Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie literatury europejskiej w kształtowaniu postaw

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1523 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


REFERAT

Temat: Wykorzystanie literatury europejskiej w kształtowaniu postaw zapewniających zdrowie i bezpieczeństwo dziecka.

     Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom stanowi podstawowe zadanie dla rodziców i nauczycieli. Fala przestępstw, zmusza nas jako wychowawców do zastanowienia się jak przeciwdziałać złu.
     Wraz z rozwojem dziecka , jego samodzielności musimy coraz bardziej wyposażyć, je w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeżeli już zaistnieją w zdolności radzenia sobie z sytuacją trudną.
     Nauczyciele powinni zachęcić do współpracy rodziców. Należy wykształcić u dzieci umiejętności samoobrony. Nauczyciel powinien przekazać dziecku najważniejsze zasady , które ułatwią mu wybrnięcie z różnych sytuacji .
Należy nauczyć dziecko:
  • pełnego imienia i nazwiska, adresu, a nawet telefonu
  • dzwonić pod telefony alarmowe
  • podstawowych zasad bezpieczeństwa np. : nigdzie nie chodzić z
  • nieznajomymi, nigdy nie otwierać drzwi gdy jest samo w domu i nie mówić przez telefon że jest samo w domu
  • ustalić z dzieckiem zaufanych dorosłych , do których może się zwrócić o pomoc
  • rodzic powinien w domu wpisać numer telefonu do pracy dużymi cyframi przy aparacie
  • grać z dzieckiem w gry obserwacyjne np. patrzenie na obiekt przez 10 sekund i opisywanie go z pamięci
  • jeśli dziecko ma koszmary senne i boi się zasnąć któreś z rodziców powinno posiedzieć przy nim i zostawić mu zapalone światło.
ZAPEWNIAJMY DZIECI ŻE SĄ KOCHANE I BEZPIECZNE

     Chciałam zastanowić się i wskazać które z bajek europejskich mogłyby być pomocne w realizacji tych celów. Wybrane i wprowadzone w odpowiedni sposób utwory nauczą dzieci , że należy słuchać rodziców i wychowawców, nie oddalać się bez pozwolenia , nie nawiązywać kontaktów z obcymi.

Temat poruszany - "Jak zachować się wobec nieznajomych?" na podstawie baśni Charlesa Perraulta pt : " CZERWONY KAPTUREK"-Francja
cel:
zwrócenie uwagi na to że
  • nie wolno chodzić samemu do lasu
  • nie wolno rozmawiać z nieznajomymi
  • nie należy zdradzać miejsca zamieszkania
  • przestrzegać zakazów i nakazów rodziców
  • dziecko powinni wiedzieć kiedy i komu może powiedzieć gdzie mieszka (gdy się zgubi)
Temat poruszany - "Uczymy się posłuszeństwa" wykorzystując opowiadanie B. Hertza pt : "TAŚ-TAŚ" - Niemcy
cel:
zapoznanie z przygodami bohatera opowiadania i zwrócenie uwagi na
  • konieczność słuchania rad dorosłych, doświadczonych osób
  • niebezpieczeństwo , jakie jest skutkiem nieposłuszeństwa
Przeprowadzamy krótką rozmowę szukając z dziećmi odpowiedzi
  • Dlaczego Taś - Taś nie chciał słuchać mamy ?
  • Kogo spotkał kaczorek podczas swojej wędrówki?
  • Kogo poprosił o pomoc?
  • Jak mogła zakończyć się przygoda kaczorka?
  • Jak powinien się zachować kaczorek?
Temat poruszany- "Jesteśmy ostrożni" na podstawie baśni braci Grimm pt:"Wilk i 7 koźlątek" - Niemcy
cel:
zwrócenie uwagi na
  • zachowanie ostrożności, gdy jesteśmy sami w domu
  • uważne słuchanie poleceń dorosłych
Po przeczytaniu baśni krótka rozmowa na temat
  • Dlaczego mama-koza wychodząc z domuzakazała swoim dzieciom otwierać drzwi?
  • Jak zachowywały się koźlętapo pierwszej i po drugiej wizycie nieoczekiwanego gościa?
  • Jak oceniają dzieci postępowanie koźlątek podczas trzeciej wizyty wilka?
Próba przeniesienia sytuacji bajkowej do rzeczywistej
Mama też czasem zostawia was w domu, gdy coś pilnego musi załatwić.
Jak zachowujecie się gdy ktoś zadzwoni do drzwi...........?
     Wspólne zastanowienie się jak zmienić przebieg wydarzeń aby bohaterowie uniknęli tragicznej przygody.

Temat poruszany – " Uświadomienie dzieciom różnorodnych zagrożeń"
Na podstawie bajki Braci Grimm pt: "Królewna Śnieżka" - Niemcy
cel :
  • uświadomienie dziecku , że nie wszyscy są życzliwi , chociaż mili
  • kształtowanie nawyku stanowczego mówienia NIE w sytuacjach budzących niepokój
Krótka rozmowa po zapoznaniu dzieci z treścią bajki
  • Analiza sytuacji spotkania Śnieżki z macochą
  • Wspólne dochodzenie do wniosku , że Śnieżka nie powinna otwierać nieznajomej kobiecie , chociaż wyglądała na miłą
  • Odniesienie sytuacji z bajki do sytuacji w jakich mogą się znaleźć się dzieci
  • Próba odpowiedzi czy wszyscy ludzie są dobrzy
  • Jak może wyglądać obcy ?
  • Czy wszyscy zasługują na zaufanie?
  • Czym może kusić obcy człowiek i jak się temu oprzeć ?
Temat poruszany – "Nie ufaj obcym ,słuchaj rad rodziców"
Na podstawie bajki Carlo Collodi pt: " Pinokio"- Włochy
cel:
  • wyrabianie umiejętności ograniczonego zaufania w stosunku do obcych
  • słuchania rodziców w każdej sytuacji
Krótka rozmowa na temat treści utworu
  • Dlaczego Pinokio nie posłuchał próśb Dżeppetto ?
  • Dlaczego stracił pieniądze , które miał na podręczniki?
  • Dlaczego trafił do cyrku i czy można było tego uniknąć?
  • Czy można mieć wszystko nie dając nic w zamian ( burza mózgów na temat Krainy Wiecznej Szczęśliwości )
Temat poruszany – "nie chodź nigdzie z obcym"
Na podstawie baśnii Hansa Christiana Andersena pt: "Królowa Śniegu"-Dania
cel:
  • uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw jakie mogą ich spotkać gdy oddalą się od domu
  • przeniesienie sytuacji Kaja (bajkowej) do rzeczywistej
Krótka rozmowana temat treści utworu
  • Dlaczego Kaj nie posłuchał babci i oddalił się od domu?
  • Czy wolno czepiać się sań zaprzężonych do koni?
  • Czy wolno czepiać się jakichkolwiek pojazdów?
  • Jak powinien postąpić Kaj widząc KrólowąŚniegu?
  • Jak mogła się skończyć przygoda Kaja gdyby Gerda go nie uratowała?
Małe dzieci charakteryzuje brak przewidywania skutków podejmowanych działań i w połączeniu z niewielkim doświadczeniem życiowym i wąskim zasobem technik radzenia sobie z różnego rodzaju problemami stawia je w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia znacznie częściej niż osoby dorosłe.
Konieczne jest zatem jak najwcześniejsze wyposażenie dzieci w nawyki unikania , zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw.

Spis bajek z których korzystałam przy opracowaniu tematu referatu
FRANCJA – Charles Perrault – "Czerwony Kapturek"
NIEMCY – Benedykt Hertz - "Taś- Taś"
NIEMCY- Bracia Grimm " Wilk i 7 koźlątek"
NIEMCY –Jakub i Wilhelm Grimm- "Królewna Śnieżka"
WŁOCHY – Carlo Collodi "Pinokio"
DANIA – H. Ch. Andersen "Królowa Śniegu"

opracowała
Barbara Kosińsk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie