Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia wspomagające artykulację

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1962 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     W najwcześniejszych okresach życia dziecko samo w sposób naturalny ćwiczy sprawność aparatu mowy poprzez takie czynności jak ssanie , żucie itp. Później trening ten jest kontynuowany głównie przez samo mówienie . Gdy jednak czynność mówienia jest zaburzona należy usprawniać pracę aparatu mowy prowadząc intensywną gimnastykę narządów artykulacyjnych . Ćwiczenia takie mają na celu wypracowanie zręcznych i precyzyjnych ruchów języka , warg , podniebienia , a tym samym kształtowanie prawidłowych nawyków artykulacyjnych . Ważne jest , aby ćwiczenia usprawniające narządy mowy prowadzone były ( zwłaszcza w przypadku małych dzieci ) w formie zabawowej , gdyż dziecko jest wtedy bardziej naturalne , spontaniczne i chętniej uczestniczy w zajęciach . Wielu ćwiczeniom można nadawać różne ciekawe , zabawowe nazwy .
     Zaproponowane zestawy ćwiczeń mogą być wykorzystywane zarówno w profilaktyce zaburzeń mowy jak również przy korygowaniu nieprawidłowości artykulacyjnych , a także dla poprawy wyrazistości i staranności wymowy .

Ćwiczenia warg

  1. Rozciąganie warg- kąciki ust oddalone od siebie .
  2. Zbliżanie do siebie warg jak przy głosce "u".
  3. Cmokanie ustami .
  4. Nakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie .
  5. Wprawianie warg w drgania - " Zabawa w motor".
  6. Zabawa "Dzióbek – uśmiech"- oddalanie i zbliżanie kącików ust na zmianę .
  7. Masaż warg zębami – górnymi zębami dolnej wargi i odwrotnie.
  8. Nadymanie policzek i powolne wypuszczanie powietrza.
  9. Zaciskanie kącików ust i jednoczesne otwieranie i zamykanie środkowej części warg .
  10. Przesadne naśladowanie odgłosów zwierząt ,przedmiotów.
Ćwiczenia języka
  1. Oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach .
  2. Kierowanie języka do kącików ust – "Wahadełko" .
  3. Dotykanie językiem wargi górnej i dolnej na zmianę przy szeroko otwartych ustach .
  4. Robienie z języka "Żądła"(język cienki , ruchliwy) i "Łopaty"(język płaski, szeroki).
  5. Wypychanie językiem policzków.
  6. Liczenie językiem ząbków górnych i dolnych – buzia szeroko otwarta.
  7. "Głaskanie" podniebienia czubkiem języka przy szeroko otwartych ustach .
  8. "Klaskanie" językiem – naśladowanie konika .
  9. Przytrzymywanie czubka języka na podniebieniu i jednoczesne zamykanie i otwieranie ząbków .
  10. Śpiewanie sylab – la , la , la , le , le , le , lo , lo ,lo .
  11. Wydmuchiwanie powietrza na czubek języka włożonego między zaciśnięte wargi.
Ćwiczenia podniebienia
  1. Naśladowanie ziewania (szczęka dolna nisko opuszczona).
  2. Wdychanie powietrza przez nos i wydychanie ustami (usta cały czas otwarte).
  3. Naśladowanie kaszlu (język wysunięty na zewnątrz).
  4. Chrapanie na wdechu i wydechu .
  5. Wymawianie przy dość szeroko otwartych ustach głosek "k" oraz "g" w połączeniu z samogłoskami (ka, ko, ke, ak, ok., ek, eko, oko, ga, go, ge itp. ).
  6. Przysysanie skrawków papieru przez rurkę , a następnie przenoszenie ich .
  7. Picie gęstych napojów przez cienką rurkę .
  8. Gra na instrumentach dętych (trąbki, organki).
Ćwiczenia oddechowe
     Mówienie jest ściśle związane z oddychaniem , dlatego niezmiernie ważne w nabywaniu właściwych nawyków artykulacyjnych są ćwiczenia i zabawy oddechowe .Głównym celem tych ćwiczeń jest wyrobienie u dzieci długiej fazy wydechowej , równomierności wydechu , ekonomicznego zużywania powietrza. Obok celów terapeutycznych stanowią one także element zabawy i relaksu . Gimnastyka oddechowa to także dobre ćwiczenie dla mięśni warg i języka .
  1. Dmuchanie na płomień świecy.
  2. Przenoszenie za pomocą rurki fragmentów obrazka – "Układanie kropek biedronki , muchomora".
  3. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach .
  4. "Wypuszczanie powietrza z balonika" – wypowiadanie długiego sssss na jednym wydechu .
  5. Poruszanie wydmuchiwanym powietrzem lekkich przedmiotów- piłeczek, papierowych łódek , wacików .
  6. Zawody "Kto dmuchnie dalej" .
  7. Zdmuchiwanie skrawków papieru przy pomocy rurki .
  8. Nadmuchiwanie baloników .
  9. Puszczanie baniek mydlanych .
  10. "Zabawa w pociąg"(lokomotywa puszcza parę ffff , ffff – sapie puch , puch – gwiżdże uhuu , uhuu ).
  11. Dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą – robienie bąbelków.
  12. Liczenie na jednym wydechu.
  13. Wymawianie na wydechu samogłosek(przedłużanie samogłosek tak długo jak to możliwe – najpierw pojedynczo , potem łączenie w pary).
Ćwiczenia słuchowe
      Obok sprawnie działających narządów artykulacyjnych istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój mowy jest percepcja słuchowa , zwłaszcza zaś jej składnik słuch mowny (fonematyczny).Ćwiczenia słuchowe rozpoczynamy od najprostszych opartych na słuchu fizjologicznym przechodząc stopniowo do ćwiczeń słuchu fonematycznego .
  1. Wsłuchiwanie się w ciszę i udzielanie odpowiedzi "Co słyszę"- odróżnianie odgłosów dochodzących z otoczenia .
  2. Wzajemne rozpoznawanie swoich głosów –"Czyj to głos".
  3. Granie na prostych instrumentach muzycznych- potem dziecko odgaduje z jakiego instrumentu pochodzi dźwięk ( nie widzi instrumentu).Można wykorzystać nagranie .
  4. Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów z otoczenia (dźwięków wydawanych przez przedmioty , zwierzęta).
  5. Wyklaskiwanie , wytupywanie prostych rytmów .
  6. Rozpoznawanie dźwięków najpierw za pomocą wzroku potem tylko słuchem (uderzanie o szkło, drewno, przelewanie wody, zgniatanie papieru itp.).
  7. Powtarzanie cyfr według podanej kolejności .
  8. Wyróżnianie wyrazów w prostych zdaniach (ile wyrazów tyle dziecko rysuje kółeczek , stawia klocków, układa pasków).
  9. Wydzielanie sylab w wyrazach (wyklaskiwanie sylab , wystukiwanie).
    • "Wołanie wyrazów"(przeciąganie sylab)
    • Nazywanie ilustracji-dziecko kończy wyraz i wskazuje ilustrację po wypowiedzianej przez logopedę pierwszej sylabie.
    • Dzielenie na sylaby łatwych imion.
    • Wyszukiwanie ilustracji zaczynającej lub kończącej się taką samą sylabą .
  10. Wyodrębnianie głosek w prostych wyrazach .
    • Wyodrębnianie nagłosowej samogłoski np. O-la, E-la .
    • Wydzielanie spółgłosek nagłosowych poprzez przedłużanie nagłosu .
    • Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów rozpoczynających się na daną głoskę.
    • Wydzielanie głosek w wygłosie .
    • Synteza podanych głosek "Zgadnij co powiedziałam" -początkowo z jednoczesnym wyszukiwaniem przez dziecko odpowiedniego obrazka.
    • Domino obrazkowo- głoskowe (układanie obrazków tak , by ostatnia głoska wyrazu była początkową głoską wyrazu następnego).
    • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej .
    • Ćwiczenia z paronimami np. /koza- kosa/ , /półka- bułka/.
Opracowała :
mgr Jadwiga Doniec- logopeda

Bibliografia :

E.Spałek C. Piechowicz - Kułakowska : Jak pomóc dziecku z wadą wymowy, Impuls , Kraków 1996 r.
G. Demel : Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola , WSiP , Warszawa 1998 r.
K.Kozłowska: Pomagajmy dzieciom z zaburzeniami mowy, Wydawnictwo Pedagogiczne ZPN, Kielce 1996r .

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie