadku pisemnych sprawdzianów przygotowywać specjalne testy z zapisem poleceń i miejscem na odpowiedż(w przypadku językówobcych polecenie powinno być sformułowane w języku polskim)
  • używać oceny opisowej,
  • pozwalać na oddawanie prac w wydruku komputerowym ,
  • pozwalać na korzystanie ze słownika ortograficznego ,
  • w przypadku języków obcych z zagadnień gramatycznych odpytywać ustnie.
     Jeśli dzinecko ma klopoty z czytaniem i pisaniem nie należy traktować go jako niezdolnego lub leniwego , nie wyśmiewać jego błędów , chwalić nawet za drobne postępy i powtarzać że wielu sławnych ludzi też było dyslektykami ,a mimo to osiągneli sławę i sukces.Są wśród nich mężowie stanu ,naukowcy , pisarze, anawet laureaci Nagrody Nobla. Dyslektykiem był bajkopisarz J. Ch. Andersen, wynalazca mikrofonu i telefonu T. Edison, prezydent USA W.Wilson , brytyjski mąż stanuW. Churchil.

Czy dyslektycy to najczęściej chłopcy?
     Według naukowców częstość występowania tego zaburzenia jest podobna u obu płci .Co więcęj wielu badaczy podaje , że dysleksja jest uwarunkowana dziedzicznie. Jest to twierdzenie wynikające z faktu , że w przypadku około 20, 30 procent dzieci dyslektycznych w ich rodzinach obserwować można specyficzne trudności w pisaniu i czytaniu.

Czy z dysleksji się wyrasta?
      Prawdą jest że u osób bardzo inteligentnych i pracowitych może występować zjawisko samoistnej kompensacji zaburzonych funkcji, poprzez funkcje szczególnie dobrze rozwinęte. Jednak w zasadzie każdy dyslektyk wymaga specjalistyczych oddziaływań terapeutycznych .Nawet dorośli wykształceni dyslektycy niechętnie czytają, wypelniają formularze, często gubią sie w nowym otoczeniu.

Danuta Walczak
Kinga Kruszewska

Bibliografia :
M.Bogdanowicz, O dysleksji , czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu Wydawnictwo Popularnonaukowe Linea , Lublin.1994

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie