Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O czy szumią drzewa na wietrze?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3031 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
TEMAT KRĘGU: Las jesienią
TEMAT DNIA: O czym szumią drzewa na wietrze ?

  • Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela: "Baśń o pniu głuchym jak pień" - ocena postępowania drzewa. Redagowanie opisu porównawczego brzozy i dębu na podstawie zgromadzonego słownictwa. Ćwiczenia dramowe: Żywy obraz lasu.
  • Uzupełnianie planszy: Warstwy lasu sylwetami wykonanych z papieru zwierząt.- collage, praca zbiorowa.
  • Skąd się bierze papier? - Etapy powstawania zeszytu. Rozpoznawanie rodzajów papieru.
  • Rozwiązywanie i układanie zadań z treścią.
ZADANIA:
  • Wzbogacanie słownika.
  • Wdrażanie do konstruowania opisu porównawczego.
  • Doskonalenie umiejętności wyrażania myśli i sądów w wielozdaniowej wypowiedzi.
  • Utrwalenie wiadomości o warstwowej budowie lasów.
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych.
  • Mnożenie i dzielenie w zakresie 30.
  • Odkrywanie własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężanie barier poznawczo - emocjonalnych i motywacyjnych utrudniających aktywność twórczą.
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
  • Kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą oraz podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego.
METODA: heurystyczna, praca z tekstem, działalność praktyczna.
FORMY: Zespołowa, indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
     Karta Pracy: O czym szumią drzewa na wietrze?, tekst: "Baśń o pniu głuchym jak pień" (M. Lorek "Słońce na stole" cz. II s. 8-9), podręcznik i ćwiczenia: "Środowisko dalekie i bliskie", wycinki z gazet przedstawiające zwierzęta leśne.
CZAS TRWANIA: 180 min.

PRZEBIEG:
  1. Praca z tekstem: "Baśń o pniu głuchym jak pień." (M. Lorek "Słońce na stole" cz. II s. 8-9)
    • Słuchanie czytanego przez nauczyciela opowiadania.
    • Swobodne wypowiedzi dzieci nt. wydarzenia opisanego w opowiadaniu.
    • Odpowiedź na pytania:
      • Czy baśń opowiada o rzeczywistych zdarzeniach czy zmyślonych?
      • Jakie postacie są bohaterami baśni?
      • Co lubiły robić drzewa?
      • Jakie wydarzenie sprawiło, że drzewa przestały wędrować?
      • Jak rozumiesz takie słowa:
             Czasem jedna sprzeczka lub jedno zdarzenie prowadzi do całego ciągu kłótni i nieporozumień. Upór i nieumiejętność szybkiego rozwiązywania sporów, niesnasek może być opłakana w skutkach. Trzeba umieć przeprosić i przyznać się do błędu.
      • Co oznacza określenie "głuchy jak pień"?
      • Jak rozumiesz słowa:
        Ach, jakże było wtedy przyjemnie. Można było mówić. Można było słuchać.
      • Co jest ważniejsze: mówienie, czy słuchanie?
      • Jaką karę poniosły drzewa?
  2. Porównanie wyglądu brzozy i dębu.
    • Wyróżnienie spośród gatunków występujących w baśni brzozy i dębu.
    • Wypowiedzi nt ich wyglądu na podstawie ilustracji ("Środowiska dalekie i bliskie - ćwiczenia" ćw.2 s. 6, 3 s. 7).
    • Przyporządkowanie odpowiednich wypowiedzi do danego gatunku drzewa (brzoza, dąb) (Karta Pracy ćw. 1)
    • Ćwiczenie dramowe: pokaż jak wygląda dąb (chłopcy) i brzoza (dziewczynki)
    • Gromadzenie słownictwa potrzebnego do opisu porównawczego dębu i brzozy.
    • Zbiorowe ustne redagowanie opisu porównawczego wg planu:
      • Miejsce występowania
      • Wielkość i kształt
      • Kora
      • Liście
      • Ogólne wrażenie estetyczne.
             Przykład :
             Dąb i brzoza rosną najczęściej w lasach. Wyglądem różnią się znacznie od siebie. Dąb jest drzewem ogromnym, ma rozłożystą koronę z grubymi konarami, a brzoza jest smukła, strzelista o wiotkich i cienkich gałęziach. Potężny pień dębu pokrywa szorstka, spękana kora, natomiast kora brzozy jest gładka, lśniąca i biała. Liście dębu są duże, postrzępione, skórzaste, brzozy natomiast delikatne, drobne i błyszczące. Dąb zachwyca nas swą potęgą, wielkością, a brzoza delikatnością i niepowtarzalnym czarem.
    • Praca domowa: Ułożyć dialog między sosną, a wierzbą lub innymi wybranymi przez siebie drzewami.
  3. Warstwowa budowa lasu
    • Przypomnienie jakie jeszcze inne rośliny występują w lesie oprócz drzew i jak ogólnie można je nazwać (drzewa, krzewy, runo leśne)
    • Rozwiązanie krzyżówki - Rośliny leśne (Karta Pracy ćw. 4)
    • Uzupełnianie tabelki: Rośliny leśne w poszczególnych warstwach lasu (Karta Pracy ćw. 2)
    • Rozpoznawanie zwierząt leśnych:
      • Podpisywanie obrazków i odczytanie hasła: Zwierzęta leśne (Karta Pracy ćw. 3)
      • Oglądanie ilustracji w podręczniku do środowiska (s.25-31) oraz wycinków z gazet przedstawiających zwierzęta leśne.
      • Uzupełnianie tabelki: Zwierzęta leśne w poszczególnych warstwach lasu (Karta Pracy ćw. 2)
    • Ćwiczenie dramowe: Ożywienie warstw lasu. (Chłopcy tworzą z własnych ciał warstwy roślinne lasu, a dziewczęta zwierzęce - zamiana ról.)
  4. Rozwiązywanie zadania z treścią: Na polanie rosły 4 dęby. Na każdym dębie siedziało 5 sójek. Ile sójek siedziało na drzewach?
  5. Układanie treści zadań do działań: 6? 3= , 25:5= .
  6. Uzupełnianie planszy: Warstwy lasu sylwetkami zwierząt narysowanych przez uczniów lub wyciętych z gazet - collage, praca zbiorowa.
  7. Wypowiedzi nt: Co nam daje las? ze szczególnym uwzględnieniem etapów powstawania papieru.
    • Etapy powstawania zeszytu szkolnego "Środowiska dalekie i bliskie - ćwiczenia" ćw. 2 s. 18 (praca domowa - dodatkowa)
    • Rozpoznawanie rodzajów papieru
  8. Podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu dnia, przypomnienie treści pracy domowej.

Barbara Jazłowiecka
kształcenie zintegrowane
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Radom

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie