Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przypadek dziecka z rodziny patologicznej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12367 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Analiza przypadku OPIS I ANALIZA PRZYPADKU WYCHOWAWCZEGO

Temat: Analizy przypadku
1.Określenie problemu
      Krzysztof przybył do internatu w roku 1999.Pochodzi z rodziny rozbitej ,matka alkoholiczka, ojciec utrzymuje rodzinę z zasiłku. W mieszkaniu na poddaszu nie ma łazienki, ani ubikacji; chłopiec nie ma własnego łóżka śpi z bratem.
     Ojciec chłopca w niewielkim stopniu interesuje się jego sprawami szkolnymi.
Krzysztof radzi sobie sam, czasami niezgodnie z ogólnie przyjętymi normami(próby kradzieży, palenie papierosów).Od początku pobytu w internacie miał poważne problemy adaptacyjne .Bardzo tęsknił za domem i cały czas płakał. Zajęty czymkolwiek nie płacze, ale chwila bezczynności wywołuje tęsknotę. Słabo radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi.
     Chłopiec ma wyniesione z domu rodzinnego zachowania, które nie mogą być akceptowane w internacie, musi przystosować się do nakazów regulaminowych i dlatego czasami popada w konflikty, jest arogancki.
     Po dwuletnim pobycie w internacie, jego zachowanie zmieniło się na gorsze. Ponadto jego postępy w nauce były bardzo słabe ,miał lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, który przejawiał się tym, że nie odrabiał zadań domowych, nie przynosił zeszytów, podręczników. Chcąc zaimponować swoim kolegom, bardzo niegrzecznie zachowywał się na lekcjach, obrażał swoje koleżanki i kolegów. Rozmowy z Krzyśkiem nie przynoszą rezultatów.

2.Podanie motywacji wyboru przypadku.
     Sytuacja Krzysztofa pogorszyła się znacznie .Uczeń zaczął wagarować, spóżniał się na lekcje. Aby mieć pełny obraz ucznia i jego zachowania podczas innych lekcji, poprosiłam nauczycieli uczących go, o zwrócenie szczególnej uwagi na następujące zagadnienia:

  • zachowanie Krzysztofa na lekcji
  • przygotowanie do lekcji
  • praca na lekcjach
  • stosunek do nauczycieli i kolegów
  • wykonanie poleceń nauczycieli
     Przeprowadziłam również rozmowę z pedagogiem szkolnym na temat zaradzenia narastającym problemom wychowawczym.

3.Oczekiwane efekty działania
W przypadku zaniechania przeze mnie jakichkolwiek oddziaływań, sytuacja Krzysztofa mogłaby wyglądać następująco:
  • jego agresywne zachowanie może doprowadzić do bójek z kolegami
  • otrzyma ocenę nieodpowiednią z zachowania
  • zupełnie przestanie interesować się nauką
  • może popaść w konflikt z prawem
Jeśli natomiast zostaną podjęte środki zaradcze to:
  • jest szansa na „uratowanie” Krzysztofa
  • poprawi oceny i swoje zachowanie
  • koledzy zaczną go akceptować
  • takie zachowanie znacznie wpłynie na wyeliminowanie jego agresji
  • zmieni postawę wobec szkoły, nauczycieli, kolegów
  • atmosfera w grupie znacznie się poprawi
4.Plan działania.
Postanowiłam wcielić w życie drugą opcję poprzez:
  • rozmowę z uczniem- uświadomienie mu problemu i wynikających z niego zagrożeń
  • poświęcenie uczniowi więcej uwagi by czuł, że jego obecność jest zauważana
  • chwalenie sukcesów i konsekwentne stosowanie ewentualnych kar w przypadku braku poprawy zachowania
  • częste kontakty z ojcem
  • umacnianie wiary chłopca w słuszność podjętych przez niego wysiłków na rzecz poprawy własnego zachowania.
     Przeprowadziłam rozmowę z moim wychowankiem. Uczeń przyznał, że zdaje sobie sprawę, iż jego zachowanie nie jest odpowiednie i chciałby je zmienić .Wyjaśniłam mu, że to w jaki sposób się zachowuje, w efekcie zwraca się przeciwko niemu (wagary, agresja w stosunku do kolegów).Uświadomiłam mu również, że używając przemocy naraża zdrowie innych i może to mieć tragiczne w skutkach konsekwencje. Wyśmiewanie, używanie przezwisk, wyszydzanie cudzych wad, to też przemoc, która krzywdzi często boleśniej od przemocy fizycznej.
     Wspólnie doszliśmy do wniosku, że nie ma ludzi bez wad i defektów, ale każdego trzeba szanować.
     Obserwując pogarszające się stosunki ucznia z rówieśnikami, postanowiłam przeprowadzić rozmowę z wychowankami. Wyjaśniłam im, że drażnienie i prowokowanie Krzysztofa może spowodować nawrót jego złego zachowania i źle wpłynie na całą grupę. Wychowankowie obiecali mi, że będą bardzo starali się, aby ich relacje z Krzysztofem ułożyły się lepiej.
     Kierując się chęcią zdobycia informacji, czy inni nauczyciele zauważyli zmiany w zachowaniu wychowanka, rozmawiałam o jego problemach i swoich działaniach z pracownikami szkoły. Podzielili się oni własnymi spostrzeżeniami, co utwierdziło mnie w przekonaniu, że uczeń rzeczywiście pracuje nad sobą.
     Ja również jako wychowawca często wypytywałam go o nastrój i samopoczucie w szkole, proponowałam pomoc.
     Od niedawna Krzysiek dojeżdża do szkoły, jego zachowanie poprawiło się.

5.Osiągnięte efekty działania.
    Zmieniła się liczba skarg na Krzyśka, zarówno ze strony uczniów jak i nauczycieli.
     Uczeń ma co prawda problemy z zastąpieniem dotychczasowych zachowań w inny sposób. Poprawiły się relacje z kolegami w klasie. Coraz chętniej bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych.

opracowała -Hanna Bielska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie