Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Cechy literatury dziecięcej w cyklu książek o Mikołajku



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Cechy literatury dziecięcej w cyklu książek o Mikołajku Rene Gościnnego

     Twórcą cyklu książek o Mikołajku jest znany francuski humorysta polskiego pochodzenia Rene Gościnny.
Cykl składa się z pięciu części:

  • Mikołajek
  • Rekreacje Mikołajka
  • Wakacje Mikołajka
  • Mikołajek i inne chłopaki
  • Joachim ma kłopoty

     Głównym bohaterem, a jednocześnie narratorem jest dziesięcioletni Mikołajek, który podobnie jak niemal każdy chłopiec w jego wieku nie przesadza w nauce, a szkołę ledwie toleruje. Nauczycielka napisała o nim w szkolnym dzienniczku: "Uczeń bardzo żywy, często roztargniony. Mógłby się uczyć lepiej." Chłopiec jest bardzo przywiązany do swojej klasy i szkolnych kolegów. Bez nich nie wyobraża sobie życia. Jest przyjacielski i sympatyczny, pogodny, zadowolony z siebie i ze świata. Tematykę utworu stanowią perypetie szkolne, domowe oraz wakacyjne Mikołajka. Uniwersalność konfliktów przedstawiona w utworze decyduje o tym, że i dla dzisiejszego czytelnika szkoła, do której ponad pól wieku temu uczęszczał Mikołajek, okazuje się bardzo podobną do współczesnej. Szczególną zaletą Mikołajka jest fakt, że kolejność czytania jest dowolna, bo tak naprawdę nie możemy ustalić, która część jest pierwsza, a która ostatnia. Akcja książki jest bardzo dynamiczna, a jednocześnie bardzo prosta.
     Występuje wiele dialogów i typowych dla dzieci form opisu wyglądu postaci (opis Ludeczki) czy przedmiotów (opis roweru). Życie toczy się bardzo wartko, wydarzenie goni wydarzenie i trudno zatrzymywać się nad czymś dłużej, rozmyślać czy rozpaczać. Zdarzyło się, że w sytuacji, kiedy wypadki potoczyły się nie po myśli małego bohatera, kiedy już nie mógł nic na to poradzić płakał. Mikołajka stale spotykały niezawinione przykrości i niespodziewane przygody. Nie mając życiowego doświadczenia, nie bywał ani ostrożny, ani przewidujący. Ze swoimi kumplami nie rozstawał się, zawsze byli razem. Różne temperamenty chłopców i ich upodobania powodowały ciągle starcia i bijatyki. Tylko dorosłym wydawały się one niestosowne, dla chłopców były naturalnym sposobem bycia. Mikołajek sam opisuje swoje przygody i na wszystko patrzy ze swojego punktu widzenia. Świat w oczach dziesięciolatka w zestawieniu z rzeczywistością bywa zabawny, dlatego tak często śmieszy czytelnika sposób opisywania przez dziecięcego narratora postaci i sytuacji.
     Oto jak przedstawia Mikołaj swoich kolegów z klasy:

  • "Gotfryd ma strasznie bogatego tatę, który kupuje mu wszystko co zechce, przynosi stale do szkoły różne fantastyczne rzeczy, ale to straszny kłamca i wygaduje niestworzone rzeczy"
  • "Ananiasz jest pierwszym uczniem w naszej klasie, a także pieszczoszkiem naszej pani, my go za bardzo nie lubimy, ale nie możemy go przetrzepać, ile razy chcemy, przez to że nosi okulary"
  • "Alcest to mój przyjaciel, jest gruby i bardzo lubi jeść, zawsze coś wcina i ciągle ma brudne ręce"
  • "Rufusa tata jest policjantem, dlatego przynosi do szkoły gwizdek"

Komizm postaci ujawnia się również w opisie wyglądu i zachowaniu dorosłych (wychowawca Dubon, pan Lauternau).
     W utworze znaleźć można również wiele przykładów komizmu sytuacyjnego (przygoda z kijankami, wspólne plażowanie, historia prezentu urodzinowego dla nauczycielki czy heca z walizką). Niektóre z nich zawierają elementy grozy (przygoda z nosem).
Humor słowny towarzyszy czytelnikowi niemal na każdej stronie. Często występują tak bardzo lubiane przez dzieci powtórzenia ( "Ale z niego głupek", "Kiedy będę duży", "Ananiasz, pierwszy uczeń i pieszczoszek naszej pani") i wyliczanki.
     Książka napisana jest napisana bardzo przystępnym i zrozumiałym dla dzieci językiem, zbliżonym do naturalnego sposobu wypowiadania się dzieci. Czasami wplecione są w tekst wyrazy trudniejsze, których znaczenie dokładnie wyjaśnia narrator, używając wyrażeń i zwrotów znanych małemu czytelnikowi. Mikołajek często używa przezwisk nie tylko w stosunku do swoich kolegów, ale również do nauczycieli. Nazwanie wychowawcy Rosołem wyjaśnia w następujący sposób: "on ciągle mówi: Spójrzcie mi głęboko w oczy, a na rosole są oka. Ja z początku nie mogłem się w tym połapać, ale starsze chłopaki mi to wytłumaczyli." Chłopcy często posługują się na lekcjach tajnym szyfrem, by nauczyciele nie wiedzieli o czym rozmawiają. Wiele powiedzonek używanych przez bohaterów książki spotykamy również w dzisiejszym żargonie uczniowskim ("Gazem się ubieramy", "Dał mu fangę w nos", "Bo oni są patałachy").
     Czytając Mikołajka dzieci otrzymują wskazówki, jak można przyjemnie i pożytecznie spędzać wolny czas (gra w piłkę, golfa, gry planszowe, łowienie ryb, zbieranie znaczków). Zabawy, jakie urządza Mikołaj z kolegami, również wśród dzisiejszych dzieci cieszą się ogromnym powodzeniem (Indianie, kowboje, detektywi).
     Mikołajek to zbiór porad także dla rodziców wychowujących dzieci. Dorośli często nie zdają sobie sprawy z tego, że ich własne kłopoty oddalają ich od problemów dzieci, które powinny być traktowane poważnie i życzliwie, a nie jak mało istotne dziecięce bzdury. Często zdarza się, że rodzice i nauczyciele swym postępowaniem sami doprowadzają do konfliktów. Po przeczytaniu książki rodzice uświadamiają sobie na przykład, że nie wolno do własnego dziecka zwracać się pieszczotliwie, gdy ono przebywa w towarzystwie rówieśników ("Króliczku, zaśpiewaj nam piosenkę o krasnoludkach"). Mikołajek, podobnie jak jego koledzy, miał swoje zdanie o dorosłych. Nie są oni doskonali, jak się chcieli przedstawiać. Dzieci doskonale znały ich słabości i zmartwienia. Mimo że Mikołajek czasami z delikatną kpiną opisuje zachowania dorosłych, to niekiedy było mu żal pani nauczycielki, mamy czy taty.
     Oprócz walorów poznawczo-dydaktycznych książka posiada jeszcze jeden "walor smakowy". Bardzo często czytamy o pysznym jedzeniu (desery, czekoladki, bułki z dżemem). Bohaterami wielu zdarzeń, w których uczestniczy Mikołajek są tak lubiane przez dzieci zwierzęta (pies Reks, kijanki).
     W cyklu książek o Mikołajku nie zabrakło tak charakterystycznych dla literatury dziecięcej ilustracji. Wykonał je znany francuski rysownik Jean Jaques Sempe. Stanowią one ciekawe uzupełnienie opisywanych zdarzeń. Są niezwykle sugestywne i z łatwością trafiają do czytelnika.
     Mimo że Rene Gościnny napisał "Mikołajka" we wczesnych latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, książka nadal nie straciła swej aktualności i oryginalności. Przedstawione w niej zdarzenia i sytuacje z życia rodzinnego czy szkolnego znane są również współczesnym dzieciom. Dla dzieci żyjących na początku XXI wieku, zauroczonych komputerami, wirtualną rzeczywistością, jest to wspaniała lektura, która dostarczy im wielu niezapomnianych wrażeń. Dzieci, niezależnie od epoki w której żyją, zawsze silnie przeżywają rodzinne spory, kłótnie z rówieśnikami, szkolne niepowodzenia. W Mikołajku odnajdują więc z całą pewnością przyjaciela, który pomoże im zrozumieć różne życiowe sytuacje.
     Wierzę, że Mikołajek podobnie jak Kubuś Puchatek, Muminki czy Pipi Pończoszarka będzie bawił i uczył jeszcze wiele pokoleń dzieci na całym świecie.

Jolanta Michalak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie