Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zjawisko promieniotwórczości – korzyści czy zagrożenia dla ludzkości?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3831 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

  1. Cele projektu
    • Uświadomienie uczniom faktu występowania promieniotwórczości;
    • Zapoznanie uczniów z wykorzystaniem jej;
    • Kształtowanie świadomości ekologicznej;
    • Wychowanie młodzieży w pokoju.
  2. Czas trwania zajęć – 2 godziny lekcyjne
  3. Metody pracy:
    • W fazie pierwszej – metoda projektu,
    • W fazie drugiej – metoda drzewka decyzyjnego.
  4. Źródła informacji:
    Podręcznik chemii do gimnazjum, literatura popularno – naukowa, słownik chemiczny, encyklopedia medyczna, wywiady, internet.
  5. Zadania dla grup
    Wykorzystanie promieniotwórczości w różnych dziedzinach życia z uwzględnieniem skutków jej stosowania.
    1. Medycyna.
    2. Przemysł spożywczy i kosmetyczny.
    3. Przemysł energetyczny.
    4. Do celów militarnych.
  6. Termin konsultacji z nauczycielem – 1 raz w tygodniu.
  7. Termin prezentacji – po miesiącu.
  8. Czas prezentacji – do 15 minut dla grupy.
  9. Kryteria oceny – ustalenie maksymalnej liczby punktów za:
    1. wartość merytoryczną,
    2. organizację planu pracy,
    3. czas prezentacji,
    4. sposób prezentacji.
  10. Przebieg lekcji
    Grupa 1. Wykorzystanie promieniotwórczości w medycynie.
    • Przedstawienie pierwiastków promieniotwórczych wykorzystywanych w diagnostyce medycznej i lecznictwie z konkretnym ich zastosowaniem,
    • Normy stosowanego w medycynie promieniowania,
    • Źródła naturalne promieniowania wykazującego właściwości lecznicze.
    Grupa 2. Wykorzystanie promieniotwórczości w przemyśle spożywczym i kosmetycznym.
    • Promieniowanie jonizujące jako jeden ze sposobów konserwacji produktów spożywczych i kosmetyków,
    • Rodzaj stosowanego promieniowania,
    • Dawka stosowanego promieniowania,
    • Skutki napromieniowania żywności.
    Grupa 3. Wykorzystanie zjawiska promieniotwórczości do wytwarzania energii elektrycznej.
    • Surowce stosowane do wytwarzanie energii jądrowej,
    • Liczba elektrownii jądrowych wytwarzających energię na świecie,
    • Położenie elektrowni jądrowych w stosunku do zagęszczenia ludności,
    • Moc elektrowni jądrowych w porównaniu z elektrowniami wykorzystującymi paliwa kopalne,
    • Skażenie środowiska naturalnego wynikające z funkcjonowania elektrowni jądrowych.
    Grupa 4. Wykorzystanie promieniotwórczości do celów militarnych.
    • Pierwiastki stosowane do produkcji broni jądrowej,
    • Rodzaje broni jądrowej,
    • Przykładowe ilości substancji rozszczepialnej w danej bombie lub pocisku przeciwpancernym, a zasięg jej rażenia,
    • Skutki skażenia środowiska naturalnego na terenach gdzie w konfliktach zbrojnych była stosowana broń jądrowa.
  11. Podsumowanie lekcji – każda z grup, wykorzystując drzewko decyzyjne, odpowiada na pytanie – czy promieniotwórczość to korzyści czy zagrożenia dla ludzkości
  12. Ustalenie wspólnych wniosków
  13. Ocena pracy w I i II fazie lekcji.
Opracowała: Barbara Rebizak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie