Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedmiotowy system oceniania z j.rosyjskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2349 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Program PSO z języka rosyjskiego opracowany został na podstawie zatwierdzonego przez MEN programu nauczania języka rosyjskiego nr DKW-4014-266/99 (Podręcznik
„В щколу” autorstwa Władysława Figarskiego.)
PSO jest zgodny z Rozporządzeniem MENz 19 kwietnia 1999 roku, Statutem Szkoły, WSO
i Podstawa programową.

Najważniejsze punkty PSO z języka rosyjskiego:

1. Cele PSO
2. Zasady PSO
3. Co podlega ocenie z języka rosyjskiego?
4. Sposoby oraz częstotliwość sprawdzania osiągnięć uczniów
5. Skala ocen
6. Kryteria oceniania
7. Ocena prac pisemnych
8. Sposoby informowania rodziców lub opiekunów
9. Poprawa ocen

I. CELE PSO

1. Informowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych (postępach i brakach)
2. Pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu swego rozwoju.
3. Motywowanie do dalszej pracy.
4. Informowanie rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach uczniów.
5. Umożliwianie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod prac dydaktyczno – wychowawczej.

II. ZASADY PSO

1. Nauczyciel na pierwsze lekcji nowego roku szkolnego informuje uczniów, jaki będzie zakres wymagań oraz o sposobie i zasadach nauczania (w razie potrzeby nauczyciel przypomina te zasady częściej)
2. Prace klasowe, sprawdziany gramatyczne oraz ustne wypowiedzi np. opowiadanie tekstu, są obowiązkowe. Uczeń nieobecny powinien zgłosić się do nauczyciela
i uzgodnić z nim termin napisania pracy lub odpowiedzi ustnej.
3. Prace klasowe, sprawdziany gramatyczne zapowiadane są z 1-tygodniowym wyprzedzeniem. Uczeń tych prac nie poprawia.
4. Prace klasowe, sprawdziany gramatyczne muszą być przez ucznia poprawione podpisane przez rodziców.
5. Uczeń zobowiązany jest przynosić na lekcje zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń oraz podręcznik.
6. Raz w tygodniu (w wyznaczonym dniu) uczniowie klas 4-5 obowiązani są mieć zeszyt do dyktand. Systematycznie robić poprawę dyktanda. W czwartej klasie każde dyktando powinno być podpisane przez rodzica lub opiekuna.
7. Za nieodrobioną pracę domową (o ile ten fakt nie został usprawiedliwiony przez rodziców lub prawnych opiekunów i wcześniej zgłoszony przez ucznia) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną lub minus. Jeśli w ciągu całego semestru uczeń otrzyma jedną –dwie oceny niedostateczne lub minusy, nie są one wówczas brane pod uwagę przy wystawianiu oceny na koniec semestru (tak I jak i II) Te same zasady dotyczą braku na dyktandzie zeszytu.
8. Uczeń zawsze może poprawić swa ocenę z odpowiedzi ustnej (opowiadanie tekstu, wiersz itp.)Obok oceny niedostatecznej pojawia się ocena z poprawy, natomiast każdą inną ocenę można poprzez poprawę zlikwidować. Liczy się wówczas tylko ocena
z poprawy.
9. Uczeń zawsze może liczyć na pomoc nauczyciela, jeżeli nie zrozumie partii materiału, gdy chce wyjaśnić wątpliwości oraz gdy chce skonsultować się, co do właściwego wykonania jakiegoś zadania
10. Uczeń nieobecny przez dłuższy czas w szkole będzie miał wyznaczony czas na nadrobienie braków. W tym okresie nie będzie oceniany.
11. Uczeń, który wylosował „szczęśliwy numerek” zwolniony jest z odpowiedzi ustnej, natomiast nie jest zwolniony z żadnej pracy pisemnej (prace klasowe, sprawdziany, teksty, dyktanda, streszczenia tekstów)

III. CO PODLEGA OCENIE Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO

Ocenie podlegają:
• Odpowiedzi ustne (opowiadania, wiersze, teksty tematyczne (Np. Kraków),
• Inscenizacje, dialogi
• Prace pisemne (dyktanda, streszczenia tekstu, praca klasowa, sprawdzian gramatyczny
• Samodzielna ustna praca ucznia (np. przygotowanie opowiadania, które na lekcji nie było prezentowane)
• Czytanie
• Prawidłowa odpowiedź na trudne pytanie (najczęściej gramatyczne) wymagające logicznego myślenia

IV. SPOSOBY ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

1. Odpytywanie z zadanej ustnie pracy domowej – na każdej lekcji
2. Z 5 dyktand (w klasach 4-5) wyciągana jest średnia i tylko ona jest wpisywana do dziennika.
3. Prace klasowe (2 w ciągu roku szkolnego)
4. Kartkówki z gramatyki, leksyki, testy – według decyzji nauczyciela
5. W klasie 6 jedno dyktando i jedno streszczenie.
6. Ocena z czytania zawsze, gdy była zadana taka praca.

V. SKALA OCEN

Zgodnie z WSO stosuje się skalę od 1 do 6, z plusami i minusami, w celu dokładniejszego oceniania poziomu pracy ucznia

VI. KRYTERIA OCENIANIA

W celu sprawiedliwego i pełnego oceniania osiągnięć uczniów wprowadzono następujące kryteria wystawiania ocen cząstkowych, składających się potem na ocenę końcową (na semestr I i na koniec roku)

Ocenę celującą (6)`może otrzymać uczeń, który:
• W klasach 4-6 zajmie w konkursie języka rosyjskiego I, II lub III miejsce
• W klasie szóstej będzie aktywnym członkiem koła języka rosyjskiego
• Swoją wiedzą wykracza daleko poza ramy programu danej klasy

Ocenę bardzo dobrą (5)`może otrzymać uczeń, który:
• W najwyższym stopniu opanował pisownię rosyjską i błędy ortograficzne zdarzają mu się bardzo rzadko,
• Czyta bezbłędnie z dobrym akcentem,
• Z odpowiedzi ustnych otrzymuje 5 lub 6,
• Z prac pisemnych otrzymuje 4,5 lub 6,
• Jest przygotowany do każdej lekcji, czego dowodem jest duża aktywność na lekcji,

Ocenę dobrą (4)`może otrzymać uczeń, który:
• Pisze dyktanda na 4, 5, rzadziej na 3
• Z odpowiedzi ustnych otrzymuje 4,5
• Z prac pisemnych dostaje 4,5 rzadziej 3
• Czyta płynnie, ale zdarzają mu się błędy w akcencie
• Zdarzają mu się pojedyncze przypadki nie przygotowania do lekcji lub nieodrobieni pracy domowej. Braki te jednak zostają szybko odrobione

Ocenę dostateczną (3)`może otrzymać uczeń, który:
• Pisze dyktanda na 3, rzadziej na 4 i 2
• Z odpowiedzi ustnych otrzymuje przeważnie 3
• Czyta niezbyt płynnie, robi błędy w akcentach, czasami przekręca wyrazy
• Dość często(3-5 razy w semestrze) zdarza mu się nie odrobić pracy domowej, nie przygotował się do lekcji. Zaległości nadrabia z dużym opóźnieniem.

Ocenę dopuszczającą (2)`może otrzymać uczeń, który:
• W dyktandach popełnia dużo błędów, pisze je na 1 lub 2
• Ma poważne problemy z wypowiadaniem się (przekręca wyrazy, źle akcentuje, jest
w stanie nauczyć się tylko połowę zadanego tekstu)
• Często nie odrabia prac domowych, jest nie przygotowany do lekcji
• W szóstej klasie nie jest w stanie, ze względu na dość skąpy zasób słów napisać streszczenia po rosyjsku i pisze je po polsku – wykazuje się tylko zrozumieniem tekstu ze słuchu.

Ocenę niedostateczną (1)`może otrzymać uczeń, który:
• Nie opanował pisowni - nie zna liter (kl 4), nie jest w stanie napisać kilku zdań
• Nie umie czytać
• Nie odrabia prac domowych i nie przygotowuje się do lekcji (powyżej 7 razy)
• Nie próbuje skorzystać z szansy poprawy
• Nie pracuje na lekcji (nie przynosi na lekcję książki, zeszytu i zeszytu ćwiczeń) Nie wykonuje poleceń nauczyciela

VII. OCENA PRAC PISEMNYCH

• Dyktanda (kl. 4 i 5) – powyżej 20 błędów ocena niedostateczna
• Streszczenie tekstu – brane są pod uwagę błędy ortograficzne, treść, zrozumienie tekstu
• Sprawdziany gramatyczne – nie są brane pod uwagę błędy ortograficzne tylko gramatyczne. Na ocenę dopuszczającą należy poprawnie napisać 51% pracy ( kartkówki).
• Prace klasowe – na ocenę dopuszczającą minimum 30%

VIII. SPOSOBYDOKUMENTOWANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

1. Osiągnięcia uczniów są odnotowywane na bieżąco w dzienniku lekcyjnym
i w dzienniczku ucznia
2. Ocena semestralna składa się z ocen cząstkowych, sprawdzających następujące umiejętności:
• Odpowiedzi ustne – opowiadanie tekstu, recytacja wiersza lub nauczenie się tekstu na pamięć
• Czytanie – poprawność, czytanie sprawdzane jest po uprzednim przećwiczeniu tekstu w domu. Oceniana jest płynność oraz poprawne akcentowanie
• Sprawdziany gramatyczne , testy, kartkówki
• Prace pisemne – dyktanda, streszczenia tekstów
• Samodzielnie przygotowane prze ucznia tekstu – opowiadanie jego treści, recytacja wiersza
• Aktywność uczniów na lekcji

IX. SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW LUB OPIEKUNÓW

1. Wszystkie oceny są jawne.
2. W zeszytach do dyktand lub do prac klasowych powinny być podpisane przez rodzica.
3. Nauczyciel jest obowiązany do udzielenia wszelkich wyjaśnień, co do wystawionej oceny
4. Uczeń na miesiąc przed końcem semestru jest informowany, jaką może uzyskać ocenę
5. Na miesiąc przed końcem semestru – podczas zebrań z rodzicami – wychowawca poszczególnych klas są obowiązani poinformować rodziców uczniów, którym grozi na koniec semestru (I lub II) ocena niedostateczna
6. Na tydzień przed rada klasyfikacyjną uczniowie powinni być zapoznani z końcową oceną semestralną
7. Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną otrzymanych ocen.

X. POPRAWA OCEN

1. Uczeń ma prawo poprawić swą ocenę z odpowiedzi ustnej. Obok jedynki wpisana jest ocena z poprawy (liczą się obie oceny) natomiast pozostałe oceny (2,3,4) są likwidowane (liczy się tylko ocena z poprawy)
2. Jeżeli chodzi o prace pisemne – poprawione mogą być tylko kartkówki z odmiany (np. czasowników, rzeczowników, rzeczowników z przyimkami)
3. Inne prace pisemne – dyktanda, streszczenia, testy, sprawdziany gramatyczne nie podlegają poprawie.

Opracowały:
Małgorzata Roguska
Anna Kozłowska
Nauczycielki j. rosyjskiego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie