Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program nauczania dla uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

 

Wstęp

     Program został opracowany w oparciu o orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w XX, diagnozę pedagogiczną przeprowadzoną w Gimnazjum w XX pod kątem umiejętności uczniów oraz postępu rozwoju społecznego; "Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach i oddziałach przysposabiających do pracy w zasadniczych szkołach zawodowych" (Rozporządzenie MENiS z 26.02.2002 r. – "Dziennik Ustaw" nr 51 poz.458).

Cele

Główny
Rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, jego personalizacja oraz socjalizacja.

Cele szczegółowe:
  1. Zdobywanie przez ucznia maksymalnej niezależności życiowej w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb.
  2. Nauka zaradności i współżycia w grupie rówieśniczej, rodzinie i społeczeństwie.
  3. Kształtowanie mowy, umiejętności czytania i pisania.
  4. Doskonalenie sprawności ruchowej (duża i mała motoryka).
  5. Dostarczanie wiadomości o środowisku społecznym, przyrodniczym, technicznym.
  6. Wdrażanie do przestrzegania zasad BHP w różnych sytuacjach życiowych.
  7. Przygotowanie do korzystania z życia kulturalnego i umiejętnego zagospodarowania wolnego czasu.
Charakterystyka programu
      Program został opracowany w celu realizowania potrzeb edukacyjnych uczniów z upośledzeniem umiarkowanym uczęszczających do Gimnazjum w Niebieszczanach i będzie realizowany podczas obowiązkowych zajęć dydaktycznych. Zakłada poszanowanie indywidualnych możliwości dziecka i granic jego rozwoju. Treści nauczania są tak opracowane, aby nauczyciel mógł dostosować je do umiejętności uczniów.
Program obejmuje następujące obszary edukacji:
  • Umiejętności językowe (mówienie, słuchanie, czytanie, pisanie).
  • Umiejętności matematyczne.
  • Umiejętności przyrodnicze (poznawanie przyrody, dbałość o zdrowie, poznawanie najbliższego otoczenia, zasady bezpieczeństwa).
  • Umiejętności artystyczno-ruchowe (plastyczne, muzyczne, ruchowe): aktywność muzyczna, plastyczna, parateatralna, taneczna, zabawy muzyczno-ruchowe, stosowanie środków artystycznego wyrazu, ćwiczenia gimnastyczne i korekcyjne, udział w zawodach sportowych, turystyce, krajoznawstwie.
  • Umiejętności praktyczne: umiejętność samoobsługi, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, dbałość o zdrowie, umiejętność porozumiewania się z otoczeniem, umiejętności techniczne, poznawanie materiałów i produktów codziennego użytku, ich właściwości i zastosowań; posługiwanie się prostymi narzędziami, korzystanie z urządzeń socjalnych i technicznych powszechnego użytku, kształtowanie zachowań proekologicznych.
  • Zachowanie.
  • Religia.
Treści

EDUKACJA JĘZYKOWA
  • Wzbogacanie biernego i czynnego słownictwa w trakcie realizowania poszczególnych pozycji programowych;
  • Wyrabianie spostrzegawczości wzrokowo – ruchowej oraz sprawności słuchowej;
  • Nazywanie rzeczy, czynności, cech przedmiotów i osób;
  • Czytanie głośne, ciche - ze zrozumieniem;
  • Kształcenie poprawnej dykcji i wyrazistości mowy;
  • Kształcenie umiejętności korzystania z książek, podręczników, poradników, czasopism;
  • Praktyczne ćwiczenia w odczytywaniu instrukcji obsługi urządzeń, ulotek np. o sposobie dawkowania leku; korzystanie z rozkładów jazdy autobusów, pociągów; przepisów kulinarnych, prania; objaśnianie informacji na metkach towarowych;
  • Ćwiczenia w pisaniu: symbole graficzne liter, pisanie po śladzie, odwzorowywanie, pisanie samodzielne, łączenie liter w sylaby (sylaby dwuliterowe i bardziej złożone);
  • Pisanie kilkuzdaniowych form wypowiedzi (opis, opowiadanie, sprawozdanie, notatka, elementy charakterystyki);
  • Pisanie krótkiego listu, życzeń, planu, zaproszenia, ogłoszenia.
  • Używanie form grzecznościowych; załatwianie prostych spraw, rozmowa telefoniczna;
  • Kształcenie umiejętności wyrażania własnych sądów;
  • Pisanie na komputerze;
  • Ćwiczenie pamięci – nauka prostych tekstów na pamięć, następstwo czasu w opowiadaniu, wyróżnianie głównych bohaterów;
  • Znajomość nazw najbliższego miasta, siedziby gminy, i powiatu. Budzenie uczuć przywiązania do własnych okolic;
  • Znajomość nazwy kraju i stolicy. Znajomość symboli narodowych. Kształcenie poczucia przynależności do narodu, dumy narodowej np. poprzez udział w uroczystościach. Wyrabianie postaw obywatelskich i współodpowiedzialności za małą i dużą ojczyznę.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
  • Wprowadzenie ogólnych pojęć (mało – dużo, wysoko – nisko, cięższy – lżejszy);
  • Orientacja w przestrzeni (góra – dół, wyżej – niżej, w przód – w tył, pod – nad, obok, na, prawa – lewa);
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie stu, liczenie dziesiątkami; elementy tabliczki mnożenia przy pomocy kalkulatora;
  • Rozwiązywanie łatwych zadań tekstowych;
  • Zastosowanie komputera w kształtowaniu pojęć matematycznych;
  • Tworzenie zbiorów, porządkowanie w kolejności wzrastającej i malejącej;
  • Mierzenie długości miarą metrową, metrem krawieckim, taśmą stolarską, linijką;
  • Mierzenie ciężarów bez użycia odważników, ważenie na wadze elektronicznej;
  • Mierzenie objętości;
  • Rozpoznawanie figur geometrycznych;
  • Znajomość pieniędzy – odróżnianie wartości bilonu od banknotów, siła nabywcza danego nominału, umiejętność odliczania określonej sumy;
  • Utrwalanie umiejętności posługiwania się zegarem.
EDUKACJA PRZYRODNICZA
     Edukacja przyrodnicza obejmujące rozumienie zjawisk zachodzących w przyrodzie, kształtowanie umiejętności działań w środowisku przyrodniczym:
  • Znajomość pór roku, kolejność występowania;
  • Znajomość kalendarza (miesiące i dni tygodnia), dopasowywanie miesięcy do pór roku, wyszukiwanie określonej daty w kalendarzu;
  • Zegar – ćwiczenia znajomości pory dnia, łączenia jej z zajęciami i godzinami na zegarze, wprowadzenie pojęcia minuty i sekundy (indywidualnie);
  • Znajomość zjawisk atmosferycznych (deszcz, burza, śnieg itp.), przyporządkowywanie ich do określonej pory roku;
  • Zwierzęta domowe, zwierzęta dzikie (rodzime i egzotyczne) – umiejętność odróżniania, cel hodowli zwierząt domowych, łączenie zwierzęcia z danym produktem;
  • Odróżnianie ptaków od innych zwierząt, podział (ptactwo domowe i dzikie) tryb życia, pojęcie gniazda;
  • Potrzeba opieki nad zwierzętami;
  • Owoce i warzywa – rozróżnianie nazw, wartości odżywcze, pojęcie witaminy;
  • Podział drzew (iglaste, liściaste), drzewa owocowe;
  • Drzewa, krzewy, kwiaty – umiejętność rozróżniania, nazewnictwo – systematyczne poszerzanie zakresu wiedzy;
  • Poszanowanie środowiska naturalnego, działania proekologiczne.
EDUKACJA ARTYSTYCZNO-RUCHOWA

Muzyka z rytmiką:
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej i rozbudzanie zainteresowań muzyką;
  • Wzbogacanie mowy poprzez naukę piosenek;
  • Rozwijanie poczucia rytmu;
  • Rozwijanie słuchu i głosu;
  • Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej;
  • Relaks przy muzyce.
Plastyka:
  • Rozwój wyobraźni i aktywności twórczej;
  • Wyrażanie nastroju poprzez pracę plastyczną;
  • Rozwój sprawności manualnych.
Wychowanie fizyczne:
    Zabawy i gry ruchowe, gimnastyka, dyscypliny sportowe: tenis stołowy, jazda na rowerze, piłka nożna, piłka siatkowa.
EDUKACJA PRAKTYCZNA
Samoobsługa:

Utrwalanie i poszerzanie nabytych sprawności z zakresu higieny osobistej; dbałość o porządek w otoczeniu, umiejętność przygotowania posiłków.

Uspołecznienie:
  • Kształcenie pojęcia "ja" osobowego, znajomość własnego imienia i nazwiska, adresu, wieku, daty i miejsca urodzenia, wyrabianie poczucia szacunku do własnej osoby. Doskonalenie umiejętności autokontroli, np. poprzez zabawy, do których trzeba się włączyć w odpowiednim momencie;
  • Znajomość imion rodziców, rodzeństwa, dalszych krewnych, znajomość zawodu i miejsca pracy rodziców, umacnianie poczucia więzi z rodziną, nazywanie i wyrażanie uczuć wobec jej członków, kształcenie poczucia odpowiedzialności i poświęcenia dla rodziny;
  • Znajomość imion, nazwisk kolegów z klasy i z innych oddziałów, a także osób z najbliższego i dalszego otoczenia (np. nauczycieli, pracowników obsługi, księdza sąsiadów i in.); budzenie poczucia integracji z grupą i współodpowiedzialności poprzez wspólne działanie i opiekę nad młodszymi;
  • Kształtowanie uczuć szacunku i sympatii do innych osób, sposobów kulturalnej ekspresji tych uczuć (np. przy okazji imienin, świąt, sytuacji kryzysowych);
  • Umiejętność współczucia i dzielenia się radością;
  • Utrwalanie poczucia swojej i cudzej własności;
  • Nauczenie prawidłowej reakcji w sytuacjach trudnych: obrona siebie i innych przed agresją, radzenia sobie tak w sytuacji porażki, jak i w sytuacji sukcesu;
  • Zapoznanie ze strukturą władzy w zakresie możliwości uczniów. Pojęcia: sołtys, wójt, burmistrz, prezydent, premier, sejm etc. Znaczenie policji i wojska. Orientacja w zakresie działania kilku instytucji, np. urząd gminy, poczta, ośrodek zdrowia, sąd.
  • Kształtowanie właściwych postaw wobec otoczenia przyrodniczego: miłości, szacunku i odpowiedzialności wobec zwierząt i roślin. Wyrabianie nawyków proekologicznych.
Kształcenie techniczne:
  • Dalsze usprawnianie w zakresie małej motoryki;
  • Obsługa prostych urządzeń technicznych, elektrycznych i elektrotechnicznych;
  • Poznawanie materiałów i produktów, ich właściwości i przydatności w życiu codziennym;
  • Zajęcia praktyczne przy wykorzystaniu różnych materiałów, narzędzi i prostych urządzeń technicznych.;
  • Zajęcia z zakresu gospodarstwa domowego.
RELIGIA
    Treści przyjęte w podstawie programowej tego przedmiotu i dostosowane przez prowadzącego do możliwości ucznia – ocena wyrażona stopniem.
ZACHOWANIE
    Zgodne z przyjętymi normami społecznymi i regulaminem szkoły - ocena opisowa.
    Procedury osiągania celów (metody, formy, sposoby realizacji)
     Ponieważ program jest przeznaczony dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym, pewne metody i formy oraz sposoby realizacji będą dostosowywane do bieżących możliwości uczniów. Nauczyciel będzie decydował z jakich treści zrezygnować, a jakie należy poszerzyć. Należy stosować szeroką indywidualizację zajęć i dostosowywać je do możliwości uczniów; łączyć zadania praktyczne z pracą umysłową; wdrażać do świadomego i planowego działania; uczyć podejmowania decyzji i odpowiedzialności za wyniki swej pracy. Efektem ma się stać bezpieczne i samodzielne funkcjonowanie w środowisku.
     Nauczyciel może stosować następujące metody i formy pracy: poranny krąg, metoda ośrodków pracy, elementy kinezjologii edukacyjnej (metoda Dennisona) oraz metody sytuacyjne, symulacyjne, inscenizacyjne, ekspresyjne, impresyjne i praktycznego działania; malowanie, rysowanie, modelowanie, elementy rzeźby w różnych materiałach i różnymi technikami.

Osiągnięcia
  1. Zdolność koncentracji uwagi – spostrzegawczości słuchowej, która zapewnia prawidłowy odbiór mowy.
  2. Słuchanie cudzych wypowiedzi i umiejętność selekcji informacji.
  3. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
  4. Umiejętność nawiązania kontaktu z innymi w rozmowie; nadawanie wypowiedzi spójności i logicznego układu treści.
  5. Opowiadanie własnych przygód, doświadczeń, przeżyć.
  6. Umiejętność redagowania (w mowie i piśmie) krótkiego opowiadania, opisu, sprawozdania oraz krótkich form użytkowych.
  7. Umiejętność rozwiązywania zadań w sposób konkretny, na podstawie pomiarów i realistycznych rysunków.
  8. Umiejętność obserwacji świata przyrody, rozpoznawanie stanów pogody, pory roku, dnia.
  9. Ocena własnego stanu zdrowia i wymienienie objawów chorobowych oraz zwrócenie się o pomoc do lekarza.
  10. Umiejętność wyboru właściwych składników w przyrządzaniu posiłków.
  11. Poznanie swych możliwości w zakresie motoryki małej i dużej oraz uczestnictwo w gimnastyce, grach, zabawach sportowych oraz zajęciach rekreacyjnych i rehabilitacyjnych.
  12. Posługiwanie się prostymi narzędziami, sprzętem gospodarstwa domowego, elektrycznym i elektrotechnicznym.
  13. Rozumienie prostych informacji - instrukcji (w oparciu o konkrety).
  14. Jazda na rowerze i zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa.
  15. Korzystanie z komunikacji autobusowej na terenie swej miejscowości.
Sposoby sprawdzania
     Uczniów należy oceniać, nie za osiągnięcia, a za postępy – jednak bardzo trudno ocenić efektywność metod stosowanych w przypadku uczniów z upośledzeniem, gdyż często wypracowane efekty są bardzo krótkotrwałe. Nie ma uniwersalnego narzędzia kontroli szkolnych osiągnięć uczniów z upośledzeniem.
      Ocena może pełnić funkcję motywującą do dalszej pracy. Uczeń powinien wierzyć w swe możliwości i osiągać w miarę swych możliwości sukces. Kontrola może przybierać formę zróżnicowaną: testem będzie obserwacja poczynań ucznia, ale i forma zabawy, konkursu, gry dydaktycznej; czy też sprawdzenie postępów w sytuacji praktycznej: na poczcie, w sklepie, u lekarza; umiejętność korzystania z kalkulatora, telefonu, obsługa prostych urządzeń technicznych. Umiejętność nieskomplikowanego korzystania z niektórych funkcji komputera. Ocena powinna uwzględniać wkład pracy ucznia, dotyczyć konkretnych umiejętności i wiadomości ucznia. Ma mu dać poczucie sukcesu i przekonanie, że zdobyta wiedza będzie przydatna w życiu.

Ewaluacja
     Oceny skuteczności programu można dokonywać podczas okresowej diagnozy postępu rozwoju społecznego ucznia – przynajmniej raz w roku.

Literatura
  1. Elżbieta M.Minczakiewicz: "Dziecko niepełnosprawne. Rozwój i wychowanie". Oficyna Wydawnicza "Impuls". Kraków 2003.
  2. Janina Wyczesany: Pedagogika upośledzonych umysłowo. Oficyna wydawnicza "Impuls". Kraków 2002.
  3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach i oddziałach przysposabiających do pracy w zasadniczych szkołach zawodowych. Rozporządzenie MENiS z 26. 02,2002 r. Dziennik Ustaw nr 51 poz.458.
  4. Barbara Łaska, Paweł Rudnik, Henryk Baniak: "Kształcenie specjalne w szkole ogólnodostępnej. Publikacja internetowa z witryny "Edukator".
  5. Marta Jankowska: "Uczeń z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum ogólnodostępnym. Publikacja: www.literka.pl.
  6. Elżbieta Uczkiewicz-Bachmińska, Elżbieta Wolsza, Jerzy Turek, Edwarda Maćkowska: "Program nauczania dla gimnazjum specjalnego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Cerekwi. Publikacja http://sosw-cerekiew.republika.pl/.
Opracowała MARTA JANKOWSKA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie