Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gry i zabawy wykorzystywane podczas przerw śródlekcyjnych-nauczanie zintegrowane



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

 
      Dla przywrócenia koncentracji uwagi na lekcjach i zlikwidowania zmęczenia czy też znużenia wywołanego lekcją, należy stosować przerwy śródlekcyjne.
      Przerwy śródlekcyjne to takie treści i sposoby działania nauczycieli, które zmierzają do zapobiegania zmęczeniu i znużeniu uczniów w trakcie trwania lekcji oraz intensyfikują ich uwagę na treściach programu lekcji. Nie muszą być one stosowane rygorystycznie w połowie lekcji, i to na każdej. Powinny być stosowane wtedy, kiedy nauczyciel zauważy zmęczenie, rozproszenie uwagi uczniów - może to się zdarzyć nawet parę razy w czasie lekcji. Z kolei na niektórych lekcjach tempo pracy i stosowane metody nie wymagają specjalnych przerw śródlekcyjnych. Są to lekcje, na których różnego rodzaju improwizacje ruchowe, ćwiczenia dramowe, inne zabawy, są już ujęte w tok lekcyjny.
      Jeżeli podobnego rodzaju form aktywizacji uczniów nie ma zaplanowanych na daną lekcję, z powodzeniem można wówczas zastosować przerwy śródlekcyjne. Będą to ćwiczenia fizyczne oraz ćwiczenia oddechowe, zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe i tematyczne, będące jednocześnie grami, przy czym ćwiczenia śródlekcyjne, zabawy dydaktyczne mogą być zabarwione elementami humoru i dowcipu.
      Na lekcjach można stosować zwykłe ćwiczenia gimnastyczne, jednak o wiele ciekawsze są szeroko rozumiane ćwiczenia dramowe, zawierające przecież też elementy ruchu. Ćwiczenia takie można dobierać do tematu lekcji, do konkretnego zadania matematycznego, utworu literackiego, a nawet w nawiązaniu do kontekstu sytuacyjnego, który nagle powstał podczas prowadzenia zajęć.

Przykłady ćwiczeń śródlekcyjnych w formie zestawów wprawek dramowych i gier dramowych

  • Łapanie motyla. W staniu - szybkie skręty tułowia z klaśnięciem w dłonie na wysokości głowy lub wyżej lub inne sposoby wyrażone przez uczniów.
  • Małe piłeczki. Stopy zwarte, wspięcie, podskoki w miejscu obunóż na palcach.
  • Balonik. Ćwiczenia oddechowe. Głęboki wdech nosem, wydech ustami, jak najdłużej wymawiając "ssssss".
  • Malowanie ścian i sufitu. Wznoszenie i opuszczanie prawej ręki, następnie lewej ręki - naśladowanie malowania.
  • Zabawa w kwiaty. Słonecznik. Wyprost tułowia i głowy, wolny skręt głowy w prawo, w lewo. Tulipan. Skurcz palców w dłoniach złączonych, następnie wyprost palców (tulipan zamyka kielich i otwiera).
  • Rosną sobie kwiaty na łące. Przysiad, powolny wyprost nóg z jednoczesnym wznoszeniem ramion w górę.
  • Dmuchawiec. Nabieranie powietrza i zdmuchiwanie owoców mniszka (ulubiona zabawa dzieci na łące).
  • Pajac kiwa głową. Skłony głowy w przód i w tył.
  • Pajacyk wesoły. Klaszcząc i podskakując dzieci przedstawiają wyobrażonego pajaca.
  • Pajacyk smutny. Siedząc w ławce dotknąć czołem pulpitu, wyprost i spojrzeć na sufit, przy czym ważna jest mimika twarzy.
  • Froterowanie podłogi. Wysunięcie nogi w przód na palce i podskokiem zmiana nogi.
  • A....psik, wierci pasta w nosie. Ćwiczenia oddechowe. Głęboki wdech w formie kichnięcia z zasłonięciem dłońmi.
  • Pomagamy w domu
         Dzieci poruszają się po całej sali podskokami. Na dowolny sygnał instrumentalny lub słowny zatrzymują się i naśladują wykonywanie czynności domowych.
         Kolejność ich może być różna, najczęściej jest proponowana przez osobę prowadzącą, np.:
    • pastowanie i froterowanie podłogi - dzieci w pozycji klęczącej wykonują duże, płaskie, okrężne ruchy tuż nad podłogą. Należy pamiętać o zmianie ręki podczas zabawy - dzieci pastują na przemian lewą i prawą ręką;
    • trzepanie dywanów - ujmują oburącz "trzepaczkę" i naśladują ruchy trzepania z lewej i z prawej strony. Nogi w rozkroku nie poruszają się podczas ćwiczenia, górna część tułowia wykonuje zwroty;
    • ścieranie kurzu - dzieci naśladują ruch wycierania kurzu w różnych miejscach: wysoko na półkach, na stole, na krzesełku, nisko przy podłodze, na drzwiach, itp.;
    • pranie ściereczek - podczas zabawy dzieci wykonują kilka kolejnych czynności:
      • trą w rękach ściereczki,
      • płuczą je pochylając się nisko, wykonując rękami szerokie ruchy w prawo i w lewo,
      • wykręcają je w obu rękach, wykonując oburącz okrężny ruch do przodu,
      • roztrzepują "wyprane ściereczki" i wieszają je wysoko na sznurze.
          Podane przykłady wyczerpują tylko część możliwości, jakie daje obserwacja codziennego życia i towarzyszących im czynności. Należy zachęcać uczestników zespołu do podawania własnych pomysłów.
  • Pracujemy
    Dzieci wykonują w dowolnej kolejności ruchy naśladujące różne czynności, podczas których ćwiczą mięśnie tułowia i grzbietu poprzez skłony, zwroty, rzuty:
    • zamiatają podwórze,
    • koszą i grabią trawę,
    • przekopują ogródek,
    • wrzucają widłami siano na wóz,
    • wiosłują,
    • nakręcają dużego bąka,
    • rzucają śnieżkami,
    • toczą kulę śniegową i lepią bałwana,
    • zbierają szyszki i rzucają nimi do celu.
  • Przebywanie przestrzeni - improwizacja ruchowa
        Jest to jedno z pierwszych ćwiczeń wprowadzających dzieci do zagadnienia tworzenia ruchu. Wydaje się im polecenie, aby przeszły kolejno salę po przekątnej, każde w inny sposób. W tym celu dzieci ustawiają się przy ścianie jedno za drugim w rzędzie tak, by pierwsze z nich znajdowało się w rogu sali. Na sygnał pierwsze dziecko idzie w dowolny sposób do przeciwległego rogu, a następnie zajmuje miejsce na końcu rzędu. Wówczas rusza kolejne dziecko, starając się przebyć tę samą przestrzeń zupełnie inaczej niż poprzednie. Zabawa może trwać bardzo długo, ponieważ możliwości ruchowych jest nieograniczona ilość, a każdy nowy pomysł rodzi z kolei następne. Podczas zabawy nie stosuje się żadnego akompaniamentu, bo każde dziecko porusza się we własnym rytmie, tempie, w oparciu o swój pomysł ruchowy. Najmniejsza sugestia ze strony prowadzącego przekreślałaby twórczy wysiłek ćwiczącego.
         Czasami może się zdarzyć, że dzieci nie wykazują wystarczającej inwencji ruchowej i pomysły ich się powtarzają. Należy wówczas poddać im kilka wzorów - przykładów przejścia sali, które będą inspiracją do ich własnych pomysłów. Może to być przebycie sali:
    • przodem, bokiem, tyłem,
    • biegiem, marszem, podskokami, cwałem, galopem,
    • na czworakach, w przysiadzie,
    • na jednej nodze przodem, bokiem, tyłem,
    • na palcach, piętach, krawędziach stóp,
    • ruchem wirowym dookoła własnej osi,
    • krokiem walca, poloneza,
    • w dowolnym rytmie,
    • ze zmianą pozycji rąk, głowy, itp.
         W czasie przeprowadzania zabawy dzieci stojące w rzędzie powinny obserwować poruszającego się kolegę, aby poprzez dostrzeżenie powtarzających się i nowych elementów rozwijać pamięć i spostrzegawczość. Mogą również wypowiedzieć własną opinię o najciekawszych pomysłach.
  • Kto to chodzi
         Treścią zabawy jest naśladowanie chodu charakterystycznych postaci: staruszka, żołnierza, dostojnika, człowieka ukrywającego się przed pościgiem, dziecka uczącego się chodzić, itp. Przed rozpoczęciem ćwiczenia dzieci powinny określić, jaki sposób poruszania się będzie najbardziej odpowiadał charakterowi każdej z postaci.
         Dzieci ustawiają się w dużym kole. Do środka wchodzi jedno z nich i naśladuje ruchem którąś z wymienionych postaci. Dzieci obserwują kolegę, po czym naśladują dokładnie jego ruchy, rozchodząc się po całej sali. Na sygnał wracają na linię koła, do którego wchodzi inne dziecko i zabawa toczy się dalej.
Agnieszka Zgorzelak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie