Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wywiadówka z rodzicami- dlaczego dzieciom należy wytyczać granice

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1719 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

1.WSPÓLNY FRONT RODZICÓW.
Konieczne jest ,aby istniała zgoda rodziców co do zasad wychowywania dzieci.
Spójność zasad jest niezbędna dla dziecka ,ponieważ czyni rodziców przewidywalnymi ,a jednoczesnie stwarza poczucie bezpieczeństwa.Rodzice nie muszą mieć we wszystkich sprawach jednakowego zdania,chodzi tu o kierunek i styl wychowania.
W stosunku do dziecka powinni jednak stanowić "wspólny front" ,aby nie dochodziło do sytuacji kiedy mama na coś pozwala,a tata zabrania lub odwrotnie.

2.USTALANIE GRANIC.
Aby dziecko nauczyło się funkcjonowania w świecie musi otrzymywać jasne komunikaty na temat zasad i oczekiwań ,jakie mamy. Te komunikaty to nic innego jak granice tego co robić wolno ,a czego nie, które zachowania są do zaakceptowania ,a które nie.
To pozwala zrozumieć jakie reguły rządzą światem i dostosować się do niego.
Dzieci muszą wiedzieć czego się od nich oczekuje, kto naprawdę kontroluje sytuację, jak daleko moga się posunąć i co się wtedy stanie.
Należy ustalić jasne i stosowne do wieku dziecka granice i wymagać ich przestrzegania.
Trzeba pmiętać ,że dziecko musi je rozumieć.Ustalając granice należy też wziąć pod uwagę stopień zaufania jakim go darzymy oraz to ,że musi mieć zapewnioną realizację swoich podstawowych potrzeb.
Granice moga być zbyt restrykcyjne ( nadmierna kontrola rodziców) i zbyt szerokie
( kontrola niedostateczna).
Wytyczanie granic jest procesem, zmienia sie wraz z rozwojem dzieci ,a rodzice muszą być cały czas gotowi dostosowywac się i poszerzać granice.

3.PRZEKRACZANIE GRANIC PRZEZ DZIECI.
Są rodzice, którzy ustalają granice i u nich "nie" znaczy " nie" , a dzieci z takich rodzin rzadziej je testują, mają jasność sytuacji co do wymagań wobec nich.
Są też rodzice,którzy ustalają granice ruchome, nie są konsekwentni i ich "nie" raz znaczy " nie", innym razem " może" , jeszcze innym " tak" itd. Stosują zasady raczej w teorii niż w praktyce i tym prowokują dzieci do większego ich testowania.
Choćby najrozsądniejsze były granice, dzieci , a zwłaszcza nastolatki będą je wypróbowywać. Jest to częścią procesu dorastania.

4. WYMAGANIA CO DO RESPEKTOWANIA GRANIC.
Jeśli wytyczona granica dotyczy także nas, musimy jej przestrzegać.
Od czasu do czasu powinnismy sprawdzić czy dziecko przestrzega jakiegoś ustalenia ( o ile nie wynika to na bieżąco ).
Jeśli będzie wiedziało , że nie zadamy sobie trudu , żeby je sprawdzić ,bez skrupułów złamie zakaz.

5.USTALANIE KONSEKWENCJI.
Mądrzy rodzice uczą swoje dzieci czym są konsekwencje.Trzeba zwracać uwagę dzieci na ten fakt i mówić im co się stanie ,gdy...... i przestrzegać tego.
Dlatego tak ważne jest ,aby konsekwencje były przemyślane , a nie podjęte pochopnie.
(Cóż nam po tym , jeśli nie będziemy w stanie wyciągnąć konsekwencji wobec dziecka bo są nierealne).Nie chodzi tu o groźby ,ale o to by dzieci miały jasność sytuacji zanim dokonają wyboru określonego zachowania.
Należy za wszelką cenę unikać wyciągania naszych dzieci z kłopotów, jeśli w uporczywy sposób nie przestrzegają zasad lub łamią prawo.Wybielanie dziecka przed szkołą, bronienie przed rozsądnymi wymaganiami ze strony nauczyciela, próby załatwiania z policją , przynoszą szkodę dziecku.Wysyłamy w ten sposób błędny komunikat , że czyny nie niosą za sobą konsekwencji, że nie ponosi się za nie odpowiedzialności.
Konsekwencje powinny byc efektywne tzn. takie , które pomagaja odczuć skutki danego zachowania.
Wyciągane konsekwencje powinny byc związane z konkretnym wydarzeniem,pozostawać w granicach rozsądku, nie powinny być zawiłe.Powinny być ponoszone na bieżąco, a w miarę powtarzających sie nieakceptowanych zachowań, nasilać się.
Trzeba też pamiętać ,że nie da się ustalić wszystkich konsekwencji za dane zachowania, bo zachowania dzieci nie da się do końca przewidzieć.Chodzi bardziej o to ,żeby miały one świadomość ,że łamanie norm ,nieprzestrzeganie zakazów itp. nie pozostanie bez konsekwencji oraz reakcji dorosłych i tego,że dorośli mają pewne zasady, których przestrzegają.
Pamiętac należy, że kiedy mówimy do dziecka o konsekwencjach jakie poniesie , kiedy przekroczyło jakąś normę , powinniśmy na miarę naszych mozliwości zachowac spokój i rozwagę,lepiej poczekać , aż opadną z nas największe emocje niż we wzburzeniu powiedziec coś , czego potem moglibyśmy załować.
Należy unikać szukania odwetu, wygłaszania pogróżek, obrzucania wyzwiskami,grożenia,uderzania w godność dziecka.
Nie wolno ustalać konsekwencji,które godzą w prawa dziecka lub je negują.
Ustalanie konsekwencji ,uczenie dziecka odpowiedzialności to tylko część wychowania.
Oprócz tego ,a może przede wszystkim powinniśmy zapewnić dziecku bezpieczny dom pod względem emocjonalnym i fizycznym,gdzie są zaspokajane wszystkie jego codzienne potrzeby.
Powinniśmy rozmawiać w tym domu o dziecięcych problemach, umieć przyznać się do błędów, wspólnie spędzać z naszymi dziećmi czas, znać ich przyjaciól.
Musimy tez pamiętać o tym ,że dzieci uczą sie od nas tego co jest w życiu ważne, o co warto zabiegać ,w co wierzyć ,kim być ,ale nie z tego co mówimy ,ale co robimy.

Dorota Woroncow

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie