Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola rodziny we współczesnej koncepcji edukacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4023 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
System wartości dziecka jest odzwierciedleniem sposobu życia dorosłych, odzwierciedleniem wychowania i życia rodziny. Prawidłowy rozwój dziecka i formowanie się jego osobowości jest ściśle związane z życiem w rodzinie i atmosferą jaka w niej panuje.
Rodzina stanowi dla dziecka ważne, pierwsze środowisko rozwojowe i wychowawcze. Przedszkole (szkoła), jako instytucja, odgrywa znaczącą rolę niosąc pomoc rodzinie, zapewniając dziecku warunki sprzyjające jego wszechstronnej edukacji.
W okresie przedszkolnym dziecko rozwija się w dwóch rodzajach środowisk – w rodzinie w przedszkolu (oddziale przedszkolnym). W rodzinie głównie rodzice dbają o zaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka. W przedszkolu, szkole - nauczycielka i współpracownicy. Każde dziecko potrzebuje kontaktu z osobami dorosłymi, gdyż tylko przy ich udziale i z ich pomocą może zaspokoić swoje potrzeby, może prawidłowo się rozwijać.
Rodzina kształtuje społeczną osobowość dziecka. Tu rodzą się wyobrażenia o własnym miejscu w życiu, cechy charakteru ( m.in. uczynność, obowiązkowość, stanowczość, poczucie osobistej godności), elementarne pojęcia niezbędne małemu dziecku. Dziecko w rodzinie zdobywa podstawową wiedzę o zjawiskach i otaczającym świecie, rozwija się jego mowa ułatwiająca nawiązywanie kontaktów. Rodzice dostarczają wzorców zachowań. Oceniają zachowanie dziecka, niektóre nagradzają, inne karzą. Dziecko w domu rodzinnym uczy się także oceniać swoje zachowania, rodzice przekazują mu obowiązujące normy zachowania.
Kiedy dziecko jest starsze znaczenia nabiera jego pozycja w grupie. Ponieważ życie w grupie to ścieranie się różnych typów temperamentu, systemów nerwowych, potrzeb. Dochodzi do konfliktów.
Dziecko wchodząc w nowe środowisko, jakim jest przedszkole, w dalszym ciągu potrzebuje kontaktów z osobami dorosłymi. Dobry kontakt emocjonalny z dorosłymi (rodzicami, nauczycielami) stanowi niezbędny warunek prawidłowego rozwoju dziecka. Stąd tak ważny jest sposób komunikowania się dorosły - dziecko i dziecko – dorosły.
Znaczące jest nie tylko to, co my, dorośli do dziecka mówimy, ale przede wszystkim to, o czym ono chce nas poinformować.
Jeśli rodzice za cel stawiają sobie wychowanie dziecka twórczego, otwartego, ufnego, wierzącego we własne siły, umiejącego radzić sobie w trudnych sytuacjach, to najczęściej stosują otwarty styl uspołeczniania.

W takiej rodzinie:
- powstaje silna więź emocjonalna między rodzicami, dzieckiem i rodzeństwem,
- sprzyja się rozwojowi zainteresowań dziecka, kontaktom z innymi ludźmi,
- panuje pogodna atmosfera, jest swoboda,
- często odwołuje się do uczuć dziecka, jego zainteresowań,
- prawo do wypowiadania się mają wszyscy członkowie rodziny,
- komunikowanie się z dzieckiem odbywa się na zasadach partnerskich,
- polecenia w rodzinie są egzekwowane na drodze perswazji i wyjaśnień.
Zasadą postępowania rodziców jest bezwarunkowa akceptacja dziecka jako osoby i podtrzymywanie więzi emocjonalnej, ale równocześnie warunkowa akceptacja jego zachowań i skutków z nich wynikających.
Dorosły ma możliwość towarzyszyć dziecku w jego rozwoju, sam się rozwijać, razem odkrywać świat, modyfikować i twórczo przekształcać otoczenie. Rodzice w postępowaniu z dziećmi opierają się na tradycjach, doświadczeniach wyniesionych z domu. Czynią to jednak bez swoich refleksji, przemyśleń, bez świadomości konieczności dokonania zmian w poglądach na edukację wymuszanych przez postęp, przez nowe ideologie, nowe, inne cele społeczne.
Wdrażamy dzieci do zachowań uznawanych przez nas jako słuszne, właściwe, ale w tej chwili są one nieskuteczne, po prostu niewystarczające. Dlatego często dochodzi do buntu dzieci i młodzieży, do konfliktu pokoleń.
Musimy uczyć się na nowo własnych ról, uczyć się poszanowania odmienności i tolerancji.

Przygotowała: Anna Tarnowska

Literatura:
"Podstawy pedagogiki przedszkolnej" red. Marii Kwiatowskiej; WSiP
"Wychowanie bez porażek" Thomas Gordon; Instytut Wydawniczy PAX
"Rozmowy z rodzicami" James Dobson; Licht der Welt

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie