Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Propozycje sprawdzianów dla klasy VI

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13555 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Realizacja wyżej wymienionego programu w klasie 6 ma przynieść zamierzone cele. Wyrażają się one w nabyciu przez uczniów określonych kompetencji przez, które należy rozumieć:

  • odpowiednie postawy,
  • umiejętności i wiedzę.

    Nauczyciel ma za zadanie wyrabiać w uczniach takie postawy jak:

  • szacunek dla dobra minionych pokoleń,
  • poczucie więzi ze społecznością lokalną,
  • wrażliwość na wszelkie przejawy krzywdy, szczególnie w sytuacji gdy łamane są podstawowe prawa człowieka,
  • dociekliwość i wrażliwość w ustaleniu prawdy historycznej,
  • patriotyzm wyrażający się dumą z osiągnięć własnego narodu,
  • samodzielność w pracy.

    Uczeń nabędzie szereg umiejętności takich jak:

  • prowadzić poszukiwania o określonej tematyce,
  • analizować prosty tekst źródłowy,
  • konstruować proste zagadki historyczne w formie krzyżówek, rebusów,
  • sprawnie posługiwać się mapą,
  • układać rozwinięty plan wydarzeń,
  • ułożyć pytania i przeprowadzić rozmowę( wywiad) dotyczącą przeszłości lub współczesności.

    Proponowane przeze mnie sprawdziany pozwolą państwu sprawdzić poziom opanowanych umiejętności i wiadomości po każdym dziale, które umiejętności wymagają dodatkowych ćwiczeń. Mogą one być integralna częścią programu.

        Sprawdzian wiadomości kl. VI.

        Dział: „U progu czasów nowożytnych”

    1.Wymień przyczyny odkryć geograficznych:
    -
    -
    -
    -
    2. Wyjaśnij daty:
    1492r.............................................. ........................................................
    1517r.............................................. ........................................................
    1525r.............................................. ........................................................
    1569r.............................................. ........................................................
    3.Narysuj oś czasu oraz zaznacz na niej wszystkie pojawiające się daty w ćw.2.

     
     




    4. Na mapie świata masz zaznaczone trasy wypraw okresu wielkich odkryć geograficznych. Przy oznaczeniach tras poszczególnych wypraw wpisz nazwiska tych, którzy te wyprawy odbyli.

    5. Na podstawie listu Krzysztofa Kolumba o odkryciu Ameryki odpowiedz na pytania:
    a) Ile dni trwała podróż Krzysztofa Kolumba?
    b) Dlaczego odkryte morze nazwał Indyjskim, a mieszkańców Indianami?
    c) W czyim imieniu Kolumb przejął władzę nad odkrytymi lądami? W jaki sposób to uczynił?

    „Na trzydziesty drugi dzień wyjazdu z Kadyksu( port w Hiszpanii) przybyłem na Morze Indyjskie i odkryłem tam bardzo liczne i gęsto zaludnione wyspy, które bez czyjegokolwiek protestu objąłem w posiadanie naszego najmiłościwszego króla przez uroczystą proklamację i zawieszenie flagi hiszpańskiej .Pierwszą z owych wysp, którą Indowie nazywają Guanahani, nazwałem San Salwador z wdzięczności dla Zbawiciela."

    Ad. a)
    Ad .b)
    Ad .c)
    6. Wyjaśnij pojęcia:
    - magnat
    - sejm walny
    - wolna elekcja
    7. Wyjaśnij na czym polegała szczególna rola szlachty w naszym państwie w XVI w.
    ...................................................... .............................................................




    Sprawdzian wiadomości kl. VI.

    Dział: „Barok pełen kontrastów”


    1. Uzupełnij zdania:

    Barok narodził się we ................... w ........................ Budowle barokowe charakteryzowały się................................................... W XVII w. niektórzy myśliciele głosili, że ludzie powinni w życiu kierować się .......................... i ................................. .

    2. Połącz nazwisko przedstawiciela baroku z dziedziną jaką reprezentował.

    Giovanni             muzyka
    Peter Paul Rubens             fizyka Jan Sebastian Bach             malarstwo Galileusz             astronomia Isaac Newton             filozofia Kartezjusz             architektura

    3.Wymień słynne budowle okresu baroku:

    -
    -
    -

    4. Na podstawie ilustracji wymień części stroju szlacheckiego w XVII w.

       

    5. Wyjaśnij daty:

    1582 ........................................ ..................................................
    1655 .............................................. ............................................
    1683 .............................................. ............................................

    6. Jakiej postaci i wydarzeń dotyczy poniższy tekst?

    „Jej Mość Królowa otrzymała onegdaj od Króla Jego Mości list, datowany pod Wiedniem, 13 septembris (wrzesień) w nocy. Z posłania owego o wielkiej wikrorii odniesionej nad wojskami wielkiego wezyra Kara Mustafy, król kazał zrobić na cały świat gazetę, z której podajemy wyjątek: „...Bóg dał zwycięstwo i sławę narodowi naszemu, o jakiej wieki przeszłe nigdy nie słyszały. Działa wszystkie, obóz wszystek, dostatki nieoszacowane dostały się w ręce nasze.”

    "Gazeta Tysiąclecia" Warszawa 1966, s. 150


    Odpowiedź:

    Sprawdzian wiadomości kl. VI.

    Dział: Wielkie zmiany cywilizacyjne XIX w.
    1. Dokończ zdania:

    O wolność Polski walczono nie tylko zbrojnie, ale również broniąc ........................ polskiego, ...................... i ..................................... . Najbardziej znanym wydarzeniem z dziejów walki o język polski był strajk ............................. . Obroną ziemi wsławił się chłop ................ ............................. .

    2. Uzupełnij mapę zaznaczając tereny zajęte przez poszczególnych zaborców:

    - kolor czerwony - Rosja
    - kolor żółty - Austria
    - zielony - Prusy


    3. Wyjaśnij daty:

    1830 - ............................................................ .................................
    1863 - ............................................................ .................................
    1797 - ............................................................ .................................
    1807 - ............................................................ .................................
    Ułóż je w porządku chronologicznym: ..................................................

    4. Wymień Polaków walczących o wolność kraju piórem.

    a) ......................................
    b) ......................................
    c) .......................................
    d) ......................................

    5. Czym zasłynęli:

    a) Tomasz Edison ................................................... ..........................
    b) Wilhelm Roentgen............................................... ..........................
    c) Maria Skłodowska-Curie...................................................... ............

    6. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na poniższe pytania:

    a) Skąd pochodzą cytowane teksty? Podaj dokładne źródło.
    b) W którym roku miały miejsca opisane zdarzenia?
    c) Na czym polegał strajk dzieci wrzesińskich?
    d) Jakie kary stosowano wobec dzieci wrzesińskich?
    e) Jak zareagowali dorośli na wiadomość o wydarzeniach w szkole?

    „Wzeszły poniedziałek posłyszeli ludzie na ulicy krzyk i płacz dzieci w szkole. Szybko zbiegło się wielu ludzi, głównie kobiety przed szkołą, a że krzyk i płacz się wzmagały, więc ludzie chcieli pójść do szkoły, by się dowiedzieć, co się z dziećmi dzieje. Drzwi szkoły były zamknięte. Tymczasem powstało wielkie zbiegowisko przed szkołą, drzwi wyparto(...) .Kobiety zabrały dzieci. W zbiegowisku padły słowa groźby i kamienie(...). Kobiety zbiegające się przed szkołą z powodu wielkiego krzyku i płaczu dzieci, były przekonane, że dzieci w szkole katują(...).Dzieci bito w najwyższym oddziale (klasie) za to, że nie chciały na nauce religii odpowiadać po niemiecku ani nawet krótkich zdań po niemiecku powtarzać(...) .”

    „Orędownik „(dziennik wydawany w Poznaniu), nr 118, 1901r.

    Odpowiedzi:

    Opracowała: Anna Rojek

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie