Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz uroczystości ślubowania i pasowania na ucznia kl I

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 133472 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Pasowanie na ucznia to bardzo ważna uroczystość w naszym szkolnym kalendarzu imprez. Tradycyjnie, jak co roku w październiku dzieci prezentują swoje umiejętności w przygotowanym wcześniej programie artystycznym. Po występie przystępują do zdania egzaminu przed zaproszonymi gośćmi. Po zdaniu egzaminu w symboliczny sposób poprze przysięgę i pasowanie ołówkiem, są przyjęte w poczet uczniów swojej szkoły. Stają się członkami społeczności szkolnej, czyli nie są już tylko dziećmi, ale też uczniami tej szkoły. Fakt obecności rodziców, uczniów klas starszych i ich wychowawców dodaje dodatkowej wagi tej uroczystości.
     Uroczystość odbędzie się na korytarzu szkolnym, który jest odświętnie ubrany w jesienne liście z naklejonymi wielkimi i małymi literami alfabetu. Na głównej tablicy przypięty jest napis "Ślubowanie 2004/2005" oraz postaci dzieci w strojach galowych z atrybutami szkolnymi takimi, jak: tornister i worek na kapcie. Uczniowie na tablicy przytrzymują bardzo duży ołówek – symbol pasowania.
     Naprzeciwko sceny ustawione są krzesła, na których siedzą rodzice, grono pedagogiczne i uczniowie klas starszych.

PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI

  1. Na scenę wchodzą dzieci klasy pierwszej. Maszerując po obwodzie koła śpiewają piosenkę:
    Hej idziemy, hej idziemy.
    Drobny krok, lecz równy jakiś.
    Maszerują, maszerują,
    Maszerują dziś pierwszaki.
    Hejże hej, hejże ha
    Maszerują dziś pierwszaki.
    
  2. Powitanie uczestniczących w uroczystości przez przedstawiciela RSU, który pomagać będzie w prowadzeniu tego spotkania.
    Prowadząca:
         Serdecznie witamy wszystkich zebranych gości z okazji ślubowania pierwszaków. Dzisiejszy uroczysty apel poświęcony jest ślubowaniu pierwszej klasy i pasowaniu pierwszaków na uczniów.
    • W pierwszej części uczniowie przedstawią program artystyczny tematycznie związany ze ślubowaniem klasy pierwszej
    • W drugiej części przystąpią do egzaminu
    • W trzeciej części nastąpi akt ślubowania i pasowania na ucznia
I CZĘŚĆ – ARTYSTYCZNA
Po powitaniu uczniowie kolejno recytują:

Jakub:
 Ojeje, jeje, powiem wam w sekrecie,
 Że bardzo dziś jestem zdenerwowany,
Bo właśnie dzisiaj, jak pewnie już wiecie,
Na ucznia tej szkoły będę pasowany.

Ola:
To jest ważny powód, stąd to zmieszanie,
Bowiem każdy pierwszak szczerze pragnie tego,
By dobrze zasłużyć na to pasowanie
I być dla tych starszych ich szkolnym kolegą.

Magda:
Cieszę się, że wszyscy tak tłumnie przybyli,
By być razem z nami w tej radosnej chwili,
Proszę o uwagę panowie i panie!
Dziś pierwszoklasiści złożą ślubowanie.

ZAŚPIEWANIE PIOSENKI "ŚLUBOWANIE"
 
Wśród pierwszaków chodzą słuchy,
 Narzekają więc maluchy,
 Powtarzają niewesoło:
 Ślub będziemy, ślub będziemy brać ze szkołą! Ooooo!

 Chciał uciekać Grzesio mały,
 Ale Konrad, człek bywały
 Wytłumaczył mu: kolego,
 Ślubowanie – to jest całkiem coś innego. Ooooo!

 Musisz przyrzec, że bez przerwy
 Będziesz dbał o Pani nerwy, będziesz uczył się starannie,
 Zachowywał nienagannie,
 Gdy umowa taka stanie,
 To jest właśnie, to jest właśnie ślubowanie! Ooooo!

 Grzesio wydał kilka jęków,
 Potem już się pozbył lęków
 I ślubował uroczyście,
Nos wytarłszy zamaszyście.

Uczeń z klasy III recytuje wiersz:
 
Jeszcze wczoraj mis pluszowy
Zegnał was w przedszkolu
Dziś z tornistrem pełnym książek
Idziecie do szkoły

Jeszcze wczoraj barwne lale,
Sto zabawek różnych,
Dzisiaj szkoła – pierwsza klasa,
Czas waszej nauki.
Idą pierwszaki, dawne maluchy,
Jeden w drugiego to same zuchy,
Buzie umyte i ręce czyste,
Każdy na plecach dźwiga tornister.
Z bijącym sercem stają przed szkołą,
Jak im tu będzie? Chyba wesoło!

UCZNIOWIE PIERWSZEJ KLASY WSPÓLNIE ŚPIEWAJĄ PIOSENKĘ "UCZEŃ PIERWSZEJ KLASY":
My uczniowie pierwszej klasy 
Chodzimy do szkoły.
My urwisy, ananasy,
Każdy z nas wesoły.

Dźwięczy dzwonek, dźwięczy
Na lekcje nas wzywa.
Każdy pierwszak z raźną miną do klasy przybywa.

Marta:
Dzisiaj rano wcześniej wstałam, 
By zdążyć do szkoły.
Już z daleka usłyszałam 
Szum i gwar wesoły.

Paulina:
Usiadłyśmy razem z Olą
Na małych krzesełkach.
Rozglądamy się po klasie .
Jaka piękna, wielka!



Jest tablica, kwiatów rządek
I regał z książkami. 
By tu zawsze był porządek 
zadbamy już sami.
WSZYSCY ŚPIEWAJĄ PIOSENKĘ "DYŻURNY".
(Jeden z uczniów wykonuje czynności należące do obowiązków dyżurnego w klasie)
1. Jaś dyżurnym dzisiaj jest,
      Więc jest bardzo ważny.
  W górę głowę uniósł swą,
 Posłucha go każdy.

 Wszyscy z klasy wyszli już,
 On wziął gąbkę w dłonie,
 Już tablica ślicznie lśni,
 Można pisać po niej.

2. Kwiatki tez podlane są,
Żeby nam nie zwiędły,
Ławki równo stoją jak,
Żołnierzy trzy rzędy.

Wywietrzona sala już,
Jaś sobie odpocznie,
Zanim dzwonka raźny dziwek,
Znów lekcje rozpocznie. 

Magda (pokazując swój podręcznik):
Mamy elementarz nowy,
W nim jak ziarnek maku,
Pod obrazkiem kolorowym
Czarnych pełno znaków.

Jakub:
Ten ma brzuszek, ten laseczkę,
Inny mały haczyk,
Trzeba szybko się dowiedzieć,
Co to wszystko znaczy?

Ola:
M – jak mama pięknie brzmi,
D – jak dym umyka,
F – jak fiołek pachnie nam,
O – jak osa bzyka.
Te literki złożyć trzeba,
To jest trudna sztuka,
Lecz ciekawą rzeczą  jest nasza nauka.

Ela:
Gdy się pisać nauczymy,
Słowo tak po słowie,
Szereg liter w naszej książce,
Więcej nam opowie:
Tu As, a tam Ala.
Tu las, a tam lala.
Tu dom, a tam płot.
Tu sad, a tam kot.
DZIECI USTAWIAJĄ SIĘ PARAMI I WSZYSTKIE SPIEWAJĄ PIOSENKĘ "IDĘ DO SZKOŁY"
Już niosę tornister
I do szkoły idę,
Mam książki, zeszyty,
No i dziarską minę.


Pani uśmiechnięta 
W klasie wita nas,
Na lekcji cichutko,
Na naukę czas.

Będę czytał, pisał,
Nauczę się wiele,
Moimi przyjaciółmi zostaną litery.
 
 Tomek:
 Chodzi nadęty mój starszy brat,
 Jak gdyby wszystkie rozumy zjadł.

Kasia:
Ja chciałam coś powiedzieć do mojej siostrzyczki,
A ona : "odejdź mała, uczę się tabliczki".
 
 Zuzia:
 Tabliczki czekolady? 

 Kasia:
 Nie, nie, bez wątpienia
Chodziło jej  o tabliczkę, no, tego… mnożenia!

Mateusz:
Rzekł mi kuzyn, co strasznie jest zarozumiały:
"Te, nie rusz komputera, bo jesteś za mały".
 
Tomek:
 Słuchajcie, ja mam pomysł. 
Od dziś się nie damy!
 Przecież jesteśmy teraz pierwszoklasistami!

 
Razem:
 Każdemu, kto jest taki duży,mądry taki,
My jeszcze pokażemy, co mogą pierwszaki!

Oskar (pokazuje planszę zabawek):
Teraz liczyć się uczymy,
To rzeczy ciekawe,
Są dwa misie, trzy skakanki,
Razem pięć zabawek.

Krzyś (również pokazuje obrazek, ale ze zwierzętami):
Jeden słoń jest, dwa niedźwiedzie,
Cztery małe koty.
Czego tutaj jest najwięcej?
Dowiemy się o tym.

Julitka (prezentacje obrazków):
Słoń choć duży, to jest jeden,
Kotów zaś dwie pary.
Kotów więcej jest niż słoni!
To nie żaden czary?

Mateusz:
Jeden, dwa i trzy i cztery,
I tak do dziesięciu,
Dodajemy, rachujemy,
Liczymy w pamięci.

UCZNIOWIE INSCENIZUJĄ PIOSENKĘ "UMIEM LICZYĆ DO DZIESIĘCIU"
Na jeden – klaśnij, na dwa – skocz,
Trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy – machnij nogą prawą,
Ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery – mrugnij okiem,
Pięć – maszeruj równym krokiem.
Sześć – oznacza podskok w górę,
Jakbyś chciał przeskoczyć chmurę.
Siedem – to jest kroczek w prawo,
Osiem – możesz już bić brawo,
A na dziewięć –" liczba" krzyknij,
I na koniec, stojąc w miejscu,
Wolno policz do dziesięciu.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10!
Razem:
Tak przez cały roczek szkolny
Uczyć się będziemy,
Chociaż trud jest mozolny,
Wiedzę zdobędziemy.
Prowadząca:
Jesteście rozśpiewani, dużo już umiecie, ale wszyscy jesteśmy ciekawi, czy Pierwszaki potrafią dzielnie odpowiadać na pytania i wykonywać różne zadania.
Wyraźnie wygłasza te słowa: "To odwagi nadszedł już czas, pierwszy egzamin na ucznia zdasz!"
Oskar:
Nasze mamusie są zawsze z nami,
Dlatego egzamin na pewno zdamy!

Julitka:
Pani dyrektor zawsze uśmiechnięta,
To do odwagi dobra zachęta.

Marta:
Nasza Pani uśmiecha się mile,
Nie ma się co martwić,
Zaliczymy za chwilę.
II CZĘŚĆ: TEORETYCZNA – EGZAMIN
ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK:
  1. Stoi w każdej klasie lub wisi na ścianie. Każdy w czasie lekcji, kredą pisze na niej. (tablica)
  2. Jest w nim ołówek, kilka kredek, długopis, mazaki i obsadka. Co to za zagadka? ( piórnik)
  3. Nie spóźniać się proszę, spóźnialskich nie znoszę. Pilnie zacznij szkolny dzień, gdy zadzwonię dzeń, dzeń, dzeń. (dzwonek)
  4. Po tablicy biega, skacze, kreśląc po niej białe znaczki. Wszyscy ją ze szkoły znacie, czy zgadniecie , kto to taki? ( kreda)
UDZIELANIE ODPOWIEDZI NA NASTĘPUJĄCE PYTANIA:
  1. Musicie być bardzo uważni podczas drogi do szkoły i ze szkoły. Przypomnijcie wszystkim, co należy zrobić zanim przejdziecie przez jezdnię?
  2. Jak należy zachowywać się w szkole, w klasie i na korytarzu szkolnym?
  3. O co należy dbać w łazience?
  4. Gdzie dzieci wypożyczają książki do czytania?
  5. Kto uczęszcza na zajęcia świetlicowe?
  6. Do kogo w szkole możecie się zwrócić, jeżeli macie jakiś problem albo dzieje się wam krzywda?
WSPÓLNE Z PUBLICZNOŚCIĄ ROZWIĄZYWANIE REBUSÓW O TEMATYCE SZKOLNEJ
EGZAMIN SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ
  1. Przejście po ławeczce z woreczkiem na głowie.
  2. Podrzucanie woreczka do góry, klaśnięcie i złapanie w dłonie.
  3. Włożenie woreczka pod kolano i wykonano 10 skoków na jednej nodze.
Prowadząca:
      Aby zostać dobrym, pilnym i mądrym uczniem, należy jeszcze wypić napój mądrości i odwagi, który przygotowały wasze mamy. Ciekawi jesteśmy, czy po wypiciu będziecie się jeszcze do nas uśmiechać.
Przepis na napój mądrości i odwagi - przygotowują i podają wybrane mamy:
  1. 4 łyżki wody
  2. 2 łyżki soku z cytryny
  3. odrobina chili
Prowadząca:
      Brawo! Daliście przed chwilą dowód na to, że zasługujecie by przyjąć Was do braci uczniowskiej. A jaka jest ocena publiczności? Czy uczniowie klasy pierwszej zdali egzamin?

III CZĘŚĆ – WPROWADZENIE DO AKTU ŚLUBOWANIA
Wychowawca klasy I zwraca się do zebranych, a następnie do pierwszoklasistów:
     "Przed chwilą wszyscy zgodnie stwierdzili, że jak tu stoicie, gotowi jesteście zostać uczniami. Myślę, że z wielką ochotą i zapałem podejmiecie obowiązki szkolne.
     Wobec wszystkich tu zebranych złożycie teraz uroczyste ślubowanie i zostaniecie pasowani na uczniów naszej szkoły. Czy jesteście na to gotowi?"
Pierwszoklasiści odpowiadają: Jesteśmy gotowi!

IV CZĘŚĆ – PRZYSTAPIENIE DO ŚLUBOWANIA
  • Uczeń podchodzi do wychowawczyni kl. I po czapkę (biret ) wykonaną przez nią
  • Przedstawia się
  • Ustawia się przy biało - czerwonej szarfie (kładzie dwa palce prawej ręki na szarfie)
Wychowawca daje sygnał do powstania.
Pani dyrektor w imieniu wszystkich uczniów kl. I:
"Proszę o dokonanie aktu ślubowania i pasowania na ucznia!"
Dyrektor
Uczniowie powtarzają tekst ślubowania za p. dyrektor (czytany fragmentami).
"Jestem małym Polakiem, uczę się w polskiej szkole, dlatego obiecuję, że:
Będę szanować wszystkich ludzi, dbać o rośliny i zwierzęta.
Nauczę się przyjaźni i koleżeństwa.
Będę szanować wszystkich, którzy pracują w naszej szkole ,
aby nam było w niej dobrze.
Swą nauką i zachowaniem będę sprawiać radość rodzicom
i nauczycielom.
Wiem, że w ten sposób będę mądrym i odważnym człowiekiem.
Postaram się dobrze wypełniać obowiązki ucznia!
Ślubuję"

V CZĘŚĆ - AKT PASOWANIA

Dokonuje tego dyrektor szkoły.
     Wychowawca kolejno wywołuje dzieci, wypowiadając formułę, np. "Jakub Bryłka - do pasowania wystąp!"
     Uczeń podchodzi do p. dyrektor, która dotyka ramienia pierwszoklasisty wielkim ołówkiem opasanym biało- czerwoną wstążką i wypowiada formułę: "Jakubie - pasuję Cię na ucznia naszej szkoły" itd.

Później......
     Uczniowie kolejno podchodzą do stolika i pieczętują serdecznym palcem kartę z tekstem ślubowania (pomagają przy tym starsze koleżanki z kl. III ).
      Wychowawczyni gratuluje i wręcza uczniowi pamiątkowy dyplom, a dyrektor pierwsze legitymacje szkolne. Uczniowie ustawiają się w jednej grupie, a przedstawiciel klasy trzyma przed sobą dowód złożonego ślubowania (pieczątki palców na liście, która dołączona będzie do tekstu Ślubowania).
    Złożenie życzeń przez dyrektora szkoły i wręczenie gospodarzowi klasy (OLA)
"Aktu mianowania"
Złożenie życzeń i upominków przez młodsze klasy i ich wychowawczynie.

Żadnego błędu w zeszycie ,samych piątek z czytania.
Wiele książek pięknych, nowych i audycji kolorowych.
Dla każdego słońca wiele, cały tydzień i w niedzielę.
Żeby wszystkim zawsze było dobrze z Wami,
tego życzą naszej pierwszej klasie inne Panie.

PODZIĘKOWANIE
Prowadząca:
     Dziękujemy wszystkim zebranym za aktywne uczestnictwo w tak ważnej chwili dla pierwszaków jaką jest przyjęcie ich do społeczności szkolnej.

-Zaproszenie uczniów klas O - II, III na skromny poczęstunek i wspólna zabawę przy muzyce przez jedną z mam Klasowej Rady Rodziców.

-Rodzice razem ze swoimi dziećmi mile spędzają dalszą część ich święta przy słodkim poczęstunku, wcześniej przygotowanym przez mamy uczniów.

Scenariusz opracowała Elżbieta Skwiot ze Szkoły Podstawowej w Żalęcinie.
Wykorzystała niektóre wiersze z książki "Nauczanie zintegrowane" E. Drzał, I. Skibińska oraz piosenki z płyty z nagranymi podkładami muzycznymi i dowolne wiersze z różnych źródeł oraz własną inwencję.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie