Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Edukacja Obywatelska w Przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4650 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 EDUKACJA OBYWATELSKA MŁODYCH BOLESŁAWIAN

„Ja i moje miasto Bolesławiec”
propozycje zajęć w przedszkolu

    Prezentowany zestaw jest cyklem scenariuszy zajęć – propozycją urzeczywistnienia celów edukacji obywatelskiej w przedszkolu.

CELE GŁÓWNE:

  • Nabywanie i pogłębianie wiadomości o swoim mieście
  • Poszerzanie doświadczeń związanych z planowaniem działań
  • Doświadczanie zachowań wzajemnego porozumiewania się przy osiąganiu wspólnych zamierzeń
  • Wzmocnienie więzi emocjonalnej z miejscem zamieszkania i jego urokami, więzi społecznej
METODY:
  • aktywności kreatywnej
  • zadaniowa
ZASADY:
  • porozumiewania się
  • prowokowania do działań
Opracowanie:
Janina Huterska i Ewa Szachowicz

Scenariusz I
  1. Czynności nauczyciela :
    • wyłożenie na złączonych stolikach lub dywanie obrazów, reprodukcji, widokówek miasta.
    • polecenie: - przyjrzyjcie się i wybierzcie to, o czym wiecie jak się nazywa, po co jest, co się tam znajduje?
    Czynności dzieci:
    • dzieci przyglądają się , spontanicznie wypowiadają, dowolnie wybierają obrazki.
    Uwagi :
    • dobrze jest, gdy jest wiele obrazów, widokówek przedstawiających ten sam obiekt.
    • należy dać dzieciom trochę czasu na przejrzenie obrazków, wybór.
  2. Czynności nauczyciela:
    • zachęcenie dzieci do zaprezentowania wybranego obrazu
    Czynności dzieci:
    • dzieci siadają w kręgu lub dookoła złączonych stołów, wypowiadają się swobodnie wg swojej wiedzy.
    Uwagi:
    • nauczyciel także wypowiada się na temat wybranego obiektu
  3. Czynności nauczyciela:
    • nauczyciel pokazuje napisy , które pomogą uporządkować obrazy
    • proponuje posegregowanie widokówek umieszczając je na tablicach
    Czynności dzieci :
    • odczytują wyrazy (jeżeli w grupie nie ma dziecka umiejącego czytać , czynność te wykonuje nauczyciel)
    • wskazują na widoki pasujące do napisów
    • dzieci umieszczają na tablicy widokówki i napisy.
    Uwagi :
    • przykładowe napisy : ZABYTKI, MIASTO. RYNEK, STARE, NOWE, KAMIENICE.
Scenariusz II
  1. Czynności nauczyciela:
    • Na tablicy powieszone są obrazki przedstawiające różne widoki miasta. Nauczyciel rozdaje dzieciom znaczki samoprzylepne i proponuje przylepienie znaczka pod obrazkiem znanym dziecku.
    Czynności dzieci:
    • wypowiadają się na temat znanych sobie miejsc i obiektów miasta.
  2. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel prosi o policzenie znaczków pod wszystkimi obrazkami.
    Czynności dzieci:
    • Przeliczają ilość przyczepionych znaczków, porównują wyodrębniając i nazywając najmniej i najwięcej znanych przez dzieci miejsc.
  3. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel wysuwa propozycję odwiedzenia znanych i nieznanych dzieciom miejsc w mieście.
    Czynności dzieci:
    • Zgłaszają swoje propozycje co chciałyby odwiedzić w pierwszej kolejności.
    Uwagi:
    • Ustalenie kolejności może odbyć się drogą większości głosów, losowania, wyliczanki lub w inny sposób podyktowany przez dzieci. Ustalenia co do kolejności i czasu zwiedzania można zanotować na tablicy lub w kalendarzu.
  4. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel proponuje dzieciom przygotowanie się do wycieczki. Pokazuje dzieciom rysunki przedmiotów, które pomogą zaplanować i zorganizować wycieczkę. Nauczyciel prosi o wybranie przydatnych przedmiotów (na dywanie rozłożone są obrazki przedstawiające: mapę, lornetkę, kalendarz, ratusz, oraz obrazki przedmiotów nie związanych z wycieczką).
    Czynności dzieci:
    • Wybierają , uzasadniają i dyskutują ze sobą i z nauczycielem.
Scenariusz III
  1. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel proponuje wykonanie wspólnej pracy „Panorama naszego miasta”. - Jak myślicie , co mogłoby się na niej znaleźć.
    Czynności dzieci:
    • Podejmują decyzję dotyczącą ich udziału, organizują miejsce pracy, wybierają narzędzia potrzebne do wykonania panoramy (np. plastelina, tkanina, masa solna, kartony, pudełka, gazety, kolorowe wycinanki).
    • Nazywają obiekty
    • Wykonują pracę samodzielni lub zespołowo
    • Umieszczają pracę na wspólnym kartonie
    • Dyskutują na temat co jeszcze chcieliby umieścić w swojej pracy
  2. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel proponuje ułożenie napisu „Panorama miasta Bolesławiec”
    Czynności dzieci:
    • Układają napis samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela.
    Uwagi:
    • Scenariusz realizowany jest po kilku wycieczkach.
    • Do wyjaśnienia pojęcia panorama można wykorzystując pobyt na dworze użyć kartoników z okienkami: malutkimi kwadracikami i długim prostokątem. Dzieci patrzą przez kartoniki.
    • Na panoramę doskonale nadaje się zwój tapety.
Scenariusz IV
  1. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel proponuje przyjrzenie się przygotowanym obrazkom oraz zastanowienie się co dzieci o tym sądzą.
    Czynności dzieci:
    • Omawiają treść przedstawionych obrazków.
    Uwagi:
    • Obrazki przedstawiają zaśmiecone środowisko ( ulica, park, las, miejsce nad rzeką itp.).
  2. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel kładzie na dywanie dwie plansze przedstawiające zachowania poprawne i niepoprawne, oraz napisy TAK NIE.
    Czynności dzieci:
    • Dzieci mogą podzielić się na dwie grupy i połączyć obrazki z napisami.
    Uwagi:
    • W grupie dzieci czytających można wykorzystać więcej wyrazów np. zaśmiecanie, segregowanie itp.
  3. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel proponuje spacer w okolice przedszkola w celu zaobserwowania czy nasze najbliższe otoczenie jest zaśmiecone.
    Czynności dzieci:
    • Dzieci obserwują , wypowiadają się , zastanawiają się co należy z tym zrobić.
    Uwagi
    • Nauczyciel kieruje uwagę dzieci wskazując miejsce
    • Nauczyciel ma przygotowany worek do śmieci oraz rękawice dla dzieci.
  4. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel prowokuje dzieci do rozmowy na temat zaobserwowanego stanu rzeczy oraz proponuje wykonanie ilustracji na temat spaceru.
    Czynności dzieci:
    • Dzieci wypowiadają się dowolnie, zgłaszają swoje propozycje dotyczące wykonania pracy.
    Uwagi:
    • Nauczyciel może zaproponować formę informacji „tu byliśmy..., to widzieliśmy..., to nam się podoba..., to nam się nie podoba...”
Scenariusz V
  1. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel rozkłada na dywanie (stolikach, podłodze) koperty i mówi do dzieci „Każdy otrzyma ode mnie list Po czym rozpoznacie, który jest do kogo
    • Zanim otworzycie list porównajcie swój adres z innymi. Co jest wspólnego?”
    Czynności dzieci:
    • Szukają swojej koperty, oglądają, czytają, zwracają się do nauczyciela o pomoc.
    • Dzieci ustalają, że na wszystkich kopertach znajduje się nazwa miasta
    Czynności nauczyciela
    • Nauczycielka wyjaśnia, że w kopertach znajdują się zadania dla dzieci.
    Czynności dzieci
    • Wykonują zadania w dowolnym miejscu w sali.
    Uwagi:
    • Na kopercie dodatkowo może być umieszczony znaczek rozpoznawczy dziecka
    • Zadania są związane z możliwościami i umiejętnościami dziecka.
  2. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel zwraca uwagę dzieci na dużą nie zaadresowaną kopertę.
    • Nauczyciel otwiera kopertę. Jest w niej kartka „List do mieszkańców Bolesławca”. Zwrócenie uwagi dzieci na słowo mieszkańcy. Rozmowy na temat „czego jeszcze mieszkańcami jesteśmy?”
    • Nauczyciel czyta dzieciom list.
    • Nauczyciel proponuje dzieciom napisanie listu do mieszkańców Bolesławca.
    Czynności dzieci
    • Dzieci rozmawiają o czym napisać list, czym mogą się podzielić z mieszkańcami Bolesławca. Dzieci mogą w rozmowie nawiązać do wycieczek.
Scenariusz VI
  1. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel proponuje dzieciom wykonanie dowolną techniką jednej pracy plastycznej przedstawiającej „najciekawszy, najładniejszy, ulubiony” obiekt, miejsce , teren w mieście.
    Czynności dzieci:
    • Zastanawiają się, dokonują wyboru.
  2. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel zachęca dzieci do wypowiedzi „Gdybyś chciał zaprosić ludzi z innego miasta do odwiedzenia Bolesławca co byś powiedział o naszym mieście?”.
    Czynności dzieci:
    • Swobodne wypowiedzi na temat piękna i uroków Bolesławca.
  3. Czynności nauczyciela:
    • Nauczyciel proponuje dzieciom wykonanie plakatu (folderu) promującego miasto.
    • Rozmowy z dziećmi na temat „z czego znane jest nasze miasto”.
    Czynności dzieci:
    • Wykonanie plakatu lub folderu.
    Uwagi:
    • Efekty pracy mogą być wyeksponowane np. w stałym kąciku w holu o naszym mieście, w witrynie zaprzyjaźnionego sklepu.
Opracowanie: Janina Huterska
Ewa Szachowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie