Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dorośli muszą zadbać o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży na drodze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 790 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Szanowni Państwo
Postęp techniczny motoryzacji jest faktem bezspornym, a jego tak pozytywne, jak i negatywne skutki odczuwa każdy.
Znajomość przepisów ruchu drogowego oraz bezwzględne stosowanie się do nich jest warunkiem bezpiecznego poruszania się po drogach. W praktyce życia codziennego nie zawsze tak bywa. Jak wynika ze statystyk policyjnych, globalna liczba wypadków drogowych w kraju z roku na rok wzrasta. Wystarczy przypomnieć, że w ostatnich dziesięciu latach liczba osób, które zginęły na miejscu wypadków drogowych wahała się na poziomie od 4,5 tys. do 7 tys. rocznie. Obrazowo można by powiedzieć, że w ciągu tylko jednego roku znika z powierzchni naszego kraju - osiedle lub małe miasteczko.
Przyczyn wypadków drogowych z udziałem rowerzystów należy poszukiwać w błędach i niefrasobliwym zachowaniu się samych rowerzystów. Już sam fakt, że rowerzysta jest najwolniejszym uczestnikiem ruchu kołowego przez co jest często wyprzedzany i omijany, niesie za sobą spore zagrożenie. Niektórzy kierowcy skrupulatnie wykorzystują fakt, że jest on również tzw. słabszym uczestnikiem ruchu drogowego i słabszego po prostu ignorują.
Do bezpośrednich przyczyn wypadków drogowych z udziałem rowerzystów zaliczyć należy:
· nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu,
· jazda po niewłaściwej stronie jezdni,
· nieprawidłowości przy skręcaniu.
· brak upewnienia się o możliwości wykonania zamierzonego manewru i odpowiednio wczesnego jego sygnalizowania,
· nieprawidłowe zachowanie się przy wyprzedzaniu, wymijaniu i omijaniu,
· niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
· jazda bez trzymania nóg na pedałach i bez trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką.
Zgodnie z nowymi założeniami i zapisami prawa o ruchu drogowym wszyscy sprawnie fizycznie i psychicznie uczniowie w wieku od 10 do 18 lat powinni posiadać kartę rowerową.
Od 1 lipca 1998 roku sprawdzanie kwalifikacji uczniów i wydawanie kart rowerowych odbywa się w szkole.
Aby pomóc dzieciom w otrzymaniu ich pierwszego prawa jazdy w naszej placówce prowadzone są zajęcia z wychowania komunikacyjnego w wymiarze
24 godzin dydaktycznych w trakcie których uczniowie:
1. Poznają zasady obowiązujące w ruchu drogowym: zasada ruchu prawostronnego, ograniczonego zaufania, szczególnej ostrożności.
2. Uczą się zachowania rowerzysty wobec pieszych.
3. Uczą się zasad postępowania rowerzysty podczas wykonywania manewrów na drodze.
4. Rozstrzygają zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach:
a. równorzędnych pod względem pierwszeństwa przejazdu,
b. z drogą z pierwszeństwem przejazdu
c. o ruchu okrężnym,
d. o ruchu kierowanym.
5. Uczą się zasad postępowania rowerzysty podczas przejeżdżania przejazdów tramwajowych i kolejowych (bez zapór i z zaporami).
6. Poznają miejsca i okoliczności, w których zabroniona jest jazda rowerem.
7. Poznaje obowiązkowe wyposażenie roweru.
8. Poznaje wybrane znaki pionowe i poziome, istotne z punktu widzenia rowerzysty.
9. Uczą się bycia kulturalnym i odpowiedzialnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Cały cykl kończy się w połowie kwietnia rozwiązaniem przez uczniów testu teoretycznego i sprawdzianem jazdy praktycznej po wyznaczonym torze.
Dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności pod kierunkiem nauczycielki techniki i informatyki posiadającej uprawnienia do przygotowania uczniów w omawianym zakresie.
Zajęcia prowadzone są nieodpłatnie w pracowni wychowania komunikacyjnego wyposażonej w środki audiowizualne, plansze i gry edukacyjne

Uczniowie pragnący uczestniczyć w zajęciach mogą zgłaszać się do nauczycieli techniki.

Serdecznie zachęcam Państwa do rozmowy ze swoim dzieckiem na powyższy temat i ustalenie terminu zajęć. Od nas zależy czy nasze dzieci będą bezpieczne na drogach.

Danuta Parfienowicz
Nauczyciel techniki i informatyki
Szkoła Podstawowa nr 38
Bydgoszcz




Literatura:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów. MEN, 15 lutego 1999.
2. Standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej – Załączniki do rozporządzenia MEN z dnia 21 lutego 2000r. / Załącznik nr 1/.
3. Standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum – Załączniki do rozporządzenia MEN z dnia 21 lutego 2000r. / Załącznik nr 2/.
4. Bogumiła Bogacka – Osińska, Ewa Królicka, Danuta Łazuchiewicz Program DKW – 4014 – 220/99 „Wychowanie komunikacyjne” dla szkół podstawowych
5. Roczniki czasopisma „Wychowanie komunikacyjne”.
6. Internetowa encyklopedia www.onet.pl


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie