Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Andrzejkowe wróżby

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1088 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Scenariusz do zajęć zintegrowanych w klasie III

Ośrodek tematyczny: Poznajemy obrzędy i zwyczaje

Temat dnia: Andrzejkowe wróżby

Cele:
- uczeń zna zwyczaje andrzejkowe oraz ludowe źródła tej tradycji
-potrafi zaplanować i ułożyć program wieczoru andrzejkowego i obliczyć wydatki na imprezę andrzejkową
-uczeń potrafi wykonać dekorację sali, tak by wprowadzić nastrój tajemniczości
-uczeń potrafi zredagować zaproszenie na imprezę andrzejkową
- uczeń zgodnie współpracuje w grupie

Metody:
-aktywizujące - praca w grupach (metoda stolików zadaniowych)

Pomoce dydaktyczne:
-rekwizyty potrzebne do przeprowadzenia wróżb
-materiały plastyczne i szablony do dekoracji
-karty pracy

Przebieg:
1. Opowiadanie nauczyciela o źródłach tradycji andrzejkowej
2. Podział uczniów na grupy - losowanie i układanie puzzli
grupa I - obrazek wróżka
grupa II - obrazek klucz
grupa III - obrazek czterolistna koniczynka
3. Zadania dla grup
-grupa I:
Podkreślcie w tekście, a następnie wypiszcie na kartce wróżby i zabawy andrzejkowe, które w nim znaleźliście. Następnie skorzystajcie z rekwizytów i przeprowadźcie trzy wybrane z tekstu zabawy. Powodzenia !
Tekst – „Jesienne wróżby”
Szczególnie dobrze udają się wróżby w listopadzie - w wigilię św.Andrzeja. W andrzejkowy wieczór leje się gorący wosk na wodę. Wosk zastyga tworząc różne figury. Ich kształty zapowiadają przyszłe wydarzenia. Możemy także puszczać na wodę dwie połówki łupinki orzecha i obserwować czy się spotkają ze sobą, czy ominą. Dobrą zabawą jest też układanie butów. Czyj pierwszy wyjdzie za próg ta osoba jako pierwsza zmieni stan cywilny (ożeni się lub wyjdzie za mąż). Żeby dowiedzieć się czegoś o swoim przyszłym losie układamy pod talerzyk różne przedmioty (kostka cukru, bilet, obrączka, lusterko, pieniążek, chusteczka). Wybrany przedmiot wskaże nam co nas czeka w przyszłości. Możemy także częstować cukierkami z ukrytymi w środku karteczkami z narysowanymi znakami, przepowiadającymi najbliższą przyszłość. Kolejną zabawą andrzejkową jest losowanie karteczek z numerami od 1 do 8. Potem możemy odczytać z :Księgi wróżb" co dana liczba mówi o osobach. Dzieci mogą losować także karteczki z nazwami różnych zawodów. Informują one uczestników zabawy, kim będą w przyszłości.
-grupa II:
Zredagujcie zaproszenie na imprezę andrzejkową, korzystając z rozsypanki wyrazowej. Następnie wybierzcie odpowiednie materiały plastyczne i szablony, odpowiednio ozdóbcie zaproszenie. Życzę sukcesu!
Tekst zaproszenia:
Uczniowie klasy IIIb serdecznie zapraszają wszystkie koleżanki i kolegów na zabawę andrzejkową, która odbędzie się dnia 30 listopada o godzinie 16.30 w sali 37. Gwarantujemy świetną zabawę!
Organizatorzy
-grupa III:
Uczniowie klasy IIIb Basia, Ola, Jacek, Tomek i Marcin zakupili różne artykuły potrzebne na zabawę andrzejkową. Co kupiło każde z tych dzieci dowiecie się po przeczytaniu swoich zadań z treścią. Rozwiążcie indywidualnie swoje zadania. Obliczcie, ile każde z nich wydało pieniędzy na zakupy. Następnie wspólnie w grupie policzcie, ile razem pieniędzy wydały wszystkie dzieci.

zad.1
Ola kupiła w drogerii 10 małych świec po 2 zł za sztuke oraz 4 duże, ozdobne po 4 zł za sztukę. Ile pieniędzy wydała Ola?

zad.2
Basia kupiła w supermarkecie czajnik bezprzewodowy za 35 zł i dwie metalowe miski po 7 zł. Ile zapłaciła Basia?

zad.3
Marcin w sklepie papierniczym kupił 2 arkusze czarnego brystolu po 4 zł za sztukę oraz papier kolorowy za 2 zł i folię samoprzylepną za 3 zł 50 gr. Ile zapłacił Marcin?

zad.4
Jacek kupił 5 bombonierek po 9 zł za sztukę. Ile pieniędzy wydał Jacek na słodycze?

zad.5
Tomek kupił w sklepie spożywczym 8 butelek Coca - Coli po 3 zł oraz 6 dużych wód mineralnych po 2 zł. Ile wydał pieniędzy?

4.Prezentacja pracy przez grupy i przygotowanie do zabawy.


Opracowała mgr Martyna Strzemińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie