Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusze zajęć przy muzyce w szkole podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 27852 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Cele ogólne zajęć :
  1. rozbudzenie wrażliwości na muzykę
  2. rozwinięcie estetyki ruchu
  3. zwiększenie koordynacji ruchowej oraz orientacji przestrzennej
  4. umiejętność współdziałania w grupie
Cele operacyjne z zakresu :
Umiejętności – uczeń potrafi :
  • poruszać się w rytm muzyki
  • wyrażać ruchem nastrój, dynamikę muzyki
  • zapamiętać podaną kolejność ruchów w danym układzie tanecznym
  • samodzielnie i w grupie wykonać podany układ taneczny
  • wykonać podstawowy krok nauczanych tańców
  • dokonać samooceny wykonywanego zadania
Motoryki – uczeń :
  • wzmocni wszystkie partie mięśniowe
  • rozwinie gibkość oraz zwiększy zakres ruchów zgodnie z jego anatomią i biochemiką
  • rozwinie koordynację słuchowo – ruchową
Wiadomości – uczeń :
  • zna kroki wybranych tańców
  • wie na czym polega tworzenie układu tanecznego
Postawy – uczeń :
  • stara się współdziałać z grupą, aby osiągnąć oczekiwany rezultat
  • docenia walory estetyczne ruchu przy muzyce
  • jest wrażliwy na muzykę
4. Metody realizacji zajęć :
    ruchowej ekspresji twórczej
    zabawowa
    problemowa
    zadaniowa
    programowego usprawniania się
Środki dydaktyczne :
materace, obręcze, maczugi, wstążki:
muzyka : P. Czajkowski : "Taniec wróżki"
F. Chopin : " Etiuda rewolucyjna"
A.Vivaldi : "Wiosna"
B. Melzer : " Serduszko puka"
Współczesna muzyka rozrywkowa

Literatura:
    J. Krawczyk, A. Pioterowski " Rytm, muzyka, taniec";
    O. Kuźmińska "Aerobic. Taniec i gimnastyka",
    R. Ławrowska " Muzyka i ruch",
    H Młokosiewicz "Gimnastyka",
    J. Talaga " A –Z sprawności fizycznej",
    I. Turska " Taniec bawi i opowiada".

Temat : Aerobic – ćwiczenia kształtujące wytrzymałość
  1. Powitanie uczniów.
  2. Podanie tematu zajęć.
  3. Motywacja – rozmowa na temat kondycji fizycznej potrzebnej podczas tańca.
  4. Ożywienie organizmu poprzez zabawę ze śpiewem "Dwaj tancerze".
  5. Przygotowanie organizmu do wysiłku:
    • każda z dziewcząt po kolei proponuje ćwiczenia rozgrzewające organizm w rytm muzyki
    • ćwiczenia RR
    • ćwiczenia NN
    • ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach
    • ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu 6.Aerobic - ćwiczenia wytrzymałościowe (20 minut)
    • bieg z wysokim unoszeniem kolan ( w miejscu)
    • bieg uderzając piętami o pośladki ( w miejscu)
    • równoczesne uginanie nóg w kolanach w szerokim rozkroku i wyciąganie ramion ku górze
    • "pajacyki" w prawo i w lewo
    • podskoki w przód i w tył z wyrzutem ramion w górę
    • podskoki obunóż ze skrętem tułowia w postawie wysokiej
    • unoszenie na przemian prawego kolana do lewego łokcia
    • krok skrzyżny w prawo i w lewo z równoczesnym wykonaniem "młynka" rękoma
    • obroty w kroku skrzyżnym w prawo i w lewo
    • kolana lekko ugięte nogi na przemian dotykają pośladków, ramiona rytmicznie ściągane są ku tyłowi
    • marsz z wysokim unoszeniem kolan
    • krok "V" z obrotami
    • propozycje uczniów kolejnych ćwiczeń
  6. Uspokojenie organizmu:
    • głębokie wdechy (ramiona w górę) i wydechy (ramiona w dół)
    • ćwiczenia rozciągające mięśnie
  7. Podsumowanie zajęć, dzielenie się na temat własnego samopoczucia po zajęciach.


Temat : " Nie chcę cię znać" – nauka tańca śląskiego.
  1. Powitanie uczestników.
  2. Podanie tematu zajęć.
  3. Ćwiczenia ożywiające przy muzyce według inwencji dziewcząt
  4. Przypomnienie podstawowego kroku walca przy muzyce M. Grechuty : " Będziesz moją panią"
    1. indywidualnie
    2. w parach
  5. Prezentacja piosenki ludowej " Nie chcę cię znać" :
    Nie chcę cię, nie chcę cię,
    Nie chcę cię znać.
    Choć do mnie, choć do mnie
    Rączki mi dać.
    Prawą mi dać, lewą mi dać.
    I już się na mnie nie gniewać
  6. Nauka tańca śląskiego " Nie chcę cię znać" :
    Ustawienie w parach – naprzeciw siebie
    Takty 1 – 4 : rozpoczynając lewą nogą cztery kroki chodu w tył i wykonując każdy krok na początku taktu trzymiarowego na " raz". W tym czasie tancerze wykonują rytmicznie prawą i lewą ręką gest niechęci.
    Takty 5 – 8 : rozpoczynając lewą nogą cztery kroki chodu w przód jak w taktach 1-4 z równoczesnym gestem ręki oznaczającym przywoływanie do siebie
    Takty 9 – 10 : podanie prawych rąk, krok lewą nogą w bok i wspięcie z uniesieniem prawej nogi skrzyżnie w lewo i wytrzymanie wznosu .
    Takty 11 – 12 : jak takty 9-10 prawą nogą, podanie lewych rąk.
    Takty 13 – 16 : cztery kroki walca w obrocie w chwycie tanecznym zamkniętym.
    Takty 17 – 24 : jak takty 9-16.
  7. Kilkakrotne powtórzenie poznanego tańca.
  8. Zabawa uspokajająca " Lustro".
  9. Rozmowa na temat poznanego tańca.
  10. Pożegnanie uczestników.

Temat : Wykorzystujemy przybór do ćwiczeń gimnastycznych ( wstążka, obręcze )
  1. Przywitanie uczniów
  2. Podanie tematu zajęć
  3. Motywacja : rozmowa na temat przydatności ćwiczeń gimnastycznych ze wstążką i obręczą podczas tańca
  4. Ożywienie organizmu poprzez taniec cha -cha w parach do piosenki " Serduszko puka"
  5. Przygotowanie organizmu do wysiłku poprzez :
    1. ćwiczenia RR, NN, T, mięśni brzucha i grzbietu
    2. wiczenia rozciągające mięśnie ( muzyka do wyboru przez uczniów )
  6. Podział uczestników na dwie grupy
    A I grupa – ćwiczenia ze wstążką :
    1. energiczny wymach wstążką przodem w górę ( ramiona w górę i w dół )
      • kilkakrotne powtórzenie ruchu przekładając wstążkę z jednej ręki do drugiej
    2. bieg w przód, z równoczesnym wykonaniem wężyka poziomego nad głową – bieg w tył – spirale przed sobą
    3. marsz w przód i w tył – spirale z prawej i z lewej strony, potem w miejscu dwa koła z boku, przed sobą ( kolana ugięte )
    4. - przemachy wstążki przed sobą
      • biegnąc w przód przeskoki przez wstążkę
    5. kolejno prawą i lewą ręką wykonanie dwóch dużych wężyków, potem dwóch spiral pionowych
    II grupa – ćwiczenia z obręczami :
    1. przekładanie obręczy z jednej ręki do drugiej za sobą, z równoczesnym ugięciem kolan
    2. obręcz z przodu ( wyprostowane ramiona ) – podrzut obręczy do góry i jej chwyt raz prawą raz lewą ręką ( wspięcie przy rzucie, ugięcie kolan przy łapaniu )
    3. podrzut obręczy do góry tak, aby kręciła się w powietrzu, po czym chwyt jej raz prawą raz lewą ręką ( wspięcie na palce, ugięcie kolan )
    4. zakręcenie obręczy na podłodze – bieg na palcach dookoła niej i chwyt
    5. rzut obręczy w przód, podkręcając ją do siebie tak, aby po zetknięciu się z podłogą potoczyła się z powrotem
    B – zmiana grup
  7. Zabawa uspokajająca "Pająk"
  8. Pożegnanie uczestników
Temat : Wyrażamy ruchem nastrój i dynamikę muzyki.
  1. Powitanie uczestników zajęć
  2. Podanie tematu zajęć
  3. Motywacja : rozmowa na temat wyrażania poprzez ruch różnych elementów muzyki
  4. Ożywienie organizmu poprzez aerobic – ćw. ogólnorozwojowe przy muzyce
  5. Ćwiczenia dotyczące sposobów wyrażania ruchem nastroju i dynamiki muzyki
    1. zabawa : "Zgadnij jaki jestem" – wyrażanie ruchem nastroju bez muzyki
    2. wyrażanie nastroju i dynamiki muzyki poprzez ruch :
      • ćwiczenia przy muzyce A. Vivaldiego " Cztery pory roku – Wiosna"
      • ćwiczenia przy muzyce Kenny G " My Heart Will Go On"
      • ćwiczenia przy muzyce J. Straussa Jr. " Leichtes Blut – Polka Op. 139“
    3. zabawa : " Zgadnij jaki to utwór“ – przedstawianie ruchem jednego z trzech wcześniej słuchanych utworów, w taki sposób, aby inni nie słysząc muzyki zorientowali się jaki to utwór
  6. Ćwiczenia rozszerzające zakres ruchów przy muzyce ( muzykę wybierają uczestnicy )
  7. Pożegnanie uczniów

Temat : Aerobic z wykorzystaniem kroków cha – cha i mambo.
  1. Powitanie uczestników zajęć
  2. Podanie tematu zajęć
  3. Ożywienie organizmu poprzez wykonanie według własnej interpretacji cha – cha w grupach czteroosobowych do piosenki " Serduszko puka"
  4. Aerobic - ćwiczenia ogólnorozwojowe przy muzyce (muzyka latynoamerykańska )
    1. ćwiczenia rozgrzewające organizm o umiarkowanej intensywności ćwiczeń :
      • marsz w miejscu, krok w prawo, krok w lewo i dostawić do środka – 10 razy
      • krok dostawny 4 kroki w prawo, 4 kroki w lewo – nisko na nogach, pracują biodra – 4 razy
      • marsz z wysokim unoszeniem kolan – 8 razy
      • w przód
      • w tył
      • krok dostawny, ramiona wykonują ruch odpychania się, unoszenie nogi prowadzącej – po 4 razy
      • 4 kroki w prawo, 4 kroki w lewo
      • 2 kroki w prawo, 2 kroki w lewo
      • krok w prawo, krok w lewo
      • marsz w miejscu , dotykanie piętą podłogi – 12 razy ( powtórzenie powyższego zestawu ćwiczeń 4 razy )
    2. ćwiczenia o zwiększonej intensywności ćwiczeń :
      • krok podstawowy cha – cha w przód –ramiona naprzemianstronnie w górę i w dół
      • marsz z naprzemianstronną pracą ramion w górę i w dół ( ramiona ugięte w łokciach ) – 6 razy
      • 4 kroki w przód
      • 4 kroki w tył - krok skrzyżny w prawo i w lewo – poziomy ruch nożycowy ramion – 6 razy
      • przenoszenie ciężaru ciała z prawej strony na lewą i odwrotnie z równoczesnym szerokim ruchem ramion – 12 razy
      • marsz z wysokim unoszeniem kolan dotykając przeciwstawnego łokcia – 12 razy
      • przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą z równoczesnym unoszeniem ramion ugiętych w łokciach – 8 razy
      • krok skrzyżny w prawo i w lewo, ramiona w górę – 8 razy
      • 4 kroki dostawne w prawo i w lewo – nisko na nogach, intensywnie pracują biodra – 8 razy
      • krok dostawny z podskokiem z równoczesnym zatoczeniem koła ramionami – 8 razy
      • wymachy nóg podskokami w różnych kierunkach – 12 razy
      • 2 kroki w przód zakończone krokiem cha – cha, obrót podskokami z klaśnięciem nad głową – to samo w tył – 8 razy
      • krok mambo z unoszeniem rąk w górę – 8 razy
      • 4 kroki w tył – ramiona wykonują naprzemianstronną pracę w tył, 4 podskoki w przód ramiona wykonują nożyce poziome – 4 razy
      • obroty w prawo i w lewo – 6 razy
      • kroki dostawne – 6 razy
      • w prawo – ramiona równocześnie zataczają koła na zewnątrz
      • w lewo – ramiona równocześnie zataczają koła do środka
      • wymachy nóg w przód – zmiana nogi krokiem cha – cha
    3. ćwiczenia uspokajające organizm :
      • marsz w miejscu, kolisty ruch bioder w dół i w górę – 8 razy
      • krok skrzyżny w prawo i w lewo, ramiona swobodnie – 8 razy
      • " taniec hawajski" – 8 razy
      • w miejscu, uginanie kolan , ramiona w górę i w dół – wdech i wydech
      • siad skrzyżny, rozciąganie mięśni ramion i nóg
  5. Pożegnanie uczniów
Temat : Ćwiczenia relaksujące przy muzyce.
  1. Powitanie uczniów
  2. Podanie tematu zajęć
  3. Motywacja – rozmowa na temat sposobów czynnego wypoczynku, relaksu
  4. Wykonanie tańca do piosenki " Co ty na to"
  5. Wybranie muzyki o charakterze relaksującym
  6. Ćwiczenia odprężające :
    • siad skrzyżny, ręce na kolanach
    • koliste ruchy barków
    • wznoszenie na przemian barków
    • półkoliste i koliste ruchy głowy
    • delikatny chwyt prawą ręką głowy i naciąganie jej w prawą stronę ( to samo w lewą stronę )
    • zginanie i prostowanie kręgosłupa
    • pochylanie się do prawego kolana, wyprost i to samo do kolana lewego
    • pochylanie się w przód i wyprost
    • pochylenie się do prawego kolana i delikatne, powolne wykonanie łuku do kolana lewego
    • leżenie tyłem
    • lewa noga ugięta oparta o podłogę, prawa noga wznosi się do góry i delikatnie jest przyciągana do klatki piersiowej
    • powtórzenie powyższego ćwiczenia z nogą lewą
    • ręce na wysokości ramion wyciągnięte w bok, ugięte w łokciach, lewa noga ugięta w kolanie i przełożona przez prawą , to samo drugą nogą
    • leżenie bokiem
    • unoszenie nogi zewnętrznej w górę, w bok ( leżenie na stronie prawej i lewej )
    • siad klęczny – ręce wyprostowane w przód, całe ciało pochylone do przodu
    • ćwiczenia według inwencji uczniów
  7. Zabawa " Uderz dwa razy"
  8. Podsumowanie zajęć
  9. Pożegnanie uczniów
Temat: Co widzisz? – wyobrażenia słuchowe.
  1. Powitanie uczniów.
  2. Podanie tematu zajęć.
  3. Motywacja – rozmowa na temat walorów uważnego słuchania i rozumienia muzyki a także rozwijania wyobrazni .
  4. Zabawa ożywiająca "Imię – gest".
  5. Przygotowanie organizmu do wysiłku :
    • ćwiczenia ogólno rozwojowe przy muzyce
  6. Zabawa : " Ruchowe zagadki".
    • nauczyciel włącza muzykę
    • uczniowie uważnie słuchają muzyki z zamkniętymi oczami
    • chętni uczniowie ruchem pozostałym kolegom swoje wyobrażenia
    • pozostali próbują odgadnąć " zagadkę ruchową" kolegi ( trzy rodzaje muzyki : "Taniec wróżki" P. Czajkowski "Etiuda rewolucyjna" F. Chopina "Cztery pory roku –Wiosna" – A. Vivaldi )
  7. Ćwiczenia rozciągające.
  8. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce.
  9. Podsumowanie zajęć.
  10. Pożegnanie uczniów.
Anna Stóżyńska
Szkoła Podstawowa nr 7 w BrodnicY

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie