Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ziemię mamy tylko jedną

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1809 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Program opracowała:
mgr ELŻBIETA DACKO

1. WPROWADZENIE

     Program został opracowany w oparciu o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów z dnia 15.02.1999 r. (Dz. U. nr 14). Jest przeznaczony dla uczniów kl. IV - VI szkoły podstawowej, którzy wykazują zainteresowania przyrodnicze i wyrażają chęć działania na rzecz środowiska.
     Program realizowany będzie w ramach zajęć pozalekcyjnych na kółku przyrodniczym, w wymiarze 1 lekcji tygodniowo, w ciągu całego roku szkolnego.

2. CELE GŁÓWNE PROGRAMU

  1. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
  2. Dostrzeganie i wartościowanie zmian zachodzących w środowisku.
  3. Zdobywanie umiejętności obserwacji, opisu i gromadzenia informacji na temat obiektów i zjawisk przyrodniczych.
  4. Ochrona przyrody i zabieganie o właściwe kształtowanie środowiska.
  5. Inspirowanie i podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
  6. Kształtowanie wrażliwości ekologicznej i odpowiedzialności za środowisko.
  7. Podejmowanie działań promujących właściwy styl życia.
3. CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
  • Rozumie i uzasadnia potrzebę ochrony przyrody.
  • Wymienia obszary chronione w regionie, w Polsce i na świecie.
  • Stosuje zasady zachowania się na terenach chronionych.
  • Podaje źródła zanieczyszczeń w swoim regionie.
  • Podejmuje działania mające na celu poprawę stanu środowiska najbliższej okolicy.
  • Opisuje krajobraz, gromadzi informacje i wykazuje zmiany wywołane działalnością człowieka.
  • Potrafi sporządzić notatkę z przeprowadzonych obserwacji.
  • Rozróżnia naturalne i sztuczne zbiorniki wodne oraz cieki wodne w najbliższej okolicy.
  • Wyróżnia stany skupienia wody i opisuje jej krążenie w przyrodzie.
  • Uzasadnia potrzebę ochrony wody przed zanieczyszczeniami.
  • Wykazuje obecność powietrza w otoczeniu, podaje jego skład i cechy.
  • Wyjaśnia znaczenie tlenu dla procesów spalania i procesów życiowych.
  • Podaje źródła zanieczyszczeń gleby.
  • Rozpoznaje na ilustracjach gatunki zwierząt, których życie jest związane z glebą.
  • Ocenia przydatność skał i minerałów w gospodarce człowieka.
  • Proponuje różne rodzaje zabiegów rekultywacyjnych gleby.
  • Dokonuje podziału surowców mineralnych, potrafi przewidzieć negatywne konsekwencje wyczerpywania się surowców, zwłaszcza energetycznych.
  • Rozpoznaje zwierzęta żyjące w różnych środowiskach i wskazuje ich cechy przystosowawcze.
  • Wymienia i wskazuje miejsca występowania gatunków roślin i zwierząt chronionych w Polsce.
  • Wykonuje preparaty i prowadzi obserwację mikroskopową komórek roślin i zwierząt.
  • Potrafi segregować odpady.
  • Podaje przykłady odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody.
  • Rozumie potrzebę organizowania akcji tj. „Dni Ziemi” i „Sprzątanie świata”, bierze w nich aktywny udział.
  • Uczestniczy w sprzątaniu otoczenia w sposób bezpieczny dla siebie i innych.
  • Czuje się współodpowiedzialny za zasoby środowiska lokalnego.
  • Wskazuje i wartościuje zmiany w krajobrazie wywołane działalnością człowieka.
  • Gromadzi kolekcję liści drzew z najbliższej okolicy.
  • Rozumie potrzebę ochrony kompleksów leśnych, potrafi określić znaczenie gospodarcze i przyrodnicze lasu.
  • Opisuje przebieg procesu fotosyntezy.
  • Rozpoznaje podstawowe zjawiska atmosferyczne, wymienia i opisuje elementy klimatu.
  • Ocenia znaczenie prognozy pogody.
  • Wymienia zasady opieki nad zwierzętami domowymi.
  • Potrafi określić wymagania, niektórych roślin doniczkowych.
  • Samodzielnie lub we współpracy prowadzi hodowle rybek, małych ssaków lub doniczkowych roślin ozdobnych.
  • Ustala reguły prawidłowego planowania zajęć, sporządza racjonalny plan dnia ucznia.
  • Dba o własne zdrowie, higienę osobistą i porządek w najbliższym otoczeniu.
  • Opisuje położenie obiektów geograficznych na mapie i odczytuje informacje o wybranych krajobrazach świata.
  • Postępuje tak, aby nie szkodzić otoczeniu.
4. TREŚCI NAUCZANIA:
  1. Formy ochrony przyrody w naszej gminie i województwie.
  2. Działania na rzecz ochrony przyrody:
    • zimowe dokarmianie ptaków,
    • ochrona kasztanowców przed szrotówkiem kasztanowcowiaczkiem,
    • udział w akcji „Sprzątanie Świata”.
  3. Obserwacja, opis i gromadzenie informacji o zjawiskach zachodzących w najbliższej okolicy.
  4. Krążenie wody w przyrodzie. Oszczędne gospodarowanie zasobami wody.
  5. Powietrze i jego właściwości.
  6. Litosfera i jej bogactwa.
  7. Zwierzęta naszych łąk, pól i lasów.
  8. Rośliny i zwierzęta chronione w Polsce.
  9. Komórkowa budowa organizmów żywych.
  10. Zbiórka i segregowanie surowców wtórnych.
  11. Ziemia zielona planeta - obchody Dnia Ziemi.
  12. Udział w konkursach o tematyce przyrodniczej.
  13. Działalność człowieka i jej wpływ na środowisko.
  14. Funkcje przyrodnicze i gospodarcze lasu.
  15. Zjawiska pogodowe na kuli ziemskiej.
  16. Rośliny w naszym mieszkaniu.
  17. Zwierzęta domowe – nasi ulubieńcy.
  18. Racjonalny tryb życia warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia.
  19. Wybrane krajobrazy świata i sposoby przedstawiania ich na mapie.
  20. Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej. Zasady zachowania się na obszarach chronionych.
PROCEDURY OSIAGANIA CELÓW

Metody i formy pracy.
     Realizacja programu umożliwi uczniom rozwijanie zainteresowań poznawczych, rozumienie zjawisk i kształtowanie odpowiednich postaw a także zaspokajanie ciekawości świata. Dlatego w procedurach osiągania celów dominują takie metody i formy pracy, jak: zajęcia terenowe, obserwacja, pogadanka, doświadczenie, praca z mapą, praca z różnymi przyrządami, np.: mikroskopem, lupą, lornetką, praca z materiałem źródłowym - encyklopedią, przewodnikiem, czasopismem popularno-naukowym, filmem, kluczem do oznaczania roślin i zwierząt oraz wykorzystanie technologii komputerowej.
     Na zajęciach uczniowie będą podejmować pracę indywidualną, grupową lub zbiorową. Będzie się ona odbywać zarówno w klasie, na podwórku szkolnym, parku, ogrodzie, wycieczce lub w domu ucznia.

6. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

     Kształcenie w ramach kółka przyrodniczego jest ściśle powiązane z nauczaniem na lekcjach przyrody w klasach 4-6 i umożliwia uczniom uzyskanie następujących osiągnięć:
  • Całościowe postrzeganie rzeczywistości przyrodniczej
  • Obserwowanie przyrodniczych składników środowiska i ich opis.
  • Planowanie i prowadzenie przyrodniczych obserwacji i doświadczeń, wykonywanie prostych pomiarów i prezentowanie ich wyników.
  • Dostrzeganie walorów przyrodniczych i kulturowych najbliższego regionu.
  • Znajomość prawnie chronionych obiektów i obszarów przyrodniczych oraz gatunków zwierząt i roślin w tym regionie.
  • Rozpoznawanie pospolitych roślin i zwierząt z wykorzystaniem atlasów i prostych kluczy.
  • Właściwe korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy przyrodniczej.
  • Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze, wprowadzanie prośrodowiskowych zmian w swoim postępowaniu.
  • Postrzeganie związków przyczynowo-skutkowych w przebiegu poznanych zjawisk przyrodniczych.
  • Dbałość o zdrowie poprzez stosowanie zasad higieny i korzystanie z różnych form rekreacji.
  • Racjonalne organizowanie czasu wolnego i nauki.
7. METODY OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIA I EWALUACJA PROGRAMU.

     Przedmiotem sprawdzania będą wiadomości, umiejętności i sfera motywacyjna, czyli postawy uczniów. Całościowe ujęcie działań dzieci na zajęciach pozwoli w pełni wartościować ich osiągnięcia i sprzyjać dalszemu rozwojowi. Do tego celu zostaną wykorzystane następujące metody: obserwacja pracy ucznia, kontrola wypowiedzi, udział w konkursach i kontrola prac konkursowych, aktywność na zajęciach terenowych, prezentacja prac ucznia w formie graficznej, samodzielne planowanie i przeprowadzanie obserwacji, wnioskowanie na podstawie dokonanych obserwacji, samodzielne wykonywanie doświadczeń i eksperymentów.
     Analiza wyników metod oceny, wyniki ankiet przeprowadzanych wśród uczniów, a także rozmowy z nauczycielami i rodzicami na temat postaw dzieci należących do kółka pomoże ocenić program i ewentualnie modyfi-kować go, dostosowując do potrzeb uczniów.

8. LITERATURA
  • Augustyniak M., Przyroda. Program przedmiotu blokowego w klasach IV-VI szkoły podstawowej, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk 1999.
  • Domachowski R., Klimuszko B., Sokołowska J., Wilczyńska-Wołoszyn M., Program nauczania przyrody w szkole podstawowej, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1999.
  • Gac-Pamuła i Zespół., Przyroda w szkole. Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1999.
  • Przewodnik młodego przyrodnika, Wydawnictwo DEMART.
Opracowanie:
Elżbieta Dacko
SP Stubno
elzbieta.dacko@op.pl

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie