Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Żyj zdrowo i bezpiecznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

 Zdrowie i bezpieczeństwo – to dwa słowa, które towarzyszyły dzieciom, rodzicom, nauczycielom i zaproszonym gościom na imprezie w naszej szkole. Tego dnia dzieci kl.0 przedstawiły program słowno- muzyczny dotyczący zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. Zaprezentowały również na obrazkach, jak nie należy zachowywać się na ulicy.

 Dużo emocji budziły konkursy, które rozpoczęły się po występach. W pierwszej turze do rywalizacji przystąpiły dzieci z kl. O, I, II i III. Zagadki, rebusy i krzyżówki przygotowane dotyczyły: higieny, zdrowego odżywiania i bezpiecznego poruszania się po ulicach. Poprawność odpowiedzi oceniało jury w osobach zaproszonych gości, a wszystkim uczestnikom konkursu wręczono nagrody.
Po emocjonującym konkursie odbyła się pogadanka poprowadzona przez lekarza pediatrę na temat ,,Zdrowego stylu życia’’.
W przerwie imprezy rodzice z Rady Rodziców zaprosili gości, nauczycieli i dzieci na degustację ,,wiosennych kanapek’’. Cieszyły się one wielkim powodzeniem, nie tylko ze względu na piękny , czasami wręcz oryginalny wygląd, ale i walory smakowe oraz zapachowe.

CELE:
-Przygotowanie do pracy w grupie, do współdziałania, współpracy z innymi.
-Utrwalanie zasad zdrowego odżywiania się.
-Wdrażanie do prowadzenia prawidłowego, zdrowego trybu życia.
-Zapoznanie ze sposobami wzywania pogotowia, policji, straży pożarnej.
-Wyrabianie nawyku bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach.
-Rozwijanie umiejętności udzielania pomocy w nagłych wypadkach.
-Zapoznanie ze sposobami zachowania się w sytuacjach zagrożenia pożarowego.
-Kształtowanie postawy odporności na namawianie, z presja ze strony różnych osób do używania narkotyków, palenia papierosów, picia alkoholu.
-Budzenie podziwu dla ciężkiej i odpowiedzialne pracy: lekarza, pielęgniarki, policjanta, strażaka.
-Zapoznanie z tzw. ,,zdrowym stylem życia’’- wyrabiania nawyków prozdrowotnych.
-Wzbogacanie słownictwa dotyczącego pracy lekarza, pielęgniarki, policjanta, strażaka.
-Rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie.

PLAN UROCZYSTOŚCI

I. Uroczyste rozpoczęcie, powitanie zaproszonych gości.

II. Zapoznanie uczniów z projektem ,,Żyj zdrowo i bezpiecznie’’.

III. Spotkanie na placu szkolnym dzieci z przedstawicielami Straży Pożarnej;
-pogadanka
-pokaz wozy strażackiego
-pokaz i omówienie sposobu korzystania ze sprzętu strażackiego
-demonstracja ubrań strażackich.

IV. Montaż słowno-muzyczny w wykonaniu dzieci kl.0 przygotowany przez
kol. Halinę Turek.
Dekoracja sali.
Na głównej ścianie, na tle której odbywa się przedstawienie wisi napis ,,ŻYJ ZDROWO I BEZPIECZNIE’’, a pod nim ilustracje obrazujące zdrowy styl życia.
W innych częściach sali wiszą plakaty, gazetki, znaki drogowe wykonane przez dzieci nawiązujące do głównego hasła imprezy.

WYSTĘP DZIECI KL.0
Na środek wychodzi troje dzieci.

Razem:
O ruchu drogowym dla pieszych.

Dziecko 1:
Słuchaj młody przyjacielu
i uważnie weź do serca
to, co teraz ci powiemy,
kiedy zbliżasz się do przejścia.

Dziecko 2:
Zawsze zmysły wytęż swoje,
gdy się zbliżasz już do przejścia,
wtedy na pewno unikniesz,
nawet drobnego nieszczęścia.
Najpierw odwróć głowę w lewo,
by upewnić się czy można,
potem w prawo- nic nie jedzie-
przechodzimy- lecz ostrożnie
Dziecko 3: ( dziecko pokazuje zielone i czerwone kała)
Gdy jest świetlne skrzyżowanie,
na zielonym świetle przechodź,
gdy czerwone światło widzisz,
nigdy na jezdnie nie wchodź.
Bo kto tego nie przestrzega
To są potem przykre skutki
-pogotowie- gips na nodze
czy człek duży, czy malutki.

Dziecko 1:
Myśl więc dobrze przyjacielu,
gdy przechodzisz przez ulicę,
samochody- nie zabawki,
tu gra toczy się o życie.

Piosenka: ,, Będę kierowcą’’.
Jedzie auto coraz prędzej, co za pęd, co za pęd.
Żółte światło, pas na jezdni, teraz skręt, teraz skręt.
Ref. Bardzo trudno być kierowcą,
lecz to mówię wszystkim chłopcom,
że kierowcą muszę kiedyś być. ý bis
Szara jezdnia na tej jezdni aut jest sto, aut jest sto.
Zmiana świateł, tu czerwone, a więc stop, a więc stop.
Ref. Bardzo trudno.....
Różne światła, różne znaki trzeba znać, trzeba znać.
Trzeba wiedzieć kiedy jechać, kiedy stać, kiedy stać.
Ref. Bardzo trudno...

Na środek wychodzi siedmioro dzieci, każde trzyma dużą ilustrację dopasowaną do wiersza, który mówi.

Dziecko 4:
Możesz stracić życie, zdrowie
gdy na jezdnię wejdziesz źle.
Więc ci w krótkich słowach powiem
na ulicy nie gap się!

Dziecko 5:
Czy opłaci się narażać
i kaleką zostać? Nie!
Więc ostrożny bądź! Uważaj!
Nie skacz w biegu! Nie spiesz się!

Dziecko 6:
Chyba musi byś szalony,
kto na drodze zaczął grę:
pod motocykl rozpędzony
dostać się widocznie chce!

Dziecko 7:
Próżne żale i wymówki
skoro winien jesteś sam:
kto się czepia ciężarówki,
ten ma potem wielki kram!

Dziecko 8:
Dziś nas uczy pan policjant,
jak się chodzi po ulicach.
Jak przez jezdnię maszerować,
żeby ruchu nie tamować.

Dziecko 9:
Trzeba umieć ruch szanować,
żeby ruch szanował nas:
do przepisów się stosować,
Przed pojazdem zejść na czas.

Dziecko 10:
Gdy jeździmy rowerami,
to musimy znaki znać.
Główna droga jest przed nami,
więc pierwszeństwo trzeba dać.

Wszystkie dzieci razem:
Chcesz przez ulicę przejść.
Bardzo łatwo.
Uważać musisz tylko na światło!
Gdy się zapali czerwone oko
Stój! Bo z policją
będziesz miał kłopot.
Przy żółtym świetle
zachowaj spokój,
nie dając jeszcze na jezdnię kroku.
Sygnał zielony-
znak :droga wolna,
ale pamiętaj! Nie droga polna.
Tylko ulica bardzo ruchliwa,
Gdzie o wypadek
Nie trudno bywa.

V. Konkurs o tematyce ,,Żyj zdrowo i bezpiecznie’’.

-wybór jury z pośród gości zaproszonych do szkoły
-zapoznanie z regulaminem konkursu
Kategoria I – dzieci kl.0 i kl.I.
Dzieci wybierają dwóch przedstawicieli, którzy reprezentują klasę odpowiadając wspólnie.
ETAP I
Dzieci losują kopertę w której jest zagadka.
- co pan doktor bierze w ręce, by posłuchać , jak bije ci serce? (słuchawki lub stetoskop)
- gdy chcesz zmierzyć gorączkę, wtedy wkładasz go pod rączkę (termometr)
- jest biała, siedzi w tubie, zęby nią czyścić lubisz (pasta do zębów)
- w białej czapeczce na ulicy ważna jest osobą, wszyscy go słuchać muszą, gdy kieruje ruchem (policjant)
- nogi w nieustannym ruchu, ręce prawie nieruchome, przejechałeś na nim zuchu nie jeden kilometr (rower)
- siedzisz na nim, gdy jedziesz rowerem (siodełko)
- nosi hełm jak żołnierz, do nieprzyjaciela, nie prądem
i kulami, ale wodą strzela (strażak)
- nie smok żaden, nie ma pyska, dymem zionie, iskry
ciska, w lecie pożre krzaki, drzewa, popiół potem wiatr rozwiewa (pożar)
- kto na to pytanie prędko mi odpowie, co podczas pożaru
strażak ma na głowie (hełm)
ETAP II
Dzieci losują kopertę w której jest zadanie do wykonania.
-otocz pętlą te przedmioty, które są potrzebne do opatrzenia rany
-odgadnij z rebusów nazwy specjalności lekarzy
-Paweł jest chory. Przestaw sylaby w ramkach, a dowiesz się, jakie leki zlecił mu lekarz.
ETAP III
Dzieci losują kopertę i odczytują zadanie do wykonania .
- utwórz hasło z podanych sylab ( NIE PAL OGNIA W LASIE)
- utwórz hasło z podanych sylab (NIE PODPALAJ TRAWY)
- utwórz hasło z podanych sylab (NIE BAW SIĘ ZAPAŁKAMI)
Kategoria II- dzieci kl.II i kl.III.
ETAP I
Dzieci losują koperty w których są zagadki.
1.Leczy wszystkich i mnie także,
chorym leki przepisuje, słowem, także im pomaga i na duchu podtrzymuje (lekarz)
2.Nosi biały czepek i biały fartuszek, ażebyś był zdrowy,czasem ukłuć musi (pielęgniarka)
3.Rozpuszczam się w wodzie, ubywa mnie co dzień ,kto o czystość dba, ten mnie dobrze zna (mydło)
4.Ma maskę- nie ma twarzy, ma cylindry- nie na głowie, pod maską ryczą konie
a w środku siedzi człowiek (samochód)
5.Oko zwrócone w twoją stronę: czerwone, żółte lub zielone (sygnalizacja świetlna)
5.Jest czerwony niczym rak, ma przed sobą prosty szlak.
Bo gdy głośny sygnał daje, stają auta i tramwaje (wóz strażacki)
6.Używamy jej do gotowania, mycia.
Potrzebna jest ludziom, zwierzętom do życia (woda)
7.Po szczeblach do góry się wspinasz, nie tylko w ogrodzie przyda się... (drabina)
ETAP II
Dzieci losują kopertę w której jest ilustracja i instrukcja.
Popatrz na ilustrację i powiedz, co należy zrobić, aby nie chorować oraz dokończyć rozpoczęte zdanie.
DBAĆ............................
PRAWIDŁOWO...................................
UPRAWIAĆ......................................

ETAP III
Dzieci losują kopertę z zadaniem do wykonania.
1.Ułóż i odczytaj hasło z podanych sylab.
LEKARSTWA ZAŻYWAJ TYLKO POD KONTROLĄ DOROSŁYCH.
2.Ułóż i odczytaj hasło z podanych sylab.
ZAPAŁKI W REKU DZIECKA TO POŻAR.
3.Ułóż i odczytaj hasło z podanych sylab.
NIE BAW SIĘ ZAPAŁKAMI.

VI. Jury ogłasza wyniki i wręcza nagrody i wyróżnienia.
VII. Pogadanka lekarza na temat ,,Zdrowy styl życia.
VIII. Degustacja ,,wiosennych kanapek’’ przygotowanych przez rodziców.
IX. Konkurs wiedzy o zdrowym i bezpiecznym życiu dla uczniów kl. IV-VI.
Uroczysty charakter konkursu oraz jego powagę powoduje fakt, że dzieci odpowiadając na pytania, wykazują się swoją wiedzą przed specjalistami: policjantem, strażakiem, pielęgniarką, lekarzem. Podczas konkursu, dzieciom towarzyszą rodzice. Uczniowie poszczególnych klas tworzą 3-osobowe grupy,
Które będą reprezentacją klasy w konkursie. Uczniowie odpowiadają z 5 kategorii.
Nr1. ,,Z Agatką na drodze’’.
Nr2. ,,Żyj zdrowo’’.
Nr3. ,,Baw się bezpiecznie’’.
Nr4. ,,Ostrożnie z ogniem’’.
Nr5. ,,Żyj zdrowo i bezpiecznie’’.
Z każdej kategorii uczniowie losują po 2 pytania. Za każdą odpowiedź otrzymują punkty w skali 0-1. Jeżeli odpowiedź jest nieprawidłowa, członkowie komisji informują dziecko na czym polegał błąd. Każdy zespół klasowy otrzymuje ,,karty startowe’’, na których będą wpisywane punkty za udzielane odpowiedzi.
X. Ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie nagród i wyróżnień.
XI. Zakończenie imprezy- podziękowanie zaproszonym gościom, rodzicom, nauczycielom, dzieciom.

EWALUACJA
Realizacja projektu przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Dzieci wspaniale się bawiły, jednocześnie pogłębiając swoją wiedzę na temat zdrowia i bezpieczeństwa. Bezpośredni kontakt ze specjalistami dał im możliwość zadawania pytań i zaspokojenia ciekawości
z różnych dziedzin. Dzieci mogły również popisać się swoją wiedzą przed zaproszonymi gośćmi, rodzicami, nauczycielami oraz kolegami.
Cele, które były założone przed rozpoczęciem imprezy jak najbardziej udało się zrealizować, co wynagrodziło wysiłek i trud włożony w zaplanowanie i zorganizowanie projektu ,,Żyj zdrowo i bezpiecznie’’.



Opracowała mgr Halina Turek
nauczycielka P.S.P w Dziurowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie