Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wrażliwość ekologiczna dzieci jako element postawy środowiskowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3583 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Psycholodzy i socjolodzy kultury spostrzegają, że w ostatnich latach coraz większe zainteresowanie wzbudza nowy typ osobowości, określanej jako tzw. osobowość ekologiczna. Składają się na nią specyficzne cechy charakteru, jak: uczciwość, tolerancja, całościowy sposób widzenia świata, życzliwa postawa wobec wszystkich istot, wrażliwość na piękno Ziemi, a zarazem gotowość działania w obronie jej praw.
     Bardzo ważny, do podejmowania działań mających wpływ na przyszły kształt osobowości jest młodszy wiek szkolny. Dzieci w tym wieku charakteryzuje szczególnie wielka podatność na wpływy nauczyciela, ogromna plastyczność psychiczna, chłonność poznawcza, duża zdolność przyswajania nowych wiadomości i umiejętności. Ponadto posiadają one duże możliwości rozwoju intelektualnego. Stwarza to możliwości wykorzystania tych faktów do rozwijania u dzieci świadomości ekologicznej.
     W literaturze poświęconej edukacji ekologicznej napotykamy stwierdzenie: "Zmniejszając kształt obecnej edukacji powinniśmy dążyć między innymi do budowania i pobudzania wrażliwości uczących się". W modelu ekologicznym celem edukacji jest kształtowanie wrażliwości rozumianej jako "zdolność dostrzegania i reagowania na krzywdę czynioną przyrodzie, na jej potrzeby i walory".
     W zakresie kształtowania u dzieci w młodszym wieku szkolnym wrażliwości wobec przyrody należy zwrócić uwagę na:

  • wiedzę dzieci z zakresu budowy, trybu i warunków życia roślin i zwierząt, różnorodnych zjawisk przyrody nieożywionej;
  • umiejętność spostrzegania i oceny przez dzieci piękna obiektów i zjawisk przyrodniczych ( kształt, ruch, kolor, faktura, kompozycja, dźwięk itp. );
  • umiejętność przekazywania przez dzieci nabytych wiadomości i wyrażania uczuć w różnorodnych formach ekspresji ( językowej, graficznej, ruchowej itp. );
  • zdolność oceny przez dzieci niewłaściwego zachowania się innych wobec przyrody ( okrucieństwo, animozje, przesądy itp. ) i sposoby reagowania na nie.
     W rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym następuje stały rozwój uczuć estetycznych w kontaktach z przyrodą. Wyraża się on w ciągle zwiększającej się wrażliwości na jej piękno.
     Wychowanie ekologiczne w młodszym wieku szkolnym powinno opierać się przede wszystkim na tym co bliskie, ponieważ tylko to jest w stanie poruszyć dziecko.
     Z tych powodów zachodzi pilna potrzeba kształtowania wrażliwości ekologicznej dzieci u progu edukacji. Tylko właściwie kształtowana wyobraźnia przyrodnicza może być trwałym fundamentem dalsze go pogłębiania rozwoju. Przy czym wyobraźnia rozpatrywana w kategoriach ekologicznych jest bardziej formą wrażliwości niż wiedzy, bardziej zdolnością niż umiejętnością.
     W edukacji dziecka szczególne znaczenie ma częsty, bezpośredni kontakt z obiektami i procesami przyrodniczymi. Kontakt z przyrodą wywołuje u dzieci żywe i silne uczucia, a tym samym gotowość do poznawania, ochrony i kształtowania. Różnorodność wielkości, kształtów, barw i zapachów wpływa na rozwijanie zmysłów i czynności psychofizycznych dziecka oraz kształtowanie pojęć stanowiących wiedzę ucznia.
  • Estetyczne uczucia dzieci, które są wywołane i kształtowane pod wpływem piękna i dynamiki przyrody motywują do podejmowania działalności praktycznej związanej z jej ochroną. Wymienione elementy będące efektem bliskiego kontaktu z przyrodą umożliwiają rozwinięcie i umocnienie partnerskiego stosunku dziecka do przyrody. W takiej relacji nie ma miejsca na agresję wobec niej.
         Kształtując wrażliwość dzieci otwieramy ich serca i umysły na świat, ludzi i sprawy przyrody. Pomagamy im zbliżyć się do niej, poznać ją, zrozumieć i umiłować.
         Pomocą w rozwijaniu wrażliwości ekologicznej mogą okazać się hodowle. Troska o własne zwierzątko, które chciałoby się uchronić od głodu, bezdomności, powinno zrodzić w dziecku życzliwość do innych zwierząt, wzbudzić zainteresowanie ich losem oraz chęć obrony przed przejawami brutalności i nieżyczliwości ze strony innych. Stwarza to także możliwość wyrobienia w dziecku postawy czujności, umiejętności dostrzegania sytuacji, w których można zwierzęciu pomóc.
         Inne możliwości stwarzają wycieczki ponieważ tylko bezpośrednie zetknięcie z otoczeniem przyrodniczym wywołuje u dziecka zdziwienie, nasuwa wiele pytań, stwarza szerokie możliwości doświadczeń umysłowych wpływających na jego rozwój intelektualny. Kontakt z przyrodą budzi uczucia opiekuńcze. Dziecko zaczyna rozumieć, że chronić należy las, każdą roślinę i zwierzę. Przekona się także, że w kontakcie z przyrodą musi obowiązywać taka sama kultura bycia, jak w stosunku do człowieka.
         Zanim jednak kontakt z przyrodą stanie się dla człowieka źródłem radosnych przeżyć konieczne jest właściwe oddziaływanie wychowawcze. W przeciwnym razie "nawet najwspanialsze dzieło architektury, sztuki czy przyrody nie potrafi wzruszyć ludzi, których wrażliwość dawno przysypał kurz lub która w ogóle nie została rozbudzona".
         Dziecko w młodszym wieku szkolnym przejawia naturalną wrażliwość na otaczające je środowisko, ciekawość będącą początkiem rozwoju zainteresowań poznawczych, warunkujących zrozumienie środowiska przyrodniczego, a także emocjonalną chęć działania na rzecz ochrony przyrody.
         Od tego w jakim stopniu u młodego pokolenia będą ukształtowane wrażliwość, estetyczna umiejętność oceny, poczucie piękna oraz właściwe postawy w obcowaniu z przyrodą, zależeć będzie późniejsze wywiązanie się z obowiązku jej ochrony.

    Autor: Arletta Malikowska
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie