Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wymagania edukacyjne: Przyroda, kl. 6

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1700 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:
  • opanował wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przyrody w klasie VI
  • samodzielnie i twórczo rozwija zainteresowania przyrodnicze
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
  • osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
  • układa prostą instrukcję i przeprowadza według niej doświadczenie, a następnie opisuje obserwacje i wyciąga wnioski
  • podaje przykłady zastosowania praw przyrody w technice
  • planuje i przeprowadza doświadczenie, w którym porównuje gęstość różnych substancji
  • wyjaśnia na przykładach z życia codziennego i obserwacji przyrodniczych zjawiska astronomiczne, elektryczne oraz cieplne
  • podaje zastosowanie procesu krystalizacji w życiu człowieka i w przyrodzie
  • ocenia działalność człowieka w krajobrazie nizin, wyżyn i gór
  • ocenia wartość historyczną, kulturową, przyrodniczą najciekawszych miejsc w okolicy
  • oblicza średnią wartość temperatury powietrza, opadów i ciśnienia atmosferycznego według danych otrzymanych z obserwacji pogody
  • podaje przykłady zjawisk zachodzących w sferach Ziemi
  • uzasadnia, że Ziemia i jej zasoby naturalne są dziedzictwem, które należy zachować dla przyszłych pokoleń
  • obserwuje i identyfikuje różnorodne zjawiska fizyczne i procesy chemiczne w najbliższym otoczeniu oraz wskazuje ich zastosowanie w życiu człowieka i przyrodzie
  • opisuje zasadę działania przyrządów optycznych na przykładzie aparatu fotograficznego i oka ludzkiego
  • wyjaśnia zjawisko powstawania dźwięku i jego znaczenie w przyrodzie, gospodarce, medycynie oraz życiu człowieka
  • prowadzi monitoring zużycia energii, wody, produkcji odpadów w celu bardziej doskonałego sposobu gospodarowania surowcami przyrodniczymi
  • wykazuje związki między zdrowiem a czynnikami, które je warunkują (tkwiącymi w ludziach, środowisku i warunkach życia)
  • wyjaśnia przyczyny i skutki tzw. dziury ozonowej
Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:
  • potrafi przechowywać, odszukiwać i prezentować informację naukową
  • wyodrębnia grupy świata organicznego i uzasadnia sposób uporządkowania organizmów
  • wymienia czynniki kształtujące warunki życia w środowisku lądowym i wodnym
  • rozróżnia naturalne oraz powstałe w wyniku działalności człowieka formy rzeźby terenu
  • wykazuje związek między zniszczonym środowiskiem i pogarszaniem się warunków życia ludzi
  • wyjaśnia procesy korozji metali i sposoby ich zabezpieczania
  • rozdziela mieszaniny na składniki
  • bada rozpuszczalność ciał stałych i cieczy w cieczach
  • wskazuje przykłady rozszerzalności temperaturowej cieczy i ciał stałych w życiu człowieka i przyrodzie
  • wyjaśnia znaczenie dyfuzji w życiu roślin, zwierząt oraz otaczającym świecie
  • podaje bezpośrednie dowody drobinowej budowy substancji
  • wykazuje zależność właściwości różnych substancji od ich budowy cząsteczkowej
  • porównuje zjawisko powstawania obrazu w oku i w mikroskopie
  • charakteryzuje czynności życiowe człowieka
  • opisuje zmiany zachodzące u dziewcząt i chłopców w okresie dojrzewania
  • ocenia efekty własnego uczenia się
  • podaje alternatywne źródła energii z uwzględnieniem wad i zalet
  • wyjaśnia zależności między czynnikami środowiska przyrodniczego i kulturowego
  • wyjaśnia wpływ szkodliwych substancji na organizmy żywe i środowisko przyrodnicze
  • omawia na przykładach wpływ przemysłu na środowisko i zdrowie człowieka
  • wyznacza na mapie, globusie trasy wypraw geograficznych
  • przedstawia konsekwencje ruchów Ziemi ( m. in. pozorny ruch Słońca i pory roku)
  • rysuje schemat zaćmienia Słońca i Księżyca
  • wymienia cechy przystosowujące organizmy do życia w różnych środowiskach
  • wskazuje wzajemne powiązania między klimatem a szatą roślinną wybranej krainy geograficznej
Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • poszukuje i wykorzystuje informacje przyrodnicze z różnych źródeł
  • prowadzi pomiary, obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
  • wykazuje wpływ środowiska na różnorodność grzybów, roślin i zwierząt
  • wymienia cechy organizmów wykazujące związek ze środowiskiem ich życia
  • rozpoznaje za pomocą atlasów pospolite gatunki organizmów
  • rozpoznaje w terenie składniki naturalne krajobrazu i wytworzone przez człowieka
  • przedstawia informacje o położeniu Polski
  • wymienia i wskazuje na mapie kontynenty oraz oceany
  • wykazuje różnicę między pogodą a klimatem
  • przewiduje pogodę na podstawie mapy synoptycznej
  • opisuje właściwości fizyczne metali i niemetali oraz podaje ich zastosowanie
  • podaje przykłady substancji rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych w wodzie
  • wykonuje doświadczenia charakteryzujące trzy stany skupienia wody
  • bada właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
  • podaje przykłady zjawisk zachodzących w przyrodzie (parowania, skraplania, topnienia, krystalizacji)
  • wyjaśnia zjawisko krążenia wody w przyrodzie
  • wyjaśnia znaczenie i zastosowanie przemian chemicznych w życiu człowieka i przyrodzie
  • bada rozszerzalność temperaturową ciał stałych i cieczy, podaje zastosowanie w praktyce
  • wskazuje przykłady mieszanin jednorodnych i niejednorodnych w przyrodzie
  • wykazuje się znajomością rozumienia kinetyczno–molekularnego modelu budowy materii
  • wyjaśnia na modelach, że cząsteczki różnych substancji różnią się kształtem i rozmiarem
  • bada przyleganie cieczy do ciała stałego
  • hoduje i bada monokryształ soli
  • bada dyfuzje w gazach i cieczach
  • podaje przykłady zjawisk mechanicznych, elektrycznych i magnetycznych, optycznych i akustycznych
  • buduje prosty obwód elektryczny
  • zna czynności życiowe człowieka i przystosowanie organizmu do podtrzymywania tych funkcji
  • charakteryzuje etapy rozwoju człowieka z uwzględnieniem dojrzewania biologicznego i zasad higieny
  • wymienia źródła i skutki zakażenia chorobami przekazywanymi drogą płciową oraz AIDS
  • uzasadnia konieczność racjonalnego korzystania z podstawowych surowców energetycznych i wody
  • posługuje się skalą, planami oraz mapami o różnej treści
  • opisuje ukształtowanie powierzchni swojego regionu geograficznego
  • orientuje się w terenie wg kierunków na widnokręgu, kompasu, planu, mapy, obiektów przyrodniczych
  • podaje przykłady zmian zaobserwowanych w środowisku lokalnym w ostatnim roku
  • podaje znaczenie wybranych gatunków grzybów, roślin i zwierząt dla człowieka
  • wyjaśnia znaczenie bakterii w przyrodzie i życiu człowieka
  • opisuje sposoby zagospodarowywania odpadów
  • proponuje działania zmierzające do ochrony i odnowy środowiska
  • omawia rolę wody, powietrza i gleby jako podstawy życia, zjawisk i procesów chemicznych oraz w działalności człowieka
  • podaje na przykładach sposoby zagospodarowania obszaru oraz ich wpływ na życie i kulturę ludzi
  • wykazuje się znajomością prawnie chronionych obiektów i obszarów przyrodniczych
  • wymienia ciała niebieskie Układu Słonecznego
  • określa położenie Ziemi w Układzie Słonecznym
  • wymienia cechy krajobrazu nizinnego, wyżynnego i górskiego oraz charakteryzuje krajobraz wybranej krainy geograficznej
  • odczytuje na mapie wysokość n.p.m. nizin, wyżyn, gór oraz wyjaśnia pojęcia: wysokość względna i bezwzględna
  • wskazuje na mapie najdłuższe rzeki, najgłębsze jeziora, największe miasta i parki narodowe w Polsce
  • podaje zastosowanie ciał sprężystych, plastycznych i kruchych w życiu człowieka
  • planuje formy wypoczynku ze szczególnym uwzględnieniem walorów turystycznych najbliższej okolicy
Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  • planuje i organizuje własne uczenie się
  • potrafi zaplanować rozkład zajęć w ciągu doby z uwzględnieniem czasu i kolejności wykonywania planowanych czynności
  • skutecznie porozumiewa się w różnych sytuacjach
  • współpracuje w zespole
  • rozwiązuje proste zadania sytuacyjne
  • klasyfikuje organizmy do poszczególnych grup świata organicznego
  • potrafi zlokalizować miejsce swojego pobytu posługując się planem, mapą
  • charakteryzuje wybrany krajobraz Polski
  • wyjaśnia znaczenie wody dla organizmów żywych
  • właściwie korzysta z dostępnych w gospodarstwie domowym produktów chemicznych
  • opisuje wykorzystanie znajomości zjawisk przyrodniczych przez człowieka
  • planuje jadłospis w oparciu o zasady zdrowego żywienia
  • określa zasady higieny osobistej
  • wymienia niektóre choroby bakteryjne człowieka
  • zna negatywny wpływ palenia tytoniu, picia alkoholu, brania narkotyków i innych używek na organizm człowieka
  • wskazuje na mapie położenie swojej miejscowości
  • wymienia czynniki zagrażające środowisku w najbliższej okolicy
  • podaje przykłady obiektów i obszarów chronionych w najbliższej okolicy
  • wyjaśnia zasługi Mikołaja Kopernika
  • wskazuje na mapie Polski obszar nizinny, wyżynny i górski, dwie główne rzeki, kilka dużych miast, krainy geograficzne
  • określa położenie Polski na mapie ogólno-geograficznej
  • wymienia i wskazuje na mapie kontynenty oraz oceany świata
  • opisuje znajdujące się w okolicy miejsca rekreacji i wypoczynku
  • wykazuje istnienie trzech stanów skupienia materii
  • wyjaśnia pojęcie energia oraz siła ciężkości
  • zna zasadę zachowania energii
  • wskazuje urządzenia techniczne domowego użytku, w których zachodzą przemiany fizyczne lub chemiczne
Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przyrody na drugim etapie edukacji
  • nie jest w stanie rozwiązać problemów teoretycznych i praktycznych o niewielkim stopniu trudności
Opracowała:
mgr Maria Czajka –
nauczycielka przyrody SP Nowy Żmigród

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie