Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
"Żegnaj Zimo - witaj Wiosno!"

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4214 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

Scenariusz zajęć z aktywnym udziałem rodziców pt. „Żegnamy Zimę – witamy Wiosnę!”

I.
N: - Śpieszę wam donieść, że zbliża się do nas panienka w kolorowej sukience, z fujareczką zaczarowaną, trelami ptasimi rozśpiewaną… Jeszcze jest za rzekami, za lasami, za łąkami i polami – lecz już wkrótce będzie u nas! Tam, gdzie przejdzie – świat odmienia, zimie mówi: „do widzenia!”.
[ Odsłaniam na tablicy dwie grupy obrazków, dzieci podzielone na dwie grupy otrzymują zestaw liter, z których mają wybrać prawidłowe, aby ułożyć rozwiązanie]
N: - Ułóżcie pierwsze literki tych wyrazów, a dowiecie się , kto od nas już odchodzi i kogo pożegnamy, a kogo witać będziemy.
[ Rozwiązanie: „ZIMA” i „WIOSNA”]
N: - Kalendarzowa wiosna zaczyna się 21 marca, wtedy dzień trwa tak samo długo jak noc. Każdy następny dzień będzie coraz dłuższy a noc coraz krótsza – i tak przez całą wiosnę aż do lata! To świetna wiadomość, gdyż będzie można się dłużej bawić na dworze! Ale z prawdziwą wiosną bywa różnie. Zdarza się, że zima niechętnie ustępuje jej miejsca i ani myśli odejść !
[ czytam dzieciom wiersz Karoliny Kusek, w tle cicha muzyka: A. Vivaldi „Cztery pory roku – Zima” ]
Zima nie chce odejść
Zima nie chce odejść, chce z nami pobyć jeszcze.
Popatrzcie jak zawzięcie śnieg mocuje się z deszczem.
Jak go wiatrem podcina i gnie na wszystkie strony;
Jak mu dmucha w źreniczki ledwie co przebudzone.
A mróz mu dopomaga: krępuje w locie zwinne krople.
Na szczęście sił już tyle nie ma,
By zaczarować je w lodowe sople.

Zabawa ruchowa: „Raz dwa, trzy – pani Zima patrzy” (zasady jak „Król patrzy na oczy”)

Nauczyciel dalej snuje opowieść, odsłaniając nowy obrazek ze słomianą kukłą:
N: - Gdy Zima ociągała się z odejściem, wtedy wyganiano ją do kraju wiecznych śniegów i lodów, za rzeki, morza i oceany - topiono marzannę. Marzanna, to kukła zrobiona ze słomy, wyobrażała złą zimę, której wszyscy mieli już dość. Niesiono Marzannę do najbliższej rzeki i tam wrzucano do wody! Wołano: „Płyń Marzanko do morza! Zabierz z sobą zimę!”
[dzieci powtarzają okrzyki na przemian chłopcy i dziewczynki, potem wszyscy razem]
N: - Potem wracano z kolorowymi gaikami i śpiewem na ustach, wesoło tańcząc, ciesząc się i radując z nadejścia wiosny.
[ Ilustracja przedstawiająca obrzęd ludowy „chodzenie z gaikiem” oraz różne rodzaje gaików z różnych regionów Polski ]

Zabawa muzyczno – ruchowa „Taniec wiosny”

Dzieci (można podzielić na 2 grupy, np. chłopcy i dziewczynki) trzymając w dłoniach zwiewne chustki (apaszki) wykonują taniec (interpretacja własna) do utworu: A. Vivaldi „Cztery pory roku – Wiosna”
N: - Gaik jest symbolem przyjścia wiosny. Dawniej gaik był obnoszony po wsi przez dorosłe dziewczęta, obecnie małe dziewczynki i chłopcy stroją gałąź w długie wstążki, kolorowe piórka, papierowe barwne kwiatki i w kolorowym korowodzie, śpiewając piosenki witają Wiosnę.

Piosenka „Na tym dworskim moście” [ pokaz wykonania gaika]
II.
Zaproszenie dzieci do stolików (miejsc pracy), gdzie rodzice przygotowali materiały. Podział na dwie grupy (dzieci mogły same zdecydować, w której grupie chcą pracować). Praca z aktywnym udziałem dzieci i pomocą rodziców:
 I – wykonanie Marzanny (słoma lub siano, patyki, sznurki, druty, bibuła kolorowa)
 II – wykonanie gaików ( gałązki, kolorowa bibuła, wstążki, piórka, kwiaty bibułkowe lub sztuczne, klej )
Zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa w czasie pracy.
Nauka w trakcie pracy krótkich okrzyków do wykorzystania w czasie spaceru. Słuchanie, przypomnienie i śpiewanie poznanych piosenek o wiośnie.
Sprzątanie stanowisk pracy, oglądanie wykonanych prac.

III.
„Pożegnanie Zimy – powitanie Wiosny” – barwny korowód

Zaproszenie rodziców do wspólnego uczestnictwa w korowodzie.
a) Przejście nad rzekę ze skandowaniem poznanych okrzyków (rodzice na przemian z dziećmi):
- „Marzanna, Marzanna, taka brzydka panna.
Do morza popłynie, nie damy się zimie! Hej!”
- „Marzanna, Marzanna taka brzydka panna.
Razem z zimą zginie w zamorskiej krainie! Hej!”

[Dz. ilustrują opowieść, rodzice czuwają nad bezpieczeństwem dzieci]
N. - Nad rzeką pokłoniła się Marzanna czterem stronom świata, niebu i ziemi. Błysnęła w promieniach słońca, aż żal było się z nią rozstać… Zachwiała się Marzanna, przechylona nad poręczą, zatrzepotała słomianymi rękami. Sfrunęła na błękitną wodę, a bystry nurt porwał ją ze sobą. Marzanna płynęła ku dalekiemu morzu słysząc w oddali głosy dzieci:
- „Marzanno, Marzanno, ty zimowa panno!
Ciebie pożegnamy, wiosnę przywitamy! Hej!”
- „Płynie Marzanna marcowa panna, za siódmy las!
Mróz pożegnajmy, słońce witajmy, już wiosny czas!”

[Dz. machają na pożegnanie Marzannie wołając: „Do zobaczenia za rok!” ]

b) Zabawy z rodzicami na polanie (łące, placu) w drodze powrotnej. (Przy sprzyjających warunkach pogodowych.)
 „W poszukiwaniu oznak wiosny” – dzieci dobierają się parami z rodzicami, na sygnał dz. rozbiegają się szukając jak najwięcej oznak wiosny i starają się je zapamiętać, po czym wracają a odchodzą rodzice. Po ich powrocie następuje wymiana spostrzeżeń (kto zauważył więcej oznak wiosny).
 „Kukułka i gniazda” – rodzice stoją dobrani w pary ze swymi dziećmi. Jedno dziecko bez pary to kukułka. Na sygnał (np. klaśnięcie) dzieci odbiegają od swoich rodziców swobodnie poruszając się po placu a razem z nimi kukułka. Gdy usłyszą np. gwizdek, jak najszybciej starają się wrócić do swoich gniazd (rodziców) a w tym czasie kukułka stara się zająć „cudze” gniazdo, w ten sposób jedno dziecko znów zostaje bez pary czyli jest kukułką. Zabawa powtarza się
 Prezentacja poznanych piosenek o wiośnie (indywidualnie lub zespołowo)
 „Wiosenne okrzyki” – podział na zespoły, wymyślanie okrzyków na temat wiosny [np. "Idzie wiosna krokiem szybkim, niech radość przyniesie wszystkim!", " Niech te pląsy, te radosne - zwiastują nadchodzącą wiosnę!", i inne]
Powrót na placówkę z kolorowymi gaikami.

Mgr Barbara Halińska
PM 4 Jaworzno

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie