Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Być dobrym dla siebie – budowanie poczucia własnej wartości

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 44002 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


To proste !
  • Jeśli będziesz zachowywał się jak zakompleksione, przerażone stworzenie, właśnie tak będziesz postrzegany przez ludzi. Popracuj nad mową ciała. Plecy proste, głowa wysoko, krok sprężysty, spojrzenie pogodne – oto obraz człowieka z wysoką samooceną
  • Zacznij się uśmiechać i patrzeć ludziom w oczy. Z początku będą zdziwieni, jednak z czasem zmienią swój stosunek do Ciebie. Wszyscy wolimy towarzystwo osób uśmiechniętych i pogodnych niż ponuraków i mruków.
  • Jeśli poznajesz kogoś nowego, nie przejmuj się, że masz pryszcze lub stare niemodne oprawki okularów. Wszyscy mamy jakieś wady. Na upartego znajdzie się je również u top-modelki.
  • Pomagaj innym. Nie narzucaj się, bo tego nikt nie znosi, ale jeśli widzisz staruszkę wstań w autobusie; jeśli koleżanka jest chora zadzwoń, może potrzebuje notatek z lekcji, a kiedy mama szoruje kuchnię – weź się za łazienkę.
  • Znajdź sobie kolegów spoza szkoły. Miej jakieś inne towarzystwo. Na gruncie pozaszkolnym ludzie są serdeczniejsi i bardziej tolerancyjni.
  • Rozwiń w sobie jakieś zainteresowanie. Zapamiętaj stare psychologiczne powiedzonko: ludzie dzielą się na nieszczęśliwych i tych, którzy mają hobby.
  • Szukaj raczej przyjaźni niż miłości. Ta druga jest przewrotna i zdradliwa, źle ulokowana może jeszcze pogłębić Twój smutek i przygnębić Cię na dobre. Jeśli nie jesteś zakochany – ciesz się! Pomyśl ilu problemów unikniesz.
  • Zostań ekspertem w jednej dziedzinie. Wybierz przedmiot, który lubisz najbardziej i spożytkuj na niego dwa razy więcej energii niż dotychczas – satysfakcja murowana.
  • Śpiewaj, tańcz, głośno recytuj, graj na domowych sprzętach, słowem – zachowuj się tak, jakbyś był najszczęśliwszym człowiekiem pod słońcem. To działa w obie strony.
  • Nigdy nie porównuj siebie z innymi. Zawsze znajdziesz kogoś lepszego, ładniejszego, zdolniejszego, bardziej kochanego niż Ty. Ale też zawsze jest ktoś słabszy, gorszy, brzydszy. Wszystko zależy od tego czego się szuka.
  • Pamiętaj – niemożliwe jest, aby lubili Cię wszyscy. Wystarczy pięć, dziewięć osób, z którymi czujesz się dobrze, na które możesz liczyć.

I. Temat: "Być dobrym dla siebie-budowanie poczucia własnej wartości."
Odbiorca: uczniowie klasy III gimnazjum
Czas realizacji: 45 min

II. Cele:
poznawczy: zapoznanie z metodami podnoszenia własnej samooceny
kształcący:
  • kształtowanie umiejętności porządkowania myślenia o sobie
  • kształtowanie umiejętności odkrywania swoich zalet (mocnych stron)
  • kształtowanie umiejętności doceniania innych
wychowawczy:
  • wdrażanie do mówienia o sobie z większą otwartością
  • wdrażanie do przekonania, że wiara w siebie jest receptą na sukces
  • osiągnięcie lepszej współpracy w grupie
III. Pomoce dydaktyczne:
  • plakat z hasłem:
    " Jeżeli traktować człowieka tak, jakby był tym kim powinien i mógłby być, stanie się nim." Goethe
  • materiały ksero
  • papierowe postacie
  • flamastry
  • dwa duże arkusze papieru
  • kolorowe samoprzylepne żetony
  • kartki papieru
IV. Metody:
  • mini wykład
  • instruktaż
  • burza mózgów
V. Formy:
  • praca indywidualna
  • praca w grupach
VI. Przebieg:
Część wstępna (wprowadzająca )
     Prowadzący wita uczniów, następnie rozdaje ksero z "Drzewem przeżyć" (załącznik nr1) i prosi, by każdy zaznaczył kolorem postać, która ma go symbolizować tj. jego samopoczucie, miejsce w danej klasie szkolnej. Następnie mini wykładem wprowadza w tematykę zajęć.
     " Często zdarza się, że czujemy się bezwartościowi, samotni, mamy w sobie poczucie winy, żalu, wstydu, niespełnienia. Mamy uczucie, że życie nie przynosi nam tego, co innym a co nam się też należy. Zadajemy sobie pytanie – dlaczego, choć we wszystko wkładamy tyle energii i wysiłku efekty zdają się niewspółmierne?
     To znak, że musimy postarać się poznać, zrozumieć siebie, odnaleźć poczucie własnej wartości a tym samym drogę ku pełniejszemu i bardziej radosnemu życiu.
     Poczucie własnej wartości formuje się w rezultacie uogólnienia doświadczeń dotyczących naszej osoby. Pierwotnym ich źródłem są rodzice, później rówieśnicy, nauczyciele oraz bliższe i dalsze otoczenie. W zależności od stopnia aprobaty i dezaprobaty innych ludzi poczucie własnej wartości może ukształtować się jako zaniżone, zawyżone lub adekwatne.
     Osoby, które mają małe poczucie własnej wartości znajdują się w walce same z sobą – mają one żal do losu, że poskąpił im takich a takich cech, obdarzył gorszą urodą lub rodzicami niezbyt, jak na ich gust udanymi.
     Niezadowolenie z siebie jest siłą, która może stymulować rozwój, lecz gdy przekroczy pewne granice hamuje go, bo kieruje naszą energię na jałowe przeżywanie samoudręki.
     Wielkie znaczenie ma wobec tego poprawna samoocena, gdyż np. osoby o zawyżonej samoocenie podejmują się zadań, którym nie potrafią sprostać, a osoby, które siebie nie doceniają niepotrzebnie rezygnują z wielu szans rozwoju. Fakt, iż często poczucie niższości może narzucać nam sama cywilizacja europejska, która kultywuje ducha współzawodnictwa tj. wyścig wiedzy, sprawności fizycznej, wydajności pracy, urody.
     Znany psycholog Alfred Adler twierdził, że z poczucia niższości wyłania się dążenie do szukania wielkości, co kończy się często nerwicą.
     Z filozoficznego punktu widzenia każdy człowiek jest wartością bezwzględną, dającą mu równe prawa ze wszystkimi ludźmi niezależnie od kwalifikacji i zasług osobistych.
Każdy z nas zasługuje na szacunek, powinniśmy więc umieć szanować samych siebie.
     Dzisiejsze zajęcia mają za zadanie dostarczyć Wam doświadczeń, które pomogą w budowaniu adekwatnego, zdrowego poczucia własnej wartości."

Część główna

Ćwiczenie nr 1
     Uczniowie podpisują swoim imieniem kartę ćwiczeń przedstawiającą postać, następnie w ręce i nogi wpisują:
  • w prawą rękę: jestem dobry(a) w....
  • w lewą rękę: w czym chcę być lepszy(a)....
  • w prawą nogę: w moim życiu ważne jest......
  • w lewą nogę: jakie jedno słowo chciałbyś(a) usłyszeć od ważnej dla Ciebie osoby.....
     Następnie uczniowie w grupkach wymieniają się swoimi postaciami nawzajem i wpisują każdej osobie jakąś zaletę, którą w niej dostrzegają.

Ćwiczenie nr 2
     Uczniowie wymieniają różne zalety a prowadzący zapisuje je na tablicy tak by się nie powtarzały; dalej każdy uczeń dostaje kolorowe żetony (każdy po jednym) następnie podchodzi do tablicy i przykleja swój żeton obok takiej zalety, która wydaje mu się najważniejsza. W taki sposób otrzymujemy pewną hierarchię zalet.

Ćwiczenie nr 3
     Każdy uczeń w ciągu 10 min przygotowuje swoją wizytówkę tj. napis lub rysunek, które to chciałby umieścić na swojej koszulce (T-shirt); ma to być pewnego rodzaju reklama siebie.
     Potem następuje prezentacja wizytówek w trakcie kilkuminutowego spaceru po sali. Uczniowie mają możliwość sugerowania kolegom, co jeszcze mogliby dopisać na swojej wizytówce.

VII. Zakończenie
     Prowadzący czyta krótką opowiastkę z książki pt. "Przebudzenie" Anthony’ego de Mello (załącznik nr 2 ) i życzy wszystkim, aby byli zawsze szybującymi orłami. Prowadzący wysłuchuje komentarzy uczniów dotyczących przeprowadzonych zajęć, dziękuje za współpracę i rozdaje ksero zawierające wskazówki dotyczące pracy nad własną samooceną ( załącznik nr 3 ).

Literatura:
    M. Braun – Gałkowska, A. Gutowska " W tę samą stronę." Tom I
    M. Jachimska " Scenariusze lekcji wychowawczych."

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie