Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca rodziców ze szkołą

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2274 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

  Prawie wszyscy jesteśmy rodzicami i jako rodzice powinniśmy mieć prawo współdecydowania o losach własnego dziecka i o tym co się z nim dzieje w 1 jego dziecięcego życia. Tyle bowiem czasu spędza dziecko w szkole. Słyszy się częste narzekania, że rodzice mało zajmują się swoimi dziećmi, że są zbyt zajęci pracą, zarabianiem pieniędzy i nie mają czasu ani sił na kontakty ze szkołą. Często sami nie potrafią lub nie chcą włączyć się w życie szkoły. Kiedy na pierwszej wywiadówce wybiera się klasowe trójki nauczyciel widzi opuszczone głowy rodziców i ich myśli: "może mnie nie wywoła". Jednak warto najpierw przedstawić rodzicom korzyści, które wynikają z ich udziału w życiu klasy, szkoły. Narzekania na bierność rodziców nic nie dają. My, nauczyciele i szkoła jako zorganizowana struktura, która zatrudnia fachowców powinniśmy próbować zmienić nastawienie rodziców, którzy są zbiorem luźnych osób. Aby szkoła dobrze funkcjonowała należy podkreślić, że rodzice w szkole są bardzo potrzebni. Po co?- można zadać takie pytanie (cytuję za panią Dzierzgowską):

  1. "gdyż istnieje wspólny cel rodziców i nauczycieli: zarówno rodzicom, jak i nauczycielom zależy na rozwoju dziecka;
  2. rodzice ponoszą odpowiedzialność za opiekę i wychowanie dziecka i nie są z niej zwolnieni, gdy posyłają dziecko do szkoły;
  3. szkoła uczy i wychowuje dzieci, dla których niezwykle istotne są jednolite zasady postępowania w sprawach wychowawczych wśród dorosłych;
  4. rodzice wywierają ogromny wpływ na przyswajane przez dzieci wartości, przekonania i zachowania- szkoła dopełnia działanie domu;
  5. bez współdziałania z rodzicami szkoła nie poradzi sobie np. z takimi problemami, jak agresja i inne patologie;
  6. profilaktyka (np.. uzależnień) musi obejmować takie działania rodziny
  7. rodzice są głównymi klientami szkoły;
  8. rodzice płacą na szkołę podatki;
  9. szkoła może pomóc rodzicom w ich kłopotach wychowawczych;
  10. rodzice mogą pomóc szkole w jej kłopotach organizacyjnych;
  11. oczekiwania rodziców to ważna informacja dla szkoły planującej swoje zadania;
  12. opinia rodziców o szkole może być pożyteczną informacją i służyć poprawie jakości jej pracy;
  13. rodzice mają prawo do rzetelnej informacji o swoim dziecku;
  14. rodzice mają prawo do wyrażenia swojej opinii o szkole;
  15. integracja grupy rodziców może przyczynić się do większej integracji dzieci w szkole;
  16. wśród rodziców jest wielu fachowców, z których wiedzy i umiejętności szkoła może korzystać."

     O każdym z tych punktów można bardzo dużo powiedzieć i każdy z nich ma na celu stworzenie dobrych, a nawet bardzo dobrych relacji rodzic- uczeń- nauczyciel i odwrotnie.

Działalność rodziców w polskim systemie oświaty regulują następujący akty prawne:

  1. Konwencjach o prawach dziecka
  2. Ustawa o systemie oświaty
  3. Zarządzanie nr 14 MEN w sprawie ramowego statutu szkoły publicznej.

     Obowiązujące u nas prawo pozwala na bardzo wiele i wskazuje praktycznie na dowolną współpracę rodziców i szkoły. Ważne jest tylko, aby obie strony mogły współpracować.

     Rodzice by chcieli ze szkołą współpracować powinni znaleźć w niej odpowiedni klimat, aby czuli się potrzebni i ważni. Nie mogą być lekceważeni, a muszą się poczuć prawdziwymi, równymi partnerami dyrektora i nauczycieli. Wiele jest przykładów na to co rodzice mogą dać szkole, ale również szkoła winna pomóc rodzicom w pokonaniu pewnych barier. Pozytywne przykłady wyjścia do rodziców np.

  • urządzenie szkoły (ze wskazaniem kącika do rozmów) Nie powinno się o intymnych często sprawach rozmawiać na korytarzu wśród krzyczących dzieci. Powinno się wydzielić gablotę informacyjną- stałe, aktualne informacje dla rodziców np. o dniach i godzinach pracy dyrektora, pedagoga, wychowawcy, o terminach zebrań, terminach kwalifikacji. Może być także w gablocie informacja o organizacji roku szkolnego (terminach ferii, dniach wolnych, wywiadówkach, tzw. kalendarz roku szkolnego).
  • przemyślane organizowanie zebrań z rodzicami (różne formy na pierwsze spotkania z ankietą dotyczącą oczekiwań rodziców, wywiadówki, dni i zajęcia otwarte),
  • sposób przekazywania rodzicom informacji o ocenach i postępach dzieci,
  • rozpoznawanie oczekiwań rodziców,
  • zbieranie opinii rodziców o szkole,
  • przekazywanie rzetelnych informacji,
  • prowadzenie korespondencji,
  • organizowanie wspólnych działań rodziców, nauczycieli i uczniów,
  • prowadzenie szkoleń dla rodziców (z formą zachęty),
  • wykorzystywanie rodziców- ekspertów,
  • roli szkoły w systemie działań prorodzinnych.

     Dla rodziców ważne są informacje o własnym dziecku. Czasem nauczyciel przesyła rodzicom korespondencję. Najczęściej dotyczy ona:

  • zawiadomienia o najbliższym zebraniu,
  • uwag, zwykle krytycznych, o postępach lub zachowaniu dziecka,
  • przypomina o konieczności dokonywania opłat w szkole.

      Korespondencja szkoły z rodzicami powinna:

  • być opatrzona wszystkimi elementami wzajemnego szacunku
  • zwierać konkretną informację, napisaną jasnym językiem
  • dotyczyć wszystkich ważnych dla rodziców wiadomości, a nie tylko złych,
  • mieć elegancką formę edytorską,
  • być poufna, jeżeli zawiera treść przeznaczoną "tylko dla dorosłych".

     Dorosłym- zarówno nauczycielem jak i rodzicom zależy na jak najlepszym i najpełniejszym, rozwoju dziecka. Powinien przyświecać im taki cel jakim jest - dobro dziecka i dla niego należy stwarzać jak najlepsze warunki do rozwoju, nauki i życia. Często w praktyce działania rodziców nie idą w parze z działaniami szkoły, gdyż:

  • rodzice nie mają czasu,
  • zniechęca ich szkoła, gdyż nie stworzyła klimatu,
  • rodzice czuję się w szkole intruzami,
  • nie uświadamiają sobie, jak ważne jest takie współdziałanie.

      To nauczyciele powinni inicjować wspólne działania z rodzicami, poprzez dobro ich dzieci. Mogą razem tworzyć lub urządzać np. zabawy uroczystości lub opiekę podczas dyskotek, sport rodzinny, teatr rodzinny, wyjazdy na biwaki, wycieczki itp.

      Wspólne działanie rodzic-nauczyciel przyniesie większy efekt niż pomijanie rodziców w systemie szkolnym. Postarajmy się młodego człowieka traktować jako partnera w rozmowie, w działaniach i postępujmy zgodnie z jego oczekiwaniami. Wiele dobrego możemy razem zdziałać dla uczniów- my nauczyciele, a dla swych dzieci- Wy rodzice. Warto na końcu przypomnieć sobie dekalog dla rodziców i wychowawców z "Konwencji o prawach dziecka" przyjętej przez zgromadzenie Ogólne ONZ z 20.11.1989r.

"Dekalog dla Rodziców i Wychowawców"

  1. Nie upokarzaj dziecka, bo ono, tak jak ty, ma silne poczucie własnej godności.
  2. Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.
  3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru najczęściej jak możesz.
  4. Jeśli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu- dziecko i tak wie, kiedy popełniasz błędy.
  5. Nigdy nie mów źle o dziecku, szczególnie w obecności innych osób.
  6. Nie mów "zrobisz to, bo tak chcę"- jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.
  7. Jeśli wydajesz polecenia dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić z góry swego autorytetu.
  8. Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny, nie musisz być w zgodzie z innymi dorosłymi przeciw dziecku, jeżeli wiesz, że oni nie mieli racji.
  9. Gdy nie wiesz, jak postąpić, pomyśl, jak ty poczułbyś się, będąc dzieckiem.
  10. Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.

Literatura:

  • "Rodzice w szkole"- Irena Dzierzgowska, wyd. CODN IV Warszawa 1999
  • Cykl "Rodzina i dom"- Maria Klimowa- "Zabawy z moim dzieckiem"
  • "Nie tylko dla rodziców"- Kazimierz Jankowski
  • "Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania"- Mieczysław Łobacki
  • "Dziecko w konflikcie z rodziną"- Natalia Han- Ilgiwicz
  • "Szkoła- dzieci- rodzice"- Marian Rataj
  • "Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym"- Halina Filipczuk

mgr Zofia Maciąg
nauczyciel nauczania zintegrowanego
PSP w Dobryszycach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie