Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Diagnozowanie uczniów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1816 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Kiedy rozpoczynałam pracę w klasie I, zawsze miałam trudności z trafnym zdiagnozowaniem moich uczniów. Dopiero po wzięciu udziału w warsztatach nauczyłam się jak rozpoznać dzieci według kanałów modalnych.
     Nauczyciel w procesie nauczania – uczenia się powinien stosować strategię wykorzystującą wszystkie systemy sensoryczne, nie tylko ten, który sam reprezentuje.
     Każdy człowiek posługuje się czterema kanałami, za pomocą których odbiera informacje ze świata. Jest to:

  • kanał wzrokowy
  • kanał słuchowy
  • kanał kinestetyczny
  • kanał dotykowy
     Musimy stwierdzić jakie predyspozycje mają nasi uczniowie w tym zakresie i zastosować odpowiednie ćwiczenia ułatwiające im naukę szkolną, dostosowanie do ich indywidualnych możliwości. Ustalenie głównej modalności dziecka, czyli preferowanego przez nie kanału percepcji świata, umożliwia indywidualizację podejścia do nauczania w klasie. W ten sposób zapewniamy – zdaniem Susan Kovalik – wszystkim dzieciom szansę na sukces.
     A oto informacje na temat rozpoznawania uczniów o różnych preferencjach w zakresie kanałów percepcji świata:
  1. Uczeń z modalnością wzrokową:
    • lubi patrzeć na książki i obrazki, przebywa z książką, uwaga długotrwała
    • lubi patrzeć na uporządkowane rzeczy, wymaga czystego, schludnego otoczenia
    • znajduje to co inni zgubili, pamięta gdzie widział rzeczy
    • widzi detale
    • łatwo znajduje stronę w książce
    • ma trudności z przyjęciem instrukcji ustnej. Jeśli jest nieśmiały, będzie odpisywać od innych niż prosić o dodatkowe informacje
    • lubi układać puzzle
    • dość dobrze rysuje
    • umie poprawnie nakryć stół, pamięta gdzie nakrycia stoją w kredensie
    • może mieć kłopoty z mówieniem
    • może intensywnie przyglądać się twarzy nauczyciela
    • rzadko rozmawia w klasie, zwykle odpowiada kilku słowami
    Pomoc dla dziecka o słabej modalności wzrokowej:
    • należy usunąć czynniki, które mogą utrudniać rozpoznawanie rzeczy za pomocą wzroku
    • trzeba pozostawić białe obramowanie wokół wystawki ściennej
    • daj dziecku gruby pisak do zaznaczania rzeczy, których się uczy
    • pozwól mu dotykać pierwszej litery każdego słowa
    • należy przygotować do pracy środowisko czyste i jasne
    • staraj się, aby nie było hałasu, kiedy udzielasz dziecku instrukcji
    • dawaj mu tylko jedną część zadania na raz
    Jak uczyć dziecko z silna modalnością wzrokową:
    • dawaj wiele wskazówek wzrokowych
    • urządzaj pokazy
    • korzystaj z plansz, grafów, map i legendy
    • korzystaj z ramek liczbowych i liczydeł
    • korzystaj ze słowników
    • wprowadź wzrokowe symbole dźwięków
    • używaj lusterka, by dziecko zobaczyło swoje usta
  2. Uczeń z modalnością słuchową:
    • nigdy nie przestaje mówić, gaduła
    • opowiada żarty, usiłuje być zabawny
    • dobry gawędziarz
    • tworzy raczej ubogie teksty pisane
    • jest dobrym przywódcą
    • lubi rekordy i rytmiczną działalność
    • ma usprawiedliwienia na wszystko
    • zna słowa do wszystkich piosenek
    • łatwo zapamiętuje
    • osiąga słabe wyniki w grupowych testach inteligencji
    • słaba percepcja czasu i przestrzeni
    Pomoc dla dziecka ze słabą modalnością słuchową:
    • wycisz tyle hałasów ile się da
    • znajdź dla dziecka spokojne miejsce do pracy
    • dając wskazówki, używaj jak najmniej słów
    • jeśli coś powtarzasz, używaj tych samych słów
    • mów bezpośrednio, wprost do tego dziecka
    • słuchawki i nagrania pomagają w odcięciu się od hałasów
    Jak uczyć dziecko z silną modalnością słuchową:
    • pozwól mu literować i sylabizować podczas pisania
    • niech dziecko nazywa znaki przestankowe podczas czytania, by rozwinęło świadomość ich funkcji
    • wprowadzaj gry polegające na rymowaniu i łączeniu wyrazów
    • pozwól dziecku głośno myśleć, zachęcaj do ustnych odpowiedzi
    • łącz dziecko w parę z uczniem o modalności wzrokowej
    • zachęcaj do korzystania z kolorowych wskazówek i tablic
  3. Uczeń o modalności kinestetycznej:
    • uczy się przez ruch
    • chce wszystko czuć, wszystkiego dotknąć
    • ociera rękami ściany, idąc wzdłuż korytarza
    • opiera ręce na framudze drzwi, kiedy przez nie przechodzi
    • bije kolegów, często używa pięści. Nie musi być to oznaką wrogich intencji
    • potrafi rozłożyć rzeczy na części i potem złożyć je razem
    • lubi wykonywać różne rzeczy ręcznie
    • jest dobrze skoordynowany, dobry w sportach, zwłaszcza w tych, gdzie nie jest potrzebna modalność wzrokowa
    • lubi robić papierowe samoloty lub inne przedmioty z papieru
    Pomoc dla dziecka ze słabą modalnością kinestetyczną:
    • dziecko potrzebuje okresów uspokojenia po fizycznej aktywności
    • dobrym sposobem jest nagradzanie za wykonanie każdego zadania
    • nie należy umieszczać tego dziecka zbyt blisko innych podczas pracy indywidualnej
    • dziecko chce wiedzieć, kiedy kończy się czas pracy. Stoper lub zegarek mogą tu być bardzo przydatne
    • upewnij się czy dziecko było w WC i czy zjadło drugie śniadanie
    • zrób coś, aby mu było trudniej poruszać się niż siedzieć cicho. Ustaw jego ławkę blisko ściany, by ułatwić mu świadomość jego ruchu
    • dziecko może być nieświadome własnych ruchów i rozpraszają je ruchy innych
    Jak uczyć dziecko z silną modalnością kinestetyczną:
    • korzystaj z ruchu w działalności eksploracyjnej
    • pozwól dziecku wyklaskiwać i wystukiwać liczby, sylaby...
    • korzystaj z osi liczbowej na podłodze
    • niech chodzi wzdłuż wzorów ze słów
    • używaj liter z filcu, pisania w piasku
    Ponadto:
      Wzrokowcy powiedzą: Ten pomysł wygląda dobrze!
      Słuchowcy: Ten pomysł brzmi bardzo interesująco!
      Czuciowcy: Czuje to dobrze! To ma dobry smaczek!
Literatura:
    G. Michaelis "Rozwiń swój genialny umysł"
    D. Goleman "Inteligencja emocjonalna"
    D. Gordon "Rewolucja w uczeniu"
    D. Bernacka "Od słowa do działania"
Urszula Wołek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie