Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Technika „swobodnego tekstu” Celestyna Freineta

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13735 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Celestyna Freineta

Nauka języka ojczystego stymuluje rozwój umysłowy dziecka, kieruje jego rozwojem psychicznym, kształci osobowość. Pod wpływem nauki języka ojczystego rozwija się coraz pełniejsze, bogatsze życie uczuciowe uczniów, wpływając niejednokrotnie na ich postępowanie. Prawidłowo prowadzone lekcje z mowy ojczystej rzutują też na wyniki nauczania innych przedmiotów.
Uczniowie w klasach początkowych mają zdobyć umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie, a więc poprawnego formułowania zdań, wyrażających zrozumiale różnorodne myśli. Mają też zaznajomić się z elementami wiedzy językoznawczej oraz opanować zasady ortograficzne i przestankowe. Najlepsze efekty uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym przynosi sposób czynnościowy.
Jedną z możliwości rozwijania języka uczniów jest technika pisania „swobodnego tekstu”. Twórcą tej formy jest francuski pedagog Celestyn Freinet.
„Swobodny tekst” jest to wolna od jakiegokolwiek narzucania tematu czy formy pisania wypowiedź dziecka. Biorąc pod uwagę sposób wypowiedzenia wyróżnia się swobodny tekst mówiony i swobodny tekst pisany. Jej zastosowanie powinno być inspirowane przeżyciami dziecka związanymi np. z wycieczką, oglądaniem spektaklu teatralnego, wystawy, wysłuchaniem audycji czy z obserwacją jakiegoś zjawiska.
W zajęciach prowadzonych techniką „swobodnego tekstu” wyróżnia się kilka etapów:
· pisanie swobodnego tekstu,
· czytanie tekstu,
· wybór najciekawszej pracy,
· zbiorowa korekta pracy.
Po nich następują różnorodne zajęcia i ćwiczenia szczegółowe, takie jak:
· zajęcia bezpośrednio związane z techniką gazetki szkolnej i korespondencji międzyszkolnej (np. ilustrowanie, drukowanie, powielanie tekstów na gazetki, gromadzenie i wysyłanie korespondencji),
· zajęcia bezpośrednio związane z treścią opracowanych tekstów, jak poszukiwanie wiadomości na interesujący temat w różnych materiałach źródłowych,
· ćwiczenia językowe: gramatyczne, ortograficzne, słownikowe, nawiązujące bezpośrednio do tekstu.
Zajęcia swobodnego tekstu przebiegają najczęściej w następujący sposób:
Dzieci piszą swój tekst na kartkach, na temat, który je interesuje, w dowolnej formie literackiej: prozy, poezji, dialogu, scenariusza przedstawienia, przepisów na dobrą zabawę, improwizacji, tekstów do pisania ze słuchu.
Następnie czytają swoje teksty i wybierają najlepsze prace przez głosowanie, a nauczyciel zapisuje na tablicy ich tytuły i nazwiska bądź imiona autorów.
W przypadku kiedy klasa jest zbyt liczna (ponad dwadzieścia osób), czytanie tekstów przeprowadzane jest w dwóch etapach: najpierw dzieci czytają swoje utwory cicho w małych zespołach (najlepiej czteroosobowych) i wybierają jeden, który im się najbardziej podoba, później autorzy tekstów wybranych przez zespoły odczytują je głośno przed klasą i zapisują na tablicy ich tytuły. Potem cała klasa głosuje przez podniesienie ręki za przyjęciem najciekawszego tekstu. Ten fragment lekcji jest bardzo ważny, gdyż pozwala poznać nauczycielowi upodobania uczniów, a u dzieci przyczynia się do wyrobienia dobrego smaku i umiejętności uzasadniania swoich poglądów.
Teraz następuje zbiorowa korekta wybranego tekstu. Najlepszy utwór nauczyciel zapisuje na tablicy, po czym jest on poprawiany przez uczniów.
Po wykryciu, omówieniu i poprawieniu błędów ortograficznych i językowych dzieci dyskutują nad treścią i kompozycją utworu, np. proponują autorowi zastąpienie jakiegoś wyrażenia innym, trafniejszym, zwracają uwagę na ewentualne błędy rzeczowe. Autor może wyrazić zgodę na sugerowane zmiany lub nie, uzasadniając swój punkt widzenia.
W tej części lekcji nauczyciel wykorzystuje sposobność do powtórzenia, utrwalenia i rozszerzenia wiadomości z ortografii czy gramatyki.
Zajęcia swobodnego tekstu mieszczą się na dwóch godzinach lekcyjnych.
Regularnie stosowane mają olbrzymi wpływ na rozwijanie myślenia twórczego dzieci, pobudzają jego wyobraźnię, kształtują postawy kreatywne i uczą odpowiedzialności za własne wypowiedzi.




Bibliografia:
Gulik G., Strzelczyk U.: Techniki Celestyna Freineta w edukacji wczesnoszkolnej, Katowice 1998.
Frankiewicz W.: Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.
Semenowicz H.: Szkoła naprawdę nowoczesna. Koncepcja pedagogiczna Freineta. „Życie i Nowoczesność” 1981 nr 58.


Opracowała: Bogusława Wolak
Nauczycielka Publicznej Szkoły Podstawowej w Biskupowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie