Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w UE

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3777 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 PRZEDSIĘWZIĘCIE EDUKACYJNE REALIZOWANE
W SZKOLE PODSTAWOWEJ

„TRADYCJE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA W WYBRANYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ”
przeznaczony dla uczniów klas 5-6

WSTĘP
Pomysł realizacji tego projektu powstał w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Sądzimy, że nawiązanie do kultury narodów europejskich w połączeniu z miłą dla dzieci tematyką bożonarodzeniową będzie stanowić ciekawy i atrakcyjny sposób realizacji zadań edukacyjnych.
Projekt nasz stwarza okazję do wzmocnienia korelacji między nauczanymi przedmiotami (historia, język polski, religia, plastyka, muzyka).
Dzieci lubią zabawę – taniec, śpiew, twórczość plastyczną, teatralną. Stwierdziliśmy, że wykorzystując to wszystko w pracy dydaktyczno – wychowawczej, można w sposób naturalny kształtować wiedzę.
Głównym założeniem naszego projektu jest rozwijanie zdolności, zainteresowań uczniów oraz ich samodzielności i aktywności.
Projekt ten pozwala na rozwój wielu umiejętności m.in. podział pracy, współpraca w grupie, współodpowiedzialność za efekty pracy, korzystanie z różnych źródeł informacji, prezentacja wyników pracy, zdobywanie doświadczeń.
Dzięki tej metodzie uczniowie samodzielnie ( pod dyskretną opieką nauczyciela) realizują duże przedsięwzięcie.
Konstruując projekt uwzględniliśmy też tak bardzo ważną naszym zdaniem integrację między uczniami klas 4-6 a uczniami nauczania zintegrowanego. Ci ostatni będą odbiorcami (widzami) przedstawienia teatralnego, a także uczestnikami dwóch konkursów.

CEL GŁÓWNY
Zapoznanie uczniów z tradycjami Świąt Bożego Narodzenia w wybranych
krajach UE.
CELE SZCZEGÓŁOWE

· samodzielne poszukiwanie potrzebnych informacji z wykorzystaniem
dostępnych źródeł wiedzy ( literatura, Internet )
· selekcja materiału pod kierunkiem nauczyciela
· kształcenie umiejętności planowania, dyskutowania, wspólnego rozwiązywania problemów
· nabycie umiejętności pracy w grupie, współdziałania, współpracy z innymi odgrywania ról
· nauka wyraźnego mówienia z odpowiednią modulacją głosu
· wykonanie estetycznych i pomysłowych prac plastycznych
( pocztówek z życzeniami noworocznymi w językach wybranych krajów UE, dekoracja sali )
· przygotowanie uczniów do wystąpień publicznych
· kształtowanie postawy poszanowania kultury innych narodów
· rozwijanie u uczniów zdolności i kreatywności
· uwrażliwianie na inne zwyczaje świąteczne
· Rozwijanie odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań i umiejętności zaprezentowania ich na forum szkoły i poza nią
· Przygotowanie do realizacji własnych pomysłów.

METODY I FORMY PRACY

· burza mózgów (prezentacja pomysłów)
· poszukiwanie informacji
· nauczanie przez działanie; wchodzenie w role – przedstawienie teatralne
· praca w grupach
· praca indywidualna

PLANOWANE EFEKTY PROJEKTU

· uczeń zna tradycje bożonarodzeniowe z wybranych krajów UE
· uczeń szanuje odmienność kulturowa innych narodów
· uczeń potrafi samodzielnie wyszukiwać potrzebne mu informacje,
a następnie selekcjonuje zebrany materiał, gromadzi i opracowuje go
· uczeń umie zgodnie i twórczo współpracować w grupie
· uczeń chętnie bierze udział w wystąpieniach publicznych
· uczeń stara się wypowiadać wyraźnie i wyraziście

TERMIN REALIZACJI
Styczeń 2005 r.

Scenariusz do przedstawienia „Tradycje Świą Bożego Narodzenia w wybranych krajach europejskich”.


Przy stole siedzi rodzina (dziadek, rodzice, dwójka dzieci: Ania i Krzyś)
Dz- dziadek, M- mama, T- tata, A- Ania, K- Krzyś

A: Będę miała szczęście w przyszłym roku!
K: Skąd wiesz?
A: Znalazłam w pierogu pieniążek.
K: I co z tego?!
A: To ty nie wiesz? Jest taki zwyczaj, że jak ktoś znajdzie pieniążek, szczęście
będzie mu sprzyjało przez cały następny rok.
K: Ale masz fajnie. Nie jedźcie już pierogów zostawcie wszystkie dla mnie!
T: Niestety synku tylko w jednym pierogu jest moneta.
K: Szkoda... Są jeszcze inne zwyczaje bożonarodzeniowe?
M: Jest ich wiele w polskiej kulturze, np. opłatek którym dzieliliśmy się
przed chwilą, siano leżące pod obrusem, czy puste miejsce przy stole
czekające na niespodziewanego gościa.
I to co dzieci lubią najbardziej prezenty pod choinką przyniesione przez
gwiazdora.
K: Czy w innych państwach ludzie obchodzą Święta Bożego Narodzenia ?
Dz: Naturalnie. Jednakże każde państwo ma swoje zwyczaje.
A: Dziadku mówiłeś, że byłeś w czasie II wojny światowej we Włoszech.
Opowiedz, jak Włosi spędzają święta.
Dz: We Włoszech tradycja bożonarodzeniowa mocno związana jest z
religią chrześcijańską.
Dzieci czekają na prezenty, które przynosi im Babbo Natale, czyli Święty
Mikołaj, ale tylko grzeczne dzieci otrzymują upominki, niegrzeczne dostają
węgielki od czarownicy Befane.
K: Od czarownicy, jakiej czarownicy?
Dz. Według legendy trzej królowie zatrzymali się w chacie czarownicy-Befany

Scenka 1
Osoby występujące: trzej królowie, czarownica- Befana
B- Befana, K1- pierwszy król, K2- drugi król, K3- trzeci król

Rozlega się pukanie
cisza
K1: Halo, halo, jest tam kto?
B: Czego tu?

K2: Słyszeliśmy, że w Betlejem narodził się Jezus. Chcielibyśmy złożyć Mu
swoje dary. Przyłącz się do nas, będzie nam raźniej.
B: Nie mogę, nie mam czasu. Muszę robić miotły. Moje siostry czarownice z
innych miast już na nie czekają. Idźcie sami.
K3: Trudno, bywaj
królowie odchodzą Befana patrzy do góry i widzi światło
B: Szkoda, że z nimi nie poszłam. Może ich jeszcze dogonię?
zbiera zabawki i wybiega z sali
---------------------------------------------------------------------------------------------------
A: Dziadku i co się z nią stało? Czy znalazła trzech króli!?
Dz. Do dnia dzisiejszego, co roku szuka Dzieciątka i króli bez skutku. Zostawia
więc zabawki grzecznym dzieciom, niegrzecznym zaś daje węgliki czyli
czarne cukierki
K: Ale fajna historia. Dziadku, jak ty ciekawie opowiadasz.

T: Ostatnio oglądałem ciekawy program telewizyjny „Europa da się lubić”.
Bardzo podobały mi się zwyczaje w Hiszpanii.
A: Co jest ciekawego w Hiszpanii? Także jakaś czarownica przynosi prezenty?
T: Nie, tam prezenty przynoszą trzej królowie. Ale jest też inny piękny zwyczaj.
K: Jaki?

Scenka 2

T: W Boże Narodzenie Hiszpanie odwiedzają kościoły. Tam stoi „urna losu”
uczniowie wnoszą „urnę losu”, ustawiają ją na scenie
K: Co to jest „urna losu”?
T: Jest to skrzynka, do której ludzie wrzucają karteczki ze swoimi imionami
uczniowie wrzucają karteczki z imionami i nazwiskami uczniów nauczania
zintegrowanego
T: Następnie losuje się dwie z nich. Wylosowana para powinna być przez
najbliższy rok najlepszą parą przyjaciół.
wyznaczona osoba losuje dwie karteczki z urny i ogłasza

Uwaga! uwaga! parą najlepszych przyjaciół w nadchodzącym 2005 roku
będą ..........................................................................................................
wylosowani uczniowie wychodzą na środek, otrzymują czekoladowe
serduszka, siadają w wyznaczonym miejscu np. obok sceny na krzesełkach
A: Mamo, teraz twoja kolej.
M: Ja znam tradycję świąteczną z Grecji.
K: Opowiadaj, opowiadaj mamo.
M: Wyobraźcie sobie, że w Grecji nie ma choinki.
A: E... co to za święta bez choinki?
M: Miejsce choinki zastępuje kolorowo przyozdobiony statek- najważniejszy
symbol bożonarodzeniowy w tym kraju.

Scenka 3
Dwóch wybranych uczniów wnosi model statku i ubiera go
w bożonarodzeniowe ozdoby

K: Ale dziwne...a gdzie układa się prezenty?
M: W Grecji nie obchodzi się Wigilii i nie ma Świętego Mikołaja dopiero
25 grudnia najbliżsi ofiarują sobie drobne upominki.
uczniowie przesuwają się z ozdobionym modelem statku w głąb sceny

K: Czy to prawda, że w Austrii diabły straszą dzieci?
M: Tak, w Austrii Mikołaj przychodzi w towarzystwie diabłów, które grożą
niegrzecznym dzieciom.

Scenka 4
Cztery diabły i Mikołaj wchodzą na salę, Mikołaj rozdaje cukierki, diabły straszą dzieci (widzów).

Dz: Ciekawym państwem jest także Holandia. Tam do dzieci Mikołaj przypływa
Łodzią w towarzystwie Czarnego Piotrka, a one wyczekują go w porcie.
A: Dlaczego ten Piotrek jest czarny?
Dz: Ma brudną od sadzy twarz, gdyż wnosi prezenty przez otwór w kominie.

Scenka 5
Podczas dialogu dziadka i Ani czwórka uczniów spogląda w dal, nagle pojawia
się na scenie Mikołaj w łodzi. Dzieci demonstrują swoją radość a Mikołaj daje
im prezenty.

Dz: W przedświąteczne dni Holendrzy piszą i wysyłają bardzo dużo kartek z
życzeniami nawet 50 sztuk, a te które otrzymują wywieszają w oknach
swoich domów.
A i K: Bardzo piękne są zwyczaje świąteczne w różnych państwach naszego
kontynentu. Dziękujemy za te opowieści.



wybrany uczeń: Z okazji rozpoczętego nowego roku 2005 życzymy Wam: uśmiechniętej buźki, zdrówka na co dzień, wielu piątek, przyjaciół na których możecie liczyć i spełnienia wszystkich marzeń.
A teraz do naszych życzeń dołączamy kartki w językach państw, które Wam dzisiaj przedstawiliśmy.
uczniowie rozdają kartki świąteczne dla młodszych kolegów

Z płyty „Christmas time” zostały wykorzystane następujące utwory
instrumentalne:
- White Christmas
- Silver Bals
- Driving Home For Christmas
- Dzień Jeden w Roku
- Santa Claus is Doming To Town
- Sleigh Ride
- Jingle Bells

Autorzy: Ewa Kasprzak
Elżbieta Rakowska
Nauczyciele współpracujący: Jolanta Buda
Bożena Denisienko


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie