Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Aktywne metody zdobywania wiedzy o przeszłości

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 714 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
      Realizując program w nauczaniu historii niezbędnym jest nawiązanie do historii miejscowości, ziemi, regionu, w którym, mieszkamy. Poprzez wprowadzenie elementów historii lokalnej lekcje historii stają się ciekawsze i zbliżają przeszłość do teraźniejszości niszcząc barierę czasu, która oddzielała ucznia od dziejów minionych. Historia lokalna poprzez swoją atrakcyjność wynikającą na przykład z bliskości zabytków materialnych jest łatwiej przyswajalna przez uczniów i staje się narzędziem poznawania zdarzeń z historii regionalnej i powszechnej. Poznawanie historii lokalnej poprawia relacje uczniów w rodzinie, zwłaszcza w układzie dziadkowie -wnukowie, a także często wplata dzieje rodzinne w wydarzenia historyczne.
      Jednym z ważniejszych elementów poznania historii lokalnej są wycieczki tematyczne. Aby dobrze zrealizować temat dzieci powinny zapoznać się z zakresem programu wycieczki poprzez lekcje wprowadzające, czy też pracę własną. Istotnym elementem w realizacji zadania są karty pracy, na których grupy uczniów wykonują zadane polecenia na przykład: wiek i styl architektoniczny budowli, jej przeznaczenie, postacie historyczne z nią związane. Analiza tych kart może stanowić treść lekcji podsumowujących.
      Ciekawą formą wycieczki jest także wyprawa w konkretne części miasta, gdzie uczniowie mają możność zaobserwować na podstawie zabytków architektury przenikanie się epok, kultur. Przykładem tego niech będzie Plac Solny, gdzie uwagę zwraca zamek, sięgający swą historią czasów średniowiecza, co świadczy, że Oświęcim jako gród zaistniał już w XII w. Zamek ten w XV i XVI w. był kilkakrotnie miejscem gościny wybitnych osób z rodów królewskich. Wiązało się to z położeniem Oświęcimia na ważnej drodze z krajów ościennych do Krakowa. Między innymi w dniach 11 do 12 kwietnia 1518 r. nocowała w Oświęcimiu Bona Sforza, jadąc do Krakowa na ślub z królem Zygmuntem I Starym.
      Zadaniem wymagającym pewnych środków i zabiegów organizacyjnych są wycieczki naukowe po okolicach Oświęcimia pozwalające zaobserwować różne elementy historyczne charakterystyczne dla danego regionu, na przykład zespoły dworskie. Osiek – pałac z II poł.. XVIII w., kościół pod wezwaniem św. Andrzeja z XVI w., Grojec -fragmenty murów pałacu pochodzą z przełomu XVI i XVII w., Bulowice -zamek -pałac pochodzi z XIX w.
      Uzupełnieniem wycieczek przedmiotowych są muzea i zbiory izb regionalnych. Zasoby Zbiorów Etnograficzno – Historycznych w Oświęcimiu zawierają dokumenty, zdjęcia z historii miasta i jego mieszkańców, przedmioty codziennego użytku, stroje ludowe. Wystawy eksponujące podobne treści organizowane są także przez Archiwum Państwowe w Katowicach oddział w Oświęcimiu, Towarzystwo Miłośników Ziemi Oświęcimskiej i Oświęcimskie Centrum Kultury. Nie od rzeczy będzie też wspomnieć o śladach, które pozostawiła po sobie znaczna żydowska część społeczeństwa oświęcimskiego. Mam na myśli Synagogę Stowarzyszenia Miszny ( Chewra Lomdei Misznajot ),która pochodzi z początku XX wieku. Podczas II wojny światowej synagoga była wykorzystywana jako magazyn wojskowy. W 1945 roku zaraz po wyzwoleniu powróciła do swojej funkcji kultowej służąc jako synagoga lokalnej społeczności żydowskiej. W związku z wyjazdem wszystkich Żydów z Oświęcimia budynek został skomunalizowany i w 1977 roku przejęty przez Skarb Państwa. W 1997 roku synagoga "Chewra Lomdei Misznajot" została zwrócona Żydowskiej Gminie Wyznaniowej w Bielsku Białej, a 12 września 2000 roku uroczyście otwarta na potrzeby kultowe i edukacyjne. W budynku przylegającym do synagogi, znajduje się obecni Żydowskie Centrum w Oświęcimiu.
      Wspólnym dziełem Archiwum i Zbiorów Etnograficzno – Historycznych była wystawa w budynku OCK "Oświęcim 1900 – 1939". Sporym zainteresowaniem cieszyła się organizowana przez Towarzystwo Miłośników Ziemi Oświęcimskiej wystawa strojów regionalnych.
      Elementem uatrakcyjniającym naukę historii lokalnej są spotkania z "ciekawymi ludźmi". Ich wiedza, doświadczenie życiowe i entuzjazm przekazywane w czasie spotkań z młodzieżą, wsparte pamiątkami – eksponatami mogą rozbudzić u młodzieży zainteresowanie historią swojej miejscowości. Cykl spotkań organizowanych przy współudziale Towarzystwa Miłośników Ziemi Oświęcimskiej z prezesem p. Józefem Janeczko cieszy się dużym zainteresowaniem wśród naszej młodzieży.
      Ważną rzeczą w pozyskiwaniu informacji o historii lokalnej są gazetki szkolne, do których materiały zbierają sami uczniowie. Tym sposobem mają okazje poszukać informacji na dany temat, na przykład historia zamku oświęcimskiego. Uczniowie mogą korzystać z zasobów biblioteki, poszukać informacji wśród bliskich, bądź sięgnąć do internetu.
      Uzupełnieniem w promowaniu historii regionalnej są konkursy. Młodzież biorąca w nich udział może pochwalić się swoją wiedzą jak i przy okazji znacznie ją poszerzyć przygotowując się do nich. Konkursy są cyklicznie organizowane przez Towarzystwo Miłośników Ziemi Oświęcimskiej, Żydowskie Centrum Kultury, Dom kultury w Oświęcimiu, w których dzieci aktywnie biorą udział. Mogą być to również konkursy ogłaszane przez samych nauczycieli historii. Ja również w tym roku szkolnym ogłosiłam konkurs o dwóch tematy:

  1. Oświęcim we wspomnieniach moich dziadków,
  2. Przewodnik po zabytkach mojej miejscowości.
      Wzięły w nich udział dzieci ze szkoły podstawowej i gimnazjum, co świadczy o sporym zainteresowaniu historią regionalną. Wyniki konkursu zostaną rozstrzygnięte w kwietniu 2005 roku.
      W niniejszej pracy starałam się wykazać, że lekcje historii, które bardzo często wydają się nudne dla uczniów, można znakomicie ożywić przeszłością "małej ojczyzny" tej najbliższej każdemu dziecku. Może znaleźć się w niej moja ulica, mój dom, a może nawet moja rodzina? Czyż nie jest to dobry sposób na uatrakcyjnienie nie tylko samych lekcji, ale również historii jako nauki. Staje się ona nam wtedy bliższa, łatwiejsza, przyjemniejsza a to jest przecież najlepsza metoda zachęcenia dzieci do nauki.

Bibliografia:
    Julian Zinkow "Oświęcim i okolice"
    www.izrael.badacz.org
Opracowała Ela Fuczek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie